Gå til innhold

Alvorlig ADHD?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nylig fått diagnosen ADHD og i følge min psykiater har jeg en grad av ADHD som blir sett på som alvorlig. Han har derfor sagt at jeg burde søke ung ufør, men etter å ha lest om dette så føler jeg det er kjempe vanskelig å få dette gjennom?? Har noen her fått ung ufør pga alvorlig ADHD og hva er egentlig betingelsene for at det blir sett på som alvorlig??

Anonymkode: cecea...587

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg har nylig fått diagnosen ADHD og i følge min psykiater har jeg en grad av ADHD som blir sett på som alvorlig. Han har derfor sagt at jeg burde søke ung ufør, men etter å ha lest om dette så føler jeg det er kjempe vanskelig å få dette gjennom?? Har noen her fått ung ufør pga alvorlig ADHD og hva er egentlig betingelsene for at det blir sett på som alvorlig??

Det er skremmende at en psykiater kommer med en slik uttalelse da man ikke blir uføretrygdet basert på diagnose. Men når psykiateren i tillegg spesifikt sier at dere skal søke om uføre viser bare hvor mangel på kunnskap vedkommende har. Det finnes ikke et eget søknadsskjema for ung aufør. Man søker uføretrygdet og så er det NAV som tar stilling til om man skal få det særtillegget eller ikke.

Anonymkode: 90dd4...d33

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (5 minutter siden):

Graderer man adhd?

Bør vel igrunn gjøre det.

Klart er man så sløv at man ikke evner å ta vare på seg selv eller har en kriminell bakrunn siden 8 års alderen og har gått ut og inn av institusjoner og fengsel fram til man er 18,så klart man har alvorlig ADHD.

Noen klarer å utdanne seg til prest og ta lappen på helikopter,men fortsatt ha ADHD..... 

Bør graderes ja🙂

Anonymkode: a3f48...ed4

AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (10 minutter siden):

Graderer man adhd?

Ja det gjør man.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja det gjør man.

Hvordan da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bør vel igrunn gjøre det.

Klart er man så sløv at man ikke evner å ta vare på seg selv eller har en kriminell bakrunn siden 8 års alderen og har gått ut og inn av institusjoner og fengsel fram til man er 18,så klart man har alvorlig ADHD.

Noen klarer å utdanne seg til prest og ta lappen på helikopter,men fortsatt ha ADHD..... 

Bør graderes ja🙂

Anonymkode: a3f48...ed4

Bør ja.

Men gjøres det? 

AnonymBruker
Skrevet

Om du bør få eller får ufør kan ikke vi si noe om. Men det kan uansett være lurt å ta kontakt med NAV.

Om det er vanskelig å gjøre selv, be om hjelp fra psykiateren, fastlegen eller andre du får hjelp fra. 

En ufør-ytelse er ikke noe du må ha resten av livet, hvis ting endrer seg.

For alle, og ikke minst med ADHD, så er det godt å ha noe å gjøre. Det kan kanskje ta lengre tid å finne ut hva du vil bli. Det kan ta lengre tid å komme seg dit. Du kan bruke flere år på å bli moden. Men ha noen mål i livet, det er godt for alle. 

Anonymkode: 66d09...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er skremmende at en psykiater kommer med en slik uttalelse da man ikke blir uføretrygdet basert på diagnose. Men når psykiateren i tillegg spesifikt sier at dere skal søke om uføre viser bare hvor mangel på kunnskap vedkommende har. Det finnes ikke et eget søknadsskjema for ung aufør. Man søker uføretrygdet og så er det NAV som tar stilling til om man skal få det særtillegget eller ikke.

Jeg er allerede ufør pga psyken. Men har nylig fått ny diagnose og den forklarer mye av hvorfor jeg har hatt det veldig vanskelig i oppveksten. Mange med ADHD fungerer fint, jeg gjør ikke det. Har aldri jobbet, aldri studert etter ungdoms skolen hvor jeg hadde mye fravær og anmerkninger fordi jeg var forsinka eller glemte ting, hatt mye problemer med gjeld, glemmer regninger, levd risky da jeg var veldig ung, vært inn og ut av DPS og institusjoner. Jeg klarer ikke å fungere som et normalt voksent menneske med andre ord. Jeg vet ikke om det graderes mer enn det at de ser på i hvor stor grad det ødelegger for personen med ADHD. Jeg lurer veldig på om andre med ADHD har fått innvilget ung ufør på grunn av alvorlighets graden.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler om ung ufør, jeg er allerede ufør. Men jeg har minste sats og har lest man kan få tillegg om man kan bevise at man har vært funksjons svak og hatt sykdom før man fylte 25. Jeg er født med ADHD men hadde lenge en annen diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 7d17a...e85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 7d17a...e85

Jeg er 34.

AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (2 timer siden):

Hvordan da?

Det burde jo være ganske selvforklarende, men om du oppriktig er nysgjerrig så finner du svaret etter 2 sekunder på Google.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allerede ufør pga psyken. Men har nylig fått ny diagnose og den forklarer mye av hvorfor jeg har hatt det veldig vanskelig i oppveksten. Mange med ADHD fungerer fint, jeg gjør ikke det. Har aldri jobbet, aldri studert etter ungdoms skolen hvor jeg hadde mye fravær og anmerkninger fordi jeg var forsinka eller glemte ting, hatt mye problemer med gjeld, glemmer regninger, levd risky da jeg var veldig ung, vært inn og ut av DPS og institusjoner. Jeg klarer ikke å fungere som et normalt voksent menneske med andre ord. Jeg vet ikke om det graderes mer enn det at de ser på i hvor stor grad det ødelegger for personen med ADHD. Jeg lurer veldig på om andre med ADHD har fått innvilget ung ufør på grunn av alvorlighets graden.

Dette handler om ung ufør, jeg er allerede ufør. Men jeg har minste sats og har lest man kan få tillegg om man kan bevise at man har vært funksjons svak og hatt sykdom før man fylte 25. Jeg er født med ADHD men hadde lenge en annen diagnose.

Så lenge du allerede har fått innvilget uføretrygd, men avslag på ung uføretrygd så vil ikke den nye diagnosen har noen som helst betydning.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...