Gå til innhold

Bunad fra Norskebunader

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, noen som har handlet bunad fra norskebunader ? Har ikke fått sett fysisk i butikk, kun hos husfliden. 

grunnen til at jeg vurderer norske bunader er at bunaden er dobbelt så billig enn på husfliden. Fikk også beskjed om at bunadene blir sydd i Estland hos husfliden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er lenge sida. Kjempefornøyd med bunaden min!

Anonymkode: 39772...fdb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, men det er lenge sida. Kjempefornøyd med bunaden min!

Anonymkode: 39772...fdb

Så bra! Herre eller dame bunad ?

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt 3 bunader til familiemedlemmer l der, en i Tronheim, to i Oslo. Kjempefornøyd med alle tre. Datteren min sin bunad, fra Norske bunader, er like fin som min fra Husfliden.

Anonymkode: 3b256...2ba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis dere har så lav standard for et så historisk plagg, kan dere like gjerne bestille "bunad" fra Temu.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (38 minutter siden):

Hvis dere har så lav standard for et så historisk plagg, kan dere like gjerne bestille "bunad" fra Temu.

Er dette så riktig? Husfliden produserer jo i Estland, 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått sydd og brodert av ei som kan dette utover fingerspissene og er kjempefornøyd. Datteren min bestilte gjennom husfliden. Hennes er også fin, men bedre kvalitet sees i min. 

Jeg hadde ikke bestilt bunad fra Norske bunader. Finn deg ei som broderer og syr bunad og som har lang erfaring, det koster men du vil ikke angre.

Anonymkode: e14f4...51e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har fått sydd og brodert av ei som kan dette utover fingerspissene og er kjempefornøyd. Datteren min bestilte gjennom husfliden. Hennes er også fin, men bedre kvalitet sees i min. 

Jeg hadde ikke bestilt bunad fra Norske bunader. Finn deg ei som broderer og syr bunad og som har lang erfaring, det koster men du vil ikke angre.

Anonymkode: e14f4...51e

Tviler ikke på din kunnskap. Men har du noengang studert en bunad fra norske bunader ?

AnonymBruker
Skrevet

Norskebunader er ikke norske bunader. Den er brodert i utlandet, klippet i utlandet og sydd i utlandet. Den tilpasses kanskje i Norge. 

En hel-norskprodusert bunad hadde kostet godt over 300.000 kr hvis alle parter skulle tjent nok penger til å overleve av jobben. 

Å kjøpe (kunstig) billig bunad er å pisse på hele tradisjonen. 

Anonymkode: 99d50...470

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi som kan bunad og driver med omsøm av det får inne så mye dårlig fra Norske bunader at du aner ikke. Feil stoffer, feil sydd, feil teknikker, stygge broderi som mangler sjatteringer og dybde. 
Hvorfor tror du de er så mye billigere egentlig?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Norskebunader er ikke norske bunader. Den er brodert i utlandet, klippet i utlandet og sydd i utlandet. Den tilpasses kanskje i Norge. 

En hel-norskprodusert bunad hadde kostet godt over 300.000 kr hvis alle parter skulle tjent nok penger til å overleve av jobben. 

Å kjøpe (kunstig) billig bunad er å pisse på hele tradisjonen. 

Det sies jo at de bruker norsk ull og samme materialene som husfliden bruker

Skrevet
Hjelmesett skrev (1 time siden):

Er dette så riktig? Husfliden produserer jo i Estland, 

Det gjelder ikke alle modeller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hjelmesett skrev (Akkurat nå):

Det sies jo at de bruker norsk ull og samme materialene som husfliden bruker

men du skjønner også at jeg ikke snakker om råvaren som problemet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (På 2.9.2026 den 14.22):

Vi som kan bunad og driver med omsøm av det får inne så mye dårlig fra Norske bunader at du aner ikke. Feil stoffer, feil sydd, feil teknikker, stygge broderi som mangler sjatteringer og dybde. 

Jeg har ingen erfaring med bunader fra Norske bunader, men jeg har erfaring med Husfliden.

Ga bunad til sønnen min i gave, og de presterte å levere en altfor stor skjorte, og etter en gangs bruk falt det av knapper i buksen. Må nå tilbake for å få dem til å sy på nye knapper (de som falt av ble borte), skjorten har de ordnet.

Venter bare på hva som blir det neste... Er ikke imponert. Og prisen, den ble på nesten 100.000 totalt.

Anonymkode: 2b350...14e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med bunader fra Norske bunader, men jeg har erfaring med Husfliden.

Ga bunad til sønnen min i gave, og de presterte å levere en altfor stor skjorte, og etter en gangs bruk falt det av knapper i buksen. Må nå tilbake for å få dem til å sy på nye knapper (de som falt av ble borte), skjorten har de ordnet.

Venter bare på hva som blir det neste... Er ikke imponert. Og prisen, den ble på nesten 100.000 totalt.

Anonymkode: 2b350...14e

Der ser man. Nettopp.. huslfiden er kanskje ikke som det var tidligere etter bunader blir produsert i utlandet

Anonymkode: 689d0...37d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At Husfliden er på samme nivå som Norskebunader gjør ikke Norskebunader noe bedre………. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At Husfliden er på samme nivå som Norskebunader gjør ikke Norskebunader noe bedre………. 

Fordi?

AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (På 2.9.2026 den 14.22):

Dette er vel det viktigste svaret i tråden! En billig utgave vil aldri bli bra. Finn deg noen som kan sy en skikkelig bunad i Norge eller kjøp en kjole i stedet! 

Anonymkode: 238da...a2d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tittet mye rundt på bunader, vært å prøvd på både på på borske bunader og på husfliden. Har selv skaffet to stk bunader og vært med noen øvrige i fam å sett på disse. Min opplevelse er at dersom man legger en norsk brodert bunad slik den skal være vedsidenav en Kina (mulig de bruker andre land og) produsert, så ser man ofte stor forskjell på fargene, utseende på blomstene osv, særlig de bunadene som har flere farger og lysere detaljer. Mulig jeg  er pirkete men håndarbeidet på broderiene er veldig flate og hardt påsydd. Det var en av de tingene som gjorde at jeg med en gang bestemte meg for å ikke bruke norske bunader. Lukten av bunadene de stiller ut har og en syntestisk fabrikklukt jeg syntes var veldig rart. Selve skjortene de har å bunadsølv er jo i og forsåvidt hel ok å kjøpe. Det er ikke alle som bryr seg så mye om selve kvaliteten, og bunad er kjempe dyrt. Så ikke alle ønsker å være så pirkete heller men jeg er ganske sikker på at dersom den skal arves ned i generasjoner vil en bunad som ikke er masseprodusert på en måten holde mye lengere. 

Anonymkode: 91fe4...009

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man vil spare penger på bunad er det bedre å melde seg på bunadkurs og brodere bunaden sin selv. Mye penger å spare på det. Da broderer man under tilsyn av en som kan det (og etter det jeg hører har de kvalitetskrav og ber deg ta opp og gjøre det om igjen om det ikke er bra nok, så det er veldig bra for resultatet.

Man trenger heller ikke kjøpe alt på en gang. F.eks. kan man ha en bomullsskjorte og vente med linskjorte, ønske seg sølv osv. Så er jo f.eks. sølvbelte ikke bare frivillig å kjøpe, men strengt tatt er det et belte for gifte kvinner som f.eks. jenter ikke skal gå med. Så datteren her fikk beskjed om å ha sølvbeltet i skuffen. Rart å se 15-åringer gå med konebelte  IMO

Det er også mange fine bunader og drakter som ikke koster så mye. Scroll litt på Norsk Flid. 

https://www.norskflid.no/finn-din-bunad/?forhandler=NFVA&gad_source=1&gad_campaignid=22500624907&gbraid=0AAAAA_dBhJ_veZ1sxzO1hVDJ7NelfzJTm&gclid=Cj0KCQjwteTUBhD4ARIsAEYjs3oRKmyYghqFmXmq-_yAg2gXRcvkUDYCdT3xh3yFD0cBxmGHf-IsWVsaAo5KEALw_wcB

Jeg har to ulike bunader (en sydd til meg og en arvet) men må si jeg har lyst på et par av de enkle med mye lavere pris, rett og slett fordi jeg synes de er fine.

En bunad av god kvalitet kan gå i arv i generasjoner, og den har også en verdi i bruktmarkedet. Det er en investering. En bunad av lavere kvalitet holder ikke like godt, er ikke like pen og kan være vanskelig å få en ok pris for om man vil selge.

Anonymkode: 61815...96d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...