AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Jeg har slitt med ryggsmerter i korsryggen i flere år nå. I 2024 tok jeg MR og da viste det seg at jeg har skiveprolaps i L3/L4. Fysio sier at det egentlig skal gå over av seg selv, men at det er en fare for at det ikke gjør det fordi kroppen ikke identifiserer skaden som en «vanlig» prolaps og reparere den. Jeg kan gå i maks én time før jeg får stikkende smerter, kan ikke stå for lenge, det gjør vondt hver morgen etter å ha sovet i sengen (med mindre jeg sover på et gulv hvor det er steinhardt), det gjør vondt å hoste, sitte for lenge osv…. eneste som lindrer er når jeg bøyer meg fremover så ryggsøylen får strukket seg. Jeg sitter bokstavelig talt i fosterstilling for å lindre smertene. Hva gjør jeg?? Blir gal. Er bare 30 år gammel:( er operasjon et alternativ? Anonymkode: 967a8...9df 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Du bør få en vurdering av en annen lege. Høres rart ut at det ikke kan behandles. Anonymkode: c9e03...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Vet det ikke er noe trøst, men jeg slet i 5 år etter prolaps i begge de skivene. Da begynte ting å fungere som normalt igjen frem til neste prolaps.. Anonymkode: e6eb9...8b8
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Du bør sjekke ut nevroplastisk trening Anonymkode: 072da...432
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har slitt med ryggsmerter i korsryggen i flere år nå. I 2024 tok jeg MR og da viste det seg at jeg har skiveprolaps i L3/L4. Fysio sier at det egentlig skal gå over av seg selv, men at det er en fare for at det ikke gjør det fordi kroppen ikke identifiserer skaden som en «vanlig» prolaps og reparere den. Jeg kan gå i maks én time før jeg får stikkende smerter, kan ikke stå for lenge, det gjør vondt hver morgen etter å ha sovet i sengen (med mindre jeg sover på et gulv hvor det er steinhardt), det gjør vondt å hoste, sitte for lenge osv…. eneste som lindrer er når jeg bøyer meg fremover så ryggsøylen får strukket seg. Jeg sitter bokstavelig talt i fosterstilling for å lindre smertene. Hva gjør jeg?? Blir gal. Er bare 30 år gammel:( er operasjon et alternativ? Anonymkode: 967a8...9df Tips: jeg sover på en treplate som jeg har mellom over- og undermadrass. Har gjort underverker for ryggen! På reiser osv så har jeg med meg en hard bordbrikke som jeg legger under korsryggen. Og du; kom deg til legen igjen! Anonymkode: 06a32...6db
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Er de sikre på at smertene er på grunn av prolapsen? Min samboer slet med ryggsmerter, og hadde tilfeldigvis prolaps parallelt. Smertene derimot viste seg å komme av cøliaki, av alle ting. Anonymkode: aa746...f1e 1
Einus Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Prolaps er et nyere begrep, på 80 tallet het det skiveglidning. Har hatt vondt i ryggen av og på siden ca 23 år gammel. Nå er jeg 63 og sliter av og til med smerter som er uutholdelige. Jeg har lært meg å GÅ bevege seg hjelper som regel in the long run. Har hengt efter armene, gått på pløygsle, skogen osv. brukt talje og strukket ryggen på terrassen liggende på ryggen, jeg vet ikke hva jeg ikke har gjort. Vondt er det, MEN når man ikke har vondt så har man lett for å glemme å gjøre øvelser for å unngå smerte helvete. Jeg ligger på ryggen i stuen og beveger bekkenet opp og ned eller sideveis om du vil, ca 30 ganger på hver side, så trekker jeg det ene benet opp i en vinkel og legger motsatt ben på tvers og tøyer ut muskelen, dette er smertefullt!!! På hver side. Dette har hjulpet meg i mange år. Smertestillende f.eks parset og ibux sammen kan hjelpe deg gjennom hverdagen. God bedring!!! 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #8 Skrevet 3. september Har du trent kjernemuskulatur i disse årene du har hatt vondt? Vi som har prolapser må trene hele livet for å unngå (en del eller mye) smerter. Anonymkode: 0b1a0...527
AnonymBruker Skrevet 3. september #9 Skrevet 3. september Jeg har det som deg, og har hatt prolaps i ryggen L4/ L5 (kjennes ut som at jeg har det fremdeles). MEN jeg har også Spinal Stenose. Det at ryggen lindres når du bøyer deg fremover er en av greiene ved Spinal Stenose. Anonymkode: b7ee3...b72 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #10 Skrevet 3. september Je ghar hatt det samme. Var helt invalidiserende. Men det gikk over etter laaaaang tid. Det skal veldig mye til før de opererer noe sånt. Jeg har nå igjen påvist artrose i korsrygg, to prolapser og spinal stenose. De to siste tingene kan gå tilbake av seg selv. De første kommer ikke til å bli bedre. Denne gangen er ikke ryggsmerter det verste, men iling og dårlig balanse i ene beinet, som gjør at jeg har noe problemer med å gå lengre avstander. Dog ikke nok til operasjon. Og artrose? Ja, det er nå der og jeg tilpasser der til det jeg gjør. Anonymkode: adceb...067
AnonymBruker Skrevet 3. september #11 Skrevet 3. september Det er ikke bare og operere ryggen. Høres ut som du bør få en ny MR. Det du sliter med ligner veldig på spinal stenose. Har man prolaps så vil de nok at du skal trene hos fysio, noen prolapser går faktisk tilbake av seg seg. Har selv hatt spinal stenose og måtte operere tilslutt pga jeg begynte og mistefølelsen i nedre del av kroppen. Har og hatt en prolaps. Ny MR er tatt og prolapsen er borte, men jeg har trent i mange år. Spinal stenose kan man ikke trene seg god av men viktig og stabilisere muskler i ryggen. De er flere kriterier som man må ha før operasjon er aktuel. Mye kan ha forandret seg siden du tok MR sist. Jeg har fått store problemer igjen og nå har de funnet noe annet der. Rett før min ryggoperasjon ble jeg informert om at jeg blir aldri bra igjen men bedre, sjansen for og bli lam er der. Resultat kan de aldri garantere. Du trenger ny utredning. Anonymkode: 7eb20...667
AnonymBruker Skrevet 3. september #12 Skrevet 3. september Jeg bruker et tenseapparat som jeg kjøpte på Clas Ohlson: Beurer EM49, TENS-, EMS- og massasjeapparat | Clas Ohlson Det gir umiddelbar smertelindring og er noe jeg anbefaler alle som har vondt. (Har selv prolaps i korsryggen og setter en pad på hver hofte når smertene blir for store). Anonymkode: 06a32...6db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå