Gå til innhold

slettet

Gjest Miss.Chanel

Anbefalte innlegg

Gjest Miss.Chanel
Skrevet (endret)

slettet.............

Endret av Fru.Magda :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kunne avertert etter en hundepasser? En snill person som kunne lufte den litt for deg? Er faktisk endel som kunne tenkt seg det.

Å få hunden til å slutte bjeffe er ikke noe som går over etter første trening, du må jobbe med det daglig og ikke gi deg.

Kan være mange grunner, men når du finner ut hvorfor hun bjeffer er det også lettere å gjøre noe med det. Les litt bøker om hunden din, så forstår du den bedre. Men skal du gi henne bort, tenk for all del grundig igjennom det. Ikke sikkert de nye eierene gir deg henne tilbake om du angrer..

Sier bare det pga. en historie jeg nettop hørte. Lykke til da!

Gjest Thalassa
Skrevet

det kan jo være mange grunner til bikkjer som bjeffer, men dem trenger jo disiplin og grenser og skal vite hvor de befinner seg i flokken, nemlig nederst. Du er sjefen, og hvis du ikke er det, da blir bikkja det og kan ende opp med å bjeffe osv, for den skal jo passe på dere(flokken sin) ikke sant.

Det går noen programmer på tv norge om dyrehold og dressering, husker dessverre ikke hva det heter og når det går, men der kan du jo kanskje plukke opp noen tips, hvis ikke du vil gå på et nytt dressurkurs da :)

Men hvis du er så lei hunden at du ikke orker mer, siden du er gravid og sånn så er det kanskje det beste å gi den bort/selge. Du får vel baby snart også, og hvis du ikke har noen som kan ta seg av hunden når du er med babyen så blir det jo dobbelt med arbeid på deg.

Skrevet
står ute og skvæklær på alle som går forbi og alt som beveger seg.

Tenk gjennom situasjonen:

Hvorfor bjeffer den? Står den ute alene? Bjeffer den når den er inne?

Bjeffing kan være tegn på at hunden kjeder seg. Aktiviserer du den? Du sier du slipper å gå mye tur med den, men får den brukt hodet sitt? Kan det hjelpe å bruke kong, snuse-frem-til-mat leker etc.

prøvd straff, vann på flaske og nå fikk den hageslangen med vann... ikkeno hjelper!

Du har prøvd straff uten at det hjelper. Hva med å prøve belønning?

Belønn når den er stille. Lån boken Klikkertrening for din hund på biblioteket (de kan bestille den fra andre bibliotek om de ikke har den inne), og lær prinsippene bak denne treningsformen.

Gjest camillo
Skrevet

Men den bjeffer bare når den står ute, eller?

Må den stå ute?

Gjest camillo
Skrevet

Ok, for da er det jo en mulighet å ikke la den stå ute alene, rett og slett. Den MÅ jo ikke stå ute så lenge den får nok mosjon og aktivisering ellers.

Men det virker jo som om det er hele hunden du har problemer med å få tid til, og da er kanskje det beste omplassering, ja. Kjipt, men av og til kan det nok være det rette...

Gjest Gjest1
Skrevet (endret)
ja forsåvidt, synes synd på at den har en så lat eier, var ikke lat men nå er jeg gravid, egentlig ikke noe unskyldning det heller da.

den er jo ikke alene ute, jeg sitter jo der jeg også.

jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å gi den fra meg.

nei huff jeg skal prøve å ta meg sammen og gi dette en tjans. har man skaffet seg hund så.

Hvor gammel er hunden? Om du fikk den for et år siden så er den kanskje ca. femten mnder? Da er du midt i den mest krevende alderen med hunden! Min hund roet seg mye når den ble to år og voksen. Alt er enklere, roligere og mindre krevende.

Jeg ville prøvd å få noen til å gå turer med den for deg. Det kan jo være en god hjelp.

Endret av Violetta
Gjest vega i.i.
Skrevet

Jeg ville avledet bjeffingen med å gi den en kommando, f.eks. på plass når dere er på tur, eller dekk når dere er ute i hagen.

Men det krever mye.

Jeg vet ikke så mye om rasen men den minner litt om f.eks. border collie, som er ekstremt krevende - dvs. at den må ha arbeidsoppgaver ellers blir den rastløs og kjeder seg?

Hva med et avlastningshjem? Du trenger ikke omplassere hunden fast, men skaffe et hjem der de vet hva de gjør, forutsetningen er at reglene er rimelig like.

Jeg kunne tenkt meg å være fostermor til en hund, men jeg er allerede det.

Han bjeffer også, men han bjeffer ikke når det ringer på hos meg - det gjør han hos eieren. Hun bruker vannpistol på tur, jeg gir kommando "gå fot" før bjeffingen inntrer, men i to tilfeller hjelper det ikke. Verken med vann eller kommando. Jeg synes kommando virker bedre, vi har vært på tur sammen med eieren også.

Han er uvenner med to av nabohannene, og de er like ille som han...

Jeg kan for lite om rasen til å uttale meg, men om den ligner border collie, så trenger den aktivisering, så kanskje et kurs i f.eks. agility ville hjulpet?

Skrevet

min hund bjeffet også ekstremt mye før... og ingenting hjalp. redningen min ble et strømhalsbånd (nå får jeg sikkert pepper for dette...?)

det skulle ikke mye til for at hunden stoppet å bjeffe.

han trekker også mye på tur, han kan å gå fint i bånd, men om han blir ivrig er det omtrent så all lærdom forsvinner ut av hodet og han trekker veldig.

her ble redningen min en "gå fint" sele, denne gjør at hunden ikke får til å trekke.

http://www.hundeshop.no/grimeg_lett_selesikkerhetssele_bil

nr 1 på linken.

prøvde grime også, men hunden hatet den, så det ble en slik "gå pent" sele istedet, og den funker utrolig bra.

Skrevet

Det virker som om Fru Magda ikke følger opp hverken trening eller noe annet. Masse er foreslått her, inkludert klikkertrening, og da får de som svar at hun er da ikke uten erfaring...

Jeg tror hunden vil ha det best hos noen andre som kan følge opp trening og aktivitet, noe Fru Magda ikke kan på en god stund framover.

Omplasser hunden, og ikke få deg hund igjen før du VET AT DU KAN TA DEG AV DEN SOM DEN FORTJENER.

Skrevet
min hund bjeffet også ekstremt mye før... og ingenting hjalp. redningen min ble et strømhalsbånd (nå får jeg sikkert pepper for dette...?)

det er derfor man kan bruke sitron i stedet. funker like bra og er bare ubehagelig og ikke vondt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Funker kanskje ikke hvis hunden, som i dette tilfellet, bjeffer ute, ikke inne. På meg høres det ut som om hunden kjeder seg/er understimulert. En slik rase er ganske krevende mtp. aktivisering, noe som er greit å vite FØR man anskaffer seg hund.

Skrevet
det er derfor man kan bruke sitron i stedet. funker like bra og er bare ubehagelig og ikke vondt.

Sitronlukten går ikke bort på en stund, og da går hunden og lukter på dette her sterke hele tiden. Straffen dens for å bjeffe er med andre ord vedvarende, og går ikke over med det første.

Straffen for å bjeffe går da bort ved at hunden hver gang den puster inn får denne vonde lukten inn i nesa.

Trådstarter bør heller omplassere hunden og ikke være så egoistisk med tanke på at det er vanskelig for henne å gi henne fra seg.

Skrevet
står ute og skvæklær på alle som går forbi og alt som beveger seg.

prøvd straff, vann på flaske og nå fikk den hageslangen med vann... ikkeno hjelper!

Engasjement. Du må jobbe med dette. Du må gidde å gå ut og stoppe henne, og hvis hun bjeffer så mye når hun er i hagen så får du ta henne inn. Eller ha en mye kortere lenke. Latmannsvarianten med hageslange... Trodde du det ville funke?

det er slit å gå tur, bare drar i båndet, jeg har tatt to dressurkurs men jeg er ikke noe flink å følge opp. jeg angrer igrunn jeg skappet denne valpen for et år sia nå... 

Konsekvent oppdragelse. Hele tiden til det sitter. Rasen din er inteligent så å lære henne dette burde ikke være det største problemet. Du sier vel ikke nei til ungen din og lar han gjøre det alikevel et minutt senere?

ikke mye tur heller på henne...tenkt på å låne henner bort... men blir dumt det å.

Du må trimme bikka masse. Gi henne ting å bryne inteligensen sin på. Utfordre henne. Leke masse. Dette er fortsatt bare en valp! Har du tenkt å tenke lenge på om du burde skaffe deg en bikkjepasser? Eller er det bare noe du sier/tenker så du senere kan si at du "prøvde" alle muligheter?

vurdert bjeffehålsbånd, koster ca tusen men jeg tviler det funker?

Vurderer du ikke alle muligheter? Er det pengene som hindrer deg??

det er rett og slett drittrist å selge henne! blir jo som barna våre disse dyra.

Selge?? Som barna dine?? Hadde du solgt sønnen din hvis han havnet i trøbbel?

Alle muligheter bør være prøvd før du evnt. GIR henne bort. Og et halsbånd til 1000,- er ikke for dyrt. Dette er en av følgende av å ha hund. De koster, du har påtatt deg et ansvar og har et moralskt ansvar å følge opp. Vi snakker om 1000,- og du nøler!! *knurr*

vet ikke om du er bekjent med denne rasen men jeg har gått kurser, lest bøker, bellønning er prøvd (de få gangene det er stille) , aktivisering ja, mye før, og hun bjeffet da også mye.

Belønning belønning belønnig.... Det er VIKTIG!

klikkertrening har jeg lest om. må informere at jeg har hatt hund før. er ingen nybegynner liksom, men denne og bjeffing går det vist ikke ann å temme.

Det holder ikke å lese om klikker. Det må prøves. Har du gjort det. Har du gått klikker kurs? At du har hatt hund før har ingen betydning, annet en at da vet du hvilket ansvar du har valgt. Du valgte valpen. Valpen valgte ikke deg.

klart bjeffingen er hovedproblem, men jeg angrer også på at jeg kjøpte hund. nå sitter jeg her med sønn, mage og hus som skal "gå rundt". jeg har tid, det er ikke det, men ork... ork er det lite av. også kommer det baby etterhvert også som tar hovedtiden min.

Så da er det greit å kvitte seg med bikkja?? Hadde du gjort det med nr. 2 av ungene også hvis du møter motstand?? For et syn du har på dyrehold.. Burde vært sertifikat for å anskaffe seg dyr!!!!

innerst inne tror jeg hunden hadde fått det bedre hos noen aktive dyreelskere som liker være på tur etc.

Dette burde du ha tenkt på før du skaffet deg hund.

den må ikke stå ute, men vi har jo hage og laget gjerde, så den har stor plass der, men nå har den begynnt å hoppe over gjerde...  :frustrert:

inne er den forsåvidt stille, annet enn viss nabohunden bjeffer og da må hun springe bort i sofaen å bjeffe ut vinduet tilbake liksom.

Høres ut som om du velger enkleste løsning her. Slipp ut bikka og la den surre rundt for seg selv. Du har ikke sett hvilken vei dette bar tidligere?

ja forsåvidt, synes synd på at den har en så lat eier, var ikke lat men nå er jeg gravid, egentlig ikke noe unskyldning det heller da.

Nei, det er ingen unskyldning. Graviditet er ingen sykdom. Kom deg ut av sofaen og tilby hunden din noe mer en en bakgård.

den er jo ikke alene ute, jeg sitter jo der jeg også.

jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å gi den fra meg.

Høres ut for meg som om denne bikkja ikke er så elsket av dere. Mulige at for bikkjas skyld så burde du se dine begrensninger og gi den bort.

nei huff jeg skal prøve å ta meg sammen og gi dette en tjans. har man skaffet seg hund så.

Dette tror jeg ikke du mener. Skal prøve.... Hadde du vært min venninde så skulle jeg tuppa deg ut av hagen og tvunget deg på trening og turer med hunden. Hundeeiere som deg provoserer meg så jeg ser rødt. Gidder ikke, orker ikke.....

Skrevet

Uff, dette her høres ikke ut som noen hyggelig situasjon.

Jeg synes du skal tenke litt på hvordan livssituasjonen din blir fremover. Vi har hatt en del problemer med vår unghund (ikke de samme problemene), det begynner å hjelpe veldig nå,- men vi har brukt Mye tid og Mye penger på trening, adferdspesialister, kurs og mere trening. Dette er min femte hund, så jeg er ikke helt fersk hundeeier heller.

For å være ærlig vet jeg ikke om jeg hadde maktet dette om jeg i tillegg gikk gravid. Sånn som jeg ser det har du to valg , enten virkelig satse tid og energi på hunden din,- med hjelp fra erfarne trenere etc for å kunne løse problemet,- eller omplassere til noen som kan tilby dette. Hvis du ser at dette ikke er noe du kan takle i tillegg til familieliv tror jeg det er bedre at du omplasserer den så tidlig så mulig, så det blir mest mulig blanke ark for neste eier å jobbe med. Har du kontaktet raseklubb eller oppdretter? Tror det kan være den beste veien å gå om du velger å omplassere. Lykke til med valget!

Skrevet

sitronhalsbånd virker ikke på hunden min... han spiser sitrusfrukter som om det skulle vært hundegodt... har også tatt han i å ligge å sutte i seg innholdet i en sitronflaske :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...