AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Jeg har lite og er ulykkelig. Og savner trygghet. Hva tenker dere om dette? Og hvor mye tror dere det har med å være to (ha en partner? Anonymkode: b76ed...975 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Jeg har nok til å klare meg, men sånn under gjennomsnittet hvis man sammenligner meg med alle andre i samfunnet. Men så er jeg flink å ikke sløse penger, så har bygget meg opp en buffer. Eier bolig, er alene far. Solgt bilen for å kutte i utgifter. Er lykkelig som klarer meg fint selv om jeg er alene og tjener godt under median inntekt. Anonymkode: 4cd09...fe9 3 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august Jeg er lykkeligere nå ja med god inntekt og en hyggelig ( Særboer) kjæreste enn da jeg var yngre og nærmest måtte velge mellom kneipp eller melk på butikken, uroen over å ha lite penger er det godt å være kvitt. Jeg er ikke rik, men jeg ok råd, ikke helt hinsides med gjeld, en buffer og noe oppspart i fond. Anonymkode: 16cfc...b1f 2
X10an Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august (endret) Greia med penger er jo at det ikke betyr noe som helst så lenge man har nok til at man ikke behøver å bry seg. Selv bruker jeg penger som et verktøy, og bryr meg lite om dem utover dette. Penger kan helt klart kjøpe deg lykke, og det er mer komfortabelt å gråte i en Porsche enn på en sykkel. Jeg skal ikke påstå at mye penger automatisk gjør deg lykkelig, men at mangel på penger kan gjøre deg ulykkelig tør jeg stå inne for. For å sette skikkelig pris på det å være rik tenker jeg det er viktig å ha opplevd å være fattig slik at man har selvopplevd erfaring med kontrastene. Det å ikke mangle kapital gir deg trygghet, og trygghet går hånd i hånd med lykke. Overflod av penger skaper også unødige bekymringer. Det er, i overført betydning, alltid noen eller noe som forsøker å ta dem fra deg dersom du opparbeider deg mange. Selv har jeg begrenset med disponibel kapital og ønsker ikke mer. Men jeg har nesten alt jeg har lyst på av slikt som kan kjøpes for penger. En annen ting med penger er at det er lett å få dem til å vokse dersom du bare tar litt tak og begynner å gjøre de riktige tingene. Om du ønsker deg mer trygghet bør du sette pengene i jobb for deg. Norge er heldigvis et land det er ganske lett å bli moderat rik i. Du starter i det små og tar tiden til hjelp. Men det viktigste er å aldri gi opp. Endret 31. august av X10an 1 5
bruker567 Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Lykke får man ikke kjøpt for penger. Men bekymringene blir færre med god økonomi. Og det er behagelig. 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Vi er nok det man vil kalle rike, med velstående og gavmilde foreldre på begge sider, stort hus på beste vestkant, hytter, båter og biler, og gode lønninger selv. Jeg er likevel ikke lykkelig og sliter med depresjon. Anonymkode: e4945...e7d 2 7
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Jeg har i hverdagen mindre enn de fleste, men sitter likevel med nedbetalt hus og bil. Har tidligere i livet vært det man kan kalle fattig, og vil kanskje ikke si at jeg er lykkeligere nå, men mer trygg på at jeg vil klare meg. Den tryggheten hjelper nok veldig på mange områder, men lykkelig vet jeg ikke akkurat om det gjør meg… Bor alene og har vært singel hele livet (er over 40 år). Så vil si at mangel på menneskelige relasjoner påvirker meg langt mer enn penger Anonymkode: 178ab...06a 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august Er vel ikke rik akkurat. Men vi har nedbetalt enebolig, to nye biler, og jeg har 1,5 mill på konto. Har mann, barn og barnebarn. Det er godt å ha god økonomi, men for min del ødelegger helsa mye av livskvaliteten. Det er alt for mye av det jeg har lyst til som jeg ikke klarer. Jeg er heldig som har familie da ❤️. Det er nesten viktigere enn penger i banken. Har selvfølgelig også opplevd dårlig råd. Både som student, og årene etter at vi bygde hus. Da var det ingen rom for utskeielser, og det var krise om f.eks vaskemaskina røyk. Det er vanskelig å forstå når man ser nyetablerte reise på årlige sydenturer til 50 - 100.000. Men de unge nå har vel mye bedre råd enn vi hadde i den alderen. Anonymkode: 38ff3...eb3 3 1
X10an Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Hvor lykkelig du føler deg handler egentlig ikke så mye om deg, men mer om hvem du velger å sammenligne deg med. Om du konstant skal sammenligne deg med naboen som du tror er så voldsomt lykkelig, med flott hus, slank kone, ny tesla og flotte feriebilder på instagram, så er det lett å tenke at ditt liv er mindre verdt enn hans. Det du ikke vet er at kona sliter med depresjon, kanskje han blir emosjonelt mishandlet hjemme og han er så full av gjeld at han ikke helt vet hvor han skal gjøre av seg. Om du derimot sammenligner deg med en foreldreløs 11 år gammel gategutt i Brasil så blir det letter å føle seg lykkeligere. Ihvertfall når du tar med i regnestykket at den stakkars 11 åringen må suge av en eldre turist for å få noen penger til bensin slik at han kan dynke sniffefilla si før han skal legge seg til å sove under pappesken sin hver kveld. Da er liksom ikke livet og økonomien din så veldig ille allikevel.. Det hjelper å ha reist litt rundt og sett hvordan folk lever i fattigere deler av verden. Å få et litt annet perspektiv på saker og ting. Her i Norge er det jo tross alt slik at noen faktisk kommer og redder deg når ting begynner å skeie litt for langt ut og du ikke lenger klarer å ta vare på deg selv... 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Vi er ikke rike men har god økonomi. Vi har jobbet for det selv ved å ta utdannelse og fått gode jobber. Jeg var nok lykkeligere før da jeg hadde mindre penger. Ikke pga økonomi men fordi da hadde jeg mindre bekymringer og stress i livet. Nå har vi bedre økonomi og ja, det er behagelig og ja, jeg føler meg glad/lykkelig når vi reiser på X antall turer hvert år, før var jeg mye mer glad i hverdagen. Anonymkode: 9c3cb...b33 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Det er viktig å ha såpass av man er trygg. Men å ha mye over det gir ikke nødvendigvis mer lykke. Anonymkode: 60014...4a4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august Tja, formuen min skyldes arv i som jeg fikk når jeg var 32 år når min siste gjenlevende forelder gikk bort. Så nei, den summen gjør meg ikke akkurat lykkelig. Jeg er kjempe heldig som fikk arve midler, men jeg synes det var litt tidlig Anonymkode: d6116...bc6 2 2
aksase Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har lite og er ulykkelig. Og savner trygghet. Hva tenker dere om dette? Og hvor mye tror dere det har med å være to (ha en partner? Anonymkode: b76ed...975 Jeg tror ingen blir lykkelig av penger og rikdom alene. Det er viktig for de fleste å ha en trygg og stabil økonomi slik at man ikke trenger å bekymre seg for strømregningen, om man har råd til et kinobesøk eller at vaskemaskinen havarerer. En slik trygg økonomisk "plattform" er et godt utgangspunkt for å bli lykkelig, men jeg tror de fleste trenger noe mer enn god økonomi. Hva dette "mer" er, det kan sikkert variere, men jeg tror den viktigste faktoren for å bli lykkelig, er at man ikke er ensom. At man har noen å være sammen med og noen å dele opplevelser med. At man har noen rundt seg som ser deg og gir deg anerkjennelse når du gjør noe bra og som kan støtte deg når ting er vanskelig. Noen som gir deg bekreftelser på at du gjør en positiv forskjell. Det kan være partner, venner, familie, barn, kolleger, naboer..... Kanskje ikke så viktig hvem det er, bare det er noen flere i livet som man kan ha det fint og trygt sammen med og som ser deg for den du er og som du kan være deg selv sammen med. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august "Mye penger" er jo så diffust. Jeg er ung ufør og har 26k utbetalt i måneden, og jeg føler meg rik og har det veldig bra. Jeg har nok til å betale mine regninger, spare og kjøpe det jeg vil. Men jeg har også levd på stipend og studielån og AAP. Da tilpasset jeg utgiftene mine til inntekt, men jeg hadde jo det ikke noe dårligere enn nå. Anonymkode: d62ca...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har nok til å klare meg, men sånn under gjennomsnittet hvis man sammenligner meg med alle andre i samfunnet. Men så er jeg flink å ikke sløse penger, så har bygget meg opp en buffer. Eier bolig, er alene far. Solgt bilen for å kutte i utgifter. Er lykkelig som klarer meg fint selv om jeg er alene og tjener godt under median inntekt. Anonymkode: 4cd09...fe9 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er vel ikke rik akkurat. Men vi har nedbetalt enebolig, to nye biler, og jeg har 1,5 mill på konto. Har mann, barn og barnebarn. Det er godt å ha god økonomi, men for min del ødelegger helsa mye av livskvaliteten. Det er alt for mye av det jeg har lyst til som jeg ikke klarer. Jeg er heldig som har familie da ❤️. Det er nesten viktigere enn penger i banken. Har selvfølgelig også opplevd dårlig råd. Både som student, og årene etter at vi bygde hus. Da var det ingen rom for utskeielser, og det var krise om f.eks vaskemaskina røyk. Det er vanskelig å forstå når man ser nyetablerte reise på årlige sydenturer til 50 - 100.000. Men de unge nå har vel mye bedre råd enn vi hadde i den alderen. Anonymkode: 38ff3...eb3 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er ikke rike men har god økonomi. Vi har jobbet for det selv ved å ta utdannelse og fått gode jobber. Jeg var nok lykkeligere før da jeg hadde mindre penger. Ikke pga økonomi men fordi da hadde jeg mindre bekymringer og stress i livet. Nå har vi bedre økonomi og ja, det er behagelig og ja, jeg føler meg glad/lykkelig når vi reiser på X antall turer hvert år, før var jeg mye mer glad i hverdagen. Anonymkode: 9c3cb...b33 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Mye penger" er jo så diffust. Jeg er ung ufør og har 26k utbetalt i måneden, og jeg føler meg rik og har det veldig bra. Jeg har nok til å betale mine regninger, spare og kjøpe det jeg vil. Men jeg har også levd på stipend og studielån og AAP. Da tilpasset jeg utgiftene mine til inntekt, men jeg hadde jo det ikke noe dårligere enn nå. Anonymkode: d62ca...7fc Hva var det dere ikke skjønte med TS sitt spørsmål? TS stiller spørsmål til de som har mye penger, og får svar fra fattiglapper. Anonymkode: 27f67...ef6 4
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Jeg er det mange vil kalle formuende. Og ja, jeg er stort sett lykkelig - men det er ikke pengene som gjør det. Pengene gjør at jeg aldri trenger å bekymre meg for om vi har mat på bordet eller om jeg har penger til at sønnen skal kunne gå på den idretten han ønsker, men det som gjør meg lykkelig er folkene jeg har rundt meg. Pengene gjør at vi kan reise så mye som vi måtte ønske, dra på den konserten eller den kampen vi vil, uten at vi må forsake noe annet- men uten gjengen jeg deler hverdagen med - hadde ikke pengene hatt noe å si. Anonymkode: 13f02...7b9
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva var det dere ikke skjønte med TS sitt spørsmål? TS stiller spørsmål til de som har mye penger, og får svar fra fattiglapper. Anonymkode: 27f67...ef6 Tror du må lese HI på nytt, for alle tolket TS sitt spørsmål likt. Mye penger kan være både 400k, 800k og 1mil. Hva mye penger betyr er individuelt. Anonymkode: d62ca...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Jeg var mye lykkeligere når jeg hadde 500 K på sparekontoen kontra bare 100 K. Så ja, penger gjør deg lykkeligere. Anonymkode: 4a2d6...6e5 1
alfathealfa Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva var det dere ikke skjønte med TS sitt spørsmål? TS stiller spørsmål til de som har mye penger, og får svar fra fattiglapper. Anonymkode: 27f67...ef6 og ellers har du det bra? 🙂 Du vet at "mye" er et relativt begrep?
AnonymBruker Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august Penger har aldri gjort noe med lykken min. Jeg har så jeg greier meg, har nedbetalt hus og bil. Det som avgjør lykken er mine relasjoner, totalt. Hjelper ikke med full konto om man er ensom og har mista mange av sine kjære, mistrives på jobb og har dårlig helse. Jeg blåser i om spørsmål ikke var det. Jeg sammenligner livet når jeg har hatt mye penger og vært ensom og når jeg levde fra hånd til munn og hadde mange venner . Pengene har ikke utgjort forskjellen. Anonymkode: 85cb6...2e4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå