Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av m1ss
.
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fint at du får tillitsvalgt med på møte. Hvis tillitsvalgt skulle være syk eller bli hindret fra å delta på annen måte, si ifra at møte ikke kan gjennomføres, men må flyttes. Har du og/eller din lege tenkt på hva slags tilrettelegging som kunne hjelpe?
Lag egne notater fra møte og spare dem. Og kom tilbake å fortell hvordan det gikk.

Anonymkode: 31d0b...7f6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fint at du får tillitsvalgt med på møte. Hvis tillitsvalgt skulle være syk eller bli hindret fra å delta på annen måte, si ifra at møte ikke kan gjennomføres, men må flyttes. Har du og/eller din lege tenkt på hva slags tilrettelegging som kunne hjelpe?
Lag egne notater fra møte og spare dem. Og kom tilbake å fortell hvordan det gikk.

Anonymkode: 31d0b...7f6

.

Endret av m1ss
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare fortelle det, som det er. De er pålagt å prøve å tilrettelegge, men hvis du må sykemeldes 100% så er det forståelig.

Det er enklere for bedriften å forholde seg til en lenger sykemelding, enn av og på.

Anonymkode: a025f...ced

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ærlig talt du skyter spurv med kanoner her.

Ha med tillitsvalgt til en helt ordinært møte om sykemelding?  Forventer du konflikt eller noe? Ikke rart ledelse også forbereder seg og tar med hr først som sist..

Det er ikke vanlig at tillitsvalgt deltar så tidlig i prosessen 

Anonymkode: 8061a...c2e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ærlig talt du skyter spurv med kanoner her.

Ha med tillitsvalgt til en helt ordinært møte om sykemelding?  Forventer du konflikt eller noe? Ikke rart ledelse også forbereder seg og tar med hr først som sist..

Det er ikke vanlig at tillitsvalgt deltar så tidlig i prosessen 

Anonymkode: 8061a...c2e

En god sjef lar sine ansatte ta med tillitsvalgte. Min sjef kalte inn min tillitsvalgte selv da vi skulle ha møte. 

Anonymkode: 5927a...434

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En god sjef lar sine ansatte ta med tillitsvalgte. Min sjef kalte inn min tillitsvalgte selv da vi skulle ha møte. 

En god sjef lar arbeidstakeren bestemme selv. Men informerer om muligheten til å ha med noen. Han kaller ikke inn tillitsvalgte. Hva om det er noe arbeidstakeren ikke vil den tillitsvalgte skal vite? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

.

Endret av m1ss
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En god sjef gjør ikke de ansatte så paranoide at de ikke vil prate med hen, uten tillitsvalgt til stede.

Det er lite tillitsvalgte kan om sykemelding og tilrettelegging.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
m1ss skrev (32 minutter siden):

Denne leder har tidligere prøvd å få meg ned i stilling pga sykdom. Så fort tillitsvalgte er tilstede så endres tonen derfor velger jeg å ha med tillitvalgt.

Bra. Og du må aldri godta å gå ned i stilling grunnet sykdom. 

Anonymkode: 9b597...438

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En god sjef gjør ikke de ansatte så paranoide at de ikke vil prate med hen, uten tillitsvalgt til stede.

Det er lite tillitsvalgte kan om sykemelding og tilrettelegging.

Nei en god sjef kan man snakke med uten tillitsvalgt tilstede. Bare så synd det finnes så forbaska mange dårlige sjefer der ute...

Anonymkode: 9b597...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det en bra arbeidsplass for seg, ts, når sjefen din gjør sånn? Si det som det er, og fortell hva du trenger. Hvis legen din mener du kan jobbe noe, fortell hva du ønsker å prøve. Sånne ting er ikke lett, men trengs å prøves ut. Og så bør du, tenker jeg, med tanke på sjefen din, vurdere å bytte arbeidsplass. Sjefen opptrer ikke ålreit og vil tvinge deg ned i stilling. Men så tenker jeg og, med tanke på migrenen din, også vurdere om det finnes jobber med mindre skjerm som gjør at du ikke blir syk, hvis skjermbruken på jobben er problemet. Men det er heller en samtale du bør ha med legen din.

Anonymkode: 7d191...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten  ut som du jobber på min gamle arbeidsplass, ta med deg tillitsvalgte du. Jeg ble flyttet på, satt ned i stilling osv de kalte det tilrettelegging fra arbeidsgiver side🙄🤯 sjefen min var helt håpløs!!! Jobbet innen privat helsesektor

Anonymkode: aae3d...e2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
m1ss skrev (8 timer siden):

Hei.

