Gå til innhold

Refinansiering av inkasso

Fremhevede innlegg

Skrevet
thjelp21992 skrev (Akkurat nå):

Jeg var ung, 50% av gjelden er nå renter og kostnader. Hovedstolen er 540k ikke så elednig mye og jeg kunne selv betalt den. 
Det var også corona så jobb mulighter var lite. 
Jeg tar 100% ansvar for alt, og grunnen til at jeg poster er å finne løsninger. Ikke å klage eller skylde på noen.

Takk.

Men du har funnet en løsning. Du har fått offentlig gjeldsordning. Det er da kjempebra. Og det du skal bruke din tankekraft og kreativitet på nå, er å lære deg nok om privatøkonomi til tiden etterpå. 

Hvordan sparer du best til EK. Hvilke fond er best å plassere penger i. Hvordan forhandler du pris på forsikringer. 

Nå skal du leve i 4.5 år med begrensa midler. Tenk så mye du lærer om å ta vare på egne penger. 

Vær smart og hold deg til planen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke ment som et personlig angrep, men som en helt nødvendig realitetsorientering basert på hvordan det norske banksystemet og lovverket faktisk fungerer.

Her er to helt konkrete grunner til at planen din faller juridisk og økonomisk:

Lottogevinster og høy inntekt: Du skriver at gjeldsordningen kun er basert på da du søkte. Det stemmer ikke. Gjeldsordningsloven er krystallklar: Hvis du får en vesentlig inntektsøkning, mottar arv eller vinner i lotto i løpet av de 5 årene ordningen varer, har du lovpålagt opplysningsplikt. Namsmannen vil da revidere avtalen, og pengene vil bli trukket for å betale kreditorene. Du kan ikke bruke en lottogevinst eller en 200 % stilling til å 'kjøpe deg ut' privat på siden.

Kreditorenes synspunkt: Ja, inkassobyråene vet at de risikerer å få 0 kr i 4,5 år til. Men i det sekundet du kontakter dem og tilbyr 650 000 kr via en kausjonist, vet de at du har tilgang på penger. Da vil de ikke gi deg 30 % rabatt. De vil kreve rubb og stubb (930 000 kr) for å slette sakene, fordi de vet at de nå kan ta pant i kausjonistens bolig.

Ingen her prøver å være slemme med deg. Men du vurderer å sette en kausjonists hjem og økonomi i enorm fare for en plan som stopper opp i banken og hos namsmannen uansett. Gjeldsordningen er tøff for stoltheten, men det er den eneste trygge veien ut

Anonymkode: 2cbc4...5f5

Takk!

Du har masse gode poeng. 
Jeg ønsker ikke å sette noen andre i fare for mine økonomiske feil nei.

Sannheten er at ingen har vist om dette, i 4år. Har vært jævla tøft å bære på.. 
Så setter faktisk pris på kritikk og realitetsorientering.. har vært vanskelig i hovedsak å navigere alt dette.

Da jeg snakket med NAV, ville de at jeg skulle få meg 2 jobber og betale mest mulig.. Løsning som jeg kunne finne på selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke ment som et personlig angrep, men som en helt nødvendig realitetsorientering basert på hvordan det norske banksystemet og lovverket faktisk fungerer.

Her er to helt konkrete grunner til at planen din faller juridisk og økonomisk:

Lottogevinster og høy inntekt: Du skriver at gjeldsordningen kun er basert på da du søkte. Det stemmer ikke. Gjeldsordningsloven er krystallklar: Hvis du får en vesentlig inntektsøkning, mottar arv eller vinner i lotto i løpet av de 5 årene ordningen varer, har du lovpålagt opplysningsplikt. Namsmannen vil da revidere avtalen, og pengene vil bli trukket for å betale kreditorene. Du kan ikke bruke en lottogevinst eller en 200 % stilling til å 'kjøpe deg ut' privat på siden.

Kreditorenes synspunkt: Ja, inkassobyråene vet at de risikerer å få 0 kr i 4,5 år til. Men i det sekundet du kontakter dem og tilbyr 650 000 kr via en kausjonist, vet de at du har tilgang på penger. Da vil de ikke gi deg 30 % rabatt. De vil kreve rubb og stubb (930 000 kr) for å slette sakene, fordi de vet at de nå kan ta pant i kausjonistens bolig.

Ingen her prøver å være slemme med deg. Men du vurderer å sette en kausjonists hjem og økonomi i enorm fare for en plan som stopper opp i banken og hos namsmannen uansett. Gjeldsordningen er tøff for stoltheten, men det er den eneste trygge veien ut

Godt innlegg, som beskriver alvoret. Håper ts tar det til seg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle svar! Det var godt å få diskutert dette med andre enn meg selv.

Kommer til å bare fortsette Gjeldsordningen for nå..

Blir nok underskudd i en stund.. men mye bedre enn å ta på meg nytt lån som eventuelt  kan lage problemer for en kausjonist.

:) 

Endret av thjelp21992
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
thjelp21992 skrev (8 minutter siden):

Takk!

Du har masse gode poeng. 
Jeg ønsker ikke å sette noen andre i fare for mine økonomiske feil nei.

Sannheten er at ingen har vist om dette, i 4år. Har vært jævla tøft å bære på.. 
Så setter faktisk pris på kritikk og realitetsorientering.. har vært vanskelig i hovedsak å navigere alt dette.

Da jeg snakket med NAV, ville de at jeg skulle få meg 2 jobber og betale mest mulig.. Løsning som jeg kunne finne på selv.

Takk for at du deler dette. Det krever et enormt mot å være så ærlig, og det forklarer veldig godt hvorfor du har hatt panikk og lett etter nødutganger i kveld. Å bære på en så stor økonomisk hemmelighet helt alene i 4 år er en ekstrem psykisk belastning. Det rådet du fikk fra NAV om å bare 'få to jobber' var dessverre veldig overforenklet og dårlig i din situasjon.

Det at du ikke ønsker å sette andre i fare, viser at du har hjertet og moralen på helt riktig sted.

Jeg leste også tråden din fra mandag om jobbtilbudet i Sverige, og jeg vil gjerne berolige deg på et helt avgjørende punkt:

Du nevnte der at du var livredd for Kronofogden og de lave svenske livsoppholdssatsene (på ca. 6200 kr). Men så lenge du samarbeider og melder fra selv, trenger du ikke å frykte det!

Når du søker om endringssak hos Oslo Namsfogd på grunn av den svenske jobben, er det nemlig den norske gjeldsordningsloven og de norske satsene (på over 11 300 kr) som legges til grunn for beregningen.Namsfogden justerer bare for din faktiske svenske husleie og strøm, og regner ut et overskudd. Så lenge du betaler inn dette overskuddet frivillig via banken hver måned, blir saken aldri sendt til tvangstrekk hos Kronofogden. Arbeidsgiveren din i Sverige vil ikke engang få vite at du har en gjeldsordning.

Å flytte til Sverige blir en stor overgang, men du reiser ikke fra et problem – du reiser til en trygg løsning. Du beholder den norske økonomiske beskyttelsen, samtidig som du får en ny start, en jobb og en stabil hverdag.

Du har stått oppreist i stormen alene i 4 år. Nå har du kjempet deg frem til en løsning som faktisk fungerer. Vær stolt av at du tar grep, og masse, masse lykke til i Sverige. Dette kommer du til å klare!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for at du deler dette. Det krever et enormt mot å være så ærlig, og det forklarer veldig godt hvorfor du har hatt panikk og lett etter nødutganger i kveld. Å bære på en så stor økonomisk hemmelighet helt alene i 4 år er en ekstrem psykisk belastning. Det rådet du fikk fra NAV om å bare 'få to jobber' var dessverre veldig overforenklet og dårlig i din situasjon.

Det at du ikke ønsker å sette andre i fare, viser at du har hjertet og moralen på helt riktig sted.

Jeg leste også tråden din fra mandag om jobbtilbudet i Sverige, og jeg vil gjerne berolige deg på et helt avgjørende punkt:

Du nevnte der at du var livredd for Kronofogden og de lave svenske livsoppholdssatsene (på ca. 6200 kr). Men så lenge du samarbeider og melder fra selv, trenger du ikke å frykte det!

Når du søker om endringssak hos Oslo Namsfogd på grunn av den svenske jobben, er det nemlig den norske gjeldsordningsloven og de norske satsene (på over 11 300 kr) som legges til grunn for beregningen.Namsfogden justerer bare for din faktiske svenske husleie og strøm, og regner ut et overskudd. Så lenge du betaler inn dette overskuddet frivillig via banken hver måned, blir saken aldri sendt til tvangstrekk hos Kronofogden. Arbeidsgiveren din i Sverige vil ikke engang få vite at du har en gjeldsordning.

Å flytte til Sverige blir en stor overgang, men du reiser ikke fra et problem – du reiser til en trygg løsning. Du beholder den norske økonomiske beskyttelsen, samtidig som du får en ny start, en jobb og en stabil hverdag.

Du har stått oppreist i stormen alene i 4 år. Nå har du kjempet deg frem til en løsning som faktisk fungerer. Vær stolt av at du tar grep, og masse, masse lykke til i Sverige. Dette kommer du til å klare!

tusen takk for dine ord.. 
Noen ganger trenger en å vite at de kan få hjelp og bli sett.. 
Fikk endelig følt litt ro i kroppen og få pustet ut.

Skal se mulighetene framover, kan jeg bli Norge, vil jeg mest sannsynlig bli. :)

Ønsker deg en veldig god kveld ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
thjelp21992 skrev (1 minutt siden):

tusen takk for dine ord.. 
Noen ganger trenger en å vite at de kan få hjelp og bli sett.. 
Fikk endelig følt litt ro i kroppen og få pustet ut.

Skal se mulighetene framover, kan jeg bli Norge, vil jeg mest sannsynlig bli. :)

Ønsker deg en veldig god kveld ❤️ 

Bare hyggelig, det skulle bare mangle. Det er utrolig godt å høre at du har fått senket skuldrene og funnet litt ro i kroppen – det har du virkelig fortjent etter å ha båret på dette alene så lenge.

Uansett om du lander på å bli i Norge eller om du reiser til Sverige, så har du en trygg og god redningsplanke i gjeldsordningen din. Ta den tiden du trenger til å vurdere mulighetene dine fremover, og ta vare på helsa di oppi det hele.

Ønsker deg en kjempegod kveld videre, og alt det beste for fremtiden! Dette kommer til å gå bra. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det Gemini som har skrevet dette for deg? 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...