Gå til innhold

Ung og null motivasjon i livet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går andre året på vgs, 17 år, sliten, jobber og klarer så vidt å fungere. Jeg er helt utmattet hver dag. Stresser masse med skolen. Får meg så vidt opp til hverken skole eller generelt, orker ikke henge med venner, trene eller noen ting. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i livet når jeg bare føler meg deppet og ikke klarer funke. Jeg har alltid vært glad i unger og jeg sitter bare venter på den dagen jeg er gammel nok, har skikkelig jobb, hus osv å få barn. Barn er min eneste motivasjon.. og det er for lenge til..

Anonymkode: 8c146...80a

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å prate med noen om hvordan du har det? Helsesykepleier på skolen, eller helsestasjon for ungdom? Eller mammaen din? 

Du skriver du jobber. Jobber du for mye kanskje? 
Og hvordan er det med søvn? Legger du deg tidlig nok? Klarer du å legge bort mobilen i god tid før du legger deg? 

Første steg om man ikke har det bra er hvertfall å be om hjelp.

Anonymkode: 7a032...bf8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Går andre året på vgs, 17 år, sliten, jobber og klarer så vidt å fungere. Jeg er helt utmattet hver dag. Stresser masse med skolen. Får meg så vidt opp til hverken skole eller generelt, orker ikke henge med venner, trene eller noen ting. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i livet når jeg bare føler meg deppet og ikke klarer funke. Jeg har alltid vært glad i unger og jeg sitter bare venter på den dagen jeg er gammel nok, har skikkelig jobb, hus osv å få barn. Barn er min eneste motivasjon.. og det er for lenge til..

Hei du❤️

Kan du fortelle litt om din fysiske helse? Spiser du nok? Får du i deg grønnsaker? Hvor ofte spiser du? Tar du vitamintilskudd, omega 3? Får du fysisk aktivitet hver dag? Nok søvn? Er du litt sosial hver dag? Drikker du nok? 
Disse tingene er viktig for det mentale. Jeg tror jeg ville forsøkt å se på det i første omgang, så raskt som mulig. 

Anonymkode: 9c547...e52

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Når det er sagt. Jeg var akkurat som deg på den alderen. Jeg sleit med helsa og psykisk frem til jeg ble 25år. Først da forsto jeg at den fysiske helsa har ALT å si for hvordan en har det mentalt. Vitaminmangler gir trøtthet og slapphet for eksempel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du vurdert å prate med noen om hvordan du har det? Helsesykepleier på skolen, eller helsestasjon for ungdom? Eller mammaen din? 

Du skriver du jobber. Jobber du for mye kanskje? 
Og hvordan er det med søvn? Legger du deg tidlig nok? Klarer du å legge bort mobilen i god tid før du legger deg? 

Første steg om man ikke har det bra er hvertfall å be om hjelp.

Anonymkode: 7a032...bf8

Jeg har egentlig ikke snakket noe særlig med helsesykepleier fordi jeg har tenkt d bare er jeg som er lat til jeg innså at jeg selv ikke klarer å funke når jeg tvinger meg selv. Moren min har litt greie på det men har ikke alltid visst hvordan jeg skal formulere alt heller, så jeg ser for meg at hun tenker jeg er lei av å være ungdom og at jeg bare syns det er litt ork med skole. Jeg vil ikke si jeg jobber veldig mye, det er litt av og på. Jeg har helgestilling m ekstravakter så jeg blir ringt veldig ofte i ferier, i sommer jobbet jeg ofte 6 dager i uken pga sykdom og ble ringt 8 dager på rad.  Jeg sliter veldig med å sovne både med og uten mobil. Jeg kan være sløv med å se på mobilen i forkant men det kan ta lang tid selv uten.

jeg vet ikke helt hva som kan hjelpe, for det eneste jeg har i tankene er at det her er livet mitt og slik er det bare. Klarer liksom ikke finne løsninger..

Skrevet

Snakk med helsesykepleier. Kan du kanskje vise denne tråden til moren din? Eller en lærer? 

Anonymkode: e7c45...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei du❤️

Kan du fortelle litt om din fysiske helse? Spiser du nok? Får du i deg grønnsaker? Hvor ofte spiser du? Tar du vitamintilskudd, omega 3? Får du fysisk aktivitet hver dag? Nok søvn? Er du litt sosial hver dag? Drikker du nok? 
Disse tingene er viktig for det mentale. Jeg tror jeg ville forsøkt å se på det i første omgang, så raskt som mulig. 

Hei🙂

Jeg tror nok ikke jeg er den som stapper i meg mest grønnsaker, men jeg får i meg mye fiber og egg også videre, litt gulrøtter til lunsj av og til og når middagen inneholder det. Jeg tar ikke vitamintilskudd, for jeg vet ikke om jeg trenger noe. Omega 3 får jeg i meg av og til, når jeg spiser makrell i tomat. Jeg har litt perioder hvor jeg jogger litt, men de periodene jeg er mest utmattet får jeg det ikke til på lange perioder. Jeg har veldig forskjellige søvnvarigheter, alt fra 5 timer når jeg sover dårlig til 12-13 timer av og til i helgene så det er vanskelig å si hva som er riktig og galt. Jeg er så og si sosial hver dag, men jeg trenger av og til dager hvor jeg kan slappe av alene og lade opp til å møte folk. Jeg vil si jeg drikker veldig mye, har ikke målt  da

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når det er sagt. Jeg var akkurat som deg på den alderen. Jeg sleit med helsa og psykisk frem til jeg ble 25år. Først da forsto jeg at den fysiske helsa har ALT å si for hvordan en har det mentalt. Vitaminmangler gir trøtthet og slapphet for eksempel. 

Hvordan ser jeg om det er vitaminmangel eller slikt som er problemet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 21.22):

Hvordan ser jeg om det er vitaminmangel eller slikt som er problemet?

Bestill time til legen din. De tar prøver av deg. Be om vitaminstatus på alt. Hvis de ikke tar alt, ta en time privat, de krysser av på det meste.

Veldig mange har lave d-vitamin nivå av oss nordmenn. Hvis du ikke tar tilskudd av det, vil du få lavt nivå. 100%. Du må ta minst to doser i uka, av vanlig type som en kjøper på butikk. Lave d nivåer fører til depresjon, problemer med motivasjon og slapphet. Mye ekkelt en da strever med som en ikke forstår hva kommer av. Det kan du begynne med allerede nå, men husk på at når de da måler d vitamin kan den bli falskt høyere. Du bør ligge på 100 der. Legene sier ikke noe med mindre du er helt ned mot 25, men det er IKKE optimalt for en god helse. Les litt om det på nett. Det tar tre mnd å få nivået ditt opp på et brukbart nivå 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 20.00):

Hvor lenge har du hatt det sånn som du beskriver nå?

Anonymkode: a1d30...06b

Skrevet

Mulig du jobber for mye, hvis fridagene dine går med til å jobbe. Av egen erfaring vet jeg at man gjerne vil jobbe mye når man er ung, fordi man vil tjene penger. Det kan også være vanskelig å si nei til vakter - man vil gjerne stille opp og er redd man ikke får vakter om man sier nei. I Arbeidsmiljøloven er det regler om det i § 11-5: «

(3) Personer under 18 år skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på minst 48 timer i løpet av sju dager. Den arbeidsfrie perioden skal så vidt mulig legges til søn- eller helgedag.

(4) Personer under 18 år som går på skole skal ha minst fire ukers feriefritid i året, hvorav minst to uker i sommerferien.»

Hvis man f.eks. jobber hele ferien får man ikke alltid ladet batteriene før skolen begynner. (Synes det er en bra idé å ha fri/ ferie i dagene før skolen begynner igjen, så man får tatt seg litt inn.)

Hvordan er balansen din mellom skole og fritid? Man trenger både tid til skolearbeid og tid til å ha fri. 

Hvordan er det med basal-behovene dine - måltider, søvn og fysisk aktivitet? Spiser du ordentlig mat, sover om natta og beveger deg?

Hva er status på skjermbruk? Blir det mye scrolling og tiktok - er det en tidstyv for skole og søvn?

Se også på hva det er som gjør at du stresser mye med skolen. Hva betyr det (du trenger ikke legge det ut noe av det her på offentlig forum).  Betyr det at du bruker mye tid på skolearbeid? Betyr det at du stresser mye fordi du ikke bruker  tid på skolearbeid og ikke er ajour? Det kan være en idé å sette av en tid du bruker til skolearbeid. Da vet du når du begynner, når du slutter og når du har fri. Har du satt av tid til når du skal jobbe med skole kan du dels vite når du kan ta fri med god samvittighet, dels vet du også med deg selv at det du får gjort på skolen vil gi deg mer fri på ettermiddagen når du ikke trenger all tiden du har satt av.

Jeg tenker at hvis man spiser når man kommer fra skolen og setter av en time til skole hver dag fra mandag til fredag er mye gjort. Spørs litt hva man har av fritimer og hva man får gjort i timene. Jeg likte å bruke tiden jeg var på skolen og ha mer fri når jeg var hjemme, mens andre kanskje vil gjøre det omvendt. Men å vite når man har fri er bra, så man ikke går og stresser med det man ikke har gjort - det er slitsomt.

Dette kan du snakke med noen på skolen om. Enten elevtjeneste / rådgiver, kontaktlærer, faglærer - noen du har tillit til. Selvfølgelig også foreldre om du kan og vil det. 

Som forelder må jeg si at noe man blir sliten og trøtt av, er å ha barn. Det er koselig og fint også, men barnas behov går ofte foran. Derfor er det viktig å sørge for at man selv har overskudd og vet hvordan man skal gi seg selv omsorg.  Hvis du ønsker deg barn når du blir voksen er det bra å finne ut hvordan du kan passe på deg selv og ha balanse.

Hvis du tenker disse tingene stort sett er på stell ville jeg sjekket med fastlegen.

Så kan det være tøft i tenårene - det er mye man skal finne ut av. Det er en krevende tid. Pass på deg selv. Det blir bedre og alt du lærer om deg selv får du bruk for. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor lenge har du hatt det sånn som du beskriver nå?

Anonymkode: a1d30...06b

Har hatt det slitsomt og stresset fra siste år på ungdomsskolen pga mye press, men det skikkelige presset og stresset som virkelig har slitt meg ut startet på begynnelsen av vg1 med et enormt karakterpress og utmattelse pluss hverdag og jobb i tillegg. 

Skrevet

Slik hadde jeg det også en god periode mellom jeg var 15 og 18. Mye som skjer i kroppen, og mye hormoner som påvirker. 

Jeg kom meg gjennom uten hjelp, men presset meg selv mye. Hadde jeg skulle gjøre det igjen ville jeg tatt en tur til legen. Tenkte ikke på det som ung, bare holdt ut, men det hadde nok vært lurt. 

Så gikk det faktisk bare over når kroppen sikkert landet mer i det å være gjennom verste puberteten. 

Anonymkode: 3b429...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 20.00):

Det høres tungt ut ❤️ Jeg hadde det ca likt som deg på videregående. Har du noen du kan snakke med om dette? 

Å bestille time hos fastlegen er sikkert lurt uansett. 

Masse lykke til! Håper du finner ut av det❤️

Skrevet
alfathealfa skrev (7 minutter siden):

Mulig du jobber for mye, hvis fridagene dine går med til å jobbe. Av egen erfaring vet jeg at man gjerne vil jobbe mye når man er ung, fordi man vil tjene penger. Det kan også være vanskelig å si nei til vakter - man vil gjerne stille opp og er redd man ikke får vakter om man sier nei. I Arbeidsmiljøloven er det regler om det i § 11-5: «

(3) Personer under 18 år skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på minst 48 timer i løpet av sju dager. Den arbeidsfrie perioden skal så vidt mulig legges til søn- eller helgedag.

(4) Personer under 18 år som går på skole skal ha minst fire ukers feriefritid i året, hvorav minst to uker i sommerferien.»

Hvis man f.eks. jobber hele ferien får man ikke alltid ladet batteriene før skolen begynner. (Synes det er en bra idé å ha fri/ ferie i dagene før skolen begynner igjen, så man får tatt seg litt inn.)

Hvordan er balansen din mellom skole og fritid? Man trenger både tid til skolearbeid og tid til å ha fri. 

Hvordan er det med basal-behovene dine - måltider, søvn og fysisk aktivitet? Spiser du ordentlig mat, sover om natta og beveger deg?

Hva er status på skjermbruk? Blir det mye scrolling og tiktok - er det en tidstyv for skole og søvn?

Se også på hva det er som gjør at du stresser mye med skolen. Hva betyr det (du trenger ikke legge det ut noe av det her på offentlig forum).  Betyr det at du bruker mye tid på skolearbeid? Betyr det at du stresser mye fordi du ikke bruker  tid på skolearbeid og ikke er ajour? Det kan være en idé å sette av en tid du bruker til skolearbeid. Da vet du når du begynner, når du slutter og når du har fri. Har du satt av tid til når du skal jobbe med skole kan du dels vite når du kan ta fri med god samvittighet, dels vet du også med deg selv at det du får gjort på skolen vil gi deg mer fri på ettermiddagen når du ikke trenger all tiden du har satt av.

Jeg tenker at hvis man spiser når man kommer fra skolen og setter av en time til skole hver dag fra mandag til fredag er mye gjort. Spørs litt hva man har av fritimer og hva man får gjort i timene. Jeg likte å bruke tiden jeg var på skolen og ha mer fri når jeg var hjemme, mens andre kanskje vil gjøre det omvendt. Men å vite når man har fri er bra, så man ikke går og stresser med det man ikke har gjort - det er slitsomt.

Dette kan du snakke med noen på skolen om. Enten elevtjeneste / rådgiver, kontaktlærer, faglærer - noen du har tillit til. Selvfølgelig også foreldre om du kan og vil det. 

Som forelder må jeg si at noe man blir sliten og trøtt av, er å ha barn. Det er koselig og fint også, men barnas behov går ofte foran. Derfor er det viktig å sørge for at man selv har overskudd og vet hvordan man skal gi seg selv omsorg.  Hvis du ønsker deg barn når du blir voksen er det bra å finne ut hvordan du kan passe på deg selv og ha balanse.

Hvis du tenker disse tingene stort sett er på stell ville jeg sjekket med fastlegen.

Så kan det være tøft i tenårene - det er mye man skal finne ut av. Det er en krevende tid. Pass på deg selv. Det blir bedre og alt du lærer om deg selv får du bruk for. ❤️

Jeg setter av enormt mye tid til skolen, men stresser for det, pga karakterpress og ønsker toppkarakterer. 6 er blinken og 5 er godtatt. Jeg blir sliten ganske tidlig så ofte legger jeg meg rundt 21 på kvelden så jeg får nok timer, og har ikke alltid energi til å sitte på mobilen. Jeg vil si jeg er i nok fysisk aktivitet og får i meg variert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slik hadde jeg det også en god periode mellom jeg var 15 og 18. Mye som skjer i kroppen, og mye hormoner som påvirker. 

