GÃ¥ til innhold

Hva er verst? Borderline vs Bipolare...Til diskusjon🤔

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg som tidligere hadde borderline må jeg si at Bipolare høres verre ut.... Det eneste som er dumt er at det finnes ingen medisiner mot Borderline, mens Bipolare har ofte svært god effekt av medisiner, og derfor er de fleste bipolare medisinert og dermed har sympt under kontroll.

En bipolar person som slutter på medisinen han/hun trenger derimot blir da ofte verre/sykere enn mange med borderline! 

Har selv sett det med en person som var helt "normal" som medisinert bipolare, men personen sluttet på medisinen og klikket totalt med vold ++ og ble tvangsinnlagt.

Da jeg hadde diagnosen borderline var jeg ikke så preget av sympt. Mye tankekjør,men det gikk kun utover meg selv. Etter terapi kombinert bpf/depresjon ble jeg kvitt diagnosen..

Andre med erfaringer med disse diagnosene ?

Anonymkode: 2dbbe...5e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner mange bipolare og ingen av dem blir voldelige. Du har mange fordommer å rydde opp i, TS. Les deg opp på diagnosen. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner flere som er bipolare og flere som har borderline, og de er like forskjellige som hvilke som helst andre mennesker. Ikke minst vet jeg om mange som IKKE har noen diagnoser, men som jeg synes er langt dårligere mennesker enn de av mine venner og bekjente som faktisk har en slik diagnose. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar type 2. Er medisinert. Ja, det hjelper, men ikke for alt. Det er vanskelig å leve med denne diagnosen. Utrolig slitsomt

Anonymkode: e2b97...e38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 9 år i akuttpsykiatri på forskjellige sykehus. Kan starte med å si jeg synes det er urimelig å sammenligne forskjellige psykiske lidelser etter nivå av ‘lidelse’, men har noen tanker. Mange med borderline har komplekse problemstillinger med traumer, rus eller ustabile nåværende relasjoner til partnere eller familie. Det er også et enormt stigma rundt behandling av dem, også innad blant fagpersonell. Dessverre. Alle er enige i at de har et enormt symptomtrykk, og det kjennetegnes jo ved reaktivitet. Det er som de spiller følelseslivet på ‘hard mode’.  

Bipolar er krevende av andre grunner. Ja, det finnes medisiner. Listen bivirkninger her er enorm, og konsekvensene av å autoseponere like store. Flyr høyt, lander lavt. En bivirkning mange glemmer er seksuell impotens hos menn, og manglende evne til å oppnå orgasme hos kvinner. For mange er dette viktig og ødelegger deres evne til å ha gode forhold til partnere. Det i tillegg til vektøkning, påvirkning av leververdier osv. Flere får manisk psykose, eller trenger innleggelse for å redusere stimuli, ‘maniregime’, bli fratatt muligheten til å bruke telefon en periode pga ukritisk atferd osv osv. En dyp depresjon som følger etter å ha lagt ut 23 innlegg på fb om hvordan en religiøs minoritet styrer verden, nakenbilde til sjefen og tømt sparekonto er ekstra hard fordi du har så mange eksterne faktorer du må ordne opp i (når selv de minste ting føles enormt krevende). Det medfølger mye skamfølelse. 

Utifra kun det jeg har sett, og uten å kunne vite hvordan det føles, så har jeg sett flere veldig uheldige hendelser hos de med bipolar lidelse - men de med borderline blir sjeldnere behandlet med innleggelse og det kan faktisk gjøre at noen ikke får god nok hjelp ved alvorlig depresjon, og da på grunn av sin borderline diagnose. Det er mer stigmatisert å være borderline. Det er mer turbulent å være umedisinert bipolar. Begge deler er hardt. 

Anonymkode: a4b94...5b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For meg som tidligere hadde borderline må jeg si at Bipolare høres verre ut.... Det eneste som er dumt er at det finnes ingen medisiner mot Borderline, mens Bipolare har ofte svært god effekt av medisiner, og derfor er de fleste bipolare medisinert og dermed har sympt under kontroll.

En bipolar person som slutter på medisinen han/hun trenger derimot blir da ofte verre/sykere enn mange med borderline! 

Har selv sett det med en person som var helt "normal" som medisinert bipolare, men personen sluttet på medisinen og klikket totalt med vold ++ og ble tvangsinnlagt.

Da jeg hadde diagnosen borderline var jeg ikke så preget av sympt. Mye tankekjør,men det gikk kun utover meg selv. Etter terapi kombinert bpf/depresjon ble jeg kvitt diagnosen..

Naa møtt og har venner som har borderline og noen som har bipolar lidelse. Bipolar er definitivt enklere å medisinere + få legehjelp, enn det å ha borderline. Borderline er helt grusomt .. aldri møtt noen så ødelagt 

Anonymkode: 7b042...e15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har borderline på papiret, har lest masse om det og kjenner meg ikke igjen i noe av det. Mesteparten av journalen min er også synsing og rent løgn og oppspinn. Eks. Jeg har aldri hatt pengeproblemer eller brukt narkotika, og fokuset i journalen min er på rus. Det står spesifikt at jeg drakk mer enn jeg gjorde og at jeg brukte amfetamin og div. jeg har aldri røkt cannabis og alltid vært motstander av narkotika og tenkt at det er farlig, og at det er ulovlig. 

Det eneste jeg kjenner meg igjen i av symptomene, er at jeg ikke har sansen for respektløse folk og folk som snakker meg ned. Det går for de fleste, med selvrespekt. 

Anonymkode: b433f...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bipolar, er jo oftest akkurat som alle andre. Tar jeg hensyn til sykdommen, så ser det ut til at jeg ikke får utbrudd. Er nå uten medisiner, fordi de sluttet å virke, ble derfor ufør, for å kunne holde sykdomme i sjakk.

Selv med utbrudd er jeg snill. Er jo den samme person med utbrudd, bare manisk eller deprimert.

Vi med bipolar er i friske perioder uten symptomer, det er vel ikke de med borderline? De klarer vel ikke helt selv innse hvordan de fremstår.

Anonymkode: 8f46d...031

Skrevet

Har hatt begge diagnosene. For meg har borderline skapt mest problemer. Etter at borderline ble fjernet og bipolar ble endret til shizoaffektiv lidelse så har jeg vært utsatt for mer tvanf i psykiatrien. Er på tvang nå også. Da jeg hadde borderline var jeg aldri på tvang. De gjentok ansvar for eget liv til det kjedsommelige. Men borderline ble jeg jo kvitt. Blir ikke kvitt bipolar/shizoaffektiv. 

Men dette er bare min erfaring. Andre kan oppleve det annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begge. 

Min borderline 2 er medisinert med godt resultat. Min personlighetsforstyrrelse har fått tid og terapi, og jeg er så godt som symptomfri. 

Jeg vet ikke helt hva som har vært verst? Kanskje min bipolare sykdom, og da på grunn av de dype depresjonene. 

Min personlighetsforstyrrelse har vært tøff å leve med, men jeg har ikke overlappende narsissistisk personlighetsforstyrrelse som mange kan ha - opp mot 40%. Derfor har jeg også fått mye forståelse og sympati for min smerte. Jeg har vært åpen om mitt traume. 

De er ganske ulike diagnoser, så det er vanskelig å sammenligne. 

Men jeg vil si at jeg synes det tragisk hvordan vi behandler de med psykisk sykdom. I disse dager var det vel en slik fokusdag for selvmordsforebygging. Er det noe som blir prater dritt om er det mine diagnoser, og det gjelder ikke bare på KG. 

Anonymkode: 73bb8...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å sammenligne epler og pærer. Bipolar lidelse har type 1 og type 2.

Bipolar type 1 er en alvorlig psykiatrisk diagnose, som ofte går utover hverdag, arbeid, relasjoner, det meste. Det er også ofte arvelig innad slekter. Ved type 2 er symptomene ikke så uttalt, og det er mer forenlig med et vanlig liv.

EUPF er en ervervet lidelse. Som regel ervervet gjennom utrygge oppvekstvilkår med mangel på omsorg og grunnleggende kjærlighet. Dette viser seg som 

Anonymkode: 06d9a...a5d

AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (12 timer siden):

Jeg kjenner mange bipolare og ingen av dem blir voldelige. Du har mange fordommer å rydde opp i, TS. Les deg opp på diagnosen. 

Du kjenner folk som ikke er, og  jeg vet om en som virkelig blir voldelig uten medisiner. Poenget? Folk er ulike uansett diagnoser!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir som å sammenligne epler og pærer. Bipolar lidelse har type 1 og type 2.

Bipolar type 1 er en alvorlig psykiatrisk diagnose, som ofte går utover hverdag, arbeid, relasjoner, det meste. Det er også ofte arvelig innad slekter. Ved type 2 er symptomene ikke så uttalt, og det er mer forenlig med et vanlig liv.

EUPF er en ervervet lidelse. Som regel ervervet gjennom utrygge oppvekstvilkår med mangel på omsorg og grunnleggende kjærlighet. Dette viser seg som 

Anonymkode: 06d9a...a5d

Godt poeng! Det er helt sant

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har jobbet 9 år i akuttpsykiatri på forskjellige sykehus. Kan starte med å si jeg synes det er urimelig å sammenligne forskjellige psykiske lidelser etter nivå av ‘lidelse’, men har noen tanker. Mange med borderline har komplekse problemstillinger med traumer, rus eller ustabile nåværende relasjoner til partnere eller familie. Det er også et enormt stigma rundt behandling av dem, også innad blant fagpersonell. Dessverre. Alle er enige i at de har et enormt symptomtrykk, og det kjennetegnes jo ved reaktivitet. Det er som de spiller følelseslivet på ‘hard mode’.  

Bipolar er krevende av andre grunner. Ja, det finnes medisiner. Listen bivirkninger her er enorm, og konsekvensene av å autoseponere like store. Flyr høyt, lander lavt. En bivirkning mange glemmer er seksuell impotens hos menn, og manglende evne til å oppnå orgasme hos kvinner. For mange er dette viktig og ødelegger deres evne til å ha gode forhold til partnere. Det i tillegg til vektøkning, påvirkning av leververdier osv. Flere får manisk psykose, eller trenger innleggelse for å redusere stimuli, ‘maniregime’, bli fratatt muligheten til å bruke telefon en periode pga ukritisk atferd osv osv. En dyp depresjon som følger etter å ha lagt ut 23 innlegg på fb om hvordan en religiøs minoritet styrer verden, nakenbilde til sjefen og tømt sparekonto er ekstra hard fordi du har så mange eksterne faktorer du må ordne opp i (når selv de minste ting føles enormt krevende). Det medfølger mye skamfølelse. 

Utifra kun det jeg har sett, og uten å kunne vite hvordan det føles, så har jeg sett flere veldig uheldige hendelser hos de med bipolar lidelse - men de med borderline blir sjeldnere behandlet med innleggelse og det kan faktisk gjøre at noen ikke får god nok hjelp ved alvorlig depresjon, og da på grunn av sin borderline diagnose. Det er mer stigmatisert å være borderline. Det er mer turbulent å være umedisinert bipolar. Begge deler er hardt. 

Anonymkode: a4b94...5b4

Det du sier her har jeg lest selv...godt poeng.  At borderline mennesker blir sett på som "vanskelige", mens bipolarr,ptsd osv får mer hjelp i systemet?🥺. Det er veldig trist at det er slik. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har borderline på papiret, har lest masse om det og kjenner meg ikke igjen i noe av det. Mesteparten av journalen min er også synsing og rent løgn og oppspinn. Eks. Jeg har aldri hatt pengeproblemer eller brukt narkotika, og fokuset i journalen min er på rus. Det står spesifikt at jeg drakk mer enn jeg gjorde og at jeg brukte amfetamin og div. jeg har aldri røkt cannabis og alltid vært motstander av narkotika og tenkt at det er farlig, og at det er ulovlig. 

Det eneste jeg kjenner meg igjen i av symptomene, er at jeg ikke har sansen for respektløse folk og folk som snakker meg ned. Det går for de fleste, med selvrespekt. 

Jeg har og hørt det er vanlig at borderline mennesker kan ha rus problemer, ukritsk sexliv,dårlig økonomi osv.

Jeg er avholds mennesker, eier hus,bil og stål kontroll på økonomien. Ikke har jeg drevet med utsvevende sex liv heller😅

SÃ¥ det er mye fordommer....

TS

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Har hatt begge diagnosene. For meg har borderline skapt mest problemer. Etter at borderline ble fjernet og bipolar ble endret til shizoaffektiv lidelse så har jeg vært utsatt for mer tvanf i psykiatrien. Er på tvang nå også. Da jeg hadde borderline var jeg aldri på tvang. De gjentok ansvar for eget liv til det kjedsommelige. Men borderline ble jeg jo kvitt. Blir ikke kvitt bipolar/shizoaffektiv. 

Men dette er bare min erfaring. Andre kan oppleve det annerledes. 

Det du sier der er interesannt. Det er merkelig at noen diagnoser tas mer på alvor enn andre ja! Jeg har slitt med dyp depresjon hele livet, og før borderline ble fjernet så følte jeg det ikke var vits søke hjelp. "Ta deg sammen" liksom, mens en jeg kjenner ble direkte tvangsinnlagt og fikk masse hjelp med shizoaffektiv diagnose. Nesten som at jeg får mer forståelse nå som kun kronisk deprimert enn når jeg hadde Borderline i tillegg. Jec har jo trekk enda,men ikke nok fylle diagnose. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har og hørt det er vanlig at borderline mennesker kan ha rus problemer, ukritsk sexliv,dårlig økonomi osv.

Jeg er avholds mennesker, eier hus,bil og stål kontroll på økonomien. Ikke har jeg drevet med utsvevende sex liv heller😅

TS

Og jec er bipolar 1, jobbet i 30 år, barn, mann og dyr. At jeg har en psykisk lidelse vet kun de jeg forteller om det da man som bipolar ikke er slik hele tiden. Kjenner 1 med borderline som er direkte farlig. 

Mennesker med lidelser er like forskjellige som mennesker uten lidelser. Også vi med bipolar 1, er like forskjellige som alle andre. 

Min lidelse har gått i arv i min familie, fulle av snille mennesker som bare vil andre godt. Vold er også ofte arvelig.

Anonymkode: 8f46d...031

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Jeg har aldri vært glad i alkohol, og alltid tatt avstand fra narkotika. Jeg har hatt 3 sexpartnere og vært med samme mann i 19 år. Det at psykologer synser og tenker at alle er like., er like stigmatiserende. I 30-årene har jeg også fått diagnosen autisme og cptsd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri vært glad i alkohol, og alltid tatt avstand fra narkotika. Jeg har hatt 3 sexpartnere og vært med samme mann i 19 år. Det at psykologer synser og tenker at alle er like., er like stigmatiserende. I 30-årene har jeg også fått diagnosen autisme og cptsd. 

Mitt hoved problem er at jeg sliter med traumer, angst og tvangstanker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 10.9.2026 den 21.30):

Det virker ikke som du har mye kunnskap selv. Innlegget ditt er fullt av feil og stereotyper.

Anonymkode: 92656...d04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...