AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Er det virkelig slik at alle barn i tidlig barneskolealder driver med fotball/håndball eller annen tilsvarende idrett?? Forsvinner ikke alle helger i dette? Anonymkode: 76667...a31
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september Kontekst: jeg fant først min gren i 6. klasse og fulgte denne til toppnivå. Men da var jeg jo såpass gammel at jeg stort sett klarte meg selv. Trodde nordmenn var for glad i å være på hytta til å skulle begynne så tidlig med idrett som innebærer helgeaktivitet?? Anonymkode: 76667...a31
Frøken79 Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Det varierer veldig fra idrett til idrett. Her vi bor er det lite i helgene når det kommer til fotball. Barna født 2019 og 2020 kan velge å være med på 5 lørdager eller søndager i løpet av sommerhalvåret og har 1 trening i uka. Veldig fint å bli kjent utenfor skolen for foreldre og barn. Barna sosialiseres og lærer mye mer enn bare fotball. De som er født 2018 og eldre har 1 kamp og 1 trening i uka. Aldri helger. Eller det vil si man kan melde seg på cup. Som regel et par i året. Dette varierer fra klubb til klubb. Og det er valgfritt om man vil være med.
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september Nei, alle driver ikke med idrett. Av våre 8 er det kun én som går all in i sin idrett. Jeg ser at det er veldig bra. Hun har masse venner, de driver med bra ting sammen, og jo i perioder blir det mye kjøring. Men det blir det jo uansett om man har barn og bor på bygda. Anonymkode: 57938...26e
AnonymBruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Det er veldig vanlig å starte med idrett tidlig. Her ble det en del av skolemiljøet fra 1. klasse å gå på fotball, håndball og turn. Kun kjent med håndball. Alle helger går ikke til dette. Det er en kamp og cup i ny og ne. Noen går kun på treningene og deltar aldri på kampene. Barnet går i 7. klasse nå, men kan ikke si at det satser på å nå langt i sporten. Det er hovedsakelig for lagmiljøet og venner, fellesskapet, hun går der, samt at det er en gøy sport. Det er ikke en sport hun (enn så lenge) satser på å nå langt i. Anonymkode: d117b...1a9
AnonymBruker Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september Ja, veldig mange bedriver dette. Nei, alle helgene forsvinner ikke. På de yngste på håndball f.eks er det fire helger i året sånn ca med kamper . Anonymkode: a8dba...1ed 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september Her er det veldig få som driver med idrett etter alder 8-9 siden de beste forsvinner til akademier og resten mister interessen. Har overrasket meg stort. Anonymkode: ddf2c...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #8 Skrevet 7. september Større miljø jo desto bedre varierte tilbud. Ikke alle er konkurranse eller lag idrett interessert. Uten at det er noe galt med det heller, barna er forskjellige de også. Anonymkode: cb11b...bbe
AnonymBruker Skrevet 7. september #9 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her er det veldig få som driver med idrett etter alder 8-9 siden de beste forsvinner til akademier og resten mister interessen. Har overrasket meg stort. Anonymkode: ddf2c...c1b Slik er det heldigvis ikke rundt her. Her holder fleste sammen hvertfall gjennom barneskolen, mens noen få forsvinner rundt ungdomsskolen. Anonymkode: a8dba...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #10 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det virkelig slik at alle barn i tidlig barneskolealder driver med fotball/håndball eller annen tilsvarende idrett?? Forsvinner ikke alle helger i dette? Anonymkode: 76667...a31 min driver med turn og jiu jitsu. Jiu jitsu har konkurranse ca to-tre ganger i halvåret, turn kun en gang i halvåret. Anonymkode: 366a0...e93 1 1
oledum Skrevet 8. september #11 Skrevet 8. september Dessverre så er det slik for de fleste hvis man bor litt sentralt. Helgene forsvinner stort sett ikke, men i ukedagene er det trening. Problemet mange steder er at hvis man ikke er med så er det heller ikke noen å leke med da alle er på aktivitet dessverre. Og de som ikke er i aktivitet er gjerne de som får lov å sitte inne og spille TVspill. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #12 Skrevet 8. september Her er karate. Stort sett 2 samlinger i året for de under 12. De kan bli med på større samlinger hvis de absolutt vil men må reise lenger. For ungdommer og voksne er det flere og i utlandet men da satser man. Vi bor i en mellomstor by og her er mange alternativ. Eldste har prøvd litt forskjellig Anonymkode: 4a220...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #13 Skrevet 8. september Vi er en aktiv familie, begge er glad i å være ute, være aktiv, trene, og barna er vant til dette fra fødsel. Å delta på fritidsaktiviteter er sosialt og ikke konkurransepreget for de yngste. Vi har heller ikke brukt særlig mange helger på det før ungdomsalder (15 og 16 år). Etter hvert som man blir eldre så bestemmer man seg for om man vil drive med konkurranse eller være en som "bare er med". Begge deler synes jeg er kjempefint. Jeg jobber i vgs og møter daglig ensom ungdom som forteller om dager med lite innhold. Idrett er en flott ting å fylle tiden sin med, som også er forløper til å ha en hobby som voksen. Det også er viktig for trivsel. Min mann spiller for eksempel bedriftsfotball med kompiser. Han er også med på padel med jobben sin, de rullerer på å spille kamper. Jeg har valgt videreutdanning og diverse verv de siste årene, så jeg trener på senter og går på fjellet ukentlig. Vi har også tatt opp igjen sykling og tar lengre sykkelturer når været er ok. Hele livet har vi vært de noen vil kalle "aktiv". Gode vaner legger tidlig er min teori. Jeg har vært trener i mange år og ser hvordan barn blir om de ikke deltar på noe. Generelt dårlig kondis og begrenset motorikk dessverre. Anonymkode: c9dc8...8bf 3
AnonymBruker Skrevet 8. september #14 Skrevet 8. september Mine barn er ikke med på idrett i det hele tatt. Etter å ha sett familiekalenderen til ei venninne med tre barn som er aktive i idrett er jeg veldig takknemlig for det, for der var det nesten ikke en eneste helg eller ettermiddag ledig 😅 Anonymkode: 2ea84...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #15 Skrevet 8. september Nei. Det er ikke samsvar mellom overskrift og tekst. Fotball på det nivået er overhodet ikke konkurranseidrett. Langt derifra selv om barna følger med selv får vi ikke vite resultat eller mål på en eneste kamp. Det er en anti konkurranse idrett kan kan si. De færreste går i konkurranser på den alderen. Man må være 9 år for å konkurrere i turn. Det er strengt i Norge, Anonymkode: 33d60...588 2
AnonymBruker Skrevet 8. september #16 Skrevet 8. september Vi har ikke som mål å drive med konkurranse, men skal man drive med idrett, følger det ofte med. F.eks. skulle barnet mitt lære å stå på skøyter i fjor vinter. Jeg kan det ikke ordentlig selv, så sendte barnet på skøytekurs i regi av skøyteklubb. Da kom det etterhvert masse invitasjoner på Spond til diverse konkurranser, for å nevne ett eksempel. Hensikten min med skøyteopplæring var at det er en fin ting å beherske i vinterlandet vårt, og at jeg ser det som en naturlig del av allmennutdanningen. Samme med ski og svømming. Skulle barnet i tillegg ha lyst til å drive med det på høyere nivå, et det selvsagt helt ok, men utgangspunktet vårt er å lære å beherske det grunnleggende slik at man være med andre ute i det fri når anledningen byr seg. Anonymkode: 50009...e5c
AnonymBruker Skrevet 8. september #17 Skrevet 8. september Det er få så små barn som driver med konkurranseidrett🙂 Anonymkode: 14308...a78
AnonymBruker Skrevet 8. september #18 Skrevet 8. september Nei. Våre barn har gått på svømming da de var små, og en hadde hest som hobby, men deltok ikke i konkurranser. En gikk på teater, og sang. Den tredje gikk på sang, pianokurs og dans. Det hendte jo at de opptrådte, og de var jo i et miljø, men det var ikke slik at alle helgene gikk til det. Langt derfra. Anonymkode: 8882f...355 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #19 Skrevet 8. september oledum skrev (2 timer siden): Dessverre så er det slik for de fleste hvis man bor litt sentralt. Helgene forsvinner stort sett ikke, men i ukedagene er det trening. Problemet mange steder er at hvis man ikke er med så er det heller ikke noen å leke med da alle er på aktivitet dessverre. Og de som ikke er i aktivitet er gjerne de som får lov å sitte inne og spille TVspill. Jøss det var det en fordummende ting å si.. Anonymkode: 4582c...d31 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #20 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det virkelig slik at alle barn i tidlig barneskolealder driver med fotball/håndball eller annen tilsvarende idrett?? Forsvinner ikke alle helger i dette? Anonymkode: 76667...a31 Nei, det er ikke sånn at alle barn driver med fotball/håndball eller annen tilsvarende idrett. Og jo, mye helger forsvinner i slike aktiviteter dersom barna driver med det. Men det er en del av livet og oppveksten for dem som ønsker å drive med sport. Kanskje greit å huske på at vår hverdag er barnas oppveks... Så hva vil man gjøre utav oppveksten deres? Prioritere deres ønsker eller egne behov? Anonymkode: c881a...e02 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå