AnonymBruker Skrevet 11. september #1 Skrevet 11. september Har en veldig søt og snill venninne som jeg er veldig glad i. Men har oppstått et problem som jeg ikke helt vet hvordan løse uten å såre. Begynte jo da med at hun stod på døra en dag og hadde kjørt langt for å overraske meg. Var en del som skjedde i livet mitt da som gjorde at det besøket virkelig gledet meg, og vi hadde noen koselige dager sammen. Var dypt takknemlig. Så skjedde det igjen, og igjen var det jo koselig. Men fordi hun ikke sier fra først så måtte jeg endre på litt planer for hun kjører langt og må overnatte. Så skjer det igjen. Og jeg hadde helt andre planer da som jeg bare måtte skrinlegge noe av, noe kunne hun bli med på. Men jeg kjente en liten irritasjon. Overraskelsesbesøk er tydeligvis hennes greie og hennes måte å glede andre på og det er jo kjempehyggelig! Men det er jo ikke alltid det passer. Hun er litt skjør og det siste jeg vil er å såre henne eller at hun skal tenke at jeg ikke setter pris på henne. Men hvordan formiddle dette på en fin måte? ☹️ Blir litt stresset av at jeg nå aldri vet når hun plutselig kan stå på døra og jeg må gjøre plass til henne både fysisk men også mtp planer. Anonymkode: a6550...05e 2 1
Ibot Skrevet 11. september #2 Skrevet 11. september «Så dumt at du ikke ringte først! Jeg står på farten og skal på xxxxxx og det er bindende påmelding. Så leit at dette ble bomtur for deg, denne gangen. Neste gang vi skal treffes er det nok lurt å avtale på forhånd, sånn at vi er sikre på at det passer for begge» 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #3 Skrevet 11. september Hun må tåle ett nei eller at det ikke alltid passer. Må hun kjøre ett stykke så er det jo hennes egen feil som ikke spør om det passer først eller må reise igjen pga bombesøk! Du kan jo ikke hjelpe for det! Kan du prøve å ta det fint opp og si at du sitter stor pris på hun og det er koslig med overraskelsesbesøk noen ganger men andre ganger passer det gjerne ikke. Om hun kunne hørt med deg først hadde vært lettere for begge. Ikke glad i overaskelesbesøk om det involverer overnatting osv. En liten kaffe og hei er ok, men høres ut som det blir lengre enn det. Har selv venninner og familie som vil at vi spør først ,gjerne ukernog måneder på forhånd for å se om det passer. Hadde jeg komt på døren hadde verden gått under(ja for noen blir det slik, de har bombet hus og seg selv eller ikke orker besøk,helt greit. Og noen legger mye mer i det enn andre). Anonymkode: 45af4...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #4 Skrevet 11. september Ibot skrev (2 minutter siden): «Så dumt at du ikke ringte først! Jeg står på farten og skal på xxxxxx og det er bindende påmelding. Så leit at dette ble bomtur for deg, denne gangen. Neste gang vi skal treffes er det nok lurt å avtale på forhånd, sånn at vi er sikre på at det passer for begge» Denne var fin! Anonymkode: 45af4...7eb 1 1
Sparkling_Pink Skrevet 11. september #5 Skrevet 11. september Det ville vært helt uaktuelt for meg å avlyse saker fordi noen kommer på overraskende besøk. Du er ikke slem mot henne om du ikke kan ta henne imot, den situasjonen har hun selv satt seg i. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september #6 Skrevet 11. september "Så hyggelig at du kom. I kveld må du gjerne være med bort til Bente og drikke rødvin, men i morgen formiddag må du klare deg sjøl noen timer, fordi da skal jeg ditt/datt." Med mindre hun er hjernedød skjønner hun jo at du kan ha lagt andre planer, og at du også må opprettholde de selv om hun plutselig står der. Anonymkode: 5b705...612 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #7 Skrevet 11. september Altså, hun mener det jo godt, men overraskelsesbesøk der man må overnatte uanmeldt er jo en helt vill ting å drive med. Jeg liker generelt ikke overraskelsesbesøk, men er det 20 minutter avstand og et par timers besøk man ser for seg er det jo noe annet enn når man må overnatte. Enig i at du bør si at du skal x eller y og ikke kan gjøre om på det. Anonymkode: fb3c3...937 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #8 Skrevet 11. september For det første må du slutte å endre på planene når du egentlig ikke vil. Når du gjør det sier du jo indirekte til henne at "Hun er viktigst og alt annet betyr ingenting i forhold". Så neste gang må du enten si at sorry jeg er dessverre opptatt, så denne gangen går det ikke med besøk. Eller du kan til nød ta den mildere varianten "Denne gangen ordnet det seg, men neste gang må du si ifra på forhånd. Det er veldig koselig at du kommer, men noen ganger passer det ikke og jeg kan ikke bare avlyse andre planer jeg har hver gang." Anonymkode: 7b4c1...f55 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #9 Skrevet 11. september Folk som kommer på overraskelsesbesøk i 2026 må ha relativt lav sosial intelligens. Her har vi en nabo med lignende fakter. Fikk meg ringeklokke med kamera og lås på innsiden av døra til hagen. Det løste problemet. Anonymkode: fc05b...55b 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #10 Skrevet 11. september Når folk mangler grenser og forståelse for at andre har et liv tror jeg det viktigste er å sette nødvendige grenser: ikke bekymre seg over om den grenseløse tåler å bli datt grenser for. Anonymkode: 0c56b...784 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #11 Skrevet 11. september Vinkle det slik at det er kjipt for deg om du har lagt andre planer, for du vil jo tilbringe tid med henne når hun først kommer. Altså ikke at det er kjipt at hun kommer, men at det er kjipt for deg at du ikke får forberedt deg slik at du kan gjøre mest mulig ut av tiden med henne. Og om hun ikke tåler dette, så kan du ikke ha et forhold til henne, da er det noe galt med henne som du ikke helt har oppdaget enda. Anonymkode: dc40d...d68 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #12 Skrevet 11. september Altså et oppegående menneske blir ikke såret om man sier ifra på en fin måte. Du må ikke vente til neste gang dette skjer. Ring henne eller send melding (kan være greit å ha skriftlig beskjed) "jeg har vært så glad for å se deg de gangene du har kommet! Men jeg blir ærlig talt litt stressa over at uanmeldte besøk kan bli en vane. Jeg har lyst til å alltid vite jeg har tid til deg når du kommer hit og ikke risikere at neste gang skal jeg bort. Kan vi være enige om å lage avtaler om besøk fremover?" Anonymkode: 92379...943
AnonymBruker Skrevet 12. september #13 Skrevet 12. september "Julie, det er så fint å få besøk av deg, men tror du at vi kan begynne å avtale tidspunkter fra neste gang? Da finner vi tider som passer for begge to, for det er så dumt om du kanskje må snu i døra fordi jeg skal bort den helgen du kommer". Anonymkode: c76c4...903
Macro Skrevet 12. september #14 Skrevet 12. september Som en som ikke har så mange venninner så har jeg lagt merke til at når kvinner beskriver andre kvinner som "søt og snill" så er det absolutt ikke noe godt tegn. Da er det falskhet ene eller andre eller begge veier. Iblant må det da være ok å si "sorry men nå trenger jeg å få klarhet i dette og forstå hvordan du tenker"?
AnonymBruker Skrevet 12. september #15 Skrevet 12. september «Karin, Jeg digger å henge med deg/setter stor pris på deg (eller noe annet positivt som er sant for deg), samtidig har jeg behov for forutsigbarhet, så jeg trenger at vi avtaler møter på forhånd fremover». Ditt ansvar er å ta ansvar for dine følelser og kommunisere dine behov. Og noen blir såret eller tar det personlig er det deres eget ansvar å rydde i sine følelser. Anonymkode: a6149...eef
AnonymBruker Skrevet 12. september #16 Skrevet 12. september Ibot skrev (21 timer siden): «Så dumt at du ikke ringte først! Jeg står på farten og skal på xxxxxx og det er bindende påmelding. Så leit at dette ble bomtur for deg, denne gangen. Neste gang vi skal treffes er det nok lurt å avtale på forhånd, sånn at vi er sikre på at det passer for begge» Uenig i at dette er en god løsning. Ikke vent til neste gang hun står på døra, men kontakt henne umiddelbart og forklar situasjonen; at det ikke alltid passer og at du ikke vil sette henne i en kjip situasjon dersom hun kommer på uanmeldt besøk og du ikke er hjemme eller har andre avtaler. Anonymkode: f8dfa...195 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #17 Skrevet 12. september Og ikke nok med at hun er skjør, som du sier, hun må jo mangle en hel del sosiale antenner når hun tenker at hyppige overraskelsesbesøk som innebærer overnatting er en fin ting. Anonymkode: f8dfa...195 1
Sidsel Skrevet 12. september #18 Skrevet 12. september Kanskje du bare kan lage en avtale med henne? Si at du synes det er så koselig når hun kommer på besøk, og du vil gjerne planlegge neste gang så du kan begynne å glede deg, også blir dere enige om en dato for når hun skal komme nest gang. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #19 Skrevet 12. september Sidsel skrev (1 minutt siden): Kanskje du bare kan lage en avtale med henne? Si at du synes det er så koselig når hun kommer på besøk, og du vil gjerne planlegge neste gang så du kan begynne å glede deg, også blir dere enige om en dato for når hun skal komme nest gang. Synes dette blir for dullete. Jeg hadde sagt det rett ut, at det er hyggelig med besøk av og til, men at tidspunkt må avtales på forhånd siden du ofte har andre avtaler du må forholde deg til. Anonymkode: f8dfa...195
AnonymBruker Skrevet 12. september #20 Skrevet 12. september Macro skrev (8 timer siden): Som en som ikke har så mange venninner så har jeg lagt merke til at når kvinner beskriver andre kvinner som "søt og snill" så er det absolutt ikke noe godt tegn. Da er det falskhet ene eller andre eller begge veier. Iblant må det da være ok å si "sorry men nå trenger jeg å få klarhet i dette og forstå hvordan du tenker"? Enig med deg her, dette kan ikke være et ekte vennskap. En ekte venn forstår, tåler å høre det. Konfliktskyhet som TS viser her holder ikke mål. Her må man ta det opp, være tydelig. Selv er det KUN avtalt besøk som gjelder, synes det er frekt å komme på døra på den måten. Eller at JEG skal oppta tiden til noen uten avtale, fordi jeg vet jo ikke hva de holder på med når jeg kommer. Kanskje de endelig har fri fra barna litt, tid til seg selv..eller driver med noe annet. Vis respekt for andre sitt liv, lær deg kommunikasjon og omgang av mennesker. Aldri treng deg på. Anonymkode: 361ab...20a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå