Gå til innhold

1.klassing og fritidsaktiviteter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei flinke foreldre,

Jeg har ei datter på 6 år. Hun har nettopp begynt på barneskolen. 

Jeg og min mann er enige i at vi skal ta det med ro når hun går i 1.klasse. Vi skal ikke ta henne til mange fritidsaktiviteter hun ikke ønsker selv. Vi har meldt inn henne på svømming siden april. Hun trives, og vil fortsette med det. 

Jeg pratet med en pappa i går, og han fortalte at datteren på 6 år går på håndball, danse, og svømming. Men det er fordi hun har vært sammen med storesøster og vil prøve det samme. Han snakket om håndball, der det er stort og sosialt miljø. Mange barn og mange foreldre som deltar. Jeg har tidligere  fått med meg at det er mange jenter i 1.klasse på skolen som har begynt på håndball. 

Det som jeg går i tankene mine er om vi skal ta henne til håndball fordi alle gjør det, eller fordi vår datter liker det. Jeg vil egentlig vente til hun er i 2.klasse, og det kommer nok mange tilbud som passer hennes alder. Men jeg er litt redd for at hun vil havne utenfor hvis hun ikke begynner på idrett etter å ha snakket men den pappaen.  

Må innrømme at vi er skeptiske til håndball/fotball. Det virker stressende med treninger flere ganger i uken, kamper og cuper i helgene. Men hvis mitt barn trives, har vi ingen problem å stille opp. 

Men dere skjønner poenget mitt, så skjør diskusjon. 

Anonymkode: 7742f...1e9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare en trening i uken, og noen turneringer i halvåret på fotball og håndball de første årene.

2/3 treninger i uken og kamper hver uke er først i 4. trinn

Anonymkode: e98eb...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Mi som begynte i 1.trinn i høst går på fotball siden hun ønsker det, brødrene går også på det.

Anonymkode: e98eb...f5f

Skrevet

Jeg skulle ønske de ikke startet med aktiviteter før feks tredjeklasse. Eventuelt idrettsskole eller noe sånt en dag i uka. Tror små unger har godt av å virre rundt etter skolen, leke med vennene sine og slappe av. Nå er det nesten umulig å være med andre i klassen på hverdager, først er det sfo, også er alle på minst 2-4 aktiviteter hver. 

Det sagt har mine tre yngste også gått på alt mulig fra før første klasse, nettopp fordi det du sier, de har eldre søsken, og de har uansett måttet være med i hallen el fordi vi har vært trenere. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 6 åring har dans og fotball en gang i uken.
Tenker det er på grensen og ville ikke puttet inn noe mer. Vårt barn trenger også dager der det er helt rolig og vi skal ha tid til lekser. I tillegg skal hun ha tid og mulighet til frilek med venner på ettermiddag.

Anonymkode: 42e5f...a49

Skrevet

Håndball er jo en super arena. Når de er så små er det ikke flere treninger i uken og mange cuper, men stort sett en trening og de har Loppetassen (het hvertfall det før), som er fire helger i året, hvor de spiller kamper og koser seg.

Anonymkode: dc7c9...30c

Skrevet

Jeg må si jeg stresser litt med det samme. Hos oss er det fotball, men samme greie. Jenta vår vil ikke, men den store overvekten av jenter på trinnet hennes går på fotball. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å tvinge henne til noe hun ikke vil, men er litt redd for at hun skal falle utenfor. Hun er sosial og har mange venner, men dersom alle får en felles arena og identitet hun ikke er med på, så er det lett å forestille seg det verste. 

Det gjør det ikke bedre at alle fotballforeldre sier at det er såååå viktig å være med for det sosiale. Det er litt synd synes jeg, siden fotball/håndball absolutt ikke er for alle. Vet ikke hvor lenge jentene typisk holder det gående eller hvor bitt av basillen de blir... Vi har vært på et par treninger, og i hvertfall halvparten av de som er der er der fordi foreldrene sier de skal. 

Anonymkode: 18c1d...f67

• Liker 2
Skrevet

Skjør? Holder med en aktivitet for min 4.klassing. Faller ikke utenfor for det. 

Anonymkode: 0fd7f...e9e

Skrevet

Ville ikke bekymret meg så mye.
Vi ventet til 2.klasse med aktiviteter. Veldig mange begynner på noe og slutter igjen. I starten var det fotball og håndball «alle» gikk på, mens nå er det turn og dans som er det store her. Må også se an barnet litt. Noen er mer slitne enn andre etter skole/sfo, og vil da ha det bedre med frilek og vennebesøk noen ganger i uken.

Skrevet
solsolsol skrev (50 minutter siden):

Jeg skulle ønske de ikke startet med aktiviteter før feks tredjeklasse. Eventuelt idrettsskole eller noe sånt en dag i uka. Tror små unger har godt av å virre rundt etter skolen, leke med vennene sine og slappe av. Nå er det nesten umulig å være med andre i klassen på hverdager, først er det sfo, også er alle på minst 2-4 aktiviteter hver. 

Det sagt har mine tre yngste også gått på alt mulig fra før første klasse, nettopp fordi det du sier, de har eldre søsken, og de har uansett måttet være med i hallen el fordi vi har vært trenere. 

Og jeg synes barna mister veldig mye koordinasjon og bevegelighet osv trening om de ikke har noen fysiske aktiviteter før 3. klasse. 

Anonymkode: 8e614...59f

Skrevet

Her i huset startet vi med 1. fritidsaktivitet da barnet var 2 år. Vi har allerede vært innom både fotball, turn og dans av det som nevnes her, og  akkurat nå går det i svømming, men jeg vurderer alvorlig å trappe ned ifbm. skolestart til neste år. 

Jeg lurer også på hvor stor forskjell det er på SFO-ene rundt omkring? Der barnet vårt skal gå, tilbys det nemlig både kor, dans, judo og fekting i regi av SFO, for å nevne noe, og jeg tenker at der er det vel så viktig å bli med for å delta i fellesskapet.

Anonymkode: 32388...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg synes barna mister veldig mye koordinasjon og bevegelighet osv trening om de ikke har noen fysiske aktiviteter før 3. klasse. 

Dersom de ikke kompenserer for det med frilek ute, ja, men er alternativet nødvendigvis å sitte inne da? Barnet mitt øvde seg på koordinasjon og bevegelighet dagen lang på alle lekeplassene vi fant før det ble gammelt nok til å delta i organisert idrett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i huset startet vi med 1. fritidsaktivitet da barnet var 2 år. Vi har allerede vært innom både fotball, turn og dans av det som nevnes her, og  akkurat nå går det i svømming, men jeg vurderer alvorlig å trappe ned ifbm. skolestart til neste år. 

Jeg lurer også på hvor stor forskjell det er på SFO-ene rundt omkring? Der barnet vårt skal gå, tilbys det nemlig både kor, dans, judo og fekting i regi av SFO, for å nevne noe, og jeg tenker at der er det vel så viktig å bli med for å delta i fellesskapet.

Vår sfo er kun oppbevaring / frilek. Ingen organiserte aktiviteter.

Vår førsteklassing har to aktiviteter. Det er passe for oss, MEN vi har mulighet til å hente tidlig så har god tid til både middag, lekser og litt lek før vi må ut av huset. Hadde kanskje følt annerledes på det om barnet hadde lange dager på sfo i tillegg.

Anonymkode: c7629...1fe

• Liker 1
Skrevet

Det er sosialt og kjekt med fritidsaktiviteter :) Jeg hadde ikke vært så redd for å delta. Jeg har vært trener og leder for barneidretten i mange år, og det er føringer på hvor mange treninger 6-åringene kan ha i uken. 

Personlig synes jeg det er dumt at en del barn havner i loopen der de hopper fra det ene til det andre. Jeg synes det har sin verdi å lære å stå i noe, selv når man ikke mestrer eller synes noen er vanskelig. For eksempel at man ikke kan slutte midt i året eller slike ting. Heller få aktiviteter man står i og gjennomfører, enn å ha 4-5 greier man hopper mellom. 

Har selv spilt fotball i 22 år, håndball i 5 år, svømt i 6 år og korps i mange mange mange år. Det har gitt meg ferdigheter, opplevelser og venner som jeg aldri hadde fått uten. Det at jeg spilte fotball og svømte gjorde også at da jeg begynte på høyere utdanning så hadde jeg en arena jeg kunne få nye venner. 

Barna mine spiller fotball og volleyball, og har vært med på friidrett. Etter hvert som de ble eldre så måtte de velge hva de ville bruke mest tid på. En spiller fotball på ganske høyt nivå, ei spiller i 1.div volleyball og siste er kun 14 år men med på NM og slikt. De når langt fordi de liker det de holder på med, og vi stiller selvfølgelig opp med kjøring og diverse. Både jeg og far har vært trenere langs med i yngres, og vi deltar nå via div komiteer som dugnad og sosialt, har også vært lagleder. Vi har barna hjemme så kort tid, vi er gjerne med i hverdagen deres. Vi får nok tid raskt nok til å være kun oss voksne når de reiser videre i livene sine. 

Vi har aldri pushet, men lagt til rette for at de får drive med det de ønsker, men også fullføre det de har begynt på. Hun på volleyball gikk også på fotball til hun var 13 år, siste året var helt på halv åtte, hun var lei, men vi avtalte at hun måtte fullføre sesongen. 

Kroppene har godt av å være i bevegelse i alle fall :) 

Anonymkode: 72dd3...0b7

• Liker 2
Skrevet

Det er da helt vanlig at barn i 1. klasse går på aktivitet, i hvert fall én. Mine har alltid gått på 2, og har hatt aktiviteter fra 4-5 års alder. Dere bør ikke nekte henne håndball så hun havner utenfor bare fordi dere synes det er stress. 

Anonymkode: 47bbc...ac3

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er sosialt og kjekt med fritidsaktiviteter :) Jeg hadde ikke vært så redd for å delta. Jeg har vært trener og leder for barneidretten i mange år, og det er føringer på hvor mange treninger 6-åringene kan ha i uken. 

Personlig synes jeg det er dumt at en del barn havner i loopen der de hopper fra det ene til det andre. Jeg synes det har sin verdi å lære å stå i noe, selv når man ikke mestrer eller synes noen er vanskelig. For eksempel at man ikke kan slutte midt i året eller slike ting. Heller få aktiviteter man står i og gjennomfører, enn å ha 4-5 greier man hopper mellom. 

Har selv spilt fotball i 22 år, håndball i 5 år, svømt i 6 år og korps i mange mange mange år. Det har gitt meg ferdigheter, opplevelser og venner som jeg aldri hadde fått uten. Det at jeg spilte fotball og svømte gjorde også at da jeg begynte på høyere utdanning så hadde jeg en arena jeg kunne få nye venner. 

Barna mine spiller fotball og volleyball, og har vært med på friidrett. Etter hvert som de ble eldre så måtte de velge hva de ville bruke mest tid på. En spiller fotball på ganske høyt nivå, ei spiller i 1.div volleyball og siste er kun 14 år men med på NM og slikt. De når langt fordi de liker det de holder på med, og vi stiller selvfølgelig opp med kjøring og diverse. Både jeg og far har vært trenere langs med i yngres, og vi deltar nå via div komiteer som dugnad og sosialt, har også vært lagleder. Vi har barna hjemme så kort tid, vi er gjerne med i hverdagen deres. Vi får nok tid raskt nok til å være kun oss voksne når de reiser videre i livene sine. 

Vi har aldri pushet, men lagt til rette for at de får drive med det de ønsker, men også fullføre det de har begynt på. Hun på volleyball gikk også på fotball til hun var 13 år, siste året var helt på halv åtte, hun var lei, men vi avtalte at hun måtte fullføre sesongen. 

Kroppene har godt av å være i bevegelse i alle fall :) 

Anonymkode: 72dd3...0b7

Jeg er helt enig med deg i at de har godt av å være i fysisk aktivitet! Jeg er selv oppvokst på den måten, dvs med barneidrett som ble til toppidrett. Hos oss er poenget at barnet vårt ikke er særlig interessert i idrett. Jeg skulle ønske jeg hadde et barn som var det, for det er kjent kost for oss, men hun er ikke det. Det kan selvfølgelig hende det kommer, men enn så lenge blir hun en av få som ikke driver med idretten som "alle" driver med  - og vi håper det kommer til å gå fint det også. 

Men nå var ikke jeg trådstarter og jeg skal ikke kuppe med min problemstilling. Jeg tipper tilsvarende vil gjelde for familier med foreldre som jobber for mye til å kunne følge opp x antall fritidsaktiviteter. Eller som av andre helt legitime årsaker ønsker å bruke tiden annerledes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da helt vanlig at barn i 1. klasse går på aktivitet, i hvert fall én. Mine har alltid gått på 2, og har hatt aktiviteter fra 4-5 års alder. Dere bør ikke nekte henne håndball så hun havner utenfor bare fordi dere synes det er stress. 

Anonymkode: 47bbc...ac3

Havner hun altså utenfor hvis hun ikke blir med på håndball?

Skrevet

Jeg er veldig streng på at når man først er påmeldt noe, må man også fullføre, men vi fortsetter ikke nødvendigvis i neste runde dersom vi ser at barnet ikke får noe ut av det. De må få lov til å prøve seg litt fram også. Jeg meldte barnet tidlig på noen aktiviteter mtp. at det kunne bli skikkelig god om det startet tidlig, men så så jeg at det ikke hadde de forutsetningene som skulle til på det stadiet og tok en pause. Med andre ting har vi fortsatt over tid.

Skrevet

Jeg synes det kan være fint å være med fra starten av, særlig på fotball og håndball. For å gi deg litt ro i sjela: mine barn spiller håndball, og det er ikke før i 6. klasse (11 år) at de begynner med seriespill. Før det er det bare kamper noen helger i halvåret.

1-2 trinn spiller loppetassen 2 ganger per halvår, det er 4 kamper på en halv dag. Og så har de en trening i uka. I 3-4 spiller de minirunden som er 3 ganger i halvåret, fremeles bare en halv dag med 4 kamper. Og så i 5. er det flere kamper på kortbane - men fremdeles ikke hver uke. I 6. har de 2 treninger og kamp er iaf annenhver uke, noen dager er det to kamper etter hverandre. Så absolutt levelig. Det er først senere det blir mye mer - gjerne fra ungdomsskolen. Her er det nå 4 treninger hver uke + kamper og cuper, men de er jo så store at de kommer seg til og fra selv, også når det er i byen. De har en fantastisk godt miljø og de henger med vennene sine på trening - det er mye bedre enn å bare sitte foran pcen!

Mine tre barn har forresten hatt 4 ting i første klasse, der håndball var i AKS-tiden. Håndball, speider, svømming, turn, dans, ridning, fotball og ski har vi prøvd. Det aller meste har falt bort etter et år, men da har de prøvd. Nå er alle på håndball og speider, og minste har i tillegg dans og svømming.

Svømming har jeg forresten ikke talt som en aktivitet engang, det er ikke frivillig. Ingen får lov å slutte før et godt stykke ut i Sel-nivået. Så da har jeg ikke sagt nei til andre ting pga svømming. Jeg vet jo at når de kommer så langt som til å bare svømme frem og tilbake og må møte kl 5 om morgenen for å gjøre det, da gidder ikke de (og ikke vi som må kjøre). 

Anonymkode: bae68...de9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom de ikke kompenserer for det med frilek ute, ja, men er alternativet nødvendigvis å sitte inne da? Barnet mitt øvde seg på koordinasjon og bevegelighet dagen lang på alle lekeplassene vi fant før det ble gammelt nok til å delta i organisert idrett.

Både min mann og jeg har trent 1-3/6 trinns barn i håndball og fotball og var klassekontakt på trinn hvor klassene arrangerte mye aktiviteter utenom skoletid og  ditt barn er da ganske unikt da, for gud bedre hvor mye ukoordinerte og inaktive barn på de to kullene (ca 80 barn hvert kull) 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...