Gå til innhold

Sarpsborg - hva trekker folk dit?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat vært i Sarpsborg for første gang. Det jeg så, var en slitt by, med verken moderne eller særlig historisk arkitektur. Gatene i sentrum var nesten tomme, selv en lørdags formiddag. Kanskje fordi butikk utvalget lignet en forkantsby på 60-tallet. Verken universitet eller høyskole er det der, men det bor jo allikevel 60 000 der. 
Jeg vet at Sarpsborg er en av Norges eldste byer, grunnlagt av Olav Haraldsson, har historie fra bronsealder, vikingtid og middelalder osv, men hva med byen? Hvorfor er den så død og forfallen?

Anonymkode: d4f2c...238

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Muslimsk kulturelt felleskap og kort vei til hakal og svenskehandel. + Malmø

Anonymkode: ab661...fdc

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjempe trivelige mennesker. Og en annen ting, når man kjører i en rundkjøring i Sarpsborg, så er det faktisk lov å gjøre feil. Du får ikke finger opp og slå mot pannen og så videre og så videre. Sarpinger er kjempe ålreite mennesker. Du bør ikke reise lenger enn til Moss for å få oppleve helt andre verdier og tanker rundt det å kjøre i rundkjøring.Min nevø flyttet til Sarpsborg for noen år siden, og jeg fortalte han om dette, han bare lo av meg. Etter to år, sa han det er helt riktig onkel. Sarpinger er kjempe ålreite mennesker.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Særp er ingen høydare. Lukter vondt der gjør det også, særlig ved den Borregaard-broa. Men du, det er fredag i dag ;) De har jo kjøpesenter da, kanskje derfor gatene var tomme? Har vært i Sarpsborg 2-3 ganger og kjøpesenteret mener jeg å huske var helt ok.

Anonymkode: 86cc9...299

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rimelige boliger, nærhet til handel i sverige, og ved kysten…..

Anonymkode: 27e2a...c23

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (8 minutter siden):

Kjempe trivelige mennesker. Og en annen ting, når man kjører i en rundkjøring i Sarpsborg, så er det faktisk lov å gjøre feil. Du får ikke finger opp og slå mot pannen og så videre og så videre. Sarpinger er kjempe ålreite mennesker. Du bør ikke reise lenger enn til Moss for å få oppleve helt andre verdier og tanker rundt det å kjøre i rundkjøring.Min nevø flyttet til Sarpsborg for noen år siden, og jeg fortalte han om dette, han bare lo av meg. Etter to år, sa han det er helt riktig onkel. Sarpinger er kjempe ålreite mennesker.

Det la jeg merke til. Folk var veldig trivelige og runde i kantene 

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Særp er ingen høydare. Lukter vondt der gjør det også, særlig ved den Borregaard-broa. Men du, det er fredag i dag ;) De har jo kjøpesenter da, kanskje derfor gatene var tomme? Har vært i Sarpsborg 2-3 ganger og kjøpesenteret mener jeg å huske var helt ok.

Anonymkode: 86cc9...299

sist helg 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rimelige boliger, nærhet til handel i sverige, og ved kysten…..

Anonymkode: 27e2a...c23

gir mening 🙂

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Muslimsk kulturelt felleskap og kort vei til hakal og svenskehandel. + Malmø

Anonymkode: ab661...fdc

Jeg la merke til det. Gåturen fra stasjonen til sentrum, var en tur forbi slitte grønnsakssjapper, folk som skrek høylytt i mobilen på arabisk eller hadde hodet surret inn i laken.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei.....   Man kan leve på 500 000 i året som man må leve for 1 000 000 i Oslo i året.

Anonymkode: be1be...c9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye rart i Sarpsborg. Mye flyktninger og mye trygdede. Et neppå folk. Trivelig kjøpesenter men kanskje mest på Borg. Fin park med historiske minner. Det er en kvinnemassegrav fra vikingtiden midt i parken! Festivaler finner også sted. Kort vei til Sverige. De fleste handler på Svinesund. Vi tar gamleveien og handler før Nordby. Flytter du hit må du vite sånt 😂 Godt for folk som liker å ta seg en pils ser det ut som i gågata. En del fotballfolk. Ikke særlig mer som skjer der nei. Stille og rolig i mange gater, og billigere enn mange steder. Ett ikke så værst sted egentlig. 

Anonymkode: 0d586...2d2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg la merke til det. Gåturen fra stasjonen til sentrum, var en tur forbi slitte grønnsakssjapper, folk som skrek høylytt i mobilen på arabisk eller hadde hodet surret inn i laken.

ts

Anonymkode: d4f2c...23

ikke beste inngangen der nei. Vært litt i avisa om det. Jeg bruker den andre ved extra. 

Anonymkode: 0d586...2d2

• Liker 1
Skrevet

Ille bra...:D:D

AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk liker å vite Fredrikstad er i nærheten hvis de selv ikke er i den ligaen at de kan bo med fiffen😅

Anonymkode: fb204...a1d

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Akkurat vært i Sarpsborg for første gang. Det jeg så, var en slitt by, med verken moderne eller særlig historisk arkitektur. Gatene i sentrum var nesten tomme, selv en lørdags formiddag. Kanskje fordi butikk utvalget lignet en forkantsby på 60-tallet. Verken universitet eller høyskole er det der, men det bor jo allikevel 60 000 der. 
Jeg vet at Sarpsborg er en av Norges eldste byer, grunnlagt av Olav Haraldsson, har historie fra bronsealder, vikingtid og middelalder osv, men hva med byen? Hvorfor er den så død og forfallen?

Det er fredag i dag 

Anonymkode: 4fbef...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei.....   Man kan leve på 500 000 i året som man må leve for 1 000 000 i Oslo i året.

Ok, dvs folk med dårlig råd. Henger sammen med noe av hva de andre skriver. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er fredag i dag 

Anonymkode: 4fbef...c3e

Ikke akkurat. Sist helg 🙂

• Liker 1
Skrevet

Sjarsbår er kremen spørr u mæi 

AnonymBruker
Skrevet

Var utplassert der i praksis for cirka ti år siden. For meg opplevdes det ikke vesentlig annerledes enn andre byer av sammenlignbar størrelse. Jeg synes ikke akkurat Skien er en helt annen verden. Hadde det ikke vært for kommunegrensen hadde jo også Sarpsborg og Fredrikstad vært én by, og de regnes allerede som samme tettsted, selv om man neppe bør si det høyt i noen av de to. Til sammen Norges sjette (?) største tettsted.  

Jeg er enig i at det ikke er verdens sentrum, akkurat, men de fleste lever nå samme type liv der som folk gjør i Drammen eller på Hamar. Relativt rimelig, og man har det man trenger 99 av 100 dager. Det er overkommelig avstand til Oslo, og det er kort vei til svenskehandel. 

Anonymkode: b7ecf...129

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, dvs folk med dårlig råd. Henger sammen med noe av hva de andre skriver. 

ts

Ikke nødvendigvis.

Det er veldig mange med dårlig råd som bor og lever dyrt.

Men mange med god råd har også økonomisk sans,velger derfor å bosette seg deretter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...