thjelp21992 Skrevet mandag kl. 13:01 #1 Skrevet mandag kl. 13:01 (endret) Hei, jeg fikk invilget gjeldsordning nå i mai via Oslo Namsfogd. Jeg har ingen inntekt, så betaler 0kr til gjeldsordning pr idag... Men nå har jeg fått jobbtilbud i Sverige(vurder å ta det, da jeg ikke får noen jobb i norge..) VIl få en netto inntekt på 21000sek. Hvordan fungerer det livsoppholdsatser og Leie? Må jeg selv betale til Namsmann via IBAN pr måned/år? Kan kronofogden trekke av lønnen min?(vil helst slippe....) Hvis noen har erfaring med gjeldsordning fra utlandet, hadde det vært fint å vite det praktiske. Takk. Endret mandag kl. 13:02 av thjelp21992 legge til detailjer.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:04 #2 Skrevet mandag kl. 14:04 Skal du da bo i Sverige eller Norge? Anonymkode: 56abd...739
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:25 #3 Skrevet mandag kl. 14:25 Satsene for livsopphold justeres etter prisnivå der du bor. Du må opplyse namsmannen om endringer, både at du flytter, hvilken inntekt du vil ha, og utgifter. De må godkjenne flytting. Anonymkode: 2c4e2...3df 1
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 14:33 Forfatter #4 Skrevet mandag kl. 14:33 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skal du da bo i Sverige eller Norge? Anonymkode: 56abd...739 Vil bo i Sverige, og ha svensk inntekt. 1
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 14:34 Forfatter #5 Skrevet mandag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Satsene for livsopphold justeres etter prisnivå der du bor. Du må opplyse namsmannen om endringer, både at du flytter, hvilken inntekt du vil ha, og utgifter. De må godkjenne flytting. Anonymkode: 2c4e2...3df Ja tenkte at det er vel samme som norge, bare at satsene er lavere/høyere? Er det mulig betale inn til namsmann selv da? istenfor lønnstrekk via Kronofogden
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:59 #6 Skrevet mandag kl. 14:59 Hva mener du - vil du helst slippe å betale av gjelden din? Fordi du flytter til Sverige? Anonymkode: 00357...0ed 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:56 #7 Skrevet mandag kl. 15:56 thjelp21992 skrev (1 time siden): Ja tenkte at det er vel samme som norge, bare at satsene er lavere/høyere? Er det mulig betale inn til namsmann selv da? istenfor lønnstrekk via Kronofogden Det kommer an på hvilken avtale du gjør. Kronofogden kan tvangsinndrive på vegne av namsmannen, men du må lage en avtale med namsmannen. Anonymkode: 2c4e2...3df
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:16 #8 Skrevet mandag kl. 19:16 21k i måneden er vel fryktelig lavt? Også i Sverige selv om det er noe rimeligere å bo der. Anonymkode: 8f26b...7c3
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 19:34 Forfatter #9 Skrevet mandag kl. 19:34 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva mener du - vil du helst slippe å betale av gjelden din? Fordi du flytter til Sverige? Anonymkode: 00357...0ed Nei? Jeg er ikke imot å betale tilbake gjelden, vil bare vite hvordan det blir økonomisk, hvor mange penger jeg har igjen etter budsjett fra Namsmann i norge.. Nordiske landene melder flytting på tvers når du får personnummer i norge/sverige/dankmark, så du kan ikke akkurat være bosatt i 2 land samtidig eller skjule inntektene..
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 19:35 Forfatter #10 Skrevet mandag kl. 19:35 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 21k i måneden er vel fryktelig lavt? Også i Sverige selv om det er noe rimeligere å bo der. Anonymkode: 8f26b...7c3 26 før skatt, tilsvarer 21 etter. Faktisk ganske lik norsk skatt, hvertfall på lave inntekter.. Men ja forventer lav leie der jeg skal
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 19:36 Forfatter #11 Skrevet mandag kl. 19:36 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer an på hvilken avtale du gjør. Kronofogden kan tvangsinndrive på vegne av namsmannen, men du må lage en avtale med namsmannen. Anonymkode: 2c4e2...3df Tidligere i år så hadde jeg lønnstrekk, men kan tenke meg at namsmann kommer til å ta mine svenske utgifter i bereging.. og be meg betale inn sum selv til norsk konto hver måned eller år. Ser at kronofogden har satser, 6 243kr for enslig.. mye lavere enn det norske på 11388kr.. Får vel ringe namsmann når jeg vet 100% Endret mandag kl. 19:58 av thjelp21992
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:20 #12 Skrevet mandag kl. 20:20 Nå er ikke så billig å leie her i Sverige heller, om du ikke bor langt ute på landsbygda. Du må iallefall leie med det som heter värmhyra om du skal leie. Du må ta kontakt med namsfogden, og dokumentere lønn, leie, strøm (husk ikke noe strømstøtte i Sverige), reiseutgifter. Anonymkode: ba5d8...24b
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 20:24 Forfatter #13 Skrevet mandag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er ikke så billig å leie her i Sverige heller, om du ikke bor langt ute på landsbygda. Du må iallefall leie med det som heter värmhyra om du skal leie. Du må ta kontakt med namsfogden, og dokumentere lønn, leie, strøm (husk ikke noe strømstøtte i Sverige), reiseutgifter. Anonymkode: ba5d8...24b Takk! Får ta kontakt med namsmann når jeg faktisk har jobbkontrakt og leiekontrakt. så får vi se
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:25 #14 Skrevet mandag kl. 20:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): 21k i måneden er vel fryktelig lavt? Også i Sverige selv om det er noe rimeligere å bo der. Anonymkode: 8f26b...7c3 Er mange som har det selv i Norge,er noen som trekker ned snittlønna veit du... Anonymkode: 9c1bb...2e9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:28 #15 Skrevet mandag kl. 20:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå er ikke så billig å leie her i Sverige heller, om du ikke bor langt ute på landsbygda. Du må iallefall leie med det som heter värmhyra om du skal leie. Du må ta kontakt med namsfogden, og dokumentere lønn, leie, strøm (husk ikke noe strømstøtte i Sverige), reiseutgifter. Anonymkode: ba5d8...24b "Strømstøtten" får Anna Borg som har 1.6 Mill SEK i lønn i Mnd.... Sykt. Anonymkode: 9c1bb...2e9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:34 #16 Skrevet mandag kl. 20:34 Namsfogden kan ikke nekte deg å flytte, de burde nesten oppfordre til det hvis det er der du får jobb. Men du må melde fra til Namsfogden/politiet om lønn og boutgifter hvis du ikke skal risikere straff senere. Norske myndigheter har ingen mulighet til å tvangsinndrive fra utenlandske arbeidsgivere (om du nekter å begynne å betale) slik de kan i Norge, men du risikerer sannsynlig straff for det senere hvis du besøker Norge. De to landene utveksler noe skatteinformasjon, nøyaktig hva vet jeg ikke, så det er sannsynlig at norske myndigheter finner ut at du jobber der uavhengig av om du melder fra. Anonymkode: aba94...656
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:40 #17 Skrevet mandag kl. 20:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Namsfogden kan ikke nekte deg å flytte, de burde nesten oppfordre til det hvis det er der du får jobb. Men du må melde fra til Namsfogden/politiet om lønn og boutgifter hvis du ikke skal risikere straff senere. Norske myndigheter har ingen mulighet til å tvangsinndrive fra utenlandske arbeidsgivere (om du nekter å begynne å betale) slik de kan i Norge, men du risikerer sannsynlig straff for det senere hvis du besøker Norge. De to landene utveksler noe skatteinformasjon, nøyaktig hva vet jeg ikke, så det er sannsynlig at norske myndigheter finner ut at du jobber der uavhengig av om du melder fra. Anonymkode: aba94...656 Dette er bare tull. Om vedkommende ikke betaler så sender namsfogden det til Kronofogden, og Kronofogden går inn med lønnstrekk. Det er det nordiske samarbeidet som gjør at de kan kreve inn gjeld over landegrensene. Anonymkode: ba5d8...24b 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:42 #18 Skrevet mandag kl. 20:42 thjelp21992 skrev (11 minutter siden): Takk! Får ta kontakt med namsmann når jeg faktisk har jobbkontrakt og leiekontrakt. så får vi se Og A-kassan må du også ha med i beregningen. Du må melde deg inn en A-kassa når du begynner å jobbe, det er derfra du vil få arbeidsledighetstrygd om du skulle være så uheldig å bli arbeidsledig. Men mest sannsynlig har arbeidsgiver kollektivavtale. Anonymkode: ba5d8...24b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:45 #19 Skrevet mandag kl. 20:45 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Namsfogden kan ikke nekte deg å flytte, de burde nesten oppfordre til det hvis det er der du får jobb. Men du må melde fra til Namsfogden/politiet om lønn og boutgifter hvis du ikke skal risikere straff senere. Norske myndigheter har ingen mulighet til å tvangsinndrive fra utenlandske arbeidsgivere (om du nekter å begynne å betale) slik de kan i Norge, men du risikerer sannsynlig straff for det senere hvis du besøker Norge. De to landene utveksler noe skatteinformasjon, nøyaktig hva vet jeg ikke, så det er sannsynlig at norske myndigheter finner ut at du jobber der uavhengig av om du melder fra. Anonymkode: aba94...656 Namsmannen har ikke mulighet til tvangsinndrivelse nei, det er helt riktig. Men de sender alt over til sin samarbeidspartner, kronofogden, som bedriver tvangsinndrivelse på vegne av namsmannen. Namsmannen kan ikke nekte ts flytte. Men kreditorene kan nekte godta det, og oppheve gjeldsordningen. Anonymkode: 2c4e2...3df
thjelp21992 Skrevet mandag kl. 22:00 Forfatter #20 Skrevet mandag kl. 22:00 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Namsmannen har ikke mulighet til tvangsinndrivelse nei, det er helt riktig. Men de sender alt over til sin samarbeidspartner, kronofogden, som bedriver tvangsinndrivelse på vegne av namsmannen. Namsmannen kan ikke nekte ts flytte. Men kreditorene kan nekte godta det, og oppheve gjeldsordningen. Anonymkode: 2c4e2...3df Jeg er kjent med dette også, men nå snakker vi spesifikt om gjeldsordning via namsmann ikke lønnstrekk for enkelt saker? Vil tro det er andre regler, Eventuelt at gjeldsordning blir avsluttet, og at alle sakene går til namsmann for tvangstrekk og sendt til kronofogden osv.. vis jeg ikke oppfylte vilkårene for min gjeldsordning. AnonymBruker skrev (1 time siden): Namsfogden kan ikke nekte deg å flytte, de burde nesten oppfordre til det hvis det er der du får jobb. Men du må melde fra til Namsfogden/politiet om lønn og boutgifter hvis du ikke skal risikere straff senere. Norske myndigheter har ingen mulighet til å tvangsinndrive fra utenlandske arbeidsgivere (om du nekter å begynne å betale) slik de kan i Norge, men du risikerer sannsynlig straff for det senere hvis du besøker Norge. De to landene utveksler noe skatteinformasjon, nøyaktig hva vet jeg ikke, så det er sannsynlig at norske myndigheter finner ut at du jobber der uavhengig av om du melder fra. Anonymkode: aba94...656 Ja, kan si meg godt hjerte at jeg vil ha gjelden vekk, namsmann sa på informasjonmøte om GO, at dersom vilkårene ikke blir oppfylt frafeller gjeldsordningen, og da blir alle kravene bare sendt til tvangstrekk osv.. så jeg vil beholde GO. er eneste utvei. Men greit å h litt fleksiblitet. Å flytte til nytt land er litt vanskelig.. Og ja, får ikke i jobb i norge. Ironisk sett så ville bo ugifter i f.eks oslo med livsoppholdsatsen idag gjøre sånn at jeg betaler 0kr i overskudd til GO, vis jeg hadde en vanlig jobb/lønning.. Så er egentlig bare bra for Kreditorer at jeg kan betale noe ved å flytte til billigere land. Hadde jeg fått en bra betalt jobb, så hadde jeg bare blitt i Norge, og betalt aggresivt tilbake. kanskje raskere en GO.. men men.. Endret mandag kl. 22:01 av thjelp21992 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå