AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:30 #1 Skrevet fredag kl. 14:30 Hei Jeg skal bli mamma for første gang i Desember og føler meg ikke helt klok på hvordan de første månedene blir. Noen spørsmål er sikkert veldig dumme, men jeg prøver allikevel: - Er det riktig at baby skal fraktes fra sykehuset i bilstolen med bilpose? Vi har kjøpt voksi Explorer og synes den virker fryktelig lang og knotete? Passer denne posen i en Cybex cloud T bilstol i det hele tatt? - Når kan man begynne å trille tur? Kan baby ligge direkte på den madrassen delen i vognen med vognpose (med ullklær og pledd osv)? Vi har kjøpt Najell sleepcarrier, må han ligge i denne og så putte den opp i vogna? For den voksi Explorer vognposen får ikke plass oppi vår sleep carrier 😕 - Burde jeg prøve å håndmelke før fødsel for å fryse det ned? Har dere noen tips og triks til en som prøver å lese seg opp men ikke har peiling? Takk på forhånd! Anonymkode: e17d6...79b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:37 #2 Skrevet fredag kl. 14:37 Dropp bilstolposen, ta med et tykt pledd. Sørg for å forvarme bilen bare. Trille kan du gjøre med en gang, men med snå barn bør det ikke være under -10 på grunn av mye kald luft i små lunger. På vinteren anbefaler jeg saueskinn enten under vognposen eller inni (smak og behag). Hvorfor trenger dere sleep carrier i vogna? Har dere trapper dere må opp hjemme når dere triller? Håndmelking er ikke nødvendig, gjør det om du vil, men vær forberedt på at alle ikke får det til og handler ikke om hvor mye melk du får etter fødsel. Anonymkode: d8369...952 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:57 #3 Skrevet fredag kl. 17:57 Aldri hatt bilstolpose, blir fort varmt i bilen. Vi har ulltøy og ullpledd, kan ta av pleddet når det blir varmt. Aldri hatt noe sleepcarrier heller, har alltid hatt lammeskinn i vogna, lammeskinnspose på vinteren. Men bare posen altså, du trenger ikke noe annet mellom der nei. Du kan gå tur så fort du selv vil. Et råd er å ikke høre så mye på "du MÅ ha" ditt og datt. Ungen trenger nesten ingenting. Det eneste de trenger er noe å spise av (oftest pupper), noen klær etter været, bleier og kluter av noe slag, bilstol hvis du kjører bil, og et trygt sted ā sove. Vi har samsovet alltid, da har vi alle fått sove godt og ammet enkelt. Men det er det babyer trenger, alt annet er optional. (Aldri håndmelket noe.) Det jeg har brukt mest til alle mine 4 er bæretøy. Kan anbefale å ha mat i fryseren, lag ekstra middag og frys ned. Frys gjerne ned enkle ting til lunsj og. Kos deg! Anonymkode: d5867...600 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:03 #4 Skrevet fredag kl. 18:03 Du får ikke melk før fødsel, så du kan ikke håndmelke før du har født. Da kommer melken etter en stund. Anonymkode: cc58f...0df 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:05 #5 Skrevet fredag kl. 18:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke melk før fødsel, så du kan ikke håndmelke før du har født. Da kommer melken etter en stund. Anonymkode: cc58f...0df Du får råmelk før det jo. Anonymkode: d5867...600 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:05 #6 Skrevet fredag kl. 18:05 I bil er det best med pledd. Varm bilen på forhånd. Jeg veksler mellom dundyne og ullpledd i vognen på vinteren. Husk at det nesten er lettere å overopphete en baby en å gjøre den for kald. Begge deler må passes på. Du kan trille med en gang formen DIN tilsier det. Ikke gå for langt første turene, for du skal hjem igjen også. Sleepcarrier har vi kun hatt nytte av på legevakt. Håndmelking før morkaken er borte er bortkastet for min del. Anonymkode: b34cf...25e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:06 #7 Skrevet fredag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får råmelk før det jo. Anonymkode: d5867...600 NOEN får det😁 Anonymkode: b34cf...25e 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:31 #8 Skrevet fredag kl. 21:31 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Jeg skal bli mamma for første gang i Desember og føler meg ikke helt klok på hvordan de første månedene blir. Noen spørsmål er sikkert veldig dumme, men jeg prøver allikevel: - Er det riktig at baby skal fraktes fra sykehuset i bilstolen med bilpose? Vi har kjøpt voksi Explorer og synes den virker fryktelig lang og knotete? Passer denne posen i en Cybex cloud T bilstol i det hele tatt? - Når kan man begynne å trille tur? Kan baby ligge direkte på den madrassen delen i vognen med vognpose (med ullklær og pledd osv)? Vi har kjøpt Najell sleepcarrier, må han ligge i denne og så putte den opp i vogna? For den voksi Explorer vognposen får ikke plass oppi vår sleep carrier 😕 - Burde jeg prøve å håndmelke før fødsel for å fryse det ned? Har dere noen tips og triks til en som prøver å lese seg opp men ikke har peiling? Takk på forhånd! Anonymkode: e17d6...79b Vi fraktet barna hjem i bilstol uten pose, men med pledd. Varmet opp bilen på forhånd. Du kan trille tur med en gang du føler deg klar. Vi lånte en sleepcarrier, men syns ikke det var praktisk, så vi brukte den ikke mer enn en håndfull ganger. På vinteren ville jeg lagt er lammeskinn i bunnen av vogna og så vognposen oppå. To av tre barn likte ikke vogn før de var 4-5 måneder og kunne bruke sportsdel. Vi brukte bæresjal og bæresele. Har ikke selv håndmelket før fødsel og det gikk fint med mine barn. Anonymkode: d85b7...2c3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:19 #9 Skrevet lørdag kl. 04:19 Bilstolpose trenger du ikke som andre skriver. Pledd i oppvarmet bil er nok. Bilstolpose ble for oss bare for knotete og for varmt. Sleep carrier trenger du heller ikke. Men mange liker å ha det og bruker denne som babynest inne osv. Her må du bare kjenne på hva du ønsker av komfor. Men det er mange ulykker med sleep carriers da foreldre lett glemmer eller glipper det ene håndtaket og baby detter ut. Men det går jo bra det også. Vognpose har jeg sel syntes var gull verdt. Da har jeg bare lagt baby rett oppi der uten for mye annet ekstra enn lue. Sparkedress ekstra på de kaldeste dagene. Nyfødte er mindre enn du ser for deg og de liker å ligge trangt. Så det skal gå helt fint med sleep carrier og vognpose. Vi har hatt to vinterbabyer. Den ene fikk vi ikke gått noe særlig tur med i starten da det var mer enn 20 minus og jeg hadde plager etter fødsel. Den andre gikk vi masse tur med, men han ville ikke ligge i vogn før han var et par måneder gammel så ble med bæresele. Husk at alle babyer er ulike og hva du trenger vil vise seg når baby er født. Skulle jeg vært førstegangs igjen så hadde jeg kjøp mye mindre utstyr. Husk også at mye av babyutstyret har relativt kort brukstid på noen uker eller måneder. Anonymkode: f0429...d24
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:10 #10 Skrevet lørdag kl. 11:10 man skal ikke få ut råmelk hvis man ikke har fått beskjed fra sykehuset om det og når du ikke har fått beskjed om det så bør du ikke gjøre det, når det kommer til og sove rett i vogna eller sleep carrier så kommer det ann på ungen hva den liker, når det kommer til tur etter at man kommer hjem så kan man fint gå tur med en gang med det er få tallet som orker det du må nesten prøve deg fram unger er så forskjellige Anonymkode: 7a87b...4b4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:16 #11 Skrevet lørdag kl. 11:16 Du kan pumpe deg når du føler deg klar for det etter at babyen er født. Ofte har man mye melk de første ukene før produksjonen stabiliserer seg på riktig nivå. Da kan man pumpe litt og fryse ned, kjekt å ha 😊 Anonymkode: 8d2c5...777
Tjoheiii Skrevet lørdag kl. 11:45 #12 Skrevet lørdag kl. 11:45 AnonymBruker skrev (21 timer siden): - Er det riktig at baby skal fraktes fra sykehuset i bilstolen med bilpose? Vi har kjøpt voksi Explorer og synes den virker fryktelig lang og knotete? Passer denne posen i en Cybex cloud T bilstol i det hele tatt? - Når kan man begynne å trille tur? Kan baby ligge direkte på den madrassen delen i vognen med vognpose (med ullklær og pledd osv)? Vi har kjøpt Najell sleepcarrier, må han ligge i denne og så putte den opp i vogna? For den voksi Explorer vognposen får ikke plass oppi vår sleep carrier 😕 - Burde jeg prøve å håndmelke før fødsel for å fryse det ned? Har dere noen tips og triks til en som prøver å lese seg opp men ikke har peiling? Takk på forhånd! Anonymkode: e17d6...79b Vi har aldri brukt bilstolpose, kun et teppe eller babydyne som du kan ta av når dere kommer inn i bilen🫶🏼 Du kan begynne å trille tur med en gang om du ønsker det Hos oss har far trillet tur mens jeg har ligget på sofaen for å hente meg inn litt de første dagene etter at vi har kommet hjem fra sykehuset Jeg ville ikke stresset med å håndmelke og fryse ned melk. Men for min del har jeg hatt veldig god produksjon som har kommet igang fort med alle tre, så hvis jeg skulle håndmelket/pumpet i tillegg hadde jeg nok fort fått overproduksjon😅 babyens mage er på størrelse med en ert de første dagene så det skal ikke så mange dråper til for å mette babyen i starten🫶🏼 Mitt beste tips er bare å senke skuldrene og stole på magefølelsen. Jeg hadde aldri holdt en baby før jeg fikk min første, men du kommer til å bli ekspert på ditt eget barn🥰 ikke stress med å tracke mat og sånn (jeg var spinnvill med nummer 1, brukte app med timer og tracket hvor lenge babyen diet på hver side og når jeg skulle amme neste gang, når den sov og hvor mange bleier vi hadde i døgnet😆), babyen kommer til å si ifra når den er sulten eller trøtt, trust me😂 er absolutt ikke nødvendig, med mindre det er en medisinsk grunn selvsagt (at babyen ikke vokser som den skal etc.) 1 1
Lorieen Skrevet lørdag kl. 12:00 #13 Skrevet lørdag kl. 12:00 Bilstolpose er unødvendig og blir nesten alltid for varmt. Brukt et pledd/helseteppe. Du trenger ikke sleep carrier oppi vogna. En god vognpose er fint. Vanlige klær, en strikka eller kjøpt ulldress, votter, strikka sokker og ei tynn lue nedi der når det er kaldt. Åpne opp posen med en gang du går inn på et kjøpesenter eller lignende. Kjenn i nakken på babyen - baby skal være tørr og passe varm. Klam betyr for varmt, kjølig betyr for kald. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:27 #14 Skrevet lørdag kl. 12:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): man skal ikke få ut råmelk hvis man ikke har fått beskjed fra sykehuset om det og når du ikke har fått beskjed om det så bør du ikke gjøre det, når det kommer til og sove rett i vogna eller sleep carrier så kommer det ann på ungen hva den liker, når det kommer til tur etter at man kommer hjem så kan man fint gå tur med en gang med det er få tallet som orker det du må nesten prøve deg fram unger er så forskjellige Anonymkode: 7a87b...4b4 Man kan fint håndmelke råmelk, hvis man vil. Det er ingen som fraråder det, men det er heller ingen som anbefaler på generelt grunnlag. Anonymkode: d8369...952 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:32 #15 Skrevet lørdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan fint håndmelke råmelk, hvis man vil. Det er ingen som fraråder det, men det er heller ingen som anbefaler på generelt grunnlag. Anonymkode: d8369...952 Ta og les deg opp litt vær så snill 🙄 Man skal ikke prøve å få ut melk hvis man ikke har fått beskjed om det gjør man det så kan man faktisk føde fortidlig Anonymkode: 7a87b...4b4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:39 #16 Skrevet lørdag kl. 13:39 Lorieen skrev (1 time siden): Bilstolpose er unødvendig og blir nesten alltid for varmt. Brukt et pledd/helseteppe. Du trenger ikke sleep carrier oppi vogna. En god vognpose er fint. Vanlige klær, en strikka eller kjøpt ulldress, votter, strikka sokker og ei tynn lue nedi der når det er kaldt. Åpne opp posen med en gang du går inn på et kjøpesenter eller lignende. Kjenn i nakken på babyen - baby skal være tørr og passe varm. Klam betyr for varmt, kjølig betyr for kald. Det er faktisk forskjell på unger når det gjelder kroppstemperatur og bilpose er det jo forskjellige tykkelser på. Vi bruker bilpose heletiden når vi er på tur men så er det andre barn som kan svette igjennom en tynn body Anonymkode: 7a87b...4b4
Lorieen Skrevet lørdag kl. 13:59 #17 Skrevet lørdag kl. 13:59 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er faktisk forskjell på unger når det gjelder kroppstemperatur og bilpose er det jo forskjellige tykkelser på. Vi bruker bilpose heletiden når vi er på tur men så er det andre barn som kan svette igjennom en tynn body Anonymkode: 7a87b...4b4 Alle mine har blitt totalt kokt selv i den tynneste bilstolposen.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:09 #18 Skrevet lørdag kl. 14:09 Lorieen skrev (9 minutter siden): Alle mine har blitt totalt kokt selv i den tynneste bilstolposen. ja men så er det forskjell på barn som jeg har sagt Anonymkode: 7a87b...4b4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:24 #19 Skrevet lørdag kl. 14:24 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ta og les deg opp litt vær så snill 🙄 Man skal ikke prøve å få ut melk hvis man ikke har fått beskjed om det gjør man det så kan man faktisk føde fortidlig Anonymkode: 7a87b...4b4 Man kan fint gjøre det etter uke 37. Anonymkode: d8369...952 3
Amy71 Skrevet lørdag kl. 14:27 #20 Skrevet lørdag kl. 14:27 Forvarmet bil er vel ikke nødvendig hvis bilstolen tas med noen timer eller dagen før så den ikke er kald. Ha på barnet strikket eller fleece klær og en varm pledd. Gåturer kan man ta så fort man vil. Pappaen kan gjerne trille så du får hvile. Bruk ullskinn under voksiposen. Når det var skikkelig kaldt tullet jeg inn føttene med et baby-fleecepledd. Hadde også ulltøfler utan på sokkene. Bruk gjerne tynne ullklær innerst på babyen når dere er ute. Jeg brukte body, longs og tynne ullsokker. Tykke ullsokker uten på. Tror ikke du skal stresse med å håndmelke etter fødsel, hvis du tror barnet ikke får i seg nok fra brystet så rådfør deg med helsestasjon. Hvis du vil lufte deg på egen hånd så klarer babyen seg uten deg ihvertfall et par timer etter du nylig har ammet. Lykke til❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå