AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #1 Skrevet i går, 05:51 Jeg er i flere «termin» grupper på Facebook for når barna mine ble født. Ser at det ofte spørres om hva man anbefaler av parkdresser og regntøy og sko etc. Da blir et en oppramsing uten like av merkeklær og hvordan det og det er det beste. For eksempel må «alle» ha Kattnakken regntøy og Reima vinterdress og wheat sandaler. Også må de ha lillelam ull og votter fra gudvethva. Er dette virkelig nødvendig? Jeg bruker innange tilfeller billigere merker til mine barn da de vokser ut av klærne i løpet av en sensong. Men når jeg ser dette opplegget føler jeg meg som en dårlig mor som kjøper søppleklær til ungene mine og ikke prioriterer dem. Flere som merker dette «merkepresset»? Og er det egentlig nødvendig??? Anonymkode: 8354a...0f9 1
Gjest Abra Skrevet i går, 05:57 #2 Skrevet i går, 05:57 Det eneste plagget vi så som ‘nødvendig’ var kattnakken regntøy. Det var det eneste som holdte barna våre tørre. De gikk i friluftsbarnehage, så de var ute hele dagen uansett vær.
atropos Skrevet i går, 06:01 #3 Skrevet i går, 06:01 Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, og kan skrive under på at foreldre legger mye merkepress på seg selv. Noen merker har veldig teknisk tøy, men for bruken i barnehagen er ikke det nødvendigvis så viktig. Kattnakken regndress er et poeng. Jeg har ikke sett andre regndresser på markedet med samme kvalitet og brukervennlighet. Men ellers har de helt ok kvalitet på yttertøyet fra sport outlet også. Det viktigste er at barna holder seg tørre og varme, ikke hva slags merke som er stemplet på. 1 1
Misanthropis Skrevet i går, 06:05 #4 Skrevet i går, 06:05 Hva som kategoriseres som nødvendig kan variere. Men, som mor til 6, så har disse merkene du nevner noe til felles, de holdt ungene tørrere, og varmere. har Har prøvd diverse merker opp igjennom, og sett utallige merker i bhg/ skole. Og spurt de ansatte i bhg deres erfaring, da de ser et stort spekter jeg aldri får testet ut selv. For jeg vet ting forandrer seg produksjonsmessig. Så kan man ikke kun se «mekelappen» Så i disse termmingruppene er det nok reell erfaringsutveksling, og ja, veldig ofte får man det man betaler for! 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:09 #5 Skrevet i går, 06:09 Det jeg er veldig nøye på er uteklær og sko. Reima vinterdresser synes jeg er overlegne til de små foreks *fordi* de er så lette og myke at de kan bevege seg i de. Samtidig som de holder seg varme og tørre, det er viktig for å like å være ute. Det er jo grunner til at man har slike favoritter. Men alt av innertøy og ull foreks er så og si alltid kjøpt brukt, vi elsker gjenbruk, både for miljø og lommebok. Anonymkode: f5bff...1fa 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:22 #6 Skrevet i går, 06:22 Spørs jo hvor man bor. Her på vestlandet må barna ha gode regnklær. Jeg kjøper brukt, så blir ikke prisen så ille. Anonymkode: dda40...912 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:35 #7 Skrevet i går, 06:35 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det jeg er veldig nøye på er uteklær og sko. Reima vinterdresser synes jeg er overlegne til de små foreks *fordi* de er så lette og myke at de kan bevege seg i de. Samtidig som de holder seg varme og tørre, det er viktig for å like å være ute. Det er jo grunner til at man har slike favoritter. Men alt av innertøy og ull foreks er så og si alltid kjøpt brukt, vi elsker gjenbruk, både for miljø og lommebok. Anonymkode: f5bff...1fa Og min erfaring er at reima er bortkastet fordi de slites så raskt at de hodet ikke barna tørre veldig lenge fordi det blir hull. Jeg kjøpte helhet billigere dresser og byttet ved behov i løpet av sesongen. Jeg gikk også tidlig over til todelt dress av samme grunn. Anonymkode: ef0c2...9f5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:26 #8 Skrevet i går, 07:26 Jeg hadde barnehagebarn for ti år siden, og den gang fantes knapt kattnakken, men barna holdt seg tørre likevel. Ellers var det akkurat det samme stort fokus på merker selv om merkene var forskjellig. Didriksson tror jeg var regnet som must-have for regntøy da. Anonymkode: 2ce05...db1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #9 Skrevet i går, 08:19 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg hadde barnehagebarn for ti år siden, og den gang fantes knapt kattnakken, men barna holdt seg tørre likevel. Ellers var det akkurat det samme stort fokus på merker selv om merkene var forskjellig. Didriksson tror jeg var regnet som must-have for regntøy da. Anonymkode: 2ce05...db1 Joda det fantes for 10år siden. Husker det merket godt fra min søn som er 13 nå. Anonymkode: fd815...816 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #10 Skrevet i går, 09:00 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Joda det fantes for 10år siden. Husker det merket godt fra min søn som er 13 nå. Anonymkode: fd815...816 Det stemmer nok at det fantes (på nettsiden står det at de startet i 2013), men det var i hvertfall ikke vanlig eller noe alle følte de måtte ha. Anonymkode: 2ce05...db1 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #11 Skrevet i går, 09:00 Her har barn i barnehagen alle slags merker, således ingen press. Jeg synes også du må prøve å legge fra deg at du er en dårlig mor, for det er man ikke selv om man er prisbevisst. Jeg er imidlertid ganske kresen, men det er kun siden jeg flere ganger har opplevd at billigere klær har hatt dårlig passform, pusteevne og holdbarhet i forhold til litt dyrere merker når det kommer til mitt barn, men dette er nok individuelt. Ved dyrere merker opplever jeg ofte at holdbarheten er såpass god at det fungerer fint å kjøpe brukt (feks reima vinterdress). Det sagt så er ikke det ‘beste’ alltid best heller for eksempel så fungerer ikke kattnakken for våres del, da passformen overhode ikke fungerer for vårt barn, det blir feil uansett størrelse og det blir vanskelig å ha optimal bevegelse, da hjelper det ikke hvor bra alle mener det er. sko er det eneste jeg absolutt ikke firer på. Vi kjøper alltid viking til vintersko og overgangsko. Anonymkode: 184a5...171 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:41 #12 Skrevet i går, 18:41 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er i flere «termin» grupper på Facebook for når barna mine ble født. Ser at det ofte spørres om hva man anbefaler av parkdresser og regntøy og sko etc. Da blir et en oppramsing uten like av merkeklær og hvordan det og det er det beste. For eksempel må «alle» ha Kattnakken regntøy og Reima vinterdress og wheat sandaler. Også må de ha lillelam ull og votter fra gudvethva. Er dette virkelig nødvendig? Jeg bruker innange tilfeller billigere merker til mine barn da de vokser ut av klærne i løpet av en sensong. Men når jeg ser dette opplegget føler jeg meg som en dårlig mor som kjøper søppleklær til ungene mine og ikke prioriterer dem. Flere som merker dette «merkepresset»? Og er det egentlig nødvendig??? Anonymkode: 8354a...0f9 Jeg er opptatt av yttertøy for vi er mye ute, for meg er ikke de billige gode nok , vi bruker isbjørn of sweden , Bergans, pop til yttertøy, sko er viking , ecco eller danske merker. Ull er ofte hust and Claire, name it, lille lam eller safa. Jeg kjøper det vi har god erfaring med og som jeg synes er kvalitet. At de vokser ut av det etter en sesong, er et argument jeg ikke forstår meg på Anonymkode: cc30c...4d4 1 2
kjærring Skrevet i går, 19:11 #13 Skrevet i går, 19:11 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er i flere «termin» grupper på Facebook for når barna mine ble født. Ser at det ofte spørres om hva man anbefaler av parkdresser og regntøy og sko etc. Da blir et en oppramsing uten like av merkeklær og hvordan det og det er det beste. For eksempel må «alle» ha Kattnakken regntøy og Reima vinterdress og wheat sandaler. Også må de ha lillelam ull og votter fra gudvethva. Er dette virkelig nødvendig? Jeg bruker innange tilfeller billigere merker til mine barn da de vokser ut av klærne i løpet av en sensong. Men når jeg ser dette opplegget føler jeg meg som en dårlig mor som kjøper søppleklær til ungene mine og ikke prioriterer dem. Flere som merker dette «merkepresset»? Og er det egentlig nødvendig??? Anonymkode: 8354a...0f9 For mitt barn- ja. Jeg velger kvalitet, og kvalitet koster. Min mor kjøpte alltid det billigste og jeg var alltid det barnet som var kald og våt på turer, som satt med føttene under genseren til læreren hele turdagen. Så mitt barn får kvalitet. Alltid varm, som oftest tørr. Vi bor midt i norge og her kan det bli ganske kaldt, og vått så her må vi ha flere skift og gode klær. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er i flere «termin» grupper på Facebook for når barna mine ble født. Ser at det ofte spørres om hva man anbefaler av parkdresser og regntøy og sko etc. Da blir et en oppramsing uten like av merkeklær og hvordan det og det er det beste. For eksempel må «alle» ha Kattnakken regntøy og Reima vinterdress og wheat sandaler. Også må de ha lillelam ull og votter fra gudvethva. Er dette virkelig nødvendig? Jeg bruker innange tilfeller billigere merker til mine barn da de vokser ut av klærne i løpet av en sensong. Men når jeg ser dette opplegget føler jeg meg som en dårlig mor som kjøper søppleklær til ungene mine og ikke prioriterer dem. Flere som merker dette «merkepresset»? Og er det egentlig nødvendig??? Anonymkode: 8354a...0f9 Jeg vil si tja. Noen merkeklær er av betydelig bedre kvalitet, andre er ren mote. Noen billigere merker er av dårligere kvalitet, mens andre bare er mindre kule og populære. Mao. må man nesten bare prøve seg fram. Det viktigste å være obs på er at mote ikke alltid sier noe om funksjon. Man kan faktisk gå på en smell og kjøpe dyre merker som ikke fungerer så godt også. Dessuten må man vurdere bruken - noen barnehager er mere ute enn andre, og noen har naturtomt versus gummiunderlag overalt. Jeg hadde f.eks. mye Lille Lam-ull da barnet var lite, først og fremst pga. at jeg syntes det var pent. Det fantes nok av andre merker som hadde like myk/behagelig og varm ull. Faktisk fungerte de klærne dårlig i barnehagen fordi ullen var for delikat - den tålte dårlig den røffe bruken og var umulig å vaske helt ren etter alt møkket der, så jeg brukte dem mest til finere anledninger hjemme. Vi har kjøpt litt wheat-sandaler fordi jeg liker estetikken til det merket, og de hadde noen modeller jeg ikke fant andre steder, men såvidt jeg vet, var vi de eneste med sånne sandaler i barnehagen vår. Kavat-sandaler var mye mer vanlig på småbarnsavdelingen. På skobutikken anbefalte de oss derimot Superfit fremfor Kavat pga. fasongen på foten til barnet mitt. Vi har også hatt vår andel av Kattnakken regntøy. Jeg syns det er helt ok, men er uenig i at det er et must. Estetisk sett syns jeg de er midt på treet. Jeg har imidlertid brent meg på regntøy med vannsøyle på 5000 og 8000 som ikke alltid holder tett i pøsregn, men det fins flere merker enn Kattnakken som helt fint klarer det. Imidlertid sverger jeg til Kattnakken regnvotter, men det er fordi de er de eneste som har passet i fasongen til nå. Reima vinterdress er også helt ok, men jeg er uenig i at de er suverene sammenlignet med andre vinterdresser vi har prøvd, og den ene fikk dessuten overraskende fort hull på kneet. Syns mange av småbarnsdressene deres har vært for «posete» for mitt slanke barn, men de kan være fine å se på. Rent økonomisk kan det likevel lønne seg å kjøpe de mest populære merkevarene om du har tenkt å selge dem videre etter bruk siden de pleier å gå fort unna og folk gjerne er villige til å betale litt ekstra for dem, særlig om de blir for små etter bare en sesong. Men i en barnehage med røft uteområde kan de likevel bli fort stygge. Jeg kjøper sjelden disse merkene til full pris. Om man følger litt med og planlegger fram i tid, går det fint an å gjøre mange kupp, og da trenger de ikke å bli dyrere enn noen av de billigere merkene. Anonymkode: 50813...325
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden Jeg er mor til fire små, og jeg velger kun de merkene jeg vet fungerer, bomkjøpene er de verste, for både lommeboka og miljøet. Vi bruker hestra votter, Kattnakken regntøy, isbjørn dresser, kivat luer, Dock boots som fôrede støvler, viking jolly gummistøvler, viking vintersko og overgangssko. Av ulltøy syns jeg det meste fungerer, med unntak av Janus, så der kjøper jeg det jeg finner på salg. Jeg kjøper også pene vintersko i skinn fra forskjellige danske merker, men dette er jo ikke nødvendig, for de bruker viking i barnehagen og på AKS. Jeg kjøper også dyre, pene vinterjakker til barna, disse brukes mest til og fra barnehagen, og i selskap, så her kunne jeg nok ha kjøpt billigere varianter fra ukjente merker, men det har jeg ikke lyst til. Jeg kjøper alt nytt, men har solgt noen ting videre på Finn, til ca 20% av nypris, og det blir solgt med det samme. Anonymkode: ef1de...a25
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Ta det med ro, og bruk sunn fornuft. Jeg tilhører den generasjonen barn som virkelig var mye ute, og vi elsket å leke ute i timesvis. Født midt på 60-tallet i iskalde Indre Troms 🙂. Vi hadde hjemmestrikket ull innerst, og hjemmesydde, tynne bobledresser over. Labber eller Cherrox på beina. Strikkede votter som ble våte, eller det de kalte polvotter, som var varmere og tålte litt vann. Likevel var det uvanlig at vi var hjemme fra skolen pga sykdom, og vi kunne godt leke og herje ute i timesvis, også i 20 minus. Verden går videre, og vi har heldigvis et mye bedre utvalg nå 🙂. Men blås i merkepress osv. Pass på at de aller minste som bare sitter i ro på rumpa er varme og tørre. De litt større holder varmen ved å være å full aktivitet. Anonymkode: 81b6d...022 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå