AnonymBruker Skrevet 7. september #1 Skrevet 7. september Jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av kontaktlinser til barn i 6-7 års alderen. Har det gått greit? Hva gjorde at dere valgte linser fremfor briller? Vår snart 7 åring må begynne med briller (2+ styrke) og optiker nevnte linser, men jeg fikk samtidig inntrykk av hun helst ville ha meg til å kjøpe briller. Slik ble det, men min datter nekter å bruke dem. (Jeg har lest om anbefalt alder, modenhet, hygiene osv) Anonymkode: 34032...b7e
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september Her fikk vi beskjed å vente helst til 12/13 års alder med linser pga infeksjon og at barnet klarte dette selv. Vår har brukt briller fra 5 års alder, og var 17 første gang prøvde linser. Bruker linser på jobb og briller ellers. Er nå 20 Anonymkode: cd0ea...3d5
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Har en 12-åring som absolutt ikke vil bruke linser men gjør det innimellom alikevel. Innmari mye tjas å lære det syntes barnet. Anonymkode: eeaae...df0
AnonymBruker Skrevet 7. september #4 Skrevet 7. september Har hatt linseopplæring på barn så unge som 7-8 år. Det har gått bra. Men det er kun som et alternativ til brillene de allerede har. De har fått prøve linser pga at de har høy pluss/minus (typisk 7-8) og har aktiviteter der briller er i veien, pluss at de virket motiverte og modne for alderen. De må ha briller i tillegg - det bør alle som bruker kontaktlinser ha for å avlaste øynene og i tilfelle sykdom Anonymkode: c2d9a...b15 2
atropos Skrevet 8. september #5 Skrevet 8. september 8- åringen prøvde linser her, men hun syntes det ble ubehagelig. Hun har brukt briller siden hun var tre. Å venne seg til briller tar tid, og jeg ville ikke starta med linser som eneste alternativ. Hva skjer da hvis barnet ditt ikke kan bruke linser en stund pga infeksjon, allergi etc? Briller først, og linser som alternativ. Her var tanken å ha linser når hun gjorde aktiviteten sin, men det ble som sagt ikke noe av. Hun likte ikke følelsen av å ha noe på øyet. (Som også er en treningssak, men jeg var ikke egentlig så motivert for å venne henne til det) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #6 Skrevet 8. september Tenker det er viktig å lære seg briller før man begynner med linser da det er en del ting som kan gjøre linser uaktuelt. Briller kan uansett ikke velges vekk det må man bruke om det trengs så noe "vil ikke" funker ikke du er den voksne så det må du jo bare få til.. Linsebruk er heller ikke anbefalt før de er i stand til å ordne det selv. Anonymkode: bca4c...d83 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #7 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker det er viktig å lære seg briller før man begynner med linser da det er en del ting som kan gjøre linser uaktuelt. Briller kan uansett ikke velges vekk det må man bruke om det trengs så noe "vil ikke" funker ikke du er den voksne så det må du jo bare få til.. Linsebruk er heller ikke anbefalt før de er i stand til å ordne det selv. Anonymkode: bca4c...d83 Det er en del aktiviteter som er vanskelig med briller, tur og dans f.eks. Det er ikke uaktuelt med linser. Så lenge hun kan lære det selv og forstå hygiene prinsipper går det nok fint. Hva jeg som forelder skal få til og ikke trenger jeg ingen belæring på. Jeg spurte om erfaringer, noe du åpenbart ikke kan bidra med. Anonymkode: 34032...b7e
AnonymBruker Skrevet 8. september #8 Skrevet 8. september atropos skrev (5 timer siden): 8- åringen prøvde linser her, men hun syntes det ble ubehagelig. Hun har brukt briller siden hun var tre. Å venne seg til briller tar tid, og jeg ville ikke starta med linser som eneste alternativ. Hva skjer da hvis barnet ditt ikke kan bruke linser en stund pga infeksjon, allergi etc? Briller først, og linser som alternativ. Her var tanken å ha linser når hun gjorde aktiviteten sin, men det ble som sagt ikke noe av. Hun likte ikke følelsen av å ha noe på øyet. (Som også er en treningssak, men jeg var ikke egentlig så motivert for å venne henne til det) Takk for svar, det var fint å høre din erfaring Anonymkode: 34032...b7e
AnonymBruker Skrevet 8. september #9 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har hatt linseopplæring på barn så unge som 7-8 år. Det har gått bra. Men det er kun som et alternativ til brillene de allerede har. De har fått prøve linser pga at de har høy pluss/minus (typisk 7-8) og har aktiviteter der briller er i veien, pluss at de virket motiverte og modne for alderen. De må ha briller i tillegg - det bør alle som bruker kontaktlinser ha for å avlaste øynene og i tilfelle sykdom Anonymkode: c2d9a...b15 Takk for svar, det var nyttig Anonymkode: 34032...b7e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå