Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste innlegget til Tusenfryd og lurte på om dette er rett plass for mitt innlegg. Kanskje hører det hjemme på personlige meldinger. Men, fordi jeg ønsker å skape en generell debatt, ikke først og fremst debattere spesifikke brukere, legger jeg det her.

I min tid på KG har jeg med jevne mellomrom lest innlegg der noen brukere klager over det de synes er teite, dumme eller barnslige spørsmål. Enkelte mener at noen tema er veldig "fjortis" og at de ikke hører hjemme i et forum for voksne kvinner. Personlig hopper jeg over tråder jeg tror ikke interesserer meg, eks "Er forelska i en i klassen, skal jeg tørre å snakke til ham?" Men, jeg har også hatt glede av enkelte av trådene som noen betegner som fjortis. Jeg har faktisk lært nye ting!

Da jeg var 20 hadde jeg lite/ingen erfaring med og visste lite/ingenting om bl.a.

* det å ha kjæreste

* klining

* sex

* sjekking

* menn

* sminke

* moter

* hårfjerning

* festing/alkohol

* sydenturer

På disse områdene var jeg altså svært umoden. Likevel var jeg svært moden og voksen på andre områder. Jeg hadde opplevd sykdom, død og sorg. Jeg visste hva mobbing var. Jeg kjente til ensomhet og mangel på tilhørighet. Men, jeg visste også mye om kjærlighet og fellesskap i storfamilien og venneflokken. Jeg kunne mye om politikk og klarte meg godt i den type diskusjoner. Jeg var engasjert i verden, både i mine nærmeste og tilstanden på kloden generelt. Jeg leste aviser, bøker, magasiner.

All min kunnskap og lærdom har jeg fått gjennom egne erfaringer og ved å lytte til andres. Jeg har lært fordi jeg har spurt.

Vi mennesker er ulike. Noen har en bakgrunn som gjør at de veit mye om noen emner, andre er flinke på helt andre ting. Poenget mitt er: Det at andre, på din egen alder, ikke har samme erfaringer og kunnskaper som deg sjøl, betyr ikke at de er umodne mennesker. Jeg mener at det ikke finnes én mal for hva en 15-åring, 20-åring eller 25-åring bør vite og være. Derfor, ikke døm dine medmennesker for at de ikke har de samme kunnskapene som deg! Del heller av din visdom.

Ingy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig godt innlegg, Ingy!:D

Hvis vi kan klare å akseptere at vi alle er ulike, med ulike erfaringer og kvaliteter, vil vi kanskje kunne klare å utfylle hverandre på en mye bedre måte...

Skrevet

Helt enig! :ler:

Bra innlegg!

Jeg har lært en hel masse av dere jentene her, uansett alder.

Dessuten: når'n er født sånn rundt da moderne tidsregning startet, er det jo greit å bli minnet på åssen det er å være ung? :sjarmor:

dorian :briller:

Skrevet

ja jeg ble fort moden jeg, vokste opp i et meget alkoholisert hjem,. både mamma og pappa drakk mye, og jeg måtte være mor for lillebroren min fra jeg var 7 år til jeg var 12. da sluttet DET marerittet, men et nytt et, med mammas nye MEGET voldelige kjæreste, begynte! jeg hadde mange kjærester oppover, lette vel etter oppmerksomhet og en farsfigur, dersom jeg tenker tilbake nå. og har alltid, fra jeg var 15 år, hatt et intenst ønske om å bli mor. og endelig, i en alder av 22, skal jeg få lov:) eller rettere sagt, vi prøver:) så du kan si jeg ble bråmoden i ung alder. men jeg hadde ikke vært den sterke personen jeg er idag hadde det ikke skjedd. så jeg er glad for den erfaringen livet har gitt meg!

klem Iset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...