Gå til innhold

Jomfrureise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en dame på 64 år som misliker å reise (har ikke engang pass). Liker meg best hjemme hvor jeg kan sove i egen seng, ha min vante pute osv. Har endel utfordringer med helsen, dårlig til beins, men bruker ikke krykker/ rullator. Sliter også med utmattelse, kroniske smerter og søvnproblemer. Nå må jeg på reise for første gang på 35 år ( min datter skal gifte seg på Filippinene), og kjenner at jeg gruer meg  veldig til lang flyreise, varmen, store travle flyplasser osv.

Er det noen reisevante her som har gode tips? Tenker på alt fra hvilke papirer jeg trenger (vet så klart at jeg trenger pass), hvilken koffert som er grei, hva jeg må ha med osv osv. Hva er kjekt å ha på flyet f.eks?

Alt av gode reisetips tas imot med stor takk, så ikke jeg ender opp som "en jomfru i nød".

Anonymkode: 11e75...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid med en pute å sitte på på fly, synes setene der er harde.

Koffert med 4 hjul er lettest å trille på, de billige er også greie. Har også kroniske smerter, i varmen forsvinner de, så jeg reiser mye til varmen.

Ta med din egen pute i kofforten, så har du noe kjent med deg.

Anonymkode: dfc24...4b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg er en dame på 64 år som misliker å reise (har ikke engang pass). Liker meg best hjemme hvor jeg kan sove i egen seng, ha min vante pute osv. Har endel utfordringer med helsen, dårlig til beins, men bruker ikke krykker/ rullator. Sliter også med utmattelse, kroniske smerter og søvnproblemer. Nå må jeg på reise for første gang på 35 år ( min datter skal gifte seg på Filippinene), og kjenner at jeg gruer meg  veldig til lang flyreise, varmen, store travle flyplasser osv.

Er det noen reisevante her som har gode tips? Tenker på alt fra hvilke papirer jeg trenger (vet så klart at jeg trenger pass), hvilken koffert som er grei, hva jeg må ha med osv osv. Hva er kjekt å ha på flyet f.eks?

Alt av gode reisetips tas imot med stor takk, så ikke jeg ender opp som "en jomfru i nød".

Du bør sjekke hvilke vaksiner som anbefales.

Det er en lang flyreise. Mulig du bør bruke kompresjonsstrømper.

https://www.dagbladet.no/annonse/lang-flyreise-derfor-bor-du-bruke-kompresjonsstromper/84749399

• Liker 1
Skrevet

Du må ha med deg brev fra legen om hvilke medisiner du bruker. Ha med nok medisiner til hele oppholdet i både håndbagasjen og innsjekket bagasje. 
Reiseforsikring! 
Du bør vurdere å betale ekstra for flybilletten, oppgradere til Premium, eventuelt business, siden du har utfordringer med helsa. Det kan gjøre turen mer behagelig for deg.

Anonymkode: 42760...75b

• Liker 1
Skrevet

Europeisk helsetrygdkort, bestill det. Reiseforsikring. Ha medisiner i håndbagasjen og ha det i originalembalasje. 

Anonymkode: 216dc...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Europeisk helsetrygdkort, bestill det. Reiseforsikring. Ha medisiner i håndbagasjen og ha det i originalembalasje. 

Gjelder det i hele verden?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, bare i Europa 

Skaff deg reiseforsikring 

Anonymkode: 2d8f0...178

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

På flyet. Betal for å velge sete. Har du økonomi til det så oppgrader. Egentlig foretrekker jeg sete ved vinduet, men siden jeg nå plages av smerter så er sete mot midtgangen gull verdt. Da kan jeg lett gå noen runder. 

Anonymkode: 2d8f0...178

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere for å ha det mest mulig komfortabelt under selve flyreisen?

AnonymBruker
Skrevet

Støykansellerende headset og rolig musikk, for å få sove på flyet.

Anonymkode: 528a2...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har med sittepute. Nyere fly har hardere seter. Synes også det er kaldt på fly, så har stort sjal jeg bruker som teppe.

Ellers setter jeg på lydbok og lukker øynene.

Bestiller også måltid på fly, bare for å få ett avbrekk.

Anonymkode: dfc24...4b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, jeg så ikke hvor du skulle reise. Det er EU/EØS, Sveits og Storbritannia. Du må uansett ha reiseforsikring, altså uansett hvor du skulle reist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Er du den eneste som skal reise fra Norge? I en ideell verden ville kanskje datteren din passet på at du hadde noen å reise sammen med?

- Oslo til Manilla er en seig tur, og hvis du har råd ville jeg helt klart ha kostet på meg en premium economy for totalt 10-12000 ekstra t/r. Spesielt gunstig dersom du ikke vil sitte så trangt, og setene er generelt både bredere og kan lenes lengre bakover.