Jeg har snart vært sykmeldt i én måned. Allerede etter to uker ønsket lederen min å kalle meg inn til et møte. Jeg ba da om å få ha med meg tillitsvalgt. Møtet ble derfor flyttet frem i tid, og HR er nå også innkalt. Tillitsvalgte spurte om årsaken til at HR skal delta, men fikk til svar at de kun er med som støtte for arbeidsgiver.

I morgen skal selve sykefraværsoppfølgingen finne sted. Jeg har fått beskjed om at formålet med møtet er å følge opp sykefraværet, høre hvordan situasjonen er, samt sammen se på muligheter for videre oppfølging og eventuell tilrettelegging.

Jeg er sykmeldt på grunn av migrene, og har hatt anfall nesten hver eneste dag den siste måneden. Jeg fungerer ikke i hverdagen og vet aldri hvordan formen vil være fra dag til dag. Jeg er inne i en svært dårlig periode nå, men blir fulgt opp av nevrolog og er under behandling. Fremover tror jeg ikke at jeg kan komme tilbake i 100 % stilling med én gang. Planen er heller å øke tilstedeværelsen gradvis for å unngå tilbakefall.

Jeg gruer meg og er redd for hva som skjer under slike møter. Det skal sies at jeg har brukt opp egenmeldingsdagene mine (vi er en IA-bedrift) på grunn av migrenen. Jeg har imidlertid tidligere fått innvilget unntak fra arbeidsgiverperioden fra NAV på grunn av kronisk migrene.

Har dere tips til hvordan jeg kan forberede meg? Hva slags tilrettelegging kan tilbys? jeg har en kontorjobb, 08-16, pc og telefon hele dagen. 
hva slags muligheter er det for videre oppfølgning, og hva skal jeg fortelle dem om hvordan situasjonen er? Er så redd for at det skal gå gærnt..

Synes dette høres voldsomt ut. Det er ikke vanlig med så formelle møter da. 

Anonymkode: 969bf...903

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde med lege på første oppfølging. Hun var veldig rask med å si at hun ikke så noen mulighet for tilrettelegging pga helsen min pr da, fordi jeg skulle fokusere på behandling. Men at hun så for seg at jeg ville klare hjemmekontor etterhvert. Lege var via telefon. 

Verken NAV eller arbeidsgiver stilte noen flere spørsmål da. 

Hvis du har så hyppige anfall, så ville jeg sagt du ikke ser muligheter for tilrettelegging nå, men at du har kommet inn til spesialist, og skal prøve ut medisiner, og håper dere raskt vil finne noe som stabiliserer formen din. 

Ett alternativ vil kunne være å fortsette 100% sykemelding, men logge på og jobbe litt når formen tillater det. Da fører du bare de aktuelle timene på meldekortet. Da er du ikke bundet til antall timer du skal jobbe. Den avtalen hadde jeg etter jeg hadde covid, fordi jeg var varierende i formen. 

Hva som er mulig for deg er vanskelig si uten å vite hvilke oppgaver du har. Jeg kunne pusle med forefalt arbeid, og tilpasse mengden etter formen. Alt som krevde mer tidssensitiv eller kontinuerlig oppfølging ble delegert bort. 

Anonymkode: fd513...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Det må være stusselig arbeidsmiljø der om du føler du trenger tillitsvalgt på et møte om sykefravørsoppfølging, attpåtil det aller første.... det er helt vanlig med et møte ila de første to ukene, det har vi også i våre retningslinjer.

Du møter opp, og forklarer hva som er mulig og ikke mulig med din sykdom. Det burde ikke være vanskelig å ha dialog om sitt funksjonsnivå under en sykemelding... arbeidsgiver er jo pliktig å spørre om det finnes noe han kan gjøre som gjør det mulig for deg å jobbe litt.

Anonymkode: c3d7c...20b

AnonymBruker
Skrevet

NAV gav beskjed til arbeidsgiver her at jeg ikke skulle i møter med arbeidsgiver da sykdommen ikke var kompatibel med det.

Skulle jo tro at migrene hver dag når du er under behandling burde også gå under det.

Anonymkode: 5d9e4...d4b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2026 den 8.24):

NAV gav beskjed til arbeidsgiver her at jeg ikke skulle i møter med arbeidsgiver da sykdommen ikke var kompatibel med det.

Skulle jo tro at migrene hver dag når du er under behandling burde også gå under det.

Skeptisk. Da dette er noe lege bestemmer og ikke nav. Særlig siden både arbeidsgiver og nav er pliktige i følge lovverk å bedrive sykefraværsoppfølging. 

AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (18 minutter siden):

Skeptisk. Da dette er noe lege bestemmer og ikke nav. Særlig siden både arbeidsgiver og nav er pliktige i følge lovverk å bedrive sykefraværsoppfølging. 

Du får være så skeptisk du bare vil. Det forfekter ikke sannheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...