Gå til innhold

Kjøpe el-bil uten lader?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har kjøpt EL bil, uten å ha mulighet til å lade hjemme? 

Jeg må ha bil, og jeg vil helst ha elbil. Minuset er at jeg ikke kan lade der jeg bor. Jeg leier en leilighet, men skal kjøpe etterhver. Når jeg kjøper vil jeg installere lader. Men det kan ta 3mnd+++ før jeg får kjøpt noe. Må få penger fra salg, og finne ett hus/leilighet i riktig område.  Det tar tid.

Er det tungvindt å lade på stasjoner? Hvor lang tid tar det ca? Og hvor ofte må man evt lade? Holder det en gang i uka? Hvor lang rekkevidde har dere? 

Kommer til å kjøre til og fra jobb, og litt butiker etc lokalt. Kanskje 20km på en dag. Inninellom mer eller mindre.. kom gjerne med tips til en enkel rimelig bil med helt ok rekkevidde.. 

Anonymkode: 78ef4...cd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tilgang på stikkontakt ute? Jeg ladet i den ei tid før elektrikeren hadde mulighet til å sette opp laderen i garasjen. Det gikk helt fint. Og nei, det holder ikke å lade en gang i uka på vinter. Har ca 50 mil rekkevidde. Ikke tungvint å lade men veldig mye dyrere. Går som regel år mellom hver gang, rett og slett fordi jeg ikke trenger å lade borte. 

Anonymkode: b4fbe...231

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du har kommunale ladere i nærheten. De er ofte nokså rimelige og stressfrie. Ellers er moderne elbiler ikke lenger så anfektet av hurtiglading - det går helt fint. Klart, det er ikke optimalt uten å kunne lade hjemme, men det er ikke helt krise heller. Du har jo tross alt ikke bensinstasjon hjemme heller. :)

Anonymkode: 46d0b...69e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen mulighet til å lade ute. Hvertfall ikke der jeg bor nå. Men kan mest sannsynlig lade fra stikkontakt der jeg kjøper noe i en kort periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må ha bil, og jeg vil helst ha elbil. Minuset er at jeg ikke kan lade der jeg bor. Jeg leier en leilighet, men skal kjøpe etterhver. Når jeg kjøper vil jeg installere lader. Men det kan ta 3mnd+++ før jeg får kjøpt noe. Må få penger fra salg, og finne ett hus/leilighet i riktig område.  Det tar tid.

Er det tungvindt å lade på stasjoner? Hvor lang tid tar det ca? Og hvor ofte må man evt lade? Holder det en gang i uka? Hvor lang rekkevidde har dere? 

Kommer til å kjøre til og fra jobb, og litt butiker etc lokalt. Kanskje 20km på en dag. Inninellom mer eller mindre.. kom gjerne med tips til en enkel rimelig bil med helt ok rekkevidde.. 

Det er ikke tungvindt å lade på hurtigladere, så lenge du finner noen ledige. Men det koster litt mer enn å lade hjemme. 

Lading med stikk-kontakt ville jeg unngått. Det tar veldig lang tid og det kan være brannfarlig. 

Om du ikke har mulighet til å lade hjemme, så ville jeg ha ventet med å kjøpe elbil. Til du får mulighet til å installere hjemme-lader. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte over 8 mil tur/retur jobb da jeg kjøpte elbil med rekkevidde på 300 km. Gikk greit å lade på ladestasjoner for en stund. Må innrømme at det var en lettelse da jeg kunne lade hjemme. Når det bare er for få måneder så får du det til. Du må bare legge inn ekstra tid på vei til eller fra jobb. Når du vet om det så går det greit. 

Anonymkode: ce576...60d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde elbil i nesten et år før vi kjøpte lader. Bor 10 minutter unna ladestasjon  og det var sjeldent et problem. Hurtiglader mye fortsatt😅

Anonymkode: c33df...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis det er snakk om 3 måneder pluss til du eventuelt kjøper noe og kan installere lader så er det ikke noe problem. Med det du kjører så må du lade et par ganger i måneden på hurtiglader og det er ikke noe problem, når det gjelder bil så kommer det selvsagt an på hvor mye penger, men ville sett på en som har oppgitt kjørelengde på rundt 50 mil, da klarer du deg fint, også de gangene du skal på lengre turer. Hyundai, Kia eller eventuelt tesla 3. ville kjøpt en som son forvarme batteriene for hurtig lading eller så kan det ta lang tid om vinteren. 

Anonymkode: f7ac7...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det ladere i forhold til der du kjører til vanlig?

Er det lader på butikken du pleier å handle?

Om det er ladere på noen av plassene du vanligvis er så tenker jeg at du kan få det til å funke greit, men om du må enkoms kjøre ut kun for å lade kommer det til å bli et irritasjonsmoment. 

Anonymkode: 34c1c...370

• Liker 1
Skrevet

Det tar fort 15 minutter å lade på hurtigladar. Men det kostar mykje meir enn å lade heime. Har du litt pengar liggjande, så skal du overleve i nokre månader trur eg.

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hvor ofte du må lade kommer an på hvor mye, hvordan du kjører og kjøreforholdene. 

Hvor lang tid det tar å lade varierer etter hvor mye du skal lade, og temperaturen. 

Jeg har en liten elbil og lader fra 20% til 80% på 10 minutter på sommer. Ladet bare halvparten så ofte på sommer enn vinter. Det kan ta opptil 45 minutter i kuldeperioder. Det krever også mye mer strøm å starte en kald bil enn en varm. Kjøring med mye akselerasjon krever mer strøm. Høyere hastighet krever mer strøm. Jeg kan kjøre mange mil ekstra nå etter jeg har hatt elbilen noen år, fordi jeg har endret kjøremønster til ett som er mer energieffektivt. Man blir mye mer bevisst på det når man har elbil kontra bensin. 

Anonymkode: 73d35...90a

AnonymBruker
Skrevet

Hurtiglader koster 5-6.5 kr pr kWh. Tesla sine er billigere om natten (2.40)

Å kun hurtiglade koster omtrent det samme som å svinge innom en bensinstasjon for å fylle tanken. 

Anonymkode: a69f2...40d

AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (6 timer siden):

Det tar fort 15 minutter å lade på hurtigladar. Men det kostar mykje meir enn å lade heime. Har du litt pengar liggjande, så skal du overleve i nokre månader trur eg.

Det kommet da ann på bilen. Alt fra 1 kvarter til 1 time. Fra 20 til 80%

Anonymkode: 78af1...cc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2026 den 8.29):

Hurtiglader koster 5-6.5 kr pr kWh. Tesla sine er billigere om natten (2.40)

Å kun hurtiglade koster omtrent det samme som å svinge innom en bensinstasjon for å fylle tanken. 

Anonymkode: a69f2...40d

Ikke med dagens bensinpriser på rett oppunder 30kr/literen

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tesla fra ca 2015 uten lader hjemme. Men den har gratis lading, de bilene kom med det. Så vi lader på teslalader. Er en i nærheten av her vi bor. Er litt styrete, men vi har vennet oss til det.

Anonymkode: c6a39...fa8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har tesla fra ca 2015 uten lader hjemme. Men den har gratis lading, de bilene kom med det. Så vi lader på teslalader. Er en i nærheten av her vi bor. Er litt styrete, men vi har vennet oss til det.

Anonymkode: c6a39...fa8

Ja, gratis hurtiglading er fint når man er på tur. Men hvis hurtiglading er eneste ladingen du gjør, så stakkars det batteriet. 

Anonymkode: 54c0e...b2e

AnonymBruker
Skrevet

Det er en lader ved den lokale butikken. 5min å kjøre.

Jeg ender nok med å kjøpe en rimelig EL bil. Også litt pga dieselpriser. Det er som sagt bare en kort periode jeg må lade andre steder enn hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en lader ved den lokale butikken. 5min å kjøre.

Jeg ender nok med å kjøpe en rimelig EL bil. Også litt pga dieselpriser. Det er som sagt bare en kort periode jeg må lade andre steder enn hjemme. 

Høres riktig ut. Lykke til og kos deg med et kjøretøy fra vårt århundre!

Anonymkode: 46d0b...69e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...