Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby her i hus er 2 mnd, og vi synes utviklingen kanskje går litt tregt? Nå skal det sies at alle babyer følger sin egen kurve, men vi undrer oss over om alt er normalt. 

Baby har en klar favorittside, og ser konstant mot venstre. Vi blir fulgt opp av helsestasjon og fysio. Men baby kan f.eks ligge å stirre i veggen opp mot 15 minutter, har ingen interesse av å snu seg. Vi har fått konstantert at baby ikke har vondt i andre side av nakke, bare stiv - og baby KAN snu seg andre vei, og også når vi vender hodet andre vei.. men baby snur seg delvis raskt til favoritt side. Baby er heller ikke særlig gira på å heise brystkasse og nakke når baby ligger på magen. Virker som om dette er et stort ork (og vi har masse magetrening som følges opp med helsestasjon). 

Vi ser i blikket at baby stirrer tomt ut. Det virker ikke som om baby følger objekter eller annet med hverken interesse eller nysgjerrighet. Hvis det gir mening? Vi har testet både hørsel og syn, og alt bra! Så vi kan ikke helt forstå at baby ikke er mer observerende eller nysgjerrig på omgivelsene. 

Vi har mange baby leker i stort spenn med spreke farger. Vi har også to barn til i hus som snakker til og med baby, og baby reagerer med språk og følger «med» når fokusert. 

Vi blir naturligvis litt usikre når baby er slik. De to andre barna var jo ikke sånn her når de var små, og vi ser andre babyer i barselgruppe som oppfører seg annerledes også. 

Et vennepar vi ofte er med hintet om baby kan være født med et slags syndrom, uten at vi vet hva slags. Vi aner ikke, helsestasjon har ikke hintet på dette.. og vi har ikke peiling på hva disse tingene kan bety sett i sammenheng.. men alle babyer er jo forskjellige.. 

Noen som har opplevd liknende? 

Anonymkode: 0f2ce...214

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv, men kan det være at det blir for mye for baby? Hvis baby har to storesøsken som lager leven, og dere øver ofte, kanskje h*n vil ha mer pause og ro?

At h*n ikke løfter hodet/bryst i mageleie kan ha sammenheng med at h*n har ei favorittside. Jeg ville gått til osteopat heller enn fysio jeg da.

Anonymkode: 44281...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke opplevd det selv, men kan det være at det blir for mye for baby? Hvis baby har to storesøsken som lager leven, og dere øver ofte, kanskje h*n vil ha mer pause og ro?

At h*n ikke løfter hodet/bryst i mageleie kan ha sammenheng med at h*n har ei favorittside. Jeg ville gått til osteopat heller enn fysio jeg da.

Anonymkode: 44281...e6d

Takk for svar! 
De to andre er ganske så rolige og selvgående av seg, så ikke misforstå i henhold til innlegget mitt. Det vil si, de er rolige rundt baby, samt viser forståelse til at baby er liten med andre behov,  og vi voksne er til stedet. 

Vi har litt dårlige erfaringer med osteopat etter mellomste barn.. og i og med at fysioterapi i regi av helsestasjonen, så føler vi pr nå at det er god veiledning sånn sett..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Baby her i hus er 2 mnd, og vi synes utviklingen kanskje går litt tregt? Nå skal det sies at alle babyer følger sin egen kurve, men vi undrer oss over om alt er normalt. 

Baby har en klar favorittside, og ser konstant mot venstre. Vi blir fulgt opp av helsestasjon og fysio. Men baby kan f.eks ligge å stirre i veggen opp mot 15 minutter, har ingen interesse av å snu seg. Vi har fått konstantert at baby ikke har vondt i andre side av nakke, bare stiv - og baby KAN snu seg andre vei, og også når vi vender hodet andre vei.. men baby snur seg delvis raskt til favoritt side. Baby er heller ikke særlig gira på å heise brystkasse og nakke når baby ligger på magen. Virker som om dette er et stort ork (og vi har masse magetrening som følges opp med helsestasjon). 

Vi ser i blikket at baby stirrer tomt ut. Det virker ikke som om baby følger objekter eller annet med hverken interesse eller nysgjerrighet. Hvis det gir mening? Vi har testet både hørsel og syn, og alt bra! Så vi kan ikke helt forstå at baby ikke er mer observerende eller nysgjerrig på omgivelsene. 

Vi har mange baby leker i stort spenn med spreke farger. Vi har også to barn til i hus som snakker til og med baby, og baby reagerer med språk og følger «med» når fokusert. 

Vi blir naturligvis litt usikre når baby er slik. De to andre barna var jo ikke sånn her når de var små, og vi ser andre babyer i barselgruppe som oppfører seg annerledes også. 

Et vennepar vi ofte er med hintet om baby kan være født med et slags syndrom, uten at vi vet hva slags. Vi aner ikke, helsestasjon har ikke hintet på dette.. og vi har ikke peiling på hva disse tingene kan bety sett i sammenheng.. men alle babyer er jo forskjellige.. 

Noen som har opplevd liknende? 

Kjekt at venneparet (som jeg regner med ikke er helsepersonell?) hinter til syndrom hos barnet deres, så trivelig og betryggende liksom... Alle barn er forskjellige, slutt å sammenligne ett barn med et annet. Og 2 måneder er jo ingenting ift utvikling, gi barnet tid! Fortsett å stimulere og gi nærhet, og slutt å se etter diagnose. 

Anonymkode: d7262...1f5

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn liker å koble litt ut og stirre ut i intet. Mitt barn på 2 måneder gjør akkurat det samme, har også favorittside. Fysio her anbefalte oss om å ikke trene for mye, de blir fort overstimulert og da blir de gjerne rolige og ser mot et punkt uten å være interessert i så mye annet. Leker er heller ikke store greia her, fysio anbefalte oss å la lekene være enn så lenge, bedre utvikling og samspill med å bruke våre lyder og ansikt for å trene mot favorittsiden. 

Lar dere baby ligge på magen oppå dere? Slik at baby ikke ligger flatt men litt oppreist? Er mye god magetrening i det, 1-2 minutter om gangen er nok.

Alle utvikler seg i sitt tempo, ikke hør på venner som snakker om syndrom.. det vil bare gjøre dere usikre, bekymret og stressa som igjen vil gå utover baby❤️

Anonymkode: 2302d...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen deres er to måneder gammel. Ville ikke bekymra meg. Babyer utvikler seg i forskjellig tempo, og har forskjellig lynne. Jeg vil anta dere får oppfølging fra jordmor/helsestasjon? De ville jo reagert på hjemmebesøk om det var noe de var bekymra for. 

Her ville jeg bare pusta med magen og tenkt at ting går seg til. 

Anonymkode: 54695...b24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, TS, hvis du som mor merker at noe er annerledes, og dette er ditt tredje barn, ville jeg absolutt stolt på din magefølelse. Alt helsepersonell burde stole mer på din magefølelse. Du vet hva du forventer av erfaring, du vet at det barnet ikke oppleves likt, oppfører seg annerledes. 

er det en gutt etter to jenter? Gutter er bitte litt tregere i starten, og det kan være noen forskjeller i tidlig adferd (jenter reagerer fortere på stemmen til mamma, jenter holder blikkontakt, gutter er mer opptatt av å se mekaniske bevegelser som uro osv). Men samtidig, vil si at de forskjellene er marginale og ikke slik som du beskriver det. 

Anonymkode: 18c8a...5d2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er barnet født vaginalt eller med keisersnitt? Dersom barnet er stivt i nakken og har en klar favorittside kan det ha en låsning. Ville tatt kontakt med en manuellterapeut, dersom du bor i Rogaland finnes det en fantastisk behandler.

Anonymkode: b0300...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vet du hva, TS, hvis du som mor merker at noe er annerledes, og dette er ditt tredje barn, ville jeg absolutt stolt på din magefølelse. Alt helsepersonell burde stole mer på din magefølelse. Du vet hva du forventer av erfaring, du vet at det barnet ikke oppleves likt, oppfører seg annerledes. 

Synes også magefølelsen til noen som har så mye erfaring er noe man skal ta på alvor. 

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over her - hvis du merker at noe er klart annerledes denne gangen og at magefølelsen sier at det kanskje kan være noe, så har du all grunn til å be om at babyen din undersøkes. Av nysgjerrighet, har babyen smilt ennå? Ikke reflektorisk, men et ordentlig sosialt smil? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om du som trebarnsmor tenker noe er veldig annerledes så bør du ikke feie det helt bort, med mindre du er en generelt veldig engstelig person? Hva synes barnets pappa?

Akkurat det du sier høres jo vanlig ut med favorittside og ikke så interessert i å løfte hodet, min var lik der og er nå en normal 4-åring. Babyer er jo forskjellige med forskjellig motorisk utvikling og lynne. Men om du opplever barnet som fjernt på en annen måte, sliter med kontakten osv og du faktisk har erfaring med 2 andre barn fra før så kan det jo være noe å følge opp. Kanskje prøv en time hos fastlegen i første omgang? Be om henvisning til barnelege. Kan være lurt å ha med pappaen om han kan, menn tas alltid mer seriøst hos legen. Vil de ikke sjekke noe så har Volvat barneleger man kan bestille time hos. 

Anonymkode: 52aaa...69e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips: ei jente i min omgangskrets virka også "fjern", det var vanskelig å få kontakt. Hun retta ikke blikket mot ting, f. eks (unntatt f eks taklyset). Og var mye urolig og gråt mye. Hang etter på utvikling. Foreldrene ble bekymra og vurderte utredning av autisme og det ene og det andre. Men - en barnepleier de snakka med foreslo: kanskje hun bare ser dårlig? Og det gjorde hun! Det viste seg at grunnen til at hun var fjern var at hun hadde så dårlig syn at hun nesten var blind. Hun retta ikke blikket mot ting fordi hun ikke så dem. Lysene var det eneste hun så. Hun så ikke ansikter, hørte bare at folk snakka og ble urolig når hun hørte lyder men ikke så hvor de kom fra.

Hun fikk briller alt som baby og utviklinga skjøt fart. Siden det har hun vært et helt normalt barn utviklingsmessig. Så syn og ev også hørsel kan være noe å sjekke! (Hørsel henger jo også gjerne sammen med balanse osv.)

Anonymkode: 54695...b24

• Nyttig 3
Skrevet

Favorittside og ikke så "flink" til å ligge på magen høres normalt ut for en baby på 2 mnd. Men det at babyen virker "fjern" og passiv ville jeg tatt på alvor - du har jo erfaring fra to andre barn som (jeg antar) ikke var slik. Hvordan er det med øyekontakten?

AnonymBruker
Skrevet

Kona er barnehagelærer med tilleggsutdanning. 35 år i jobb med barn.  Vi har barn og barnebarn og jeg tar henne ofte i å "analysere" egne barn og barnebarn. Tror ikke hun klarer å la være...

Slutt å være fagperson og analyser sier jeg litt på spøk🙂. Hun veit når barna skal normalt nå de forskjellige milepælene  og kunne de forskjellige tingen, sitte alene, gå, blikkontakten, pinsett grep osv.

Hun har tatt mange samtaler med foreldre som ikke helt er villig til å innse at noe galt med utviklingen til eget barn. Noe som dessverre ofte fører til at tiltak ikke blir iverksatt før barnet skal begynne på skolen. Og det er ogfte alt for seint å sette inn tiltak.  Foreldrene er i benektelse lenge mtp. språk, sosialt, motorikk mm.

Og dette med blikkontakt er noe i hvert fall hun har vært veldig opptatt av. Ikke følge eller møte blikket.

Hvis barnet er uinteressert eller ikke holder blikket i løpet av 8 uker ville jeg definitivt sjekket dette nærmere i løpet av de neste ukene..

Foreldre kjenner sine barn og om noe føles galt så ta det på alvor.

Utviklingen av blikkontakt skjer gradvis de første månedene:
  • 0–4 uker: Den nyfødte kan feste blikket og følge et ansikt i korte sekunder, helst på ca. 20–30 centimeters avstand (avstanden fra brystet til ansiktet ditt). Blikket kan i starten virke litt flakkende eller uskarpt. [1, 2]
  • 4–6 uker: Blikkontakten blir tydeligere og mer stabil. Barnet søker aktivt ansiktet ditt, holder kontakten lenger og svarer gjerne med sitt første bevisste "sosiale smil". [1, 2, 3]
  • 2–3 måneder: Blikkontakten er nå en naturlig del av kommunikasjonen. Barnet følger gjenstander og ansikter i bevegelse, og bruker blikket til å starte en "dialog" med lyder og mimikk. [1, 2]
Når bør man ta kontakt med helsestasjonen?
Hvert barn utvikler seg i sitt eget tempo, og små avvik kan være helt normale. Likevel anbefales det å kontakte helsestasjonen eller fastlegen for en ekstra sjekk dersom barnet ikke søker eller gir stabil blikkontakt innen det er 6 uker gammelt, eller hvis det ikke har utviklet et svarsmil innen 3-månedersalderen. Dette gjøres for å utelukke eventuelle utfordringer med synet eller den tidlige kontakten.

Anonymkode: c486d...2d9

AnonymBruker
Skrevet

En av mine var også litt fjern i blikket, og fikk briller når han var to år. +7 og +8, så han så minimalt uten briller.. 

Anonymkode: e9b08...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kona er barnehagelærer med tilleggsutdanning. 35 år i jobb med barn.  Vi har barn og barnebarn og jeg tar henne ofte i å "analysere" egne barn og barnebarn. Tror ikke hun klarer å la være...

Slutt å være fagperson og analyser sier jeg litt på spøk🙂. Hun veit når barna skal normalt nå de forskjellige milepælene  og kunne de forskjellige tingen, sitte alene, gå, blikkontakten, pinsett grep osv.

Hun har tatt mange samtaler med foreldre som ikke helt er villig til å innse at noe galt med utviklingen til eget barn. Noe som dessverre ofte fører til at tiltak ikke blir iverksatt før barnet skal begynne på skolen. Og det er ogfte alt for seint å sette inn tiltak.  Foreldrene er i benektelse lenge mtp. språk, sosialt, motorikk mm.

Og dette med blikkontakt er noe i hvert fall hun har vært veldig opptatt av. Ikke følge eller møte blikket.

Hvis barnet er uinteressert eller ikke holder blikket i løpet av 8 uker ville jeg definitivt sjekket dette nærmere i løpet av de neste ukene..

Foreldre kjenner sine barn og om noe føles galt så ta det på alvor.

Utviklingen av blikkontakt skjer gradvis de første månedene:
  • 0–4 uker: Den nyfødte kan feste blikket og følge et ansikt i korte sekunder, helst på ca. 20–30 centimeters avstand (avstanden fra brystet til ansiktet ditt). Blikket kan i starten virke litt flakkende eller uskarpt. [1, 2]
  • 4–6 uker: Blikkontakten blir tydeligere og mer stabil. Barnet søker aktivt ansiktet ditt, holder kontakten lenger og svarer gjerne med sitt første bevisste "sosiale smil". [1, 2, 3]
  • 2–3 måneder: Blikkontakten er nå en naturlig del av kommunikasjonen. Barnet følger gjenstander og ansikter i bevegelse, og bruker blikket til å starte en "dialog" med lyder og mimikk. [1, 2]
Når bør man ta kontakt med helsestasjonen?
Hvert barn utvikler seg i sitt eget tempo, og små avvik kan være helt normale. Likevel anbefales det å kontakte helsestasjonen eller fastlegen for en ekstra sjekk dersom barnet ikke søker eller gir stabil blikkontakt innen det er 6 uker gammelt, eller hvis det ikke har utviklet et svarsmil innen 3-månedersalderen. Dette gjøres for å utelukke eventuelle utfordringer med synet eller den tidlige kontakten.

Anonymkode: c486d...2d9

Det er greit å informere om når man har brukt KI i innleggene sine :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye av det du beskriver kan jo være helt normalt ❤️ Det er overhode ikke sikkert det er noe bekymringsverdig. 

Men! Som andre sier her også. Du er en erfaren mamma, det er faktisk ikke til å kimse av når man får magefølelse på den måten. 

Har vært i dine sko, og sender deg masse varme tanker og ønsker. Vet hvor tøft det er å ha oppriktige bekymringer for om alt er som det skal. Håper du klarer å slappe av sammen med baby og nyte tiden litt også❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ene vårt var slik, drømmende  stirret rett frem. Fikk epilepsi diagnose.  Hadde ikke kramper . Kun Stirling, stopp i bevegelser,  utrolig søvn

Anonymkode: f9908...a48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvillinger. Ene tvillingen lå flatt på gulvet når vi la henne på magen, akkurat som hodet var for tungt, og sånn lå hun til hun var ca 6 måneder. Andre tvillingen var normal i utviklingen. Vi var hos fysio, som ikke var spesielt bekymret. Fra hun var 1 år har hun helt klart vært den sprekeste av tvillingene, og nå er hun 13 år og ligger langt foran søsteren fysisk

Anonymkode: f378f...33a

Skrevet (endret)

Hvis barnet har eldre søsken er det vel også sannsynlig at dere leker mindre med barnet enn med storesøsken?  Synge for barnet, leke motoriske leker med armer/ ben osv. Sånn i tillegg til at barn er forskjellige. Barn er mer eller mindre aktive og det har naturligvis en link til utvikling av muskulatur. Endel bruker også innretninger som vippestol og andre ting som gjør at babyer sitter mer stille enn om de f.eks. ligger på et teppe og stimuleres til å bevege seg. 

Endret av alfathealfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...