Gå til innhold

Skjermbruk i mens barnevakt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er barnevakt ganske ofte, hvor barnet av og til sitter å ser på tv, ipad når han er sliten feks når han ikke vil leke og blir urolig. Foreldrene lar han sitte med skjerm ofte, og når jeg kommer er han ofte allerede i gang, så jeg følger hva de sier og lar ham også om han nekter å være med på lek «han leker også, men blir ofte skjerm innimellom» jeg har ikke noe særlig å gjøre på når han er oppslukt i skjerm og bare lurte på om det er galt å holde på med min egen skjerm i mens barnet har sitt. Ikke fordi jeg ikke vil gjøre jobben min, men fordi det ikke er noe å gjøre da. Har noen andre barnevakter eller familier med barnevakter tanker og meninger «regler» for det? Hilsen ei jente som ofte blir mer sliten av å stirre i luften, på ham eller skjermen han ser på, enn selve det å være aktiv å leke med ham. 

Anonymkode: 32a34...dcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er unødvendig at du lar ungen bruke skjerm når foreldrene allerede bruker det mye. Ta ungen med ut. Det er det beste du kan gjøre sammen med et barn! 

Anonymkode: 953fb...c81

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er bare en barnevakt og om foreldrene ikke bryr seg om at barnet deres sitter med skjerm er det lite du kan gjøre så du kan like gjerne sitte selv om du ikke ønsker å få barnet ut og i lek.

Anonymkode: 4a6b7...587

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er unødvendig at du lar ungen bruke skjerm når foreldrene allerede bruker det mye. Ta ungen med ut. Det er det beste du kan gjøre sammen med et barn! 

Det e ikke barnevaktens oppgave å innføre sunne vaner for barnet. Hvis barnet er avhengig av skjerm er set sannsynligvis en kamp å skulle få barnet med på noe annet. Denne kampen er det ikke barnevaktens jobb å ta.

Jeg er forelder, men har ikke erfaring rundt barnevaktsituasjoner da vi aldri har brukt barnevakt. Vi bruker også skjerm veldig sjeldent til egne barn. Men de få gangene jeg setter ungene foran TVen så kan jeg absolutt scrolle litt selv. Jeg tenker at så lenge barnet er oppslukt, og du er bevisst på barnet og tilgjengelig for det når det søker kontakt, er det ikke galt at du sitter litt på telefonen. Men dette forutsetter at ikke du også blir helt oppslukt. 

Anonymkode: 4b01b...07d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er snakk om kveldstid oftest, så da er det ikke så lett å få ham med ut. Han er nesten aldri ute med foreldrene og har en storesøster som selv aldri går ut og sitter på skjerm. Er ikke så lett å få ham med meg😅 sitter barnevakt for andre som jeg kan ta med meg ut og som leker masse ute og da er det selvfølgelig ingen mobilbruk med mindre jeg kontakter foreldre eller sender bilde av barna til dem☺️

Anonymkode: 32a34...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan lese papirbok, det er liksom litt mer greit enn å sitte å scrolle og man er litt mer tilgjengelig for barnet. 

Enig i at barnevakt ikke skal oppdra eller bestemme skjermregler men jeg ville nok forsøkt å finne på noen aktiviteter å gjøre sammen eller lese bok for barnet. Kanskje lån med noen kule for alderen fra biblioteket. 

Anonymkode: 3bf8b...bb5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Barn lærer av de rundt seg også. Les heller bok om du ikke klarer å få han til å gjøre noe annet. Det går faktisk ann å ta den kampen også. Forskjellige voksne har forskjellige regler. Mine tantebarn får ikke sitte på skjerm hos meg, selvom de gjør det med foreldrene sine

Anonymkode: 0d693...936

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du det. 
Det er ikke din oppgave å få barnet bort fra skjermen om foreldrene lar barnet sitte med skjerm. 

Anonymkode: ef36d...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...