Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det oppfordres til bruk av KI på arbeidsplasser, privat, i studier osv. Mitt inntrykk av at vi, som allerede har blitt dummere og dummere de siste tiårene, blir enda dummere med KI. Bruker man KI til å stramme opp språket i et saksfremlegg/en oppgave, så er det ikke slik at du sitter og analyserer hva det var som KI gjorde annerledes, hvor du har utviklingspotensial osv. Du bruker bare det KI har skrevet. Det samme med kildesøk: kildekritikk, evnen til å se kildebildet og søke i relevante kilder forsvinner. Vi blir latere og dummere av KI. Det hjelper heller ikke at bruk av KI beslaglegger masse landareal som kunne ha blitt brukt til matproduksjon. 

Anonymkode: 549ea...b77

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at kalkulatoren ble tatt i bruk kan folk nesten ikke hoderegning. 

Tilsvarende skjer med KI. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør oss dummere på den måten at noen tror på alt KI sier. Men det er gjerne de samme folkene som alltid tror på autoritetspersoner eller media også. Så det blir et større klasseskille mellom de som har evne til kritisk tenkning og kildekritikk, og de som ikke har det.

Anonymkode: ecc7f...c5c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er bekymret for at folk skal få dårligere språk. Jeg selv språksterk og må alltid lese over og forme kI-teksten samboer har tenkt å sende ifra seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok mest utover evnen til selvstendig, analytisk, problemløsende tenkning.

Anonymkode: 94b73...de5

• Liker 1
Skrevet

Nei tvert imot. Jeg bruker KI til å utvide min kunnskap ved at den finner frem til teknologier, ol. som jeg ikke ville ha funnet hvis jeg skulle ha googlet meg fram til det selv. Og jeg er veldig klar over KI sin ofte manglende kildekritikk og sjekker ut alt den kommer med så jeg tror nok faktisk også min kildekritikk blir bedre av å bruke KI.

Anonymkode: e7533...579

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 17.31):

Det gjør oss dummere på den måten at noen tror på alt KI sier. Men det er gjerne de samme folkene som alltid tror på autoritetspersoner eller media også. Så det blir et større klasseskille mellom de som har evne til kritisk tenkning og kildekritikk, og de som ikke har det.

Anonymkode: ecc7f...c5c

Interessant. Min oppfatning er at de som tror mest på KI og bruker det mest ukritisk, feks tror at de kan bruke det til å få informasjon om en pågående nyhetssak, også er de som har mest tendenser til konspirasjonsteorier og stoler minst på media, politikere osv. 

Jeg vet ikke om vi mennesker blir dummere av KI, men samfunnsdebatten blir utvilsomt dummere av KI.  

Anonymkode: cb510...b8b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Læring og å bale med problemer skaper rent faktisk nye synapser i hjernen. Så når man ikke klurer ut ting selv mister man muligheten til å utvikle hjernen. Biologi 1. kl. 

Anonymkode: 54a5f...8d6

• Nyttig 3
Skrevet

Mindre ferskvann også, for hver gang det blir brukt.

Anonymkode: e33ff...6bb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mindre ferskvann også, for hver gang det blir brukt.

Anonymkode: e33ff...6bb

Og flere datasenter , økende behov for kraft og dermed mer utbygging av vindmølleparker i urørt natur. 

Så ja, KI gjør mennesker dummere...på mange måter...

Anonymkode: f4d91...4d0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer jo helt an på

hva du bruker KI til.

jeg bruker KI hovedsakelig som

sparringspartner. Ikke som assistent.

hvis jeg har store datasett kan jeg også sette igang KI med å systematisere slike data. Det hadde tatt meg en evighet. Også jobber jeg mens.

jeg kan også bruke KI hvis jeg behøver å analysere en tekst der jeg er usikker på hva noen egentlig mener

ogaå kan jeg bruke den til å oversette tekster til andre språk som

jeg ikke behersker selv. 

Ordene og det jeg skriver og leser gir jeg imidlertid ikke fra meg…. De er mine. Og de skal fortsatt være det. 

Anonymkode: 1c9fd...1da

Skrevet

Når til og med forfattere bruker KI til å skrive tekstene sine, er det ikke bare dumt men fordummende og irriterende å lese.

Anonymkode: 808ab...f8e

Skrevet

Jeg har fått så mange gode ideer og forslag fra KI. Noen ganger får jeg en forklaring på hvorfor jeg bør skrive det sånn og sånn, og da vet jeg det til senere. 

Har brukt ChatGPT for ekstra hjelp til studier, og da fikk jeg samme forslag som læreren hadde kommet med pluss flere. 

Noen ganger bruker jeg ChatGPT til å formulere meldinger. Syns ikke alltid det er så lett å få frem det jeg mener på den riktige måten. Også fått hjelp til å skrive klager, som har blitt formelle (og ikke sinte og bitre🙃). 

Anonymkode: 97824...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...