Jeg kom meg gjennom uten hjelp, men presset meg selv mye. Hadde jeg skulle gjøre det igjen ville jeg tatt en tur til legen. Tenkte ikke på det som ung, bare holdt ut, men det hadde nok vært lurt. 

Så gikk det faktisk bare over når kroppen sikkert landet mer i det å være gjennom verste puberteten. 

Jeg har en lege som normaliserer nesten alt og jeg vil høre at jeg gjør noe feil, fordi alt er min skyld. Det er slik hver gang jeg har dratt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en lege som normaliserer nesten alt og jeg vil høre at jeg gjør noe feil, fordi alt er min skyld. Det er slik hver gang jeg har dratt..

Nå tenkte jeg mest på å få tatt noen blodprøver. Kroppen går gjennom en del de årene, og ikke uvanlig å få mangel på for eksempel b12, jern og annet. Dette er jo rene blodprøveresultater, så legen kan ikke normalisere det om prøvene viser mangel. Da er det mangel. 

Men kjenner til problemet med at leger ikke tar det unge mennesker forteller om seriøst og klokt. Min egen datter har nesten legevegring på grunn av akkurat det. Hun gikk til legen på grunn av at håret falt av, og smerter i magen, og legen bare fokuserte på at hun sikkert var deprimert. Hun ble ordentlig fortvilet etter noen turer til legen, og sa frustrert "Problemene kommer IKKE av at jeg er deprimert, men jeg BLIR deprimert av å miste håret, ha smerter og så bli møtt slik."

Men akkurat blodprøver kan ikke leger rote til, for det er som det er, og det er viktig å få utelukket mangel på noe. Mangel på både b12 og jern kan gi utslag i det du forteller om. Sikkert annet også. 

Skrevet

Ikke rart du er sliten hvis du skal ha toppkarakterer i tillegg er i jobb?

Anonymkode: d9164...c34

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen fra da jeg var 17 og gikk på vgs ❤️ Hverdagen var skikkelig tung, og jeg strevde mer enn jeg klarte å sette ord på.

Det første jeg vil råde deg til er å få sjekket jern, d-vitamin osv. Det viste seg at jeg hadde jernmangel, og med tilskudd fikk jeg mere energi. Jernmangel, og også d-vitamin mangel, har jeg hatt med jevne mellomrom siden, så jeg må alltid være påpasselig med å ta tilskudd.

Det andre er å gi deg selv nok rom til hvile og restitusjon. Jeg gjorde det som var forventet og det alle andre på min alder gjorde: hadde deltidsjobb, dro på fester, var sosial, trente osv. I voksen alder har jeg omsider skjønt at jeg faktisk har mindre kapasitet enn gjennomsnittsmennesket, og at jeg er nødt til å konstruere hverdagen min slik at den passer meg for at jeg skal ha det bra - jeg kan ikke bare kopiere «malen» som de fleste andre bruker. For meg innebærer det å jobbe og feste litt mindre, og heller lese, gå tur i skogen, tenne bål, tegne/male osv. litt mer.

Det tredje er å oppsøke hjelp allerede nå, om så bare noen å snakke med. Helsesykepleier er et lurt sted å starte hvis du ikke føler så god kjemi med fastlegen, hun/han kan også hjelpe deg å finne annen hjelp hvis det skulle vise seg å være nødvendig. Jeg gjorde aldri det, og tok med meg problemene mine langt inn i voksenlivet. Da jeg var nesten 40 fikk jeg adhd og autismediagnose, og dermed også en forklaring på hvorfor jeg har følt meg så annerledes og blitt så mye fortere utslitt enn vennene mine. Det behøver absolutt ikke være årsaken for deg, slike ting kan skyldes «alt og ingenting», men det viktigste er at du har noen å dele det som er vanskelig med, og da helst noen som er voksen og kan støtte deg og hjelpe deg med å nøste opp i hva som ligger bak.

Ønsker deg alt godt ❤️

Anonymkode: e7cec...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...