- Det er i alle fall fint hvis du får assistanse ved bestilling av billetter: det er et potensielt minefelt hvis en er helt uerfaren. Typisk blir det flybytte i Amsterdam, Doha eller Dubai, og det er greiest å bestille direkte fra flyselskapene. Da har de "eierskap" til hele reisen hvis det skulle oppstå noe krøll underveis. Prisene du får opp på flighter gjennom f.eks. Finn og Momondo er ofte uten bagasje, og da blir ikke sluttprisen så gunstig. Søk gjerne etter billetter og priser på disse stedene, men når du skal bestille så sjekk først direkte med flyselskapets nettside. Har du en "hjelper" kan vedkommende også bistå med å velge et OK sete.

- Når du ankommer Filippinene er du sliten, og  det ville vært fint hvis noen faktisk ventet på deg slik at du slipper å forholde deg til veldig mye nytt og ukjent.

- 16-ish timer sammenhengende på fly er kjedelig, så ha med en bok, noen blader, podkast hvis du lytter på slikt osv. ellers er det masse filmer og TV-serier du kan se på (det følger med headset for lyd). Mat blir servert flere ganger. Forsøk å sove mest mulig underveis, pledd og en pute ligger klart på plassen din.

- Reis i komfortable klær! Det er godt å vippe av seg skoene så lenge du er på plassen din, men ha gjerne et par ekstra sokker tilgjengelig. Det blir kjølig, så ha også en genser eller lignende. Jeg liker å ha noen ørepropper tilgjengelig, for det er et evig sus på flyet.

- Kabinpersonalet og ansatte på flyplassene er vant til folk som ikke er veldig reisevante, så ikke nøl med å spørre om hjelp eller råd!

- Reiseforsikring må du selvsagt ha! Kredittkort er en fordel, og pass for guds skyld på innstillingene på mobilen din så det ikke blir svinedyrt! Men disse siste tingene kan garantert datteren din forklare deg mer om.

Dette kommer til å gå så bra så. 🙂

Anonymkode: 51f7b...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt billetter i business. Det gjør jeg alltid når jeg skal fly langt sånn at man har en seng å sove i underveis. 

Anonymkode: 749dc...216

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter med helsa og fx synes det er tungt å gå over lengre avstander - bestill assistanse på flyplassene! Det er gratis og transporterer deg fra fly til fly uten at du må finne ut av det selv. Noen flyplasser er store og forvirrende med lange avstander. 

Ta med minst to skift (inkl sommertøy) og alle medisiner i håndbagasje. Har du sterke smertestillende må du ha med skriv fra lege/apotek om at du trenger disse. 

Sjekk hva du trenger av vaksiner og medisiner, myggnett, myggmiddel osv for det stedet du skal til. Ta gjerne med en rull toalettpapir og vaksiner deg mot turistdiare. Våtservietter og håndsprit. 

Støttestrømper er gull på lengre flyreiser. Men ta med løse sokker du kan ha utenpå, så det ikke blir kaldt. Ei nakkepute og et ullsjal kan være fint. Du får pledd og pute ombord. 
Til så lang reise som voksen ville jeg ha sjekka kostnaden på å oppgradere til noe mer enn turistklasse på flyet. Bedre beinplass, mer plass i bredden og bedre service

Anonymkode: 5a721...f09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis du sliter med helsa og fx synes det er tungt å gå over lengre avstander - bestill assistanse på flyplassene! Det er gratis og transporterer deg fra fly til fly uten at du må finne ut av det selv. Noen flyplasser er store og forvirrende med lange avstander. 

Ta med minst to skift (inkl sommertøy) og alle medisiner i håndbagasje. Har du sterke smertestillende må du ha med skriv fra lege/apotek om at du trenger disse. 

Sjekk hva du trenger av vaksiner og medisiner, myggnett, myggmiddel osv for det stedet du skal til. Ta gjerne med en rull toalettpapir og vaksiner deg mot turistdiare. Våtservietter og håndsprit. 

Støttestrømper er gull på lengre flyreiser. Men ta med løse sokker du kan ha utenpå, så det ikke blir kaldt. Ei nakkepute og et ullsjal kan være fint. Du får pledd og pute ombord. 
Til så lang reise som voksen ville jeg ha sjekka kostnaden på å oppgradere til noe mer enn turistklasse på flyet. Bedre beinplass, mer plass i bredden og bedre service

Anonymkode: 5a721...f09

Veldig gode praktiske råd! Men fun fact angående såkalte nakkeputer som mange drar med seg på flyet: Den burde egentlig kalles hakepute, selv om det ser ut til at de færreste har fått med seg at det er den beste (og riktige) måten å bruke den på. De færreste av slike puter er egentlig laget for å ha den tykke delen bak nakken... 😊

Anonymkode: 51f7b...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...