Gå til innhold

Wegovy slankesprøyte. Et mirakel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer. Kjenner flere som har slitt med overvekt i mange år som nå er tynne som fliser (bokstavligtalt). Jeg bmi på 22 så ikke aktuelt for meg, men om jeg skulle få bmi 30 så er det bare å bruke disse sprøytene så blir man tynn? Jeg kjenner jo bare til de 3 som går på dette, men de er nå blitt skikkelig tynne typ str 34-36 i klær. Er det så enkelt som det ser ut som? Altså en trygghet om man skulle bikke 30 bmi så er det bare å starte på en sprøyte? Ingen av de 3 trener heller, men etter ca 1-2 år på sprøyta er de blitt nesten litt for tynne, og alle var overvektige før. 

Anonymkode: cd8bb...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke mirakel 

Disse gjør at matlysten/ støynivå blir mindre.

For noen fubke disse bra,andre ikke.

Alt handler om hvor mye du spiser og beveger deg

Mange blir kvalme av disse og da mister man matlyst 

Eller så blir matlyst bare mye mindre 

Og da går man jo sakte ned i vekt

Noen kan gå på 0,25 og gå ned i vekt...andre må ha full dose for å ha effekt 

Så litt hva du legger i "mirakel"

Men det er ikke en sprøyte som gjør at du går ned i vekt

Mange får masse bivirkninger etc også 

Og stor sjanse å legge ekstra på seg når man slutter

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så enkelt som det kan se ut til, for man må jo gjøre jobben med kostholdet selv.  Det bare fjerner matstøyen/fysingen, det evige gnaget etter noe å spise.  Etter litt tid kan man kjenne en slags metthetsfølelse, som ellers ikke er der.  Dette er noe som mange overvektige sliter med hele tiden, og derfor er det så vanskelig å holde en diett.

Når virkestoffet i sprøytene fungerer, så blir det lettere å kontrollere inntaket, men det hjelper jo ikke å ta medisinen uten å jobbe med hva man spiser.

Noen ganger har det bivirkninger som kvalme, og da kan man selvsagt få dårlig apetitt.

Wegovy var et flott hjelpemiddel for meg også, men jeg hadde ikke råd til å bruke det så lenge jeg skulle ønske.

Anonymkode: 09284...f64

Skrevet

Tja, det er vel et mirakel for de som er avhengige av mat, slik som noen er av alkohol eller annen rus. Endelig er det en meidisin som gjør at de ikke lengre har en trang til å ruse seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 20% får ikke effekt av glp1 overhode, jeg er en av de og har satt meg inn i den delen av temaet i ettertid. 
Mange forventer at medisinene er et mirakel men sannheten er at normalen er å gå ned en viss prosent av overvekten, altså ikke startvekten men bare overvekten. Det er faktisk utopisk for de fleste med høy overvekt å forvente normalvekt pga medisinene.  Desverre så er det en veldig seigliva forventning og mange blir skuffa når de ikke er en av de få superresponderne som raser ned i vekt omtrent uten egeninnsats.

Anonymkode: 662ab...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare demper sultfølelse så går jeg ut fra at det ikke virker på meg. Jeg har mistet nesten all følelse av sult etter overgangsalder, og spiser mye mindre. Men det har ingen effekt på vekten. 

Anonymkode: 572a8...7b6

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (53 minutter siden):

Nei det er ikke mirakel 

Disse gjør at matlysten/ støynivå blir mindre.

For noen fubke disse bra,andre ikke.

Alt handler om hvor mye du spiser og beveger deg

Mange blir kvalme av disse og da mister man matlyst 

Eller så blir matlyst bare mye mindre 

Og da går man jo sakte ned i vekt

Noen kan gå på 0,25 og gå ned i vekt...andre må ha full dose for å ha effekt 

Så litt hva du legger i "mirakel"

Men det er ikke en sprøyte som gjør at du går ned i vekt

Mange får masse bivirkninger etc også 

Og stor sjanse å legge ekstra på seg når man slutter

Ok. Er nok veldig indviduelt da. Vet hun ene ble kvalm ofte,men kun litt på morgen så gikk det bort. Hun spiser veldig lite, en skive så er hun stappmett. Så det fungerer nok bra for mange da, dog litt individuelt som med alt annet. 

Synes bare det er facinerende at hun plutselig er blitt sylslank uten å trene å ned 30 kg. 

Takk for svar t alle:)

TS

Anonymkode: cd8bb...78c

Skrevet

Utfordringen er jo at man går like lett opp igjen som ned hvis man slutter. Gjerne med renter. Det er vel få som ser for seg å gå på dem resten av livet. 

Skrevet

Går på Wegovy. Matstøy er i hovedsak borte, men blir fremdeles (godt) sulten før måltider. Wegovy er bare et verktøy, man er selv nødt til å gjøre jobben med valg av mat, porsjonskontroll osv. Jeg skal spise veldig lite for å ha vektnedgang, så jeg må tenke på hva jeg spiser til hvert måltid og overkomme sultfølelse fremdeles. I tillegg er det noen bivirkninger, men helt tålelig for min del. Jeg tenker at hvis man har litt tvang på endel spisevaner vet jeg ikke om Wegovy er nok alene, f.eks. hvis man har overspisingslidelse osv bør man kanskje ha oppfølging ut over medisin.

For meg er det en god hjelp at matstøyen er borte, og det gjør det lettere å håndtere sult og andre ting. Det viktigste hvis man har feks bmi 22 er nok å ha kontroll på å holde vekta. Det har også en av de fedmelegene sagt er best for mange

https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-med-overraskende-rad-til-to-millioner-overvektige-nordmenn-ikke-slank-dere/s/12-95-3423599392

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt Wegovy i ca 1,5 år, og har gått ned 20-25 kg. 

For det første forsvant matstøyen. 

Da matstøyen forsvant fikk jeg mentalt overskudd til å bearbeide en hel del annen mental støy jeg har hatt. 

Jeg er et annet menneske nå enn for 1,5 år siden. Generelt roligere og har ryddet unna en del greier mentalt. 

Det er viktig for meg å få fram at ja, medisinen har bidratt til vektnedgang. Men det har også bidratt til en hel del andre ting, som jeg ikke hadde sett for meg da jeg startet. 

Anonymkode: 822cf...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...