Gå til innhold

Hagearkitekt - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som er hagearkitekter eller har erfaring med hagearkitekter?

Verdt det? 

Hva er viktig å formidle for å få et bra resultat?

Jeg har et gammelt hus og har ødelagt uterommet flere ganger mens jeg har gjort dreneringen, bygget garasje og bygget på huset. Nå er det uterommet sin tur til å få kjærlighet. 

Jeg har allerede startet prosessen og har betalt den største summen siden mesteparten av jobben var å lage 3D-modell. Men jeg har bare fått første forslag for halvparten av uterommet som var det arkitekten rakk før ferie. Jeg hadde mange tanker, idéer og inspirasjonsbilder og jeg må si at det første forslaget var ganske skuffende faktisk. Det var innenfor alle ønskene mine, men det var et forferdelig kjedelig design. Ikke noe jeg ikke kunne laget selv liksom. Det kan jo hende at det er tenkt noe mer spennende i den andre delen, men så langt angrer jeg på hagearkitekt.

Anonymkode: 30896...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mye forskjellig nivå på landskapsarkitekter som det er på andre fagfolk. Kanskje du skulle etterlyse mer kreativitet, de har vel masse bøker som dere kan se på sammen. Men selvsagt viktig å tenke på at det skal passe inn med tanke på klima der du bor.

Du betaler for dette, så det er helt ok å stille krav, men da må du også være villig til å betale mer for spesielle løsninger.

Vi hadde stor hage tidligere, og der hjalp landskapsarkitekt oss med å planlegge hvilke trær vi skulle ha hvor, og det ble kjørt inn og plantet ganske store trær noen steder. Vi brukte også en del stein. De har jo gode maskiner som kan brukes, det er ikke sånt man umiddelbart har for hånden når man skal gjøre noe selv.

Anonymkode: 0dfc5...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Kom på et tips: Kjersti Bergesen har gitt ut boken "Uterom", der finner du en del forslag til løsninger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk god hjelp av en lokal planteskole. Gikk for å kjøpe planter til min nye hage og spurte om råd. En ansatt satte seg ned med meg og tegnet opp forslag til planter som passet sammen, alt etter årstid. Hørte på mine ønsker og tegnet opp et forslag som viste seg å fungere helt utmerket. Vedkommende kom med forslag til terrasse, steiner, hekk og planter for øvrig. 

Dette var et hagesenter med veldig godt utvalg og ikke av de billigste, men jeg betalte ingenting for råd og tegninger. Det var rett og slett bare en uvurderlig hjelp for meg. 

Anonymkode: 3d12f...b1c

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er en hagearkitekt? 

Anonymkode: 84293...920

Skrevet

En betalingsversjon av KI er din venn. Jo, flere opplysninger du legger inn, jo bedre vil forslaget bli. Du kan til og med spørre hva du bør legge inn for å få et best mulig resultat🙂

3_d tegning, fotos, personlig ønsker, solforhold, klima, kjør på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det heter vel egentlig Landskapsarkitekt, og er for dem som planlegger større hager, eller som ønsker noen spesielle og "lure" løsninger på en mindre hage. Jeg ville ikke ha spandert landskapsarkitekt på en liten hageflekk, så det er sagt...

https://www.nmbu.no/studier/master-5-aar/landskapsarkitektur

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan være en landskapsarkitekt, men det trenger ikke å være det. 

Ellers tror jeg det ligger ganske greit i navnet: det er noen som driver med arkitektur, men av hager istedenfor bygninger. Hen kan bidra til å planlegge hvordan hagen din skal være: valg av planter, inndeling i nivåer eller ulike soner, murer, stier, sitteplasser osv. Siden det ikke er en beskyttet tittel kan det være lurt å sjekke referanser og prosjekter vedkommende har gjort tidligere hvis man vurderer å bruke en. Smak og stil er ulike, akkurat som i alle andre kreative bransjer. 

Man bør også være ganske klar i "bestillingen": snakk om hva du liker, hvilke behov du har, hva du vil bruke hagen til osv. Noen ønsker seg f.eks en plen der de kan spille krokket, andre ønsker minst mulig plen, og mest mulig staudebed osv osv

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet

Inspirasjon fra "Tid for hage", det finnes massevis av eksempler som TS kan plukke frem og vise

TV GARDEN DESIGN - TV2 2021 - Therese Knutsen

AnonymBruker
Skrevet

AI er din venn her. Da kan du tweake så mye du vil, og få akkurat det uttrykket du vil. Herdighetssone, materialer du ønsker, farger, blomstringstid - alt tas hensyn til ut fra hva du ønsker og ber om. Også husets fasade, areal osv. Hagedesignere har kanskje ikke så mye jobb fremover.. Samme med interiørdesignere, osv. AI skjønner mye fortere hvor man vil.

Anonymkode: 8aeee...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...