AnonymBruker Skrevet 9. september #1 Skrevet 9. september Hei alle fine. jeg har ei lita på 13 mnd og venter nr 2. jeg har ingen erfaring med hvordan det er å skaffe søsken til barnet, og lurte på om dere har gode erfaringer og tips med det. Gjerne om det var noe som var utfordrende og noe som var fint🌸 både hvordan det var å ha to små (gjerne også 2 under 2) og hvordan deres førstefødte reagerte på søsken. Nå er jenta mi som sagt 13 mnd gammel, så vet ikke hva jeg kan forvente av forståelse og generelt hvordan ho tar det. I samme sleng blir vi glade om dere har navneforslag til baby 2. da vi sitter litt fast. Jenta vår heter Pia, og vi vil gjerne ha navn som passer til det (nr 2. er jente) takker på forhånd🌸🌸 Anonymkode: fb522...8c7
AnonymBruker Skrevet 9. september #2 Skrevet 9. september Søsken er veldig kjekt, jo tettere, jo bedre! Lykke til! Anonymkode: 520a4...09e
AnonymBruker Skrevet 9. september #3 Skrevet 9. september La barnet "hjelpe til" og gi minst like mye oppmerksomhet til eldste som til yngste. 2,5 år mellom her, men lite språk gjorde at han ikke kunne forberedes noe særlig. Vi kjøpte "storebrorgave" og lot han få gå bort til babyen når han selv ville det første gangen (altså ikke at jeg holdt babyen og han måtte gå bort, babyen lå i babynest). Fordelen med tette er at de er tilpasningsdyktige. Vi nedprioriterte husarbeid i starten og ga han oppmerksomhet mesteparten av tida på ettermiddagen i starten, og mye positiv ros når han er snill med babyen. Han har fått lov å være litt mer "baby" selv også, feks ville han bli stelt etter babyen, fikk flaske med melk et par ganger også (litt for gøy, men likevel). Han er ikke plutselig større fordi om han er eldst, det er viktig å huske ♥️ For oss har det gått som en drøm, ikke noe sjalusi eller noe. Men vær forberedt på at eldste kan gå litt tilbake i utviklingen en periode, her betydde det tilbake til flere oppvåkninger på natt for eksempel. Anonymkode: 14a60...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #4 Skrevet 11. september Hvordan eldre søsken takler overgangen med en ny baby, er veldig variabelt. Og egentlig umulig å forutsi. Mye fordi det handler en del om hvordan dere går frem, barnets personlighet og behov. La storesøster ta del i hverdagen og baby, ikke la besøk ha fokus på bare ny baby, men like mye storesøster. Vær forberedt på å kjenne på følelsen av å ikke strekke til hele tiden akkurat som du vil, man vet ikke hvordan den nye babyen blir heller. Barn er tilpasningsdyktige, men man må gi de tid hvis de trenger det. Noen blir sjalu, andre ikke.. Her var mellomste en kliatermerke baby, så for storesøster ble det litt vanskelig at en av oss alltid hadde babyen. Men det gikk seg til. Sistemann var en ganske chill baby, og jeg følte jeg selv med nyfødt baby fikk mye tid til de 2 eldste. Anonymkode: ef24b...19b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå