Gå til innhold

Alenemor og reisevei til jobb

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber nå 80% og har en datter på 3 år. Det er 5 min til jobb men jeg er demotivert og jobber med to eldre , trenger veldig et større og annet miljø .
Jeg og barnefar har gått fra hverandre nylig og har henne nesten 50/50, dvs jeg henter henne i bhg den uka han har henne og hjelper mye til når han har henne. Han sliter med å holde på rutinene hennes og trenger litt hjelp. 
jeg har fått tilbud om en 100% jobb med veldig god lønn men 40-45 min reisevei en vei . Så 80-90 min reisevei daglig . Også yngre mennesker og et godt miljø. 
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg skal klare det alene.  Datter er et sensitiv barn og blir sliten av å være i bhg fra 9-1530 nå . Hun vil få ennå lenger dager med den nye jobben . Jeg trenger samtidig mer inntekt da jeg har tapt mye etter bruddet.
Ville dere tatt den nye jobben eller beholdt den gamle? 

Anonymkode: 05f7f...7dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var den første som leverte barna mine, og den siste som hentet dem. Leverte 0700 - og hentet 1700. Gikk bra. Ingen skade.

Anonymkode: 42ae0...22b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte nærmere det nye arbeidsstedet?

Anonymkode: a7674...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var den første som leverte barna mine, og den siste som hentet dem. Leverte 0700 - og hentet 1700. Gikk bra. Ingen skade.

Anonymkode: 42ae0...22b

Du leste ikke at datteren hennes allerede synes det var lenge med den tiden hun var i barnehagen, og det vil bli lengre med den nye jobben, regner med at du skjønner at barn er forskjellige?

Anonymkode: 0642a...e46

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Konstant stress/ dårlig samvittighet i hverdagen kan bli tungt over tid. 

Anonymkode: a4b7d...ac2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bør prioritere datteren sånn som situasjonen er nå.

Anonymkode: 0eddc...feb

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Eier du eller leier du?

Hadde flyttet 20 min nærmere ny jobb, om det er mulig. Men jeg vet jo ikke hvordan reiseruta di blir da, med tanke på levering og henting i barnehage.

Anonymkode: bbff2...232

Skrevet

Hvis det ikke er vesentlig ulempe for arbeidsgiver kan du ha rett til å jobbe redusert, feks 80% i den nye jobben også. I en periode: 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Sitat

Alternativet tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følger av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn.

Kan være verdt å ta med i vektskåla når du vurderer.

Selv vurderer jeg det samme, etter mange år nært hjemme, av mange av de samme grunnene. Tok motsatt valg ifm samlivsbrudd og søkte meg bort fra pendling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte, alene med to barn 80%, ingen hjelp i hverdagen. Så jeg beholder min veldig kjedelige jobb, den betaler godt, den passer for henting og levering i bhg/skole. Jeg ser det sånn at jeg kan utvikle meg senere, barna kommer først noen år nå. 

Demotiverende og føler ofte at det faglige i meg dør der jeg er nå. Arbeidsmiljø er litt dårlig, men jeg finner min måte å holde meg motivert. Min yngste er 2 år og kronisk syk, så jeg må bare i noen år til. 

Anonymkode: 42101...a50

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt den nye jobben og flyttet nærmere den, eller i det minste flytta ungen over i barnehage nærmere jobb. 

Anonymkode: 7eea7...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært alenemor med samme reisevei, men datteren min elsket barnehagen og tålte det greit. Det var likevel konstant dårlig samvittighet og stress hver gang det ble en forsinkelse. Er det ingen mulighet for å få 100% der du er nå? Høres ikke ut som du jobber et sted med hjemmekontor?

I din situasjon ville jeg nok beholdt nåværende jobb til hun ble større, også fordi du må hente hver dag, du får ikke pause annenhver uke (det hadde for så vidt ikke jeg heller, var alene med henne). Kan du ev. flytte så dere bor mer midt mellom jobb og bhg.? Hvorfor har dere 50/50 når han takler det så dårlig, er det ikke da bedre med annenhver helg, og så får han betale mer bidrag? 

Anonymkode: c39ac...2dc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt den jobben om det betød halvannen time med reisevei hver dag. 
Om det hadde vært et alternativ å flytte, så ja. Men ikke med den reiseveien. 
Det er å legge enda et stressmoment til hverdagen. 

Du skriver selv at datteren din ikke kan være så lange dager i barnehagen. 

Du får tenke at dette er for noen år, og at du senere kan søke deg ny jobb.

Anonymkode: ecf5a...dbc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eier du eller leier du?

Hadde flyttet 20 min nærmere ny jobb, om det er mulig. Men jeg vet jo ikke hvordan reiseruta di blir da, med tanke på levering og henting i barnehage.

Anonymkode: bbff2...232

Om ny jobben er i en annen kommune må barnet sikkert da bytte barnehage

Skrevet

Ny jobb uten tvil, du er bedre mamma om du har det bra selv og inntekt som en kan leve av må man faktisk ha. Er det evt. mulig å jobbe kortere de ukene du har barnet og lenger uken hun er med far ? Det med lenger tid i bhg kommer til å gå seg til, for mange er det faktisk også lettere å være blant de første som kommer en i 9 tiden hvor alle andre er igang alt og kan være vanskelig å finne sin plass i gruppen

AnonymBruker
Skrevet

Ny jobb! 🙌 

Anonymkode: 26817...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke byttet jobb med slik reisevei. Jeg er ikke alenemor, men både mannen og jeg har 45 minutters reisetid. Det vil si at når jeg ikke har hjemmekontor, rekker jeg tidligst å hente kl 1545. Barna mine er glade i barnehagen, men minste er bare 17 mnd, og jeg har altså så vondt i hjertet når jeg henter han 1545. Er klar over at det er et «meg»-problem, han har det nok helt fint, men om jeg kunne henta han en halvtime før hver dag, så hadde jeg hatt SÅ mye bedre samvittighet. Og du har i tillegg et barn som sliter med korte dager som det er… Vent litt med det jobbskiftet!

Anonymkode: 77317...d86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber nå 80% og har en datter på 3 år. Det er 5 min til jobb men jeg er demotivert og jobber med to eldre , trenger veldig et større og annet miljø .
Jeg og barnefar har gått fra hverandre nylig og har henne nesten 50/50, dvs jeg henter henne i bhg den uka han har henne og hjelper mye til når han har henne. Han sliter med å holde på rutinene hennes og trenger litt hjelp. 
jeg har fått tilbud om en 100% jobb med veldig god lønn men 40-45 min reisevei en vei . Så 80-90 min reisevei daglig . Også yngre mennesker og et godt miljø. 
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg skal klare det alene.  Datter er et sensitiv barn og blir sliten av å være i bhg fra 9-1530 nå . Hun vil få ennå lenger dager med den nye jobben . Jeg trenger samtidig mer inntekt da jeg har tapt mye etter bruddet.

Det høres ut som 5050 ikke er en god ordning, verken for ungen eller faren siden han trenger så mye hjelp. 

Det du kan gjøre, er å flytte nærmere denne nye jobben. Samtidig bytter dere barnehage til nærmere det nye bostedet. Det blir mye nytt på en gang, men dette er kun i en overgangsperiode. 

Anonymkode: c3b57...fb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med et sensitivt barn som allerede har vært gjennom at mamma og pappa går fra hverandre og må bytte bosted annenhver uke..

Jeg ville satt barnets behov først, nesten 2 timer lengre i barnehagen er mye… 

Anonymkode: e524f...6a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første ting du bør gjøre er å justere samværsavtalen, for om han ikke greier å ta vare på barnet skal han ikke ha 50%. 

Anonymkode: 7fc44...bfc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt den jobben fordi der hjelper for din trivsel og økonomi. Jeg regner med at du har 2-3 mnd oppsigelsestid så datteren din (og eksen) får ganske god tid til omstilling etter bruddet og med nåværende jobb. Hun kommer til å tilpasse seg ny hverdag, og hvis hun ikke klarer det (som er veldig uvanlig), kan du gjøre en ny vurdering. Eventuelt ha avtale om hjemmekontor 1-2 ganger i uken i dine uker, hvis mulig.

Anonymkode: 064a3...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...