AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:01 #1 Skrevet lørdag kl. 06:01 Er det noen tall på hvor mange det er som går opp i vekt da de slutter med Wegovy? Anonymkode: 78f72...c7a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:06 #2 Skrevet lørdag kl. 06:06 Chat GPT sier at ca.17% gikk opp i vekt, men 5,6% av disse gikk ikke opp helt til "start-vekt". Vet ikke om det stemmer Jeg var en av de "heldige" som ikke gikk opp i vekt, og som har fortsatt med vektnedgang Nå er jo Wegovy ment for langtidsbruk og ikke en quick-fiks da Anonymkode: 93f75...cf8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:09 #3 Skrevet lørdag kl. 06:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Chat GPT sier at ca.17% gikk opp i vekt, men 5,6% av disse gikk ikke opp helt til "start-vekt". Vet ikke om det stemmer Jeg var en av de "heldige" som ikke gikk opp i vekt, og som har fortsatt med vektnedgang Nå er jo Wegovy ment for langtidsbruk og ikke en quick-fiks da Anonymkode: 93f75...cf8 Hvis TS ønsket svar fra ChatGPT så kunne hun eller han spurt ChatGPT selv. Anonymkode: 9de73...5e1 1 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:12 #4 Skrevet lørdag kl. 06:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis TS ønsket svar fra ChatGPT så kunne hun eller han spurt ChatGPT selv. Anonymkode: 9de73...5e1 Tror neppe TS tenker at flere her inne har slike tall i hodet som er dratt ut av egen røv. De fleste må nok Google eller spørre AI om svar. Det kunne selvsagt TS også gjort, men valgte som svært mange andre her inne: Spørre KG Anonymkode: 93f75...cf8 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:18 #5 Skrevet lørdag kl. 06:18 Min teori er at de som går opp i vekt etter wegovy er de som ikke har jobbet med seg selv og endret livsstil og fortsetter som før når medisinen lenger regulerer sulten. Anonymkode: 1bece...66c 8 1
aksase Skrevet lørdag kl. 06:20 #6 Skrevet lørdag kl. 06:20 (endret) Så vidt jeg kan se på nettet, spriker undersøkelser og tall for dette ganske mye, men jeg tror man må regne med at mer enn halvparten av de som slutter på GLP-1-medisin vil gå opp i vekt igjen. Hvem som går opp og hvem som vil klare å holde vekten etter å ha sluttet på medisinen tror jeg avhenger av mange faktorer. Har selv brukt Wegovy i snart tre år, og jeg regner med at jeg må fortsette med slik medisinering livet ut, om jeg ikke vil opp i vekt igjen. Slankemedisiner er ikke en medisin som "reparerer" noe i kroppen. Det er bare en medisin som tilfører hormoner som kroppen selv har for lite av, og når man slutter med dette tilskuddet, vil kroppen fortsatt ha for lite av disse hormonene som regulerer sulten. Det er akkurat som med diabetes type 1, hvor kroppen selv ikke produserer nok insulin-hormoner, så man må tilføre insulin-hormoner via medisinering, og det må man fortsette med livet ut. Endret lørdag kl. 06:26 av aksase 5 1
aksase Skrevet lørdag kl. 06:23 #7 Skrevet lørdag kl. 06:23 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min teori er at de som går opp i vekt etter wegovy er de som ikke har jobbet med seg selv og endret livsstil og fortsetter som før når medisinen lenger regulerer sulten. Anonymkode: 1bece...66c Anbefaler deg og alle andre som tror at overvekt kun handler om "å jobbe med seg selv" og ta kontroll over egen livsstil, å se denne dokumentaren. Her får man et godt innblikk i overvektsutfordringene og hvor komplisert og vanskelig denne sykdommen er for mange. https://tv.nrk.no/serie/slank-med-et-stikk Endret lørdag kl. 06:25 av aksase 7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:27 #8 Skrevet lørdag kl. 06:27 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min teori er at de som går opp i vekt etter wegovy er de som ikke har jobbet med seg selv og endret livsstil og fortsetter som før når medisinen lenger regulerer sulten. For meg var det nettopp slik Jeg jobbet mye med meg selv både før, under og nå etter perioden med Wegovy. Wegovy hjalp masse, men jeg måtte bidra mye selv og fortsette jobben når jeg slutta på det. Ja, det er tidvis hardt (er 2 år siden jeg slutta), men jeg merker at gode vaner, endring i både tanke- og spisemønster sitter godt, og tanken "jeg skal jaggu ikke kaste bort alle tusen kronene jeg har brukt på dette for å gå opp i vekt igjen. ikke faen!" Anonymkode: 93f75...cf8 1 1
isw Skrevet lørdag kl. 06:28 #9 Skrevet lørdag kl. 06:28 Jeg sluttet for tre måneder siden og har ikke gått opp i vekt. Men det skal sies at jeg har vært ganske bevisst på problemstillingen, og prøvd å leve så sunt som mulig. Noen råd: 1) - viktig: Unngå sukker i så stor grad som mulig. Det gjelder egentlig alle former for raske karbohydrater. Du er etter du slutter mye mer sårbar for å bli "fysen" etter du har spist sukker. 2) Hvis du kan: Tren 3-4 ganger i uka, styrke og fettforbrenning (jogg eller gå i motbakke). 3) Aksepter tanken om at du er sulten uten at du nødvendigvis trenger å spise. Forstå at du er litt mer sulten som følge av en forbigående biokjemisk prosess i kroppen. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:03 #10 Skrevet lørdag kl. 12:03 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min teori er at de som går opp i vekt etter wegovy er de som ikke har jobbet med seg selv og endret livsstil og fortsetter som før når medisinen lenger regulerer sulten. Anonymkode: 1bece...66c Det er nok mer sammensatt enn som så, jeg endret kosthold og trening, var bombesikker på at jeg skulle klare nedtrapping og tiden uten Wegovy bra (og ikke hadde jeg spiseforstyrrelse i bunn heller). Gikk ned 30 kg og har gått opp halvparten. Det er ikke annet enn kalorier inn som har økt vekta, og når jeg tenker etter så selv om jeg spiser rett, så spiser jeg ikke smart nok for å holde meg mett og da har mengden økt. Etter å ha gått ned i vekt, så trenger kroppen også mindre mat for å holde seg vektstabil og det er den biten jeg syns er vanskelig. Det verste er at når vekta økte så merket jeg umiddelbart at smerter og dårlig form kom hånd i hånd. Så jeg har bitt i det sure eplet og startet en ny runde med Wegovy. Anonymkode: 9369a...f13 1
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl. 12:22 #11 Skrevet lørdag kl. 12:22 Dette her er fryktelig logisk, egentlig. Hvis du slutter på Wegovy og begynner å spise som du gjorde før du begynte med sprøyten vil du selvfølgelig gå opp i vekt! Hvis du har gjort jobben riktig og faktisk har endret livsstil, vil man ikke gå opp i vekt igjen etter sprøyta! Som med alle andre måter å gå ned i vekt på!
Gregarious Skrevet lørdag kl. 15:27 #12 Skrevet lørdag kl. 15:27 Vi har flere studier på dette, og de viser et relativt likt bilde: De aller fleste som avslutter behandlingen, går opp i vekt igjen. Vektøkningen ser også ut til å fortsette jo lengre tid det går etter avsluttet behandling. Effekten er så tydelig at flere mener det å bruke disse medikamentene kun i en begrenset periode ikke bare kan være "feil bruk", men potensielt uheldig. Man kan ende opp med nesten samme vekt som før behandlingen, men med lavere muskelmasse. Det meste peker derfor mot at dette bør betraktes som kronisk behandling, og at livsstilsendringer alene for de fleste ikke er en løsning som gjør det mulig å avslutte behandlingen uten betydelig risiko for vektoppgang. På samme måte vil livsstilsendringer svært sjelden gjøre det mulig for en person med kronisk høyt blodtrykk å slutte med blodtrykksmedisin. 2 1
isw Skrevet lørdag kl. 16:46 #13 Skrevet lørdag kl. 16:46 Gregarious skrev (1 time siden): Det meste peker derfor mot at dette bør betraktes som kronisk behandling, Det er et drømmescenario for Novo Nordisk og Lilly. Ikke for lommeboken til de som bruker sprøytene. Nettopp det du skriver forklarer behovet for at legen ikke bare skriver ut medisinen og overlater pasienten til seg selv. Man må endre vanene sine under behandlingen. Ellers blir det som Einstein muligens sa: Definisjonen på galskap er å gjøre det samme flere ganger og forvente ulikt resultat. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:22 #14 Skrevet lørdag kl. 17:22 isw skrev (34 minutter siden): Det er et drømmescenario for Novo Nordisk og Lilly. Ikke for lommeboken til de som bruker sprøytene. Nettopp det du skriver forklarer behovet for at legen ikke bare skriver ut medisinen og overlater pasienten til seg selv. Man må endre vanene sine under behandlingen. Ellers blir det som Einstein muligens sa: Definisjonen på galskap er å gjøre det samme flere ganger og forvente ulikt resultat. Jepp. Enig i det meste @Gregarious skriver men å begynne å tenke på fedme som kronisk sykdom er akkurat det selskapene som lager slankemedisiner vil. For hvis fedme er definert som kronisk sykdom, ja, da må jo alle med denne sykdommen medisineres på statens regning 💸 Anonymkode: 107b9...f7b 1
aksase Skrevet lørdag kl. 17:38 #15 Skrevet lørdag kl. 17:38 Mezzosoprena skrev (5 timer siden): Dette her er fryktelig logisk, egentlig. Hvis du slutter på Wegovy og begynner å spise som du gjorde før du begynte med sprøyten vil du selvfølgelig gå opp i vekt! Hvis du har gjort jobben riktig og faktisk har endret livsstil, vil man ikke gå opp i vekt igjen etter sprøyta! Som med alle andre måter å gå ned i vekt på! Det er helt riktig, men det er en X-faktor oppi dette. X-faktoren er sultfølelse. Vi mennesker er biologisk kodet slik at når vi bare blir sultne nok, kan vi finne på å bli kannibaler for å stille sulten. Det er en grunnleggende overlevelsesmekanisme. Denne sultfølelsen har de fleste kontroll på. Den er ikke sterkere enn at man klarer å undertrykke den, eller sulten melder seg bare når kroppen faktisk har behov for mer mat, og blir borte når kroppen har fått nok. Men for noen, og det gjelder de fleste med fedme, er sultfølelsen så sterk at man ikke klarer å kjempe i mot. Man er fortsatt sulten lenge etter at man har spist mye mer enn det kroppen trenger. Uansett livsstil og matvaner. Man ender opp med å spise, gjerne mens tårene renner i fortvilelse fordi man vet man ikke burde spise mer. Det er her GLP-1-medisinen har kommet inn som en reddende engel for de som har råd til den. Denne medisinen hjelper mange med fedme til å få kontroll over sulten. Det er dette som er så vanskelig med å slutte på Wegovy og liknende medisiner. Nemlig at sulten ofte kommer tilbake med full kraft. Noen klarer å kjempe i mot en stund, og noen litt lenger, men for veldig mange er det å alltid være kjempesulten så altoppslukende og ødeleggende for livskvaliteten at man bare er nødt til å spise for i det hele tatt å fungere noenlunde i hverdagen. Mat og overspising blir som et rusmiddel som man ikke fungerer uten. 1 1
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl. 17:55 #16 Skrevet lørdag kl. 17:55 aksase skrev (15 minutter siden): Det er helt riktig, men det er en X-faktor oppi dette. X-faktoren er sultfølelse. Vi mennesker er biologisk kodet slik at når vi bare blir sultne nok, kan vi finne på å bli kannibaler for å stille sulten. Det er en grunnleggende overlevelsesmekanisme. Denne sultfølelsen har de fleste kontroll på. Den er ikke sterkere enn at man klarer å undertrykke den, eller sulten melder seg bare når kroppen faktisk har behov for mer mat, og blir borte når kroppen har fått nok. Men for noen, og det gjelder de fleste med fedme, er sultfølelsen så sterk at man ikke klarer å kjempe i mot. Man er fortsatt sulten lenge etter at man har spist mye mer enn det kroppen trenger. Uansett livsstil og matvaner. Man ender opp med å spise, gjerne mens tårene renner i fortvilelse fordi man vet man ikke burde spise mer. Det er her GLP-1-medisinen har kommet inn som en reddende engel for de som har råd til den. Denne medisinen hjelper mange med fedme til å få kontroll over sulten. Det er dette som er så vanskelig med å slutte på Wegovy og liknende medisiner. Nemlig at sulten ofte kommer tilbake med full kraft. Noen klarer å kjempe i mot en stund, og noen litt lenger, men for veldig mange er det å alltid være kjempesulten så altoppslukende og ødeleggende for livskvaliteten at man bare er nødt til å spise for i det hele tatt å fungere noenlunde i hverdagen. Mat og overspising blir som et rusmiddel som man ikke fungerer uten. Dette er jeg selvfølgelig fullstendig klar over, jeg bare synes det er så rart at mange andre åpenbart ikke skjønner dette! Personlig har jeg belaget meg på å gå på Wegovy resten av livet fordi jeg spiser alt for mye feil når jeg ikke har kontrollen over sultfølelsen. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:23 #17 Skrevet søndag kl. 09:23 Det må forventes…. https://www.dr.dk/nyheder/indland/bekymrende-siger-forsker-om-andelen-af-patienter-der-stopper-paa-wegovy?utm_medium=drsocial&utm_source=facebook&utm_campaign=48999&fbclid=IwZnRzaAUKEDVwZG9mBWZkaWQWUN4O-7bvl_JtOHbI7kGqRBFtfyhhTGV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDzE3Mzg0NzY0MjY3MDM3MAABHudCopzaOB231G-ZubmDRH4wE2DcirmRIqzI6Kps7N8irxJ55cUhqM8oW33S_aem_-oJxNFexPVVBiG-bEzxb5A Anonymkode: fcc28...8e2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:29 #18 Skrevet søndag kl. 09:29 Jeg sto på Wegovy til jeg ikke var på overvekt/fedme lenger, og da ville ikke legen skrive ut mer på resept fordi jeg ikke var pr definisjon normalvektig. Da jeg sluttet med sprøyter fikk jeg en ekstrem sultfølelse og jeg mistet totalt kontrollen på matinntak. Gikk opp mer enn jeg hadde gått ned, og det har tatt meg 2 år å få stilnet den konstante sultfølelsen. Jeg har hele tiden trent styrke og jogger hver dag, og spiser sjelden junkfood - men jeg spiser store mengder av all mat. Skal aldri mer bruke slike sprøyter, jeg skal klare å få kontroll igjen og gå ned i vekt😄 Anonymkode: 5a841...30c 2 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:29 #19 Skrevet søndag kl. 09:29 *jeg var pr definisjon normalvektig…… Anonymkode: 5a841...30c
Gregarious Skrevet søndag kl. 15:02 #20 Skrevet søndag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jepp. Enig i det meste @Gregarious skriver men å begynne å tenke på fedme som kronisk sykdom er akkurat det selskapene som lager slankemedisiner vil. For hvis fedme er definert som kronisk sykdom, ja, da må jo alle med denne sykdommen medisineres på statens regning 💸 Anonymkode: 107b9...f7b Fedme er en kronisk sykdom. At det lønner seg for legemiddelindustrien å behandle noe kronisk, stemmer, men det bør i seg selv ikke avgjøre om man velger slik behandling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå