Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Meg og min samboer har lyst på barn. Vi er nå 35 og 36, og kjenner at vi begge stresser litt på grunn av alder. Vi vil gjerne ha to. Samtidig har jeg startet i ny jobb ganske nylig så tror ikke jobben hadde tatt en slik nyhet veldig bra per nå. Ville dere ventet til tross for at fertiliteten går nedover nå etter 35 år? Og når på året er det best å få baby om man kunne fått muligheten til å påvirke det. 

Anonymkode: b52bc...585

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde begynt i kveld da jeg ikke ønsker å være "gammel" som nybakt mor. Og så må dere være forberedt på at det kan gå veldig fort, noe tid, lang tid eller at det kanskje aldri går. Jeg hadde fått for meg at alle må holde på en stund før det går, men vi har stått fritt til å velge fødselsmåned på alle våre 3 barn. Første fikk vi mars, det var flaks for vi trodde vi skulle prøve det berømte året. De to andre valgte vi april og mai for. Skulle det bli en til satser vi på februar. Jeg ønsker første halvdel av året for våre barn da jeg ikke likte å være yngst og minst moden i hodet hele skolegangen. 

Arbeidsgiver hadde jeg tatt null hensyn til så lenge jeg var forbi prøvetiden innen du må fortelle om graviditet.

Anonymkode: e17c7...cce

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde begynt i kveld da jeg ikke ønsker å være "gammel" som nybakt mor. Og så må dere være forberedt på at det kan gå veldig fort, noe tid, lang tid eller at det kanskje aldri går. Jeg hadde fått for meg at alle må holde på en stund før det går, men vi har stått fritt til å velge fødselsmåned på alle våre 3 barn. Første fikk vi mars, det var flaks for vi trodde vi skulle prøve det berømte året. De to andre valgte vi april og mai for. Skulle det bli en til satser vi på februar. Jeg ønsker første halvdel av året for våre barn da jeg ikke likte å være yngst og minst moden i hodet hele skolegangen. 

Arbeidsgiver hadde jeg tatt null hensyn til så lenge jeg var forbi prøvetiden innen du må fortelle om graviditet.

Det er noe smått creepy med kvinner som skal kontrollstyre absolutt alt. "Disse valgte vi april og mai for" 😬😴

Jeg ble gravid rimelig kjapt selv, men da hadde vi sex og så ble det den bursdagen det ble. Det spiller da virkelig null rolle. Og hadde jeg aktivt gått inn for å VELGE bursdagen til ungene så ville jeg styrt langt unna 3 bursdagsmåneder på rad altså. Høres stress ut. At du følte deg umoden og liten i forhold til de andre har ingenting med at du ble født sent på året og gjøre. Barn i alle klasser har bursdager hele året, så det har svært lite å si for de aller fleste. 

Anonymkode: fd670...2d9

• Liker 3
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor dere ventet helt til dere var på tampen av 30-årene med å forsøke å få barn, spesielt siden dere ønsker to. Ble dere nylig sammen eller noe? Jeg ville ikke kastet bort en eneste måned om jeg var dere nå. Dere kan risikere å måtte prøve i årevis. Selv fikk jeg 3 barn, og de satt rimelig raskt. Da vi skulle forsøke på nr. 4 var jeg 35 år, og det tok oss over ett år å bli gravid. Jeg var ikke forberedt på den tiden der. Hadde noen spontanaborter i mellomtiden. Svangerskapet, fødselen og tiden etter var også beintøft. Da følte jeg meg plutselig som en gammel mor👵

Masse lykke til, og drit i hva jobben måtte mene. Du setter ikke jobben foran familielivet ditt? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noe smått creepy med kvinner som skal kontrollstyre absolutt alt. "Disse valgte vi april og mai for" 😬😴

Jeg ble gravid rimelig kjapt selv, men da hadde vi sex og så ble det den bursdagen det ble. Det spiller da virkelig null rolle. Og hadde jeg aktivt gått inn for å VELGE bursdagen til ungene så ville jeg styrt langt unna 3 bursdagsmåneder på rad altså. Høres stress ut. At du følte deg umoden og liten i forhold til de andre har ingenting med at du ble født sent på året og gjøre. Barn i alle klasser har bursdager hele året, så det har svært lite å si for de aller fleste. 

Ok. Så at jeg har tatt et valg for mine barn for å unngå at de opplevde det samme kjipe som meg, det tolker du som at jeg skal kontrollstyre ALT? Har du aldri tatt et bevist valg i håp om å gjøre det beste for barna dine? Eller er du en så slapp slauredame som lar tilfeldighetene råde over ALT?(bare for å synke ned på ditt forutinntatte nivå).

Om 3 bursdagsmåneder på rad blir stress så gud hjelpe meg, da er kapasiteten lav😅 men greit at de slipper å dele bursdagsmåned og får "eie" hver sin.

Skrevet

Er litt i samme situasjon som deg, men har alt prøvd et par mnd. Vi er begge 35 og har vært sammen litt over 1 år som er grunnen til at vi ikke har prøvd før nå.

Jeg skal starte ny jobb i desember, men det tar jeg ikke hensyn til. Dette kan ta tid og om dette ikke er i boks innen det har gått 6 mnd har vi rett på hjelp siden vi er passert 35 og det kommer jeg garantert til å utnytte meg av.

Anonymkode: 1b7f5...1ab

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Så at jeg har tatt et valg for mine barn for å unngå at de opplevde det samme kjipe som meg, det tolker du som at jeg skal kontrollstyre ALT? Har du aldri tatt et bevist valg i håp om å gjøre det beste for barna dine? Eller er du en så slapp slauredame som lar tilfeldighetene råde over ALT?(bare for å synke ned på ditt forutinntatte nivå).

Om 3 bursdagsmåneder på rad blir stress så gud hjelpe meg, da er kapasiteten lav😅 men greit at de slipper å dele bursdagsmåned og får "eie" hver sin.

Jeg hadde gjort det samme om jeg kunne velge! En venninne av meg gjorde det faktisk. Tidligere på året jo bedre egentlig.

Anonymkode: 1b7f5...1ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Meg og min samboer har lyst på barn. Vi er nå 35 og 36, og kjenner at vi begge stresser litt på grunn av alder. Vi vil gjerne ha to. Samtidig har jeg startet i ny jobb ganske nylig så tror ikke jobben hadde tatt en slik nyhet veldig bra per nå. Ville dere ventet til tross for at fertiliteten går nedover nå etter 35 år? Og når på året er det best å få baby om man kunne fått muligheten til å påvirke det. 

TS bare start nå, om det hjelper med å roe ned så kan dere ta en fertilitetsjekk på privat klinikk vis mulig. En av få gode garantier dere har er uansett offentlig helsehjelp etter halvt år med prøving vis det ikke skulle klaffe før den tid. Som andre nevnte. Så lenge du har jobbet på ny jobb over prøvetid før babyen er født så er det ikke et problem. Masse Lykke til!

Anonymkode: 657e5...ecf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slapp helt av. Det må være lov å tenke at det fremstår sært å skulle planlegge graviditet utifra bursdagsmåneden til barnet sitt. I mine øyne er det helt irrelevant. Antakelig vil de jo oppleve det samme kjipe som deg, for det at man er liten og/eller umoden har ikke med bursdagen din og gjøre, men gener. Eller så takler de det bedre enn du gjorde. 

Jeg tenker at tilfeldighetene godt kan råde over hva gjelder menneskeliv, fødsel osv. Synes dessuten det er mer romantisk om barna blir til fordi foreldrene elsker hverandre og ikke fordi dem har pliktsex. 

Skrevet

Kjør på! Du kan bli erstattet på jobben relativt kjapt men å få barn er ingen garanti.

Anonymkode: 397e1...4e0

Skrevet

Jeg ville startet for tre år siden om jeg var deg.. Men den nest beste tiden er NÅ!! Drit i jobben, den står der når du er tilbake uansett. Det kommer aldri til å komme et perfekt tidspunkt for å bli gravid. Om du skal ha søsken og litt tid i mellom graviditeter så har du fryktelig dårlig tid!!

Anonymkode: cfa97...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slapp helt av. Det må være lov å tenke at det fremstår sært å skulle planlegge graviditet utifra bursdagsmåneden til barnet sitt. I mine øyne er det helt irrelevant. Antakelig vil de jo oppleve det samme kjipe som deg, for det at man er liten og/eller umoden har ikke med bursdagen din og gjøre, men gener. Eller så takler de det bedre enn du gjorde. 

Jeg tenker at tilfeldighetene godt kan råde over hva gjelder menneskeliv, fødsel osv. Synes dessuten det er mer romantisk om barna blir til fordi foreldrene elsker hverandre og ikke fordi dem har pliktsex. 

Du kan ikke lire av deg de ordene og beskyldningene og så be folk slappe av. Det var DU som la lista. Og sært er det ikke, senest sist uke var det artikkel i VG om en gruppe kvinner som opplevde hardt press om å få barn til riktig tid. Det sære er at du ikke har fått med deg betydningen av verken modenhet hos barnet eller barnehagestart.

Jeg og mannen puler daglig både med og uten prevensjon. Det har vi gjort i 9 år, og skal sikkert holde på i minst 9 år til. At vi tar ut spiralen mnd før vi ønsker graviditet sier da absolutt null om vår kjærlighet. Når vi vet jeg er gravid 3 uker etter fjerning av spiralen så er det strengt tatt ikke rom for tilfeldigheter om du tenker deg om. Er det mer du vil ta meg på nå for å opphøye deg selv, eller er du ferdig nå?

Skrevet

Jeg ble gravid raskt med nr en og to. Nr tre derimot tok veldig lang tid. Alt var fint på ultralyd og blodprøver så glad jeg ikke stolte på den og ventet. Jeg ble gravid og mistet tre ganger på rad og først på fjerde forsøk satt den. Vi begynte prøvingen januar 2025 og trodde den skulle sitte måneden etter slik over beskriver. Vel; jeg er så «uheldig» å få desemberbarn snart to år etterpå. Blir 36 år. Hadde ikke ventet en dag om jeg var deg. De sa at jeg nok mistet så mange ganger pga alder.

Anonymkode: ae860...d04

Skrevet

Ville ikke tatt hensyn til jobben mtp prøving. Vi jobber for å leve, vi lever ikke for å jobbe. Jeg var 28 år da jeg ble gravid med første og det tok 7 mnd fra vi starta å prøve. Skifta akkurat jobb da jeg ble gravid og sånn er det bare. Har man da en arbeidsgiver som sier noe som helst annet enn gratulerer, så tenker jeg man er på feil arbeidsplass og like greit kan sette seg selv først.

• Liker 1
Skrevet

Ikke vent. Dere vet aldri hvor lang tid det vil ta å bli gravid eller om dere i det hele tatt kan bli det. Start med en fertilitetssjekk på begge. Det vil si noe om status hos dere begge. Et godt svar der er et godt utgangspunkt. Men det kan fortsatt være problemer med komboen av dine egg og hans sperm.

Anonymkode: e8bda...d81

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta hensyn til Jobben. Jeg var gravid i 1 trimester da jeg var på jobbintervju til en jobb jeg hadde søkt på.

Fikk jobben og få dager etter jeg hadde skrevet under kontrakten, sa jeg at jeg var gravid😊. Fikk da tilrettelegging.
Å vente til prøveperiode er over, er rett og slett tull. Jeg tenkte ikke på den engang! 

Anonymkode: f64ac...6d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Om dere ønsker barn, starter dere nå. Dere har nådd en alder hvor dere «må» sette i gang om dere faktisk ønsker barn. Arbeidsgiver er vant til at folk blir gravide og er forpliktet til å legge til rette for permisjon.

Anonymkode: 750e8...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke ta hensyn til Jobben. Jeg var gravid i 1 trimester da jeg var på jobbintervju til en jobb jeg hadde søkt på.

Fikk jobben og få dager etter jeg hadde skrevet under kontrakten, sa jeg at jeg var gravid😊. Fikk da tilrettelegging.
Å vente til prøveperiode er over, er rett og slett tull. Jeg tenkte ikke på den engang! 

Anonymkode: f64ac...6d8

Dersom du mener det er tull å vente til etter prøveperioden med å fortelle så har det gått deg hus forbi at kvinner fortsatt blir valgt bort selv om det ikke er lov. Jeg byttet stilling internt og da sa leder rett ut at derdom de hadde visst st jeg var gravid litt tidligere så hadde de valgt en annen. Jævlig kjipt for de at de måtte finne vikar, men jeg hadde ventet på stillingen i 5 år.

• Liker 1
Skrevet

Du virker bitter og kjip.

Anonymkode: fc54e...d40

Skrevet

Du kan ikke lire av deg de ordene og beskyldningene og så be folk slappe av. Det var DU som la lista. Og sært er det ikke, senest sist uke var det artikkel i VG om en gruppe kvinner som opplevde hardt press om å få barn til riktig tid. Det sære er at du ikke har fått med deg betydningen av verken modenhet hos barnet eller barnehagestart.

Jeg og mannen puler daglig både med og uten prevensjon. Det har vi gjort i 9 år, og skal sikkert holde på i minst 9 år til. At vi tar ut spiralen mnd før vi ønsker graviditet sier da absolutt null om vår kjærlighet. Når vi vet jeg er gravid 3 uker etter fjerning av spiralen så er det strengt tatt ikke rom for tilfeldigheter om du tenker deg om. Er det mer du vil ta meg på nå for å opphøye deg selv, eller er du ferdig nå?

Vi gjør som dere, hun der er sikkert en som sliter med å blir gravid. Synd for henne, greit for oss!

Vi har også planlagt alle våre på våren, helt topp!

Håper dere gående nummer fire, naturen vil nok at dere skal få mange barn, gode gener osv.

Anonymkode: fc54e...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...