Gå til innhold

Dere som har operert vekk livmor!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det?

Via kjeden eller kikkhull?

Tok dere livmorhalsen og?

Hvordan var smerter og dogåing,bevegelse og annet etterpå? Gå i trapper? opp og ned av seng og do ++.

Hvordan gikk det å ha sex når dere vsr klar for det igjen?

Noen som har fått problemer i ettertid?

Komplikasjoner under eller etter?

Ble smerter og ting bedre etterpå? La dere på dere vekt?

Hcordan gikk det å trene osv? 

Føles alt normalt senere? Tull med tarmer osv?

Fortell :)

Anonymkode: 8164d...155

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjernet livmor og en eggstokk for 10-12 år siden. Kikkhull. Ingen problemer i etterkant.

Opplevde det som en lett operasjon sammenlignet med mye annet. Var sykemeldt to uker på grunn av fysisk jobb, i nåværende kontorjobb ville det holdt med en liten uke. Var ikke spesielt smertefullt, holdt lenge med noen pinex forte. Keisersnitt er tusen ganger verre, liksom. 

Anonymkode: 040b0...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fjernet livmor og en eggstokk for 10-12 år siden. Kikkhull. Ingen problemer i etterkant.

Opplevde det som en lett operasjon sammenlignet med mye annet. Var sykemeldt to uker på grunn av fysisk jobb, i nåværende kontorjobb ville det holdt med en liten uke. Var ikke spesielt smertefullt, holdt lenge med noen pinex forte. Keisersnitt er tusen ganger verre, liksom. 

Anonymkode: 040b0...480

Samme her, kikkhull for omtrent like lenge siden. Har kontorjobb, så var sykemeldt en uke etterpå, det holdt i massevis. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare på mine opplevelser. 

Jeg fjernet livmor, eggledere og livmorhals med kikkhull (men selve livmora ble ført ut gjennom skjeden). Smertene etterpå var langt mindre enn forventet. Gruet meg veldig til å gå på do, men det var smertefritt. (Fikk movicol på sykehuset og passet på å få i meg nok fiber + drikke selv på egenhånd, samt noe mageregulerende for sikkerhetsskyld i perioden etterpå). Ble advart om luftsmerter etterpå, særlig i skuldrene, og det stemte. Men det var levbart og gikk over etter noen dager. 

Sex, tarmfunksjon, blærefunksjon, smerter ++ ble ubeskrivelig mye bedre etterpå. Våget ikke sex før perioden som ble anbefalt å vente var over, men det var bare fint. Ble påfallende sliten en stund etter operasjonen. Et par uker lenger enn opprinnelig sykemelding. Så var gradert et par uker ekstra. Så tok litt tid å komme i gang med trening igjen. Det var mer enn forventet som ble bedre etter operasjonen. Hadde jeg visst hvor mye det å fjerne livmor hadde hatt å si på livskvaliteten min så hadde jeg gjort det for mange år siden. 

Eneste negative var smerter i korsrygg en god stund etterpå, men det hjalp med trening og fysioterapi. Er noe når et "anker" blir borte så ble det mer belastning på korsryggen. Magen har ikke akkurat krympet, men vekta er relativt stabil. Alderen og periomenopause derimot gjør det vanskelig å gå ned i vekt nå enn for noen år siden. Sleit med det også før operasjon. Håpte kanskje det ville bli lettere å gå ned i vekt etter operasjon, men det har blitt langt lettere å trene og det er det viktigste. 

Anonymkode: 9a2fe...b62

Skrevet

Åh, så fint å lese så gode svar ❤️ Ikke meg som er ts, men har hatt så mye smerter i så mange år pga livmoren, men er livredd for å fjerne den fordi man hører om feil, at skjeden blir kortere og alt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Beste avgjørelsen jeg har tatt, alt er bedre. 
Jeg har en tung fysisk jobb, så var vel borte sånn 7-10 uker for det å bære tunge ting, gjorde at jeg hadde smerter. 
Jeg hadde ingen smertelindring da jeg ikke tåler morfin, og ingen andre smertelindrende virket på meg så derfor tok det nok litt tid. 
Jeg er i dag tidlig i overgangsalderen, de tror det kan ha sammenheng med at jeg fjernet livmor. 
Selv om jeg ikke tok eggstokkene, og jeg kan i dag slite litt med tømming av blære. 
Jeg angrer likevel ikke en dag på dette, kroppen har det mye bedre. Jeg fikk en liten hormonforstyrrelse etterpå, der puppene doblet seg i størrelse, og i følge mannen mer pms enn tidligere. Det har stabilisert seg, og jeg har tatt brystreduksjon i ettertid. 

Anonymkode: 2f5ae...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjennomgått en hysterektomi vaginalt, samtidig som det ble utført cystocele og rectocele. 
Fjernet livmor, livmorhals og eggledere. 
Fikk sterke smertestillende på sykehuset og beskjed om å ta dem i 4 dager sammen med paracet. Etter de 4 dagene var det bare paracet. 
Operasjonen gikk veldig bra og jeg kunne endelig leve normalt etterpå. 

Anonymkode: 3eff7...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Fjerner man eggstokkene går man vel rett inn i overgangsalderen?

Anonymkode: ee12a...433

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fjerner man eggstokkene går man vel rett inn i overgangsalderen?

Anonymkode: ee12a...433

Når man utfører en hysterektomi, så bevares eggstokkene. Nettopp for å ikke komme i overgangsalderen.
Vanligvis fjernes livmor, eggledere og livmorhals. 

Fordelen med å ta livmorhalsen og eggledere i tillegg til selve livmoren, er jo mindre fare for kreft. Det er egglederne som lager kreft i eggstokkene, ergo ingen mulighet for å få kreft i eggstokkene og livmorhalsen er jo også borte.   

Jeg fjernet min i år fordi jeg hadde ekstreme blødninger, var også for gammel for å få flere barn, og har ikke angret.  

Anonymkode: cd549...376

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet livmor og livmorhals for 12-15 år siden, og livet ble mye bedre❤️ følte jeg fikk livet i gave etterpå. Det værste for meg var egentlig å ha kateter etter operasjonen 😂🙈 viktig at du følger rådene fra legene i etterkant. Husk at vi alle opplever et sånt inngrep forskjellig 🥹 noen føler at det går kjempe bra og andre kan nok oppleve komplikasjoner og mer smerte. 

Anonymkode: 8b0b7...932

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte fjerne livmor pga en veldig stor muskelknute. 

Var planlagt (og startet som) kikehull, men de fikk problemer og endte med å åpne opp. Var sykemeldt fult i 4 uker, og så gradert en periode. Ikke spesielt mye smerter - fikk massevis av oxy med hjem fra sykehuset, mem trengte aldri å bruke det. Ble imidlertid utrolig sliten og trøtt en lang periode. Sov sånn 15 timer i døgnet i flere uker. Den slitenheten hang i ganske lenge, og var grunnen til at jeg trengte gradert sykemelding en periode. 

Har det mye bedre etterpå. Muskelknuta gjorde at jeg måtte tisse hele tida, og var også smertefull ved trykk mot den. Fikk et nytt liv etterpå. Sex er bedre, buksene må ikke ha strikk i livet, og jeg trenger ikke planlegge livet etter hvor nærmeste do er. 

Vekta er uendret. Trening var jeg hos en fysio og fikk hjelp med (driver med styrketrening, og syntes rådene på sykehuset var tynne. Kom greit i gang igjen etter 6 første ukene med løfteforbud). 

Anonymkode: 49c4a...86f

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hva slags plager er det dere har hatt med livmoren? Jeg føler at jeg med alderen har flere diffuse plager som det er vanskelig å "lokalisere". Ikke at jeg egentlig har hatt noen utredning, for jeg synes jeg selv høres ut som en sytekopp med innbilte plager iom at alt er så diffust. 

Anonymkode: 2f634...021

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet livmor for 10 år siden, pga muskelknute som ga store og kroniske blødninger. 
Kikkhull, veldig lite smerter etterpå. 
Eggledere/eggstokker og livmortappen ble ikke fjernet, etter anbefaling. Snakket med en sykepleier på gyn som hadde fjernet livmor selv, hun angret på at hun hadde sagt ja til å fjerne livmortappen ettersom hun syntes det hadde påvirket sexlivet negativt i etterkant. 
Jeg har vært veldig fornøyd, ingen komplikasjoner. Har riktignok nå etter 10 år hatt en operasjon for cystocele/fremfall av blære, men uvisst om det fremfallet har noen sammenheng med at livmoren er borte. 

Anonymkode: fb2f8...dab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fjernet livmor for 10 år siden, pga muskelknute som ga store og kroniske blødninger. 
Kikkhull, veldig lite smerter etterpå. 
Eggledere/eggstokker og livmortappen ble ikke fjernet, etter anbefaling. Snakket med en sykepleier på gyn som hadde fjernet livmor selv, hun angret på at hun hadde sagt ja til å fjerne livmortappen ettersom hun syntes det hadde påvirket sexlivet negativt i etterkant. 
Jeg har vært veldig fornøyd, ingen komplikasjoner. Har riktignok nå etter 10 år hatt en operasjon for cystocele/fremfall av blære, men uvisst om det fremfallet har noen sammenheng med at livmoren er borte. 

Anonymkode: fb2f8...dab

Det er nok en mulighet for at det kan ha en sammenheng, men hos meg ble det utført cystocele og rectocele samtidig med hysterktomi. Jeg fikk utført hysterektomi pga livmorfremfall og jeg fikk blærefremfall pga livmorfremfall. Det er ganske vanlig at disse synker samtidig. 
For å unngå nytt blærefremfall etter operasjonen er jeg svært nøye med å trene bekkenbunnen. Har fått god hjelp av bekkenbunnfysioterapeut til nettopp dette. 

Anonymkode: 3eff7...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Ble operert i desember 2025

Ble brukt kikkhullet hvor de tok ut via skjeden. Fjernet livmor,eggledere og livmorhals. De fjernet og endometriose på tarm og litt ellers og.

Våknet uten smerter, ingen problemer å gå på do osv. For meg ble det nesten som himmelen etter på ingen magesmerter lenger og det var utrolig deilig. Var sliten en lang tid etter opradjon,merket at ting var gjort. Men ikke noe smerter. Fikk beskjed jeg kunne ha luftsmerter siden de blåser opp ved kikkhullet. Men jeg merket ikke noe til det.

Har ikke gått noe opp i vekt. Merker jeg har mer energi nå siden jeg ikke går med smerter og blødninger. 

Men skulle ønsket de tok med eggstokkene og pga overgangsalderen som slo inn. 

Anonymkode: 0bb39...137

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Dette var jo godt å høre. Så fint at dere har det mye bedre! 

Og merket lite tull etterpå!

TS

Anonymkode: 8164d...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...