Gå til innhold

Får ikke eggedosis stiv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere fikk jeg eggedosisen stiv bare jeg pisket lenge nok, men de to siste gangene jeg har prøvd å piske eggedosis, har den vært rennende etter 15 min pisking på full guffe.

Har ren og tørr bolle, og egget har ligget på benken en stund før pisking.

Hva er det jeg gjør galt?

Anonymkode: e30c9...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

eggedosis skal jo ikke være stiv den er rennende

Anonymkode: 05d60...bba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eggedosis blir ikke stiv

Egghvit blør stiv

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er opplært i at den skal bli såpass stiv at man kan skrive "Ole", med tuppen på skaftet av en teskje.

Godt mulig jeg blander med eggehvite🤦‍♀️😂

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg er opplært i at den skal bli såpass stiv at man kan skrive "Ole", med tuppen på skaftet av en teskje.

Ts

Har nok det ;)

Skrevet

Ts

Kan du skrive Per da?😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å piske eggehvitene først, og så blande inn plommene når hviten er stiv.

Jeg lærte også å skrive "ole" med eggedosisen for å sjekke at den var dtiv nok 😊

Anonymkode: c0dc5...35a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Kan du skrive Per da?😂

Nei det måtte være Ole, husker jeg heimkunnskapslæreren vår sa 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det stemmer det med ole, men hvis det i der minste er antydninger til at det står OLE der så sier jeg Close enough, det ble bra det og 😅

Anonymkode: 8f868...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å piske eggehvitene først, og så blande inn plommene når hviten er stiv.

Jeg lærte også å skrive "ole" med eggedosisen for å sjekke at den var dtiv nok 😊

Anonymkode: c0dc5...35a

Det samme som meg, men i dag ble den flytende. 

Blir det stivt hver gang når du pisker eggehviten først?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det med ole, men hvis det i der minste er antydninger til at det står OLE der så sier jeg Close enough, det ble bra det og 😅

Klarte halve O før det fløt sammen.

Hva er trikset for å få eggedosisen sånn passe stiv da?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Eggdosis skal blir tjukk og kremete ikke stiv.

Anonymkode: 50fc5...35f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarte halve O før det fløt sammen.

Hva er trikset for å få eggedosisen sånn passe stiv da?

Ts

Jeg har i blant stått lenger enn 20 min altså, 20-25 hvertall og det gikk til slutt. Men går det ikke da kan det hende det var fett på noe. Når jeg skal piske eggehviter så gnir jeg en sitron skive over utstyret jeg skal bruke, da er det garantert fettfritt :)

Skrevet

Tidligere fikk jeg eggedosisen stiv bare jeg pisket lenge nok, men de to siste gangene jeg har prøvd å piske eggedosis, har den vært rennende etter 15 min pisking på full guffe.

Har ren og tørr bolle, og egget har ligget på benken en stund før pisking.

Hva er det jeg gjør galt?

Tenker du på pavlovabunn kanskje? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt uvanlig det, tror det har med ferskheten på egga å gjøre og delvis luftfuktighet eller noe.

Bestemor insisterte på at man ikke lager marengs eller eggedosisbaserte ting under hundedagene for da får man ikke piska opp eggene. De går fra ca slutten av juli til ca slutten av aigust så kanskje det var derfor?

Man kan slite med kremfløten også mente hun men sistnevnte har jeg aldri opplevd. 

Anonymkode: cd44c...461

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Det er jeg også. Når jeg kan skrive Ola er eggedosisen ferdig. Jeg skriver ved å la det renne/dryppe fra vispen, så bokstavene ligger "oppå" resten.

Anonymkode: 6b8c2...291

Skrevet

Flere ting kan gjøre at eggedosis ikke blir «stiv» (nok til å skrive ole). For høy temperatur? Enten romtemperatur eller at man bruker en elektrisk visp som er kraftig og blir varm når den kjører. For lite eller for mye sukker så den ikke stabiliseres kan være en årsak. Fett i bollen. For kalde egg.

Skrevet

Jeg har lært at jo ferskere egg, jo lenger tar det før eggedosisen er tykk nok (til å skrive 8-tall).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts

Eggedosis skal bli så lite rennende at man kan skrive ole, men det er eggehvit som blir stivt

Anonymkode: bb6a6...f12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...