Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått tvilsmelding på deg under studiene?  Har du selv sendt tvilsmelding på noen andre? Kan du fortelle litt om prosessen og årsakene som lå bak tvilsmeldingen? Trenger selvfølgelig ikke å oppgi informasjon som kan gjøre deg gjenkjennelig.

Anonymkode: 41a06...9c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i UH sektoren og har sendt tvilsmelding i samarbeid med praksis. Studenten ble meldt etter brudd på flere underpunkter i §7-3 i forskriften, det var absolutt ingen tvil om at han aldri vil være i stand til å utøve yrket han utdannet seg til. Studenten var selvfølgelig rykende uenig, det endte med at han sluttet studiet. Fremgangsmåten er lik alle steder det kan meldes skikkethet, du kan sjekke nettsiden til utdanningsstedet ditt for mer info. Typiske årsaker til melding er språkproblemer, psykisk sykdom, og rus, men det kan også være andre årsaker. Er du meldt inn? 

Anonymkode: 35219...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, er ikke meldt inn selv, men ønsker å vite mer, både av nysgjerrighet og for å tilegne meg mer kunnskap :) 

Og fortell gjerne hvordan det har gått videre, dersom dere vet det. Forbedring eller endring i adferd? Begynte du/studenten på et annet studie?

Praktiseres forresten tvilsmeldinger på relativt samme måte i andre europeiske land? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte i sin tid et fag hvor jeg visste at to studenter var lite skikket til å jobbe med det vi utdannet oss som. Hadde jeg visst da at jeg kunne sende tips, så hadde jeg nok gjort det. Jeg tenkte ikke en gang på at det var mulig.

Den ene av disse falt fra etter praksis. Den andre vet jeg ikke hvordan det gikk med. Tror hn ble ferdig utdannet, men håper jo det finnes rutiner som fanger vedkommende opp på annet vis. 

Dette var innen helse og begge var mennesker som ikke evnet å ivareta seg selv eller få til enkle praktiske prosedyrer.

Denne tråden fikk meg faktisk til å søke opp vedkommende og puh, ser at hn ikke jobber som det hn i sin tid ble utdannet som, men som noe annet. 

Anonymkode: e45d8...644

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faglærerlærerstudenter i praksis hvert år. Jeg har ikke sendt formell melding om noen, men jeg har vært hatt ekstra kontakt med universitetet om at et par studenter måtte få mer oppfølging, og har begrunnet dette både muntlig og skriftlig. Dette har vært studenter som skulle ut i praksis flere ganger. Dersom det hadde vært siste praksis, hadde jeg sendt inn tvil om skikkethet.

Anonymkode: 7aa80...3d9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du fått tvilsmelding på deg under studiene?  Har du selv sendt tvilsmelding på noen andre? Kan du fortelle litt om prosessen og årsakene som lå bak tvilsmeldingen? Trenger selvfølgelig ikke å oppgi informasjon som kan gjøre deg gjenkjennelig.

Har vurdert å sende det, har ikke bestemt meg enda

Anonymkode: e2482...293

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2026 den 12.26):

Har sittet i nemnda som har behandlet saker.

Det kommer inn få saker sett i forhold til antall studenter og episoder.

Ofte stryker studentene på eksamener, emnekrav og praksiser som gjør at de «faller fra» av seg selv.

Man får inn skriftlige tips, ofte fra professorer eller studenter. 
I tipsene står det helt konkrete episoder, eller gjentatte hendelser med studenten. 

Studenten har gjort eller sagt ting som ikke er forenelig med yrket vedkommende utdanner seg til. 

Tilfeller jeg kjenner til, men ikke selv har behandlet:

• Sykepleierstudent som på tredje året ikke evnet helt grunnleggende rutiner og medikamenthåndtering. Ble senere også strøket i praksis. Vedkommende hadde fått mye veiledning, men var ikke veiledbar.

• Lærerstudent som inngikk upassende relasjon med en ungdomsskoleelev. Vedkommende ble senere dømt for forholdet, og får aldri jobbe med barn og ungdom igjen.

• Sosionomstudent snoket i journalene til personer vedkommende kjente hos NAV. Strøk i praksis. 

•  Vernepleierstudent som hatet muslimer, kom med rasistiske kommentarer, viste nedlatende holdninger til kvinner, som mente at psykisk utviklingshemmede og demente ikke burde få leve, osv. - ble kastet ut mot store protester.

• Sykepleierstudenter som forkynner i praksis.
De har gjerne ment at alle aborter er drap.
At graviditet forårsaket av voldtekt også er «Guds vilje», osv. 
Ytringsfriheten står veldig sterkt i Norge, så studentene har fått fullføre studiene, men har fått tydelig beskjed om at slike holdninger ikke er OK å uttrykke på jobb i møte med sårbare mennesker.

Anonymkode: aceb2...d11

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ytringsfriheten står veldig sterkt i Norge, så studentene har fått fullføre studiene, men har fått tydelig beskjed om at slike holdninger ikke er OK å uttrykke på jobb i møte med sårbare mennesker.

Samtidig har man hatt som krav en del steder (vet ikke om dette gjelder nå) at sykepleierstudentene bekjenner seg som kristne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri gjort det selv, men da jeg tok lektorutdanningen for 6 år siden så ble flere av de jeg studerte med meldt inn. Én pga rasistiske og nedverdigende kommentarer, flere pga rus, noen pga oppførsel blant elever osv. 

Anonymkode: 77863...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke opplevd det selv, men fulgte med fra sidelinja da flere studievenner meldte inn sak på en medstudent. Vedkommende var så dårlig i norsk at det gikk utover pasientsikkerheten. Hen hadde fått flere advarsler i praksis pga. språk, hadde strøket på mange eksamener fordi sensor ikke forsto hva hen prøvde å skrive og gikk førsteåret tre ganger pga. språk, blant annet. Det endte med at hen fikk fortsette studiet, men passet på å melde inn rasismesak på vennene mine i samma slengen. 😅

Anonymkode: 1eef1...d53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke opplevd det selv, men fulgte med fra sidelinja da flere studievenner meldte inn sak på en medstudent. Vedkommende var så dårlig i norsk at det gikk utover pasientsikkerheten. Hen hadde fått flere advarsler i praksis pga. språk, hadde strøket på mange eksamener fordi sensor ikke forsto hva hen prøvde å skrive og gikk førsteåret tre ganger pga. språk, blant annet. Det endte med at hen fikk fortsette studiet, men passet på å melde inn rasismesak på vennene mine i samma slengen. 😅

Hen endte for øvrig opp med å måtte slutte fordi hen gikk tom for forsøk på samme praksisperiode. Selvfølgelig på grunn av språk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2026 den 14.44):

Har sittet i nemnda som har behandlet saker.

Det kommer inn få saker sett i forhold til antall studenter og episoder.

Ofte stryker studentene på eksamener, emnekrav og praksiser som gjør at de «faller fra» av seg selv.

Man får inn skriftlige tips, ofte fra professorer eller studenter. 
I tipsene står det helt konkrete episoder, eller gjentatte hendelser med studenten. 

Studenten har gjort eller sagt ting som ikke er forenelig med yrket vedkommende utdanner seg til. 

Tilfeller jeg kjenner til, men ikke selv har behandlet:

• Sykepleierstudent som på tredje året ikke evnet helt grunnleggende rutiner og medikamenthåndtering. Ble senere også strøket i praksis. Vedkommende hadde fått mye veiledning, men var ikke veiledbar.

• Lærerstudent som inngikk upassende relasjon med en ungdomsskoleelev. Vedkommende ble senere dømt for forholdet, og får aldri jobbe med barn og ungdom igjen.

• Sosionomstudent snoket i journalene til personer vedkommende kjente hos NAV. Strøk i praksis. 

•  Vernepleierstudent som hatet muslimer, kom med rasistiske kommentarer, viste nedlatende holdninger til kvinner, som mente at psykisk utviklingshemmede og demente ikke burde få leve, osv. - ble kastet ut mot store protester.

Det er en uting innen helse og utdanning, at ordet veiledning brukes om opplæring. Opplæring er noe helt annet enn veiledning.

Å hevde at noen mennesker ikke er veiledbare, er et ansvarsfraskrivende og alvorlig nedvurderende utsagn om noen som kan få store konsekvenser for dem det gjelder.  

Jeg jobber selv med veiledning. 

Absolutt alle mennesker er veiledbare, men ikke alle har samme evne til å lære raskt, eller lære og forstå på samme nivå som dem som er heldigere utrustet kognitivt og på annet vis. 

Det hender veiledning ikke fungerer fordi relasjonen skjærer seg eller den som skal veiledes har mistet håpet eller selvtilliten. Da er det den med formell makt som har ansvaret for å bygge opp igjen relasjonen og gi støtte. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2026 den 15.49):

Samtidig har man hatt som krav en del steder (vet ikke om dette gjelder nå) at sykepleierstudentene bekjenner seg som kristne.

Det er selvfølgelig noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en uting innen helse og utdanning, at ordet veiledning brukes om opplæring. Opplæring er noe helt annet enn veiledning.

Å hevde at noen mennesker ikke er veiledbare, er et ansvarsfraskrivende og alvorlig nedvurderende utsagn om noen som kan få store konsekvenser for dem det gjelder.  

Jeg jobber selv med veiledning. 

Absolutt alle mennesker er veiledbare, men ikke alle har samme evne til å lære raskt, eller lære og forstå på samme nivå som dem som er heldigere utrustet kognitivt og på annet vis. 

Det hender veiledning ikke fungerer fordi relasjonen skjærer seg eller den som skal veiledes har mistet håpet eller selvtilliten. Da er det den med formell makt som har ansvaret for å bygge opp igjen relasjonen og gi støtte. 

De yrkene dette gjelder er gjennomgående yrker hvor man har ansvar for andre mennesker og selv skal være i en veilederfunksjon i sitt yrke. Da kreves det rent faktisk at man har en evne til å ta imot tilbakemeldinger, reflektere over dem og endre atferd ut fra de tilbakemeldinger som blir gitt. Jeg har vært med på slike klagesaker, og i sakene jeg har vært borte i har det blitt lagt ned mye ressurser av fagfolk over tid for å hjelpe vedkommende . Skolene ønsker at elever og studenter skal lykkes. Det er bestått eksamen som lønner seg. Tenk også på hvor mange det er som bare skraper seg gjennom studier. Disse er godt under det selv med mye ekstra oppfølging. Er det et samfunnsmål å få dem ut til å ha ansvar for din mors helse eller ha ansvar for din sønns opplæring.

Min erfaring med slike saker er at det går svært, svært langt før noen i det hele tatt kan stoppes. Mens alle rundt «ser en kjedekollisjon inntreffe i sakte film».

Mitt råd til de som selv står med en slik melding - lytt til hva de prøver å fortelle deg. Legg det til grunn selv om du ikke er enig i alt, og gjør det du kan for å prøve det de sier skal skje. Hvis dere ikke får det til - med alt man prøver, vil det av og til være slik at det er noe man ikke får til, eller som «koster for mye». Ta med deg alt du har lært, og finn en annen vei og et annet studieløp. Den kunnskapen og de erfaringene du har fått vil få mening også på en annen vei.

Anonymkode: 161a4...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er selvfølgelig noe helt annet. 

Det er det slett ikke.

Det er et sprik mellom kravet til kristen tro i utdanningen og til kravet om å ikke blande tro med yrkesutøvelsen.

Enten eller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er det slett ikke.

Det er et sprik mellom kravet til kristen tro i utdanningen og til kravet om å ikke blande tro med yrkesutøvelsen.

Enten eller. 

Så vidt meg bekjent er det ikke noe krav til kristen tro, selv om utdanningsstedet bygger sin utdanning på kristne verdier. Studentmassen ved for eksempel Lovisenberg består av vidt forskjellige mennesker.

Anonymkode: 4cb9f...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...