AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Skrevet 6. september Jeg har et barn på ca. 4–5 år i nær familie som jeg har begynt å reagere på atferden til. Jeg har ikke egne barn, så jeg er interessert i å høre fra andre som har det, om dette er vanlig atferd i denne alderen. Barnet kan slå voksne ganske ofte. Sist vi var sammen en hel dag, skjedde det kanskje rundt ti ganger. Det var rettet mot flere forskjellige voksne i familen, og flere av gangene kom det mens barnet var i godt humør, lekte fint og uten noen konflikt. Andre ganger skjer det når barnet blir sint eller ikke får viljen sin. Det forekommer også kasting av leker/gjenstander mot andre, og barnet biter foreldrene ganske hardt om den blir sint/ikke får viljen sin. Jeg vet selvfølgelig at små barn kan slå, bite, teste grenser og ha dårlig impulskontroll. Og at et lite barn ikke er like flink på å regulere følelsene sine som en voksen. Det jeg reagerer mest på her er hyppigheten dette skjer. Samt at det ikke skjer bare mot foreldre, men også mot besteforeldre, tanter, onkler osv. Også stor voldsomhet i lek med fremmede jevnaldrende barn. Foreldrene reagerer som regel ganske mildt når det skjer, eller lar det passere. Jeg har derfor aldri sett noen situasjoner hvor barnet får en tydelig konsekvens, for eksempel at leken som blir kastet tas bort, eller at barnet tas ut av situasjonen hvis slåingen fortsetter. Når jeg selv har sagt tydelig «nei, du får ikke slå meg», har barnet som regel stoppet. Jeg er ikke ute etter å diagnostisere barnet eller kritisere foreldrene, og det kan selvfølgelig være mye jeg ikke ser. Jeg lurer bare på hva som er vanlig på denne alderen: Er denne hyppigheten av fysisk utagering noe dere ville sett på som ganske normalt hos en 4–5-åring, eller ville dere reagert på det? Anonymkode: 770e2...519
Blå tyggis Skrevet 6. september #2 Skrevet 6. september Jeg ville reagert. Spesielt på foreldrene som kkke reagerer. 7 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Skrevet 6. september Nei, det er ikke normalt. Dvs det er normalt for et barn som ikke har fått korrigert atferden sin, som det kan virke som her. Forutsatt at det ikke er snakk om noen diagnose/mistanke om diagnose hos barnet. Anonymkode: 780e4...f50 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #4 Skrevet 6. september Blå tyggis skrev (16 minutter siden): Jeg ville reagert. Spesielt på foreldrene som kkke reagerer. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke normalt. Dvs det er normalt for et barn som ikke har fått korrigert atferden sin, som det kan virke som her. Forutsatt at det ikke er snakk om noen diagnose/mistanke om diagnose hos barnet. Anonymkode: 780e4...f50 Ts her. Nei, det er akkurat det. At foreldrene ikke reagerer. Den slår oss eller foreldrene, og alt de sier er «neimen, *navn* du må ikke gjøre sånn da». Når den biter foreldrene pga at den blir lei seg/sint, så lar de den bare bite uten å si ifra før de får ordentlig vondt. Da sier de bare «du må ikke bite, mamma/pappa». Det barnet har aldri fått ordentlige konsekvenser for atferden sin, utifra hvordan foreldrene reagerer så tror jeg de tenker at den er såpass liten at det vil gå over og at det ikke er noe bekymringsverdig. Så som sagt, slåingen gjør de ikke noe med «, annet enn å be den om å ikke gjøre det. Kasting av leker sier de også bare «ikke kast på andre», uten å gjøre noe mer. Da foreldrene sier «ikke slå/kast ting» så er det akkurat som de bare kommenterer det, og lar den holde på videre. Uten tydligere muntlig beskjed, fjerning av leker den kaster, fjerner den fra situasjonen, gir den en konsekvens osv. jeg vet ikke om dette bare er en fase, en diagnose eller noe annet. Men jeg tror foreldrene ikke synes denne atferden er bekymringsverdig i det hele tatt. Anonymkode: 770e2...519
AnonymBruker Skrevet 6. september #5 Skrevet 6. september Helt normalt , tenker du heller ikke ser det store bildet i dette og vet lite om hva som skjer hjemme. Det kan være mange grunner til T barn slår og biter Anonymkode: d62aa...586
AnonymBruker Skrevet 6. september #6 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Nei, det er akkurat det. At foreldrene ikke reagerer. Den slår oss eller foreldrene, og alt de sier er «neimen, *navn* du må ikke gjøre sånn da». Når den biter foreldrene pga at den blir lei seg/sint, så lar de den bare bite uten å si ifra før de får ordentlig vondt. Da sier de bare «du må ikke bite, mamma/pappa». Det barnet har aldri fått ordentlige konsekvenser for atferden sin, utifra hvordan foreldrene reagerer så tror jeg de tenker at den er såpass liten at det vil gå over og at det ikke er noe bekymringsverdig. Så som sagt, slåingen gjør de ikke noe med «, annet enn å be den om å ikke gjøre det. Kasting av leker sier de også bare «ikke kast på andre», uten å gjøre noe mer. Da foreldrene sier «ikke slå/kast ting» så er det akkurat som de bare kommenterer det, og lar den holde på videre. Uten tydligere muntlig beskjed, fjerning av leker den kaster, fjerner den fra situasjonen, gir den en konsekvens osv. jeg vet ikke om dette bare er en fase, en diagnose eller noe annet. Men jeg tror foreldrene ikke synes denne atferden er bekymringsverdig i det hele tatt. Anonymkode: 770e2...519 Er du rundt de 24/7 siden du vet det aldri har fått konsekvenser Anonymkode: d62aa...586
AnonymBruker Skrevet 6. september #7 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, det er ikke normalt. Dvs det er normalt for et barn som ikke har fått korrigert atferden sin, som det kan virke som her. Forutsatt at det ikke er snakk om noen diagnose/mistanke om diagnose hos barnet. Anonymkode: 780e4...f50 Man må ikke ha diagnose fordi ma. utagerer, nå må folk slutte Anonymkode: d62aa...586
AnonymBruker Skrevet 6. september #8 Skrevet 6. september Nei , dette er ikke normalt . Når foreldre ikke reagerer , er det ingen andre som tar tak i situasjonen da? Er ingen ekspert, men det jeg har registrert er at de barna som har et dårlig språk og dårlig regulering av følelser kan være utagerende ja. Er det noe som taler mot det? « Ingen som forstår hva jeg vil , og jeg greier ikke å uttrykke det» Anonymkode: 37965...210 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #9 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt normalt , tenker du heller ikke ser det store bildet i dette og vet lite om hva som skjer hjemme. Det kan være mange grunner til T barn slår og biter Anonymkode: d62aa...586 Det er ikke normalt nei, og det blir ikke mere normalt fordi at noe foregår hjemme som ingen vet hva er eller blir informert om Anonymkode: 37965...210 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #10 Skrevet 6. september Ts igjen. Jeg har vært nær disse foreldrene og barna deres i 11 år. Så jeg vet at det er lite/myke konsekvenser, dårlig regulering og å unngå mest mulig utagering med barna for at foreldrene skal slippe å stå i kamper. De orker rett og slett ikke å fullføre kampen om de først står i den, eller så orker de ikke ta kampen i det hele tatt. De går vel nesten under kategorien Fri barneoppdragelse eller «gentle parenting». Anonymkode: 770e2...519
