Gå til innhold

Er dette vanlig 10-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en tiåring som egentlig er ganske grei og fornuftig. Ingen diagnose, det er 100% sikkert.
 Men jeg strever med at han ikke klarer å ta enkelte beskjeder. For eksempel å slutte å plage søsken, være stille i bilen, ta ut matboksen av sekken når han kommer hjem (selv om beskjeden er gitt en million ganger og det har vært fast rutine i flere år). 
Nå opplevde jeg at han har jafset i seg en hel pakke kjeks uten å spørre om lov. Bør ikke en tiåring klare å oppføre seg bedre?  
Hvor pliktoppfyllende er det normalt å være? 

Anonymkode: 3d4b8...1a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor godt oppdratt de er…

Anonymkode: 2bc6d...008

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har vært god å ha med å gjøre, men det er nok noe med alderen. Min har fulgt beskjeder, husket ting og tang. Nå plutselig ved 9 år opplever jeg at han er mer surrete enn før. Kanskje litt mer i sin egen verden og tenker på andre ting og hører ikke så godt etter plutselig. Jeg tror det har å gjøre med den første puberteten. Jeg hvertfall fortsetter å stille rimelige krav som før og tilgir hvis ting glemmes en sjelden gang. 

Anonymkode: a9a67...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei! Jeg har en tiåring som egentlig er ganske grei og fornuftig. Ingen diagnose, det er 100% sikkert.
 Men jeg strever med at han ikke klarer å ta enkelte beskjeder. For eksempel å slutte å plage søsken, være stille i bilen, ta ut matboksen av sekken når han kommer hjem (selv om beskjeden er gitt en million ganger og det har vært fast rutine i flere år). 
Nå opplevde jeg at han har jafset i seg en hel pakke kjeks uten å spørre om lov. Bør ikke en tiåring klare å oppføre seg bedre?  

Det er normalt at barn bryter regler. Du som forelder ønsker at de bryter regler. Det tyder på normal utvikling. Det er meningen at barn skal gjøre seg uavhengige av deg.

Og så må vi voksne huske på at selv om vi har all makt i relasjonen voksen-barn til å lage all verdens regler av de mest absurde småting så er vi ikke tjent med slik irrasjonell adferd.

Hvorfor, feks, har du vurdert det dit hen at «ta matboksen ut av sekken» er en nødvendig regel? Barnet oppdager jo at matboksen er i sekken (og potensielt full av ekkel mat) når det skal smøre sin neste matpakke. Har barnet ikke tømt matboksen og fått den med i oppvaskmaskinen så er eneste «konsekvens» at det selv må håndtere dette ekle og så vaske den før det putter matpakken i. Altså en helt unødvendig regel fordi konsekvensene av å la være er selvmotiverende.

Det samme med kjeks: hvorfor er det en regel at barnet ikke uten lov(!) kan spise mat i sitt eget hjem? Eller er de her kjeksene, spesifikt, tilhørende noen? Mine foreldre hadde fornuftige regler rundt mat, som jeg har kopiert: ethvert medlem av familien er likeverdig i mat-hierarkiet. All mat i alle skal er familiens mat. Alle kan spise alt som oppbevares uten å be om lov, fordi ingen av oss er en hund. Mat som tilhører noen spesielt er merket. Det er typisk bare allergivennlig mat.

Anonymkode: 74f8a...3c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker du har høye forventninger?

Du og far gjør jo ikke alt hele dagen lang etter andres forventninger heller? 

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut. Løsriving, kanskje pre-teen-tendenser osv. Slitsomt ja, men unormalt er det ikke.

Anonymkode: 3f9e7...6df

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er normalt at barn bryter regler. Du som forelder ønsker at de bryter regler. Det tyder på normal utvikling. Det er meningen at barn skal gjøre seg uavhengige av deg.

Og så må vi voksne huske på at selv om vi har all makt i relasjonen voksen-barn til å lage all verdens regler av de mest absurde småting så er vi ikke tjent med slik irrasjonell adferd.

Hvorfor, feks, har du vurdert det dit hen at «ta matboksen ut av sekken» er en nødvendig regel? Barnet oppdager jo at matboksen er i sekken (og potensielt full av ekkel mat) når det skal smøre sin neste matpakke. Har barnet ikke tømt matboksen og fått den med i oppvaskmaskinen så er eneste «konsekvens» at det selv må håndtere dette ekle og så vaske den før det putter matpakken i. Altså en helt unødvendig regel fordi konsekvensene av å la være er selvmotiverende.

Det samme med kjeks: hvorfor er det en regel at barnet ikke uten lov(!) kan spise mat i sitt eget hjem? Eller er de her kjeksene, spesifikt, tilhørende noen? Mine foreldre hadde fornuftige regler rundt mat, som jeg har kopiert: ethvert medlem av familien er likeverdig i mat-hierarkiet. All mat i alle skal er familiens mat. Alle kan spise alt som oppbevares uten å be om lov, fordi ingen av oss er en hund. Mat som tilhører noen spesielt er merket. Det er typisk bare allergivennlig mat.

Kanskje i teorien, ja, men hvor mange tiåringer tror du smører sin egen matpakke i dag? Og man kan kanskje gå ut fra at moren mener at kjeks er usunt og ikke skal være noe man trykker i seg for sulten sin del. Kanskje gjør det også at han ikke var sulten på middag eller annen ordentlig mat.

Anonymkode: 1a73b...887

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 10 åring er fjern til tider.

Han hadde aldri tatt kjeks, godteri, is etc uten å spørre.

Men gud bedre. Han kan stå og gjøre noe for å så gå inn i "Lala Land" og glemme hva han holdt på med. Han og lillebror er som to magneter som kræsjer inn i hverandre og sammen så kollapser ALT til tider. 

Fokuser på deg selv! Og så blir han SÅ opptatt av hva lillebror gjør. Og prøver å manipulere og kontrollere han.

Så ja. Kjenner igjen mye 🫪🫪🫪

Anonymkode: 6b8c2...f30

AnonymBruker
Skrevet

Det med å plage søsken, det må gi umiddelbare og sterke konsekvenser, slik at adferden opphører. Bare sørg for at du er helt sikker på at det er tiåringen som startet det/plager søsken (og ikke en manipulerende lillebror/søster).

Bråk i bilen er tilsvarende, det må gi konsekvenser. Vi hører f.eks. på barnas musikk i bilen, og hvis de bråker, skrur vi tvert av.

Med matboksen har vi god erfaring med at barnet selv må vaske matpakken dagen etter, når han finner den skitten og fylt med matrester fra i går. Vi lager fortsatt matpakke til ham, men kun dersom han tar den ut av sekken, tømmer den, og setter den i oppvaskmaskinen. Det tok én morgen der han ble lei seg og litt stressa, måtte vaske matboksen og lage sin egen matpakke, og så har det aldri skjedd igjen.

Og det med kjekspakken handler vel mest om at han ble fristet og mistet hodet, hvis det bare har skjedd én gang. Snakk ordentlig med ham om at de f.eks. var til turdag e.l., og forklar at nå kan han ikke få kjeks på turdag de neste fem gangene fordi han spiste alt på én gang.

Forklar, tidsnære konsekvenser, stå i det.

Anonymkode: a95c7...456

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres veldig lurt ut i teorien, men om det skal fungere i praksis, må du ha veldig annerledes barn enn mine. Jeg synes f.eks. ikke det er ok å komme hjem kjempesulten etter jobb, for å lage middag, og så har ungene spist opp alle fiskekakene vi skulle ha til middag. Eller at det ikke er mulig å kjøpe inn kjeks som vi skal ha med oss på tur i helga når vi uansett ukeshandler på torsdag. At all mat skal være alle sin fungerer dessuten dårlig når lillesøster har vært i bursdag, fått med seg godteri hjem som hun ikke rakk å spise fordi det ble leggetid, og så spiser storebror det opp alene. Eller når lillesøster har bakt pepperkaker, mens storebror ikke gadd, og likevel spiser opp alle uten at lillesøster får smake. Dette har ingenting med likeverd å gjøre, men om at jeg synes man feiler som forelder om man lar ungene spise en hel kjekspakke midt i uka. 

Til TS; min eldste sønn begynte sånn med mat da han var rundt 10. Det har vært utallige krangler på grunn av det. Han har sluttet nå, snart 16 år gammel. Jeg har dessverre ingen råd til deg, vi kontaktet faktisk BUP. Og de sa det var normalt. Men virkelig, virkelig slitsomt. 

Anonymkode: 5ccea...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du gir han muntlige beskjeder når han er dysregulert. 

Håper denne tråden er tull

Anonymkode: 5409b...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...