AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Hei! Jeg og samboeren min har en 1-åring som nettopp har starter i barnehagen. Vi ønsker å bli gravide på nytt i høst, men jeg har begynt å stresse over CMV-viruset. Sønnen vår er veldig klengete og liker nærkontakt, og det er helt umulig å holde avstand fra snørr, spytt, sikkel og tiss. Jeg vet jo ikke om jeg har hatt viruset tidligere, og jeg vet heller ikke hvorfor jordmor/fastlege etc. aldri nevnte viruset med et eneste ord under forrige svangerskap? Ut i fra det jeg har lest meg til virker det som viruset potensielt kan være svært farlig og skadelig for fosteret i magen, og du risikerer å få et barn med store funksjonshemminger dersom du får viruset for første gang under svangerskapet. Jeg vurderer å be jordmor/lege om å få teste om jeg har hatt viruset tidligere. Er interessert i å høre andres erfaringer rundt dette temaet? Har noen testet seg, eller er jeg over-hysterisk? Om noen har testet seg og ikke hadde hatt viruset tidligere, hvordan håndterte du hverdagen (spesielt med små barn fra før)? Anonymkode: 76d6c...650
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Du må legge fra deg googlingen. Det er masse virus som kan være skadelige, men sannsynligheten for smitte er lav og sannsynligheten for komplikasjoner enda lavere. Mitt barnehagebarn fikk femte barnesykdom, som også kan være farlig for foster, mens jeg var gravid, men det er ingenting å gjøre med det. Innen du vet om infeksjonen har jo barnet allerede vært smittebærende lenge. Inkubasjonstiden for CMV er 4-8 uker. Anonymkode: f5532...d82 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #3 Skrevet 3. september Jeg jobber med barn, og viste seg etter svangerskap at jeg er CMV-negativ. Ble testet da jeg donerte morsmelk. Er glad jeg bestemte meg av andre grunner for å ikke få en til, for jeg hadde stresset med det. Vet det er mange trusler der ute, men de vi ikke vet om bekymrer man seg gjerne mindre for. Anonymkode: b1065...992
AnonymBruker Skrevet 3. september #4 Skrevet 3. september Jeg er gravid med nr 2 og testet meg for dette da jeg ble virussyk tidlig i graviditeten. Hadde heldigvis hatt viruset før. Var også sjokkert over at det ikke snakkes om dette viruset. Det er såååå mye hysteri om at man ikke skal tømme kattedoer osv, og så finnes det samtidig dette viruset som så vidt jeg kunne forstå har mye høyere både utbredelse og konsekvens, og så snakkes det null om det? Jeg ble kalt hysterisk av legen da jeg tok dette opp. Anonymkode: a233d...b43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå