Gå til innhold

Samtykke til fotografering i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må inn og fylle ut digitalt skjema for fotografering og publisering av foto av barnet i skolen i forbindelse med at skolefotogrsfen snart kommer. Må i tillegg krysse av for om bilder kan publiseres på utdanningsetatend sider, på sosiale media, skoleplattform, ogom barnet kan intervjues av aviser, tv, radio, med bilde/film og navn. Ble litt usikker. Vi hadde noe lignende i barnehagen i papirutgave, men ikke så omfattende som dette. Pleier skoler å legge ut på sosiale media? Har ikke funnet noen facebookgruppe for skolen. Og utdanningsetatend sider, er det snakk om skolens hjemmeside, eller også mer perifere sider? Hvor mange bilder kan det bli snakk om?

Er dette noe "alle" samtykker til? Eller er jeg sør om jeg sier nei til noen punkter?

Kan jeg samtykke til skolefotogrsfering nå, hoppe over de andre punktene og sende inn skjema, og komme tilbake til det senere, eventuelt? Jeg vil ikke gå glipp av skolefoto.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Publiseringen omhandler gjerne ikke bildene fra skolefotografen, men om samtykke for å kunne legge ut bilder fra type idrettsdag, aktivitetsdager, om lokalavisen vil ta bilder og intervjue noen unger på solidaritetskafèen el. Enkelte hendelser på skolen som er utenom det vanlige :)

Har i alle mine år (og vi snakker MANGE år) som "skolemamma" opplevd 2 ganger at et av barna mine kom i lokalavisen og på NRK. 

Du kan fint la være å samtykke til det, og likevel ønske at barnet skal fotograferes av skolefotografen. 

Anonymkode: d5340...3d6

• Liker 4
Skrevet

Ja, skjønner at det ikke er skolefotografens bilder som eventuelt skal publiseres. Er bare litt usikker på om jeg skal si ja til det andre. Har litt tidspress for å ta stilling til det siden jeg må fylle ut skjema relativt raskt nå

AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids trekke tilbake samtykke ELLER gi samtykke senere. 

Anonymkode: 1a470...760

• Liker 1
Skrevet

Vi sa nei til alt annet, men ut ifra det jeg har sett virker det ganske uskyldig det som faktisk har blitt lagt ut av medelever. Var noe på kommunens side fra Rockesockdagen, noen som ble tatt bilde av (ingen etternavn opplyst) på en aktivitetsdag osv. Absolutt ikke mengder, men sikkert forskjell fra kommune til kommune hvor mye de legger ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt sånn om lokalavisen kommer for å Intervjue noen elever og slik. 

Her har skolen aldri lagt ut bilder av elevene på sosiale medier (har hatt skolebarn i 13 år). 

Anonymkode: 72472...35a

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Ja, skjønner at det ikke er skolefotografens bilder som eventuelt skal publiseres. Er bare litt usikker på om jeg skal si ja til det andre. Har litt tidspress for å ta stilling til det siden jeg må fylle ut skjema relativt raskt nå

Hva tenker du selv? Hvordan vil det påvirke barnet om han/hun er med på er fellesbilde eller avstandsbilde fra en idrettsdag eller aktivitetsdag, eller noe annet fra skolen? Eller blir intervjuet i lokalavisen?

De fleste unger har ikke noe problemer med dette, men opplever det som litt stas å komme i avisen eller på tv :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har skolen aldri lagt ut bilder av elevene på sosiale medier

Ikke her heller :) Kommunen har lagt ut noen ganger. Fra Lego League og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa nei til sosiale medier på bilder. Det gjorde jeg til idretten også. Jeg føler det er litt mere seriøst i aviser og slik. Så der sa jeg ja. Men dem kom aldri i avisa uten at jeg var involvert. Ble vel intervjuet på grunn av valget av sport. Det var ikke mange jenter som drev på med det. Dette er noen år siden. Jeg la heller ikke ut noen bilder av dem på some. Så dem kom ikke på nett før dem gjorde det selv når dem ble så gamle. 