AnonymBruker Skrevet 6. september #11 Skrevet 6. september Det er helt normal oppførsel av barnet. Det er unormal og veldig negativ oppførsel på disse foreldrene. Men siden du er så nær, så må du begynne oppføre deg og oppdra barnet da. De trenger hjelp alle tre. Anonymkode: 57304...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #12 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn på ca. 4–5 år i nær familie som jeg har begynt å reagere på atferden til. Jeg har ikke egne barn, så jeg er interessert i å høre fra andre som har det, om dette er vanlig atferd i denne alderen. Barnet kan slå voksne ganske ofte. Sist vi var sammen en hel dag, skjedde det kanskje rundt ti ganger. Det var rettet mot flere forskjellige voksne i familen, og flere av gangene kom det mens barnet var i godt humør, lekte fint og uten noen konflikt. Andre ganger skjer det når barnet blir sint eller ikke får viljen sin. Det forekommer også kasting av leker/gjenstander mot andre, og barnet biter foreldrene ganske hardt om den blir sint/ikke får viljen sin. Jeg vet selvfølgelig at små barn kan slå, bite, teste grenser og ha dårlig impulskontroll. Og at et lite barn ikke er like flink på å regulere følelsene sine som en voksen. Det jeg reagerer mest på her er hyppigheten dette skjer. Samt at det ikke skjer bare mot foreldre, men også mot besteforeldre, tanter, onkler osv. Også stor voldsomhet i lek med fremmede jevnaldrende barn. Foreldrene reagerer som regel ganske mildt når det skjer, eller lar det passere. Jeg har derfor aldri sett noen situasjoner hvor barnet får en tydelig konsekvens, for eksempel at leken som blir kastet tas bort, eller at barnet tas ut av situasjonen hvis slåingen fortsetter. Når jeg selv har sagt tydelig «nei, du får ikke slå meg», har barnet som regel stoppet. Jeg er ikke ute etter å diagnostisere barnet eller kritisere foreldrene, og det kan selvfølgelig være mye jeg ikke ser. Jeg lurer bare på hva som er vanlig på denne alderen: Er denne hyppigheten av fysisk utagering noe dere ville sett på som ganske normalt hos en 4–5-åring, eller ville dere reagert på det? Anonymkode: 770e2...519 Det er ikke normalt. Her er det foreldrene som er problemet. De må oppdra barnet sitt! Anonymkode: 32a03...55a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #13 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke normalt nei, og det blir ikke mere normalt fordi at noe foregår hjemme som ingen vet hva er eller blir informert om Anonymkode: 37965...210 Jo det er helt normalt Anonymkode: d62aa...586
AnonymBruker Skrevet 6. september #14 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo det er helt normalt Anonymkode: d62aa...586 Nei, det er det ikke av en 4-5 åring. Ikke at de går og slår og biter så mye. Anonymkode: 780e4...f50 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #15 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, det er det ikke av en 4-5 åring. Ikke at de går og slår og biter så mye. Anonymkode: 780e4...f50 Jo , herlighet. Anonymkode: d62aa...586
AprilLudgate Skrevet 6. september #16 Skrevet 6. september Jeg vil ikke si dette er vanlig nei. Og jeg stusser på at foreldrene ikke sier noe? Om mitt barn holdt på sånn hadde jeg forklart at vi jobbet med saken - og - grepet inn hver bidige slag/biting. Hvordan man skal gjøre det hadde jeg diskutert med fagfolk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #17 Skrevet 6. september Går barnet i barnehage? Ser for meg at personalet der vil reagere dersom atferden er lik i barnehagetiden. Kanskje du kan tipse om lavterskel foreldrekurs som mange kommuner arrangerer i regi av for eksempel helsestasjonen. Anonymkode: 97c58...b98
AnonymBruker Skrevet 6. september #18 Skrevet 6. september Det er normalt når barnet ikke følges skikkelig opp av foreldrene. Anonymkode: 0d76a...141
Sandie Skrevet 6. september #19 Skrevet 6. september Dette høres ut som testing av grenser. Men hvis ikke foreldre viser tydelig hvor grensen går vil ikke barnet lære det. Det er bra at du sier i fra til han/henne. En slik oppførsel bør det absolutt reageres på.
Ibot Skrevet 6. september #20 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Foreldrene reagerer som regel ganske mildt når det skjer, eller lar det passere. Derfor fortsetter barnet å slå…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå