AnonymBruker Skrevet 10. september #1 Skrevet 10. september Hei. Jeg har vært hos en alternativ behandler + en lege - hvor jeg fant ut at begge to kunne finne på å snakke om andre brukere/pasienter, til brukerne/pasientene... Jeg TROR de gjør det for å skape mindre ensomhet, kanskje, men det er jo helt feil? Jeg vil ikke sitte hos en behandler og tenke at vedkommende kanskje forteller andre som vet hvem jeg er, at jeg er der eller hvorfor jeg er der.. Nå har det seg slik at jeg egentlig har behov for å snakke med både lege og psykolog - men det tør jeg jo ikke.. Lurer derfor på hva andre tenker på dette? Har dere lignende erfaringer? Er det vanlig å bryte tauthetsplikten? Jeg får litt inntrykk av at helsepersonell kan fortelle vennene/familien om pasienter også.... Anonymkode: 58668...15c
TinaChristina Skrevet 10. september #2 Skrevet 10. september Nei, det er ikke vanlig. Kolleger har heller ikke lov å fortelle hverandre om navngitte pasienter med mindre det er strengt nødvendig for behandlingen. Brudd på taushetsplikt er straffbart og kan medføre fengsel. Tror ikke du trenger å være redd for dette♥️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. september #3 Skrevet 10. september Det er mye brudd på taushetsplikt. Jobber på sykehus og det er mye prating om pasienter , deling av sensitiv informasjon, uten at det er nødvendig for helsehjelpen. At wn behandler snakker til en pasient om andre pasienter er jo helt sykt. Anonymkode: 23060...10c
AnonymBruker Skrevet 10. september #4 Skrevet 10. september Jeg er helsesykepleier og kan for eksempel si til mine foreldre og barn at "mange som står i din situasjon, føler det sånn og sånn, er det noe du kan kjenne deg igjen i?" Men jeg sier jo selvfølgelig ikke at "Arne i A-klassen har også skilte foreldre som krangler" eller "Du vet Lena fra barselgruppa, hun er også deprimert". Anonymkode: 99b62...3cc 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #5 Skrevet 10. september Jeg er psykiatrisk sykepleier og kan finne på og fortelle mannen min at i dag hadde jeg en pasient som fortalte om vold og overgrep fra foreldre i barndommen, så jeg er litt kokt i hodet. Aldri i verden: «Det var naboen til søstra di» e.l. Anonymkode: 0ceec...3b0 5
AnonymBruker Skrevet 10. september #6 Skrevet 10. september Jeg har opplevd det flere ganger. Derfor åpner jeg aldri opp mer. Anonymkode: 4f7bc...d78
AnonymBruker Skrevet 10. september #7 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har vært hos en alternativ behandler + en lege - hvor jeg fant ut at begge to kunne finne på å snakke om andre brukere/pasienter, til brukerne/pasientene... Jeg TROR de gjør det for å skape mindre ensomhet, kanskje, men det er jo helt feil? Jeg vil ikke sitte hos en behandler og tenke at vedkommende kanskje forteller andre som vet hvem jeg er, at jeg er der eller hvorfor jeg er der.. Nå har det seg slik at jeg egentlig har behov for å snakke med både lege og psykolog - men det tør jeg jo ikke.. Lurer derfor på hva andre tenker på dette? Har dere lignende erfaringer? Er det vanlig å bryte tauthetsplikten? Jeg får litt inntrykk av at helsepersonell kan fortelle vennene/familien om pasienter også.... Anonymkode: 58668...15c Ja. Der var det oppmerksomhet og ren sladder inne i bildet kombinert med en glede av å sabotere for andre. Jeg var så illsint at jeg innerst inne ønsket mennesket død. Jeg sa det aldri høyt. Allikevel ett år senere hadde hun tatt sitt eget liv. Jeg ønsker aldri noen død lenger. Anonymkode: e5070...e0a
AnonymBruker Skrevet 10. september #8 Skrevet 10. september Seinest i går... min gamle mor bor på sykehjem, og naboen er.. litt spesiell! Hun som var på vakt i går kunne fortelle meg akkurat hva som hadde skjedd og hvorfor hun oppførte seg som hun gjorde. Jeg hadde lyst å stoppe henne, men dersom jeg på noen måte skulle antyde at jeg synes hun var uprofesjonell var jeg redd det skulle gå utover min mor... jaja, historien stopper hos meg da! Anonymkode: 9d505...b14
AnonymBruker Skrevet 10. september #9 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har vært hos en alternativ behandler + en lege - hvor jeg fant ut at begge to kunne finne på å snakke om andre brukere/pasienter, til brukerne/pasientene... Jeg TROR de gjør det for å skape mindre ensomhet, kanskje, men det er jo helt feil? Jeg vil ikke sitte hos en behandler og tenke at vedkommende kanskje forteller andre som vet hvem jeg er, at jeg er der eller hvorfor jeg er der.. Nå har det seg slik at jeg egentlig har behov for å snakke med både lege og psykolog - men det tør jeg jo ikke.. Lurer derfor på hva andre tenker på dette? Har dere lignende erfaringer? Er det vanlig å bryte tauthetsplikten? Jeg får litt inntrykk av at helsepersonell kan fortelle vennene/familien om pasienter også.... Anonymkode: 58668...15c Jeg har opplevd at en behandler brukte et ganske spesifikt eksempel fra en annen pasient, uten å nevne navn og bosted så klart. Behandler følte sikkert ikke at taushetsplikten var i fare på grunn av det.Etter timen kunne jeg kontaktet denne pasienten direkte på et lite og lukket forum og sagt "legen nevnte deg i dag". Liten pasientgruppe, kan man si. Jeg har også opplevd at behandler kom med gode råd for en spesifikk utfordring som en annen pasient hadde nevnt god erfaring med. Det var meg. Jeg var den "andre" pasienten. Jeg fikk mitt eget gode råd servert ordrett tilbake til meg, og det uten at jeg hadde gått inn på akkurat det temaet selv. Akkurat det plaget meg ikke, bare fint om min erfaring kunne være til nytte for andre. Men det var en pussig situasjon. 🙃 (Og jeg hadde ikke snakket om dette på det lukkede forumet, så andre som fikk høre samme råd ville ikke kunne knytte det opp mot meg der.) Anonymkode: 25b98...054
AnonymBruker Skrevet 10. september #10 Skrevet 10. september Huff.. jeg som håpet på kommentarer som skulle gjøre meg mer tillitsfull Anonymkode: 58668...15c
Molly 4.5 år Skrevet 10. september #11 Skrevet 10. september Har opplevd det både hos lege og på NAV. Begge gangene så trudde dem at jeg var min søster
AnonymBruker Skrevet 10. september #12 Skrevet 10. september Jeg har ikke opplevd at helsepersonell har snakket om meg. Det vet jeg ikke om noen har gjort. Men jeg har opplevd at helsepersonell har snakket om andre pasienter, og selv om de har brutt taushetsplikten har de ikke sagt noe av avslørende karakter. Selv for en en butikkansatt er det forbudt å plapre om hva kunder handler, og renovasjonsarbeidere har taushetsplikt om hva han måtte finne i søpla di. Det er en viss grad av taushetsplikt i de aller fleste yrker og jobber. Og dersom man ikke kan huske at man har signert noe taushetserklæring så kan man jo tenke over at for hver gang man sier noe om andre er man nærmere og nærmere stempelet sladrekjerring. Anonymkode: b2eed...269
AnonymBruker Skrevet 10. september #13 Skrevet 10. september Man kan snakke om pasienter. Man kan ikke snakke om navngitte pasienter, eller gi informasjon som gjør at man kan igjenkjenne pasienter. Anonymkode: aed44...113 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #14 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 6.18): Det er mye brudd på taushetsplikt. Jobber på sykehus og det er mye prating om pasienter , deling av sensitiv informasjon, uten at det er nødvendig for helsehjelpen. At wn behandler snakker til en pasient om andre pasienter er jo helt sykt. Anonymkode: 23060...10c Jeg føler at jeg står over taushetsplikten. Er ikke tilhenger av at noen skal fortelle meg hva jeg skal si og ikke Anonymkode: 4acd7...8a8
AnonymBruker Skrevet 11. september #15 Skrevet 11. september Mange i helsevesenet snakker om andre pasienter til andre. Men bruker ikke navn eller andre opplysninger som gjør at vedkommende kjenner seg igjen. Helsepersonell har lov å si «jeg har hatt en pasient inne med samme diagnose. Hun hadde god nytte av…..» eller «en av de siste pasientene jeg hadde inne fortalte at han opplever ingen plager lenger etter samme behandling du skal ta». Eller «jeg hadde en pasient med sterk angst en gang. Hun opplevde hjertebank og trodde det var hjerteproblemer. Etter å ha vært på gruppeterapi og individuell behandling forstod hun at det var symptomene på angsten hun kjente og ble etter hvert beroliget på at det ikke var hjertet. Det resulterte i færre panikkanfall». taushetspliken er ikke brutt i noe av dette. Anonymkode: a6017...81b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå