Gå til innhold

Pellets i kattedo?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på jakt etter kattesand som ikke stinker etter hvert dobesøk og som ikke strør seg rundt hele huset med poter og pels. Ser mange skryter av pellets på utenlandske sosiale media. Noen som har erfaring? Og hvilken type kattedo er best?

Anonymkode: 1e564...a69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt pellets i flere år, men sluttet fordi kattene ikke likte/gadd å grave ned bæsjen. Bæsj lå alltid på toppen av doen og det stinket helt jævlig. Ikke noe problem når jeg var hjemme, da kunne jeg jo bare kaste bæsjen i do, men om jeg var på jobb eller ute kom jeg hjem og stanken var ikke hyggelig.

Det lukta aldri av urin, og jeg var veldig fornøyd med det. Kattene godtok pellets uten problemer.

Vi brukte både spesiell pellets do men også vanlig kattedo hvor vi byttet pelletsen ofte. Starter med pellets spesielt for katter, men gikk over til vanlige fyrings pellets etter hvert. UTROLIG billig i forhold til kattesand. 

Mitt råd er helt klart å prøve! 

Anonymkode: 91f0c...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Bruk PeeWee kattedo om du skal bruke pellets. Men du bør også sikkert se litt på årsaken til at kattedoen lukter, jeg har ingen tro på at dette løses med Pellets.  Dårlig mat gjerne kun basert på tørrfor er oppskrift på bæsj som lukter forferdelig. For lite kattesand (folk bruker som regel alt for lite) gjør at urinen ikke absorberer i sanden slik den skal, og da lukter sanda mer. I tillegg til gammel urin i blæra til katten lukter også stramt, og de fleste katter er ikke så hydrere som de bør. Om man er slapp med rengjøringen av doen så vil det også lukte. Spesielt ved bruk av Pellets..

Anonymkode: 2fe19...97e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt pellets i flere år, men sluttet fordi kattene ikke likte/gadd å grave ned bæsjen. Bæsj lå alltid på toppen av doen og det stinket helt jævlig. Ikke noe problem når jeg var hjemme, da kunne jeg jo bare kaste bæsjen i do, men om jeg var på jobb eller ute kom jeg hjem og stanken var ikke hyggelig.

Det lukta aldri av urin, og jeg var veldig fornøyd med det. Kattene godtok pellets uten problemer.

Vi brukte både spesiell pellets do men også vanlig kattedo hvor vi byttet pelletsen ofte. Starter med pellets spesielt for katter, men gikk over til vanlige fyrings pellets etter hvert. UTROLIG billig i forhold til kattesand. 

Mitt råd er helt klart å prøve! 

Kattebæsj skal IKKE i vårt avløpssystem uansett hva det står på pakka til pelletsleverandøren!!! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kattebæsj skal IKKE i vårt avløpssystem uansett hva det står på pakka til pelletsleverandøren!!! 

Meg du siterer. Jeg plukka bare opp selve bæsjen; uten pellets. Det var jo nettopp det som ble problemet, at bæsjen ikke var gravd inn eller blandet med pellets.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker pellets i helt vanlige kattekasser. Mine katter er flinke til å grave ned bæsjen der. 

Anonymkode: 917ea...72f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Meg du siterer. Jeg plukka bare opp selve bæsjen; uten pellets. Det var jo nettopp det som ble problemet, at bæsjen ikke var gravd inn eller blandet med pellets.

Det forandrer fremdeles ikke på at kattebæsj ikke skal i vårt avløpssystem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker pellets og har ingen som helst luktproblemer av hverken urin eller avføring (og det vet jeg, for vi hadde kanskje 6-10 stk ulike fra hjemmesykepleien hjemme hos oss hver eneste dag (de faste, de på opplæring og studenter) og de kommenterte alltid at det aldri lukta katt eller kattedo hjemme hos oss. Den eneste lukta jeg kan kjenne et snev av er litt sånn halvrått treverk, men da må jeg nærme. Den eneste gangen det lukta var da jeg lå strak med influensa i over ei uke og alt var på halv tolv hjemme, inkludert kattedoen. 

Men jeg anbefaler å bruke PeeWee sine pellets; med de fra felleskjøpet syns jrg det fort urin.  Det lukter også mer rått treverk. 

Jeg starta med å bruke PeeWee sitt system med dobbel bunn for å sile vekk den "oppbrukte" pelletsen, men jeg syns det var veldig upraktisk. Man må ha en plastsekk eller noe å sette den øverste bunnen på mens man tømmer og vasker den nederste bunnen, det tar evigheter å få ting gjennom den jævla sila og ikke minst så tetter hullene seg så man må stikke de opp igjen med tannpirkere eller lignende. Så jeg tok rett og slett ut silen og bruker den som en vanlig do.  Jeg skifter all pelletsen sånn ca hver 6 dag (jeg har 1 katt) og vasker bunnen, men de pelletsposene er drøye så en sekk varer nok i et par måneder her for det trengs ikke så mye. Fyller man i en del blir det fort til at det bøsser ut av døra, for den utvider seg kjempemye. 

Min katt godtok pellets i løpet av en 3-4 dager. Jeg tok bunnen av den nye doen uten taket på, fylte i pellets og satte den ved siden av den gamle doen. Lot den stå der en stund så han fikk lukte og sjekke litt hva det var. Så tok jeg noen få pellets opp i den gamle doen og blanda den med den brukte sanda der. Han sutra en times tid før han gjorde fra seg der likevel. Deretter tok jeg litt av den brukte kattesanda over i pelletsdoen, ventet til han hadde fått lukte litt på det, så tok jeg mer pellets i kattedoen, så brukt sand i pelletsdoen og fortsatte å veksle på et par ganger til. Så bytta jeg plass på doene. Da gikk han på den gamle likevel, men da jeg satte den et par meter lenger vekk sånn at bare den nye doen sto på den vanlige plassen, brukte han den nye uten problemer. Så da etterfylte jeg med litt ny pellets uten å tømme det som var der for at det skulle lukte do noen timer før jeg tømte den nye doen, vaska den og fylte i ny pellets og tok vekk den gamle doen. Han brukte den uten å nøle. Litt styr, men jeg tok heller jobben enn å risikere at overgangen ble så vanskelig at han begynte å tisse et annet sted. 

Anonymkode: fc593...6fa

AnonymBruker
Skrevet

Popur S7 er hittil den beste kattedoen vi har hatt. Bruker sanda fra Europris med kull i. Har i tillegg honeycomb kattematte fra Temu slik at grusen hovedsakelig går dit og ikke alle andre steder. Fungerer veldig bra og den kattedoen har i alle fall hittil vært det nærmeste vi kommer luktfri.

Anonymkode: 9d0d6...6b0

Skrevet

Jeg bruker også pellets i vanlig kattedo (med åpning i toppen). Har aldri vært noe problem, veldig lite gris, og lukter lite. I tillegg kan man kaste pelletsene ute, slipper å fylle søppeldunken med kattesand. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker også pellets i vanlig kattedo (med åpning i toppen). Har aldri vært noe problem, veldig lite gris, og lukter lite. I tillegg kan man kaste pelletsene ute, slipper å fylle søppeldunken med kattesand. 

Du må da ikke kaste brukt pellets ute, det kan være parasitter i avføring og urin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må da ikke kaste brukt pellets ute, det kan være parasitter i avføring og urin. 

Ehm, hvilket do tror du kattene bruker når de er ute?

• Liker 2
  • Nyttig 3
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (På 10.9.2026 den 10.19):

Det har jeg aldri tenkt på at man kan! Smart!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 10.28):

Som noen over her sa, katteurin og katteavføring er det massevis av ute fra før! Og det er selvfølgelig ikke på lekeplassen, på plenen eller i blomsterbedet til naboen man kaster det. Det er selvfølgelig ikke noe folk i leilighet eller tettbygde strøk kan gjøre, men bor man med bare eelg som naboer så ser jeg seriøst ikke problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 8.38):

Det forandrer fremdeles ikke på at kattebæsj ikke skal i vårt avløpssystem. 

Fantastisk godt argument du har. Hva er så mye bedre med å pakke det inn i plast? 

Anonymkode: 85694...7e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt pellets i 11 år. 

Det lukter mindre enn sand, slipper at det er sand og støv over alt og det er mye billigere.

Noen ganger graver de ikke ned bæsjen, men det tar meg ett halvt sekund å skufle en spade pellets over bæsjen om jeg ikke skal tømme kassen da. Jeg bruker pelletsdo med rist og dobbel bunn. Noen pelletsdo har kun rist og enkelt bunn, da blir det mye styr når man skal tømme/vaske bunnen, men flere har dobbel bunn, så man løfter risten ut av skitten bunn og over til den andre. Jeg tømmer kassene og kaster i restavfallet når jeg skal ut med søpla, eller så kaster jeg bæsjen i en hundepose og går ut. 

Anonymkode: b00ce...769

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd alt. Synes klupende sand er best.

Pellets syes jeg ble mer grisete. 

Anonymkode: ab4c7...53d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...