Anonymkode: 1b58d...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år, og gikk selv bestemme når jeg gikk på skole. Valgte alltid nei, pg er glad for det i dag. Våre to barn kommer vi også til å velge nei på når de begynner på skolen. Med alt man vet om AI pg pedofile i dag, så ønsker jeg ikke bilder av barna våre på nett. Misbrukerpotensialet er for stort. Vi deler heller ikke bilder selv av barna. Sender kun direkte til nære venner og familie.

Anonymkode: 3a8f1...a2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (18 minutter siden):

Er dette noe "alle" samtykker til? Eller er jeg sør om jeg sier nei til noen punkter?

Jeg sa nei til alt. Ikke interessert i at noe kommer på fb eller andre sosiale medier. Legger ikke ut noe der selv, og skal ikke ha noe av at 'fremmede' legger ut noe av mine barn der. 

Anonymkode: 07f21...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si ja til alt, har aldri sett at skolen legger noe ut i sosiale medier. Jeg legger ikke noe ut i sosiale medier selv, så var litt skeptisk til å si ja. Hadde samme samtykket i barnehagen, ble aldri lagt ut noe.

Lokalavisen kom for å intervjue noen en gang, selv om jeg hadde gitt samtykke ble jeg oppringt og spurt om det var greit at mitt barn var med på intervju.

Anonymkode: 2e0bd...408

AnonymBruker
Skrevet

På skolen der jeg jobber anonymiserer vi alle elevene på facebooksiden. Men vi fikk en diplom en gang. Da fikk noen utvalgte elever være med på bilde sammen med ordfører i lokalavisa, som også ble lagt ut på skolens facebookgruppe. Vi har også vært på NRK. Det kan være sånt som BliMe-dansen eller andre spesielle dager. Vi har også hatt samarbeid med sånt som Husflidslaget eller andre lag, som har lagt ut bilder på sine nettsider osv. Vi har også hatt en reklamefilm og annonser for rekruttering av lærere i kommunen. Da er bilder/ video av elever blitt delt på kommunens nettsider og kan jo da f.eks havne på finn.no og nav.no ifbm stillingsannonser. 

Anonymkode: e71ae...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trykker ja på alt, og i løpet av 3x10 år med skolegang har det blitt publisert bilder av de nøyaktig 0 ganger. Alt er en sånn for sikkerhet skyld, men alt i alt skal det skje noe ekstraordinært for at det kommer noe i media, og de få bildene som publiserers på skolens Facebook så er det minimal sjanse at egne barn er med og de som er med er 98 av 100 ganger med ryggen eller siden til kamera. Så det styre med å sortere ut mine bar gadd jeg ikke gi de.

Anonymkode: 9d5bb...937

AnonymBruker
Skrevet

Jeg krysser ja på alt, mine unger har likevel aldri vært avbildet noe sted. Skolen har facebookside hvor de legger ut bilder, men ikke av ansiktene til barna. Lokalavvisa var på besøk en dag og intervjuet noen av barna og da var det bilde i avvisa (ikke mitt barn, men noen andre i klassen). 

Anonymkode: 302c0...3fc

Skrevet

Takk. For svar. Endte med å krysse "ja' på alt her også.

AnonymBruker
Skrevet

Krysser nei på alt. 

Anonymkode: 6bfb4...49c

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å tenke gjennom hva man faktisk svarer på og om dette eventuelt er noe barnet på sikt vil være fornøyd med.

Vi sier nei til alt utenom fotografering til skolekatalog og klassebilder. Har pratet med mitt barn om dette siden første klasse og det er det hen har hatt lyst til.

Anonymkode: 6fe92...dc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt råd er å si nei til alt.

Alle bilder er uskyldige frem til noen vil misbruke bildene eller har onde hensikter. Da er det vanskelig å trekke tilbake samtykke.

Tenk heller over hvilken gevinst det gir å samtykke? Sannsynligvis i 99% av tilfellene absolutt ingenting. Da er risikoen viktigere å ta hensyn til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt nei til alt utover klassebilder og videoer som tas ifm opptreden på avlsutninger.  Det er  kommet på plass at foreldre ikke kan filme selv på avslutninger og annet. De har en som filmer, og alle kan få tilgang til filmen, men det er ikke lov å legge den ut på some.

Anonymkode: 867e1...67f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...