Hoppetaujenta Skrevet 10. september #1 Skrevet 10. september https://leve.no/aktiviteter/verdensdagen/ 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #2 Skrevet 10. september ... noe Mental Helse "feirer" ved å kollektivt stenge ute absolutt alle brukerne på "Si det med ord" fra kontoene sine, og slutte å gi dem muligheten til å skrive i forumet uten å si ett ord om dette på forhånd. Tror neppe det blir færre selvmord i Norge når en organisasjon som Mental Helse, som burde vite bedre, på denne måten viser total mangel på medmenneskelig respekt ovenfor folk som sliter. Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 10. september #3 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ... noe Mental Helse "feirer" ved å kollektivt stenge ute absolutt alle brukerne på "Si det med ord" fra kontoene sine, og slutte å gi dem muligheten til å skrive i forumet uten å si ett ord om dette på forhånd. Tror neppe det blir færre selvmord i Norge når en organisasjon som Mental Helse, som burde vite bedre, på denne måten viser total mangel på medmenneskelig respekt ovenfor folk som sliter. Anonymkode: d3286...f63 Medmenneskelig respekt og omtanke handler ikke om symbolikk en enkel dag der man kan slå seg på brystet og føle at man har bidratt med sitt; medmenneskelig omtanke handler om å bry seg 365 dager i året. Hadde man faktisk gjort dette i Norge, hadde selvmordstallene garantert gått ned. Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Skrevet 10. september Med denne dagen i minne, synes jeg at noen som svarer trådstartere her inne på Kg kan moderere seg, for hvis man virkelig sliter mentalt og skriver et innlegg og blir hudflettet som mange trådstartere blir, så kan det faktisk være den siste dråpen for å ta selvmord! Jeg synes mange her inne er utrolig stygge og kverulerende, uansett om man er på Sorg forumet, Barn og familie eller andre forum. For et par dager siden fikk jeg til og med en stygg hånlig kommentar inne på skjønnhetsforumet, da jeg spurte om et kosmetikkprodukt. Anonymkode: d7462...a31 4 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Med denne dagen i minne, synes jeg at noen som svarer trådstartere her inne på Kg kan moderere seg, for hvis man virkelig sliter mentalt og skriver et innlegg og blir hudflettet som mange trådstartere blir, så kan det faktisk være den siste dråpen for å ta selvmord! Jeg synes mange her inne er utrolig stygge og kverulerende, uansett om man er på Sorg forumet, Barn og familie eller andre forum. For et par dager siden fikk jeg til og med en stygg hånlig kommentar inne på skjønnhetsforumet, da jeg spurte om et kosmetikkprodukt. Anonymkode: d7462...a31 Trist å høre, men menneskenaturen er som den er og KG er KG (noe som for øvrig også gjelder Reddit); dette er ikke forum der man bør forvente vennlige svar om man starter en tråd andre ikke er enige i, noe jeg selv har erfart mange ganger. I kommentarfeltene på for eksempel Facebook virker det som om det er en zoologisk hage med ville dyr som er blitt sluppet løs, der alle uhemmet brøler etter beste evne. Pent er dette naturligvis ikke, men dette er virkeligheten - setter man munnkurv på folk, får frustrasjonen bare utløp andre steder; det ser man i masseskytinger som i U.S.A. der folk rett som det er tar våpen og begynner å skyte rundt seg på en skole eller andre steder. Synes det er synd at man har stengt "Si det med ord", for leser man hva som ble skrevet på selvmordsforumet der, var dette et sted der man kunne føle seg trygg - svarene som kom der, var støttende, ikke dømmende. Ønsker deg uansett en fortsatt flott dag, og håper du ikke tar deg nær av kommentarene enkelte kommer med - slike ting bør man overse, og heller fokusere på alt det fine som er der ute. Anonymkode: d3286...f63 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #6 Skrevet 10. september Dette er bare tull. Samme profil på nettet som legger ut et innlegg om selvmord, ser jeg latterliggjør en annen bruker i psykose. En annen profil som legger ut om sine milde-moderate depresjoner, ser jeg vise avsky og si «skjerp deg» til noen som viser frem hvordan det ser ut hjemme etter en runde med alvorlig depresjon. De som tilbyr seg å lytte og ber alle som ønsker om å sende de en PM-de svarer ikke. Rusavhengige? Æsj, tvangsinnlegg de, send de til en øde øy. Sist jeg satt i møtet med helsevesenet var det igjen beskjed om å kontakte fastlegen så jeg ikke sitter alene og risikerer liv og helse. Jeg svarte, hva skal fastlegen egentlig gjøre? Legge meg inn, så blir jeg skrevet ut neste dag? Fastlege sier seg enig, og kan liksom ikke tilby mer enn gode ord jeg fint klarer å tenke selv. Norge og nordmenn bryr seg egentlig ikke om dette, og bryr seg ikke om andre enn seg selv, til det er for sent da. Da er det å fiske etter sympati. Anonymkode: 463a3...fea 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. september #7 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med denne dagen i minne, synes jeg at noen som svarer trådstartere her inne på Kg kan moderere seg, for hvis man virkelig sliter mentalt og skriver et innlegg og blir hudflettet som mange trådstartere blir, så kan det faktisk være den siste dråpen for å ta selvmord! Jeg synes mange her inne er utrolig stygge og kverulerende, uansett om man er på Sorg forumet, Barn og familie eller andre forum. For et par dager siden fikk jeg til og med en stygg hånlig kommentar inne på skjønnhetsforumet, da jeg spurte om et kosmetikkprodukt. Anonymkode: d7462...a31 Jeg tenker at man ikke bør generalisere svar eller erfaringer man får på KG over til befolkningen som helhet. Forum kan få frem det verste i folk, og det er mange som sliter som oppholder seg her. Folk flest er ganske ålreit og rause med andre. Det har vi sett både under fotball-VM og kongens dødsfall. Har erfaring med det ellers i året også. Vi burde hatt flere slike begivenheter i samfunnet, der mennesker kan møtes i fellesskap. En annen ting jeg vil bemerke er at jeg synes det er synd at Verdensdagen ikke har blitt nevnt med et ord i media. I hvertfall ikke det jeg har sett eller lest på NRK og Dagsrevyen i dag. Har selv mistet to familiemedlemmer i selvmord. Anonymkode: 40931...61a 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #8 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er bare tull. Samme profil på nettet som legger ut et innlegg om selvmord, ser jeg latterliggjør en annen bruker i psykose. En annen profil som legger ut om sine milde-moderate depresjoner, ser jeg vise avsky og si «skjerp deg» til noen som viser frem hvordan det ser ut hjemme etter en runde med alvorlig depresjon. De som tilbyr seg å lytte og ber alle som ønsker om å sende de en PM-de svarer ikke. Rusavhengige? Æsj, tvangsinnlegg de, send de til en øde øy. Sist jeg satt i møtet med helsevesenet var det igjen beskjed om å kontakte fastlegen så jeg ikke sitter alene og risikerer liv og helse. Jeg svarte, hva skal fastlegen egentlig gjøre? Legge meg inn, så blir jeg skrevet ut neste dag? Fastlege sier seg enig, og kan liksom ikke tilby mer enn gode ord jeg fint klarer å tenke selv. Norge og nordmenn bryr seg egentlig ikke om dette, og bryr seg ikke om andre enn seg selv, til det er for sent da. Da er det å fiske etter sympati. Anonymkode: 463a3...fea Og hva er din løsning på hva man skal gjøre med menneskene du skriver om; tror du de blir bedre av å sitte alene med tankene sine? Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 10. september #9 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at man ikke bør generalisere svar eller erfaringer man får på KG over til befolkningen som helhet. Forum kan få frem det verste i folk, og det er mange som sliter som oppholder seg her. Folk flest er ganske ålreit og rause med andre. Det har vi sett både under fotball-VM og kongens dødsfall. Har erfaring med det ellers i året også. Vi burde hatt flere slike begivenheter i samfunnet, der mennesker kan møtes i fellesskap. En annen ting jeg vil bemerke er at jeg synes det er synd at Verdensdagen ikke har blitt nevnt med et ord i media. I hvertfall ikke det jeg har sett eller lest på NRK og Dagsrevyen i dag. Har selv mistet to familiemedlemmer i selvmord. Anonymkode: 40931...61a Helt enig med deg om at mediene burde satt fokus på denne dagen. Jeg har merket meg at etter kongen døde, var det mange som var veldig opptatt av kongens bortgang, og dette var folk som ikke har vært så gode på å vise omtanke når folk de kjenner og venner mister sine nære. Muligens det er lettere å vise sorg og omsorg for noen man ikke kjenner når alle andre gjør det. Litt overfladisk, men det er slik mange er Anonymkode: d7462...a31
AnonymBruker Skrevet 10. september #10 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med denne dagen i minne, synes jeg at noen som svarer trådstartere her inne på Kg kan moderere seg, for hvis man virkelig sliter mentalt og skriver et innlegg og blir hudflettet som mange trådstartere blir, så kan det faktisk være den siste dråpen for å ta selvmord! Jeg synes mange her inne er utrolig stygge og kverulerende, uansett om man er på Sorg forumet, Barn og familie eller andre forum. For et par dager siden fikk jeg til og med en stygg hånlig kommentar inne på skjønnhetsforumet, da jeg spurte om et kosmetikkprodukt. Anonymkode: d7462...a31 Enig med deg. Og måten uføre og arbeidsledige blir møtt på er ille! Forskning: Økt selvmordsrisiko blant AAP-mottagere "For kvinner er risikoen ni ganger høyere enn om du er i arbeid, viser forskningen til Carine Øien-Ødegaard." Anonymkode: df475...e87
AnonymBruker Skrevet 10. september #11 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Helt enig med deg om at mediene burde satt fokus på denne dagen. Jeg har merket meg at etter kongen døde, var det mange som var veldig opptatt av kongens bortgang, og dette var folk som ikke har vært så gode på å vise omtanke når folk de kjenner og venner mister sine nære. Muligens det er lettere å vise sorg og omsorg for noen man ikke kjenner når alle andre gjør det. Litt overfladisk, men det er slik mange er Anonymkode: d7462...a31 Den eneste gangen i året man setter fokus på selvmord, er når fjorårets statistikk blir offentliggjort - da er det "oj, dette var høye tall; vi trenger en politisk handlingsplan for å gjøre noe med dette bla bla bla bla bla." Med samme prosedyre året etter. Selv etter at en kjent og profilert person som Ari Behn, som alle kjente til, tok livet sitt, skjedde det i realiteten ikke noe mer enn "uff da, så trist". Folk bryr seg rett og slett ikke, og grunnen til at kongens dødsfall gjorde inntrykk, er at dette er noe som skjer svært, svært sjeldent. Hadde dette skjedd mye oftere med jevne mellomrom, hadde folk flest bare trukket på skuldrene. Anonymkode: d3286...f63 2
AnonymBruker Skrevet 11. september #12 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 22.37): Og hva er din løsning på hva man skal gjøre med menneskene du skriver om; tror du de blir bedre av å sitte alene med tankene sine? Anonymkode: d3286...f63 Kunne du svare på dette spørsmålet ...? At ikke en selv liker et forum, er ikke synonymt med at ikke andre har bruk for dette. Verden er noe mer enn "meg meg meg", og dagens samfunn er fylt av altfor mye egoisme, noe som kan være en medvirkende årsak til at så mange tar livet sitt; eksemplene du kom med, viser nettopp dette. Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 11. september #13 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kunne du svare på dette spørsmålet ...? At ikke en selv liker et forum, er ikke synonymt med at ikke andre har bruk for dette. Verden er noe mer enn "meg meg meg", og dagens samfunn er fylt av altfor mye egoisme, noe som kan være en medvirkende årsak til at så mange tar livet sitt; eksemplene du kom med, viser nettopp dette. Anonymkode: d3286...f63 Men løsningen er ikke å sette hardt mot hardt; da skaper man bare flere tragedier. Denne tråden er et eksempel på hva som skjer når man gjør det motsatte, og møter et annet menneske med vennlighet: https://sidetmedord.mentalhelse.no/t/verdifull-som-du-er/25508 Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 12. september #14 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 14.43): Medmenneskelig respekt og omtanke handler ikke om symbolikk en enkel dag der man kan slå seg på brystet og føle at man har bidratt med sitt; medmenneskelig omtanke handler om å bry seg 365 dager i året. Hadde man faktisk gjort dette i Norge, hadde selvmordstallene garantert gått ned. Anonymkode: d3286...f63 Jupp. Hilsen hun som satt der på dag 285, lyttet og ble værende. Tror mange som deler den tanken ikke helt forstår hva det er i praksis. Anonymkode: 7ebd3...bee
AnonymBruker Skrevet 12. september #15 Skrevet 12. september Selvmord er vel en form for naturlig seleksjon det også. Majoriteten her inne synes jo å støtte et tilbud til eutanasi, og i mine øyne er selvmord og eutanasi/assistert selvmord det samme. Dvs. et valg folk tar. Anonymkode: cbf23...e5e
AnonymBruker Skrevet 12. september #16 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvmord er vel en form for naturlig seleksjon det også. Majoriteten her inne synes jo å støtte et tilbud til eutanasi, og i mine øyne er selvmord og eutanasi/assistert selvmord det samme. Dvs. et valg folk tar. Anonymkode: cbf23...e5e I diskusjoner om selvmord virker det ironisk nok som om den samme majoriteten du skriver om, også er enige i at selvmord skyldes psykiske problemer, og derfor ikke er et valg vedkommende tar. Anonymkode: d3286...f63
AnonymBruker Skrevet 12. september #17 Skrevet 12. september Oj! Jeg ønsket å dø på torsdag 10. September! Det var fordi jeg grudde meg til å legges i narkose. Det gikk over all forventning og superglad jeg er ferdig! Anonymkode: 9e614...d12
Gjest Voksenstudent Skrevet 12. september #18 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selvmord er vel en form for naturlig seleksjon det også. Majoriteten her inne synes jo å støtte et tilbud til eutanasi, og i mine øyne er selvmord og eutanasi/assistert selvmord det samme. Dvs. et valg folk tar. Anonymkode: cbf23...e5e Det er jeg ikke enig i. Jeg er for assistert selvmord i Norge, men ikke det å miste noen til selvmord selvpåført og vellykket, det er så jævla vondt. Broren min hang seg, i våres.. Jeg skulle gjerne ha visst hvor jævla vondt han hadde det. Og jeg skulle ønske at han hadde følt seg trygg nok til å fortelle om det til en eller annen.. Folk tror ikke at det å være suicidal og det å planlegge sin egen død er vondt, men det er enda vondere for de som planlegger det enn de som sitter igjen. Jeg veit det.. Jeg syns det var ufint skrevet av deg, det er ikke det samme.
AnonymBruker Skrevet 12. september #19 Skrevet 12. september Voksenstudent skrev (13 timer siden): Det er jeg ikke enig i. Jeg er for assistert selvmord i Norge, men ikke det å miste noen til selvmord selvpåført og vellykket, det er så jævla vondt. Broren min hang seg, i våres.. Jeg skulle gjerne ha visst hvor jævla vondt han hadde det. Og jeg skulle ønske at han hadde følt seg trygg nok til å fortelle om det til en eller annen.. Folk tror ikke at det å være suicidal og det å planlegge sin egen død er vondt, men det er enda vondere for de som planlegger det enn de som sitter igjen. Jeg veit det.. Jeg syns det var ufint skrevet av deg, det er ikke det samme. Utrolig trist å høre - oppriktige kondolanser fra meg. Vet godt selv hvor tungt det er å gå videre etter et uventet dødsfall, så om du skulle ha lyst til å skrive til noen du kan dele tankene med - nå eller senere - er jeg alltid her. Anonymkode: d3286...f63
Gjest Voksenstudent Skrevet søndag kl. 08:20 #20 Skrevet søndag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utrolig trist å høre - oppriktige kondolanser fra meg. Vet godt selv hvor tungt det er å gå videre etter et uventet dødsfall, så om du skulle ha lyst til å skrive til noen du kan dele tankene med - nå eller senere - er jeg alltid her. Anonymkode: d3286...f63 Takk. 🦋
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå