Gå til innhold

Naturlige kuler eller brystkreft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at kvinner har små, runde kuler (På størrelse med en linse kanskje?) innenfor brystvorten naturlig? Som muligens kommer og går litt i løpet av syklusen? Eller er det brystkreft jeg har oppdaget? Jeg har veldig små bryster,så det er lett å kjenne hva som er på innsiden.. Men kan ikke huske å ha kjent dette før, men nå har jeg kjent en sånn bitteliten kul på hver bryst i et par måneder...

Anonymkode: a0a55...ada

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begge bryst full i sånne, og de blir større og mindre i løpet av syklusen, jeg har vært til ultralyd og mammografi noen ganger pga det, får beskjed om at det er helt naturlig. Siden du har oppdaget i begge bryst er det enda mer sannsynlig at det er ufarlige sånne kuler, enn at du ha brystkreft i begge bryst  :) men hør med legen din selvsagt om du er usikker. 

Anonymkode: f025a...751

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at du skal sjekke deg i dusjen jevnlig, da vet du hvordan du normalt er (også gjennom syklus osv). 

Anonymkode: 0e536...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vet det... og har gjort det av og til gjennom årene, men kan ikke huske at det har vært så vanlig før. Kanskje det endrer seg med årene? Husker jeg fant en kul en gang, men var på reise til et fjernt sted, så kunne ikke gjøre noe med det akkurat da uansett. Når jeg kom hjem igjen var heldigvis kulen borte. Disse små kulene føler jeg likevel har vært en stund, men vet ikke om det er akkurat de samme kulene eller om det er små cyster i melkekjertlene og at disse varierer? 

Husker også jeg ble redd første gangen jeg oppdaget hvordan lymfeknutene i lysken kjennes ut. Men nå har det gått mange år, og de er fortsatt akkurat likens. Så da er det mest sannsynligvis naturlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, vet det... og har gjort det av og til gjennom årene, men kan ikke huske at det har vært så vanlig før. Kanskje det endrer seg med årene? Husker jeg fant en kul en gang, men var på reise til et fjernt sted, så kunne ikke gjøre noe med det akkurat da uansett. Når jeg kom hjem igjen var heldigvis kulen borte. Disse små kulene føler jeg likevel har vært en stund, men vet ikke om det er akkurat de samme kulene eller om det er små cyster i melkekjertlene og at disse varierer? 

Husker også jeg ble redd første gangen jeg oppdaget hvordan lymfeknutene i lysken kjennes ut. Men nå har det gått mange år, og de er fortsatt akkurat likens. Så da er det mest sannsynligvis naturlig?

Siden du er usikker, så hadde jeg bare bestilt en time til fastlegen slik at han kan henvise deg videre til mammografi. Jeg kjente noen klumper i ene brystet som var større enn det andre. Fikk mammografi, og det viste seg at det bare var forstørrede kjertler i det brystet. Det er bedre å få sjekket det ut enn å angre etterpå. 

Anonymkode: 35b4b...dfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har begge bryst full i sånne, og de blir større og mindre i løpet av syklusen, jeg har vært til ultralyd og mammografi noen ganger pga det, får beskjed om at det er helt naturlig. Siden du har oppdaget i begge bryst er det enda mer sannsynlig at det er ufarlige sånne kuler, enn at du ha brystkreft i begge bryst  :) men hør med legen din selvsagt om du er usikker. 

Anonymkode: f025a...751

Jeg også, har mange vanncycter i brystene. Har også ganske små bryster. Kjenner mine egne godt, men hver gang jeg evt spør legen om noe må hun sende meg til mammografi fordi det er så mange klumper at hun synes det er vanskelig. Men aldri funnet noe galt der. Jeg sjekker brystene etter mens, da er de mykest og absolutt lettest å sjekke. Og tar det som "fasiten". 1 gang i mnd er nok tenker jeg uansett.

Men ta dette opp med legen din, for vi vet jo ikke hva som er normalt for deg. Da får du nok mammografi og det kan være en fordel for å få nettopp den statusen på at slik kjennes ting ut når det er helt normalt. 

Anonymkode: d755c...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...