Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg egentlig ganske bra og ligger på sånn 1500 kalorier pr dag, men går på en gigant-smell stort sett en dag i uka. Tør ikke å telle engang, men det er MANGE kalorier 😬kan det hende kroppen ikke rekker å ta opp alt jeg spiser? Jeg får for meg at jeg like gjerne kan sprekke skikkelig når jeg først er i gang😅men kan det likevel være bedre enn om jeg spiste litt mer til hverdags liksom?

skal forøvrig ‘bare’ ned 5-6 kilo, men det går sakte😅😅

Anonymkode: 05e3d...e8e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke usannsynlig at du ødelegger hele uken når du sprekker såpass. Kroppen rekker å ta opp det du spiser, så den unnskyldningen kan du ikke bruke. 

Anonymkode: d0e72...0d0

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg kunne ligge i kaloriunderskudd mandag til fredag, og tilbake på pluss-siden søndag morgen.

Det som funket for meg var å gå for cheat meals heller enn cheat days, jeg ville ikke blitt overrasket om det sparte meg 1500 kalorier eller mer. Bestem deg på forhånd for hva og hvor mye. Ha et kaloribudsjett for kvelden og følg det, ikke kjøp inn mer enn du planlegger å spise. Hvis du har vært i kaloriunderskudd de siste 6 dagene, blir du mett fortere enn du tror 😁

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du kan fint ødelegge hele uka på en cheat day. En hel cheat day ukentlig er for mye. Kanskje for ofte også. Ihvertfall den komboen. 

Roede hadde noe som het «kose-merker» i gamle dager. Det er kanskje det du kan ha nytte av å tenke på. Identifisere hva du kan spise og hvor mye.

Så kan man også gjøre noen valg. Sukkerfrie drops (Werther’s original har noen sukkerfrie drops med karamell eller sjokosmak. Pass på å få riktig versjon. Finnes med og uten sukker) som er gode, Roede har lavkalori kokosboller (kan fryses. Meny, bl.a.), Hennig-Olsen har lavkalori fløteis - Nyt-serien. Popcorn istedetfor potetgull. Men porsjonskontroll er jo også viktig, her. Nytter ikke om man bruker lavkalori-is hvis man dunker ned en boks med peanøtter og karamellsaus på. 😄

Følg sporet for hva du fyser på. Jeg fyser på sjokolade, og har nytte av en kopp lavkalori kakao for å få den sjokoladesmaken. Anbefaler de to-pakk som heter Options eller en stor blålig boks som heter Belgian Choc (Meny. Står med kakaoen). 

Så tenker jeg det er viktig å gjøre noe ut av å anrette på tallerkenen og å spise rolig uten distraksjoner. Evt også velge mindre tallerken/ mindre skje så det føles mer «fylt». En kule is på en dyp tallerken med spiseskje er kjipt. En kule is i en kopp eller et glass med en teskje og litt bær er lekkert. 

Endret av alfathealfa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (5 timer siden):

Du kan fint ødelegge hele uka på en cheat day. En hel cheat day ukentlig er for mye. Kanskje for ofte også. Ihvertfall den komboen. 

Roede hadde noe som het «kose-merker» i gamle dager. Det er kanskje det du kan ha nytte av å tenke på. Identifisere hva du kan spise og hvor mye.

Så kan man også gjøre noen valg. Sukkerfrie drops (Werther’s original har noen sukkerfrie drops med karamell eller sjokosmak. Pass på å få riktig versjon. Finnes med og uten sukker) som er gode, Roede har lavkalori kokosboller (kan fryses. Meny, bl.a.), Hennig-Olsen har lavkalori fløteis - Nyt-serien. Popcorn istedetfor potetgull. Men porsjonskontroll er jo også viktig, her. Nytter ikke om man bruker lavkalori-is hvis man dunker ned en boks med peanøtter og karamellsaus på. 😄

Følg sporet for hva du fyser på. Jeg fyser på sjokolade, og har nytte av en kopp lavkalori kakao for å få den sjokoladesmaken. Anbefaler de to-pakk som heter Options eller en stor blålig boks som heter Belgian Choc (Meny. Står med kakaoen). 

Så tenker jeg det er viktig å gjøre noe ut av å anrette på tallerkenen og å spise rolig uten distraksjoner. Evt også velge mindre tallerken/ mindre skje så det føles mer «fylt». En kule is på en dyp tallerken med spiseskje er kjipt. En kule is i en kopp eller et glass med en teskje og litt bær er lekkert. 

Det siste rådet ditt med anretning var virkelig smart og noe jeg skal ta til meg. Jeg vedlikeholder vekta etter et stort vekttap og har funnet ut the hard way at jeg kan skeie ut ett måltid/en gang i uka, men ikke to...

Anonymkode: 39b8e...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye bedre med en stor fuskedag, enn litt fusk over flere dager.

Det handler om å opprettholde de biologiske prosessene, som er i gang.

Det er viktigere å kutte ned på karbohydrater enn det er å kutte ned på kalorier.

Anonymkode: 5bf3c...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klarer meg egentlig ganske bra og ligger på sånn 1500 kalorier pr dag, men går på en gigant-smell stort sett en dag i uka. Tør ikke å telle engang, men det er MANGE kalorier 😬kan det hende kroppen ikke rekker å ta opp alt jeg spiser? Jeg får for meg at jeg like gjerne kan sprekke skikkelig når jeg først er i gang😅men kan det likevel være bedre enn om jeg spiste litt mer til hverdags liksom?

Kalorier i pluss er kalorier i pluss, det er ikke sånn at kroppen ikke rekker å ta det opp nei. 

HVorfor fortsetter du å ødelegge for deg selv sånn? Det høres som som om du har litt å jobbe med her, for du kommer aldri til å  klare å holde vekten når du har et så destruktivt spisemønster. 

AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på denne tråden og spør om litt tips: jeg er også i ganske hardt kaloriunderskudd. Har ikke spist snop eller utskeielser siste 5 ukene, og prøver å planlegge å introdusere snop inn i livet igjen. Jeg planlegger for én dag i måneden hvor jeg ikke teller kalorier og spiser snacks om jeg vil - altså 1 cheat day i måneden. Er det en dårlig idé, eller noe som kan fungere?

Anonymkode: 15a7b...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 23.22):

Eh, alle kalorier inn teller jo uansett, hva i all verden skulle mekanismen ha vært i at kroppen ikke rekker å ta det opp? Det er vel en grunn til at du la på deg i utgangspunktet. 

Selv kjøper jeg meg en viss mengde smågodt til lørdagen - da spiller det ingen rolle om jeg spiser alt på lørdag eller om jeg tar noen biter både søndag og mandag. Totalen bli akkurat den samme!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser i minus hele uken men plusser på hver lørdag går jo uka i 0. 

Anonymkode: 2b9e2...7f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo deilig å bare slippe seg helt løs når man jobber aktivt med å spise mindre enn normalt, men det ødelegger definitivt hele slankingen hvis du tar igjen alle kaloriene. 

Ingenting er bedre ved å spise moderat seks dager og masse den siste enn å spise jevnt i syv dager, forutsatt samme totale kaloriinntak. Maten ligger i tarmen og tas opp.

En tanke om at man «like gjerne kan sprekke skikkelig» kommer definitivt til å gjøre det mer krevende å gå ned i vekt. Det er ren fantasi. Du når ikke et eller annet sprekk-nivå der det ikke er så viktig om du stopper nå eller bare spiser videre. Hver eneste bit med sjokolade gjør det samme med vekten som den forrige.

Anonymkode: fd3b4...97b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bytt ut 1 cheat day i uka med 1 cheat meal i uka.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger noe kosemat inn i kaloribudsjettet inn i mellom. I dag har jeg f.eks. spist tre biter konfekt fra jentene på tunet, pluss 25 gram tørket aprikos og 30 gram mandler, men de totale kaloriene for døgnet er likevel 1200. 

Jeg har spist 1200 kcal i snitt i 6 uker nå, og har gått ned 5,5 kilo. Skal bare ned 2 til, så må jeg over på vedlikehold. Da vil jeg ha BMI 19,2. Startet med BMI 22 etter sommeren.

Anonymkode: 87ba8...e81

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan eventuelt ha 1 dag i uka som du spiser mindre. 

Anonymkode: aaaba...113

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg legger noe kosemat inn i kaloribudsjettet inn i mellom. I dag har jeg f.eks. spist tre biter konfekt fra jentene på tunet, pluss 25 gram tørket aprikos og 30 gram mandler, men de totale kaloriene for døgnet er likevel 1200. 

Jeg har spist 1200 kcal i snitt i 6 uker nå, og har gått ned 5,5 kilo. Skal bare ned 2 til, så må jeg over på vedlikehold. Da vil jeg ha BMI 19,2. Startet med BMI 22 etter sommeren.

Anonymkode: 87ba8...e81

Du spiser samme mengde som meg, og jeg skal også ned i ca samme BMI som deg. Et sted mellom 19-20 i BMI. Er du aktiv i hverdagen?

Til Ts. Jeg prøvde også å ha en «cheat day» i uken. Gikk ikke ned i vekt. Det passer ikke alle å ha noen små sjokoladebiter en gang i mellom, for noen av oss får bare lyst på mer da. Jeg sluttet helt med usunn mat. Kjente søtsug i noen uker, men så forsvant det helt.

Anonymkode: 1700f...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...