AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Jeg søkte på en jobb der søknadsfristen gikk ut 24.8. Altså en uke siden. Jeg har ikke hørt noe enda. Er det lurt å ringe i morgen, eller blir det oppfattet som masete? Anonymkode: 675b1...bf8
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Ps - jobben er rådgiver i staten og jeg er godt kvalifisert. Ts Anonymkode: 675b1...bf8
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Masete. Det tar tid å gå gjennom alle søkerne. Samtidig skal man skjøtte sine arbeidsoppgaver. Kanskje er noen i rekrutteringsgruppen syk et par dager. Anonymkode: a25c5...39f 11
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Du får sikkert masse svar her om at det er masete, men MEG hjalp det. Anonymkode: 5163d...960 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du får sikkert masse svar her om at det er masete, men MEG hjalp det. Anonymkode: 5163d...960 Nei, det gjorde det ikke, ikke hvis det er rådgiverstilling i staten. Disse stillingene tar gjerne måneder å fylle, enda arbeidsgiver vet hvem de vil ha, fordi det er mange lover og regler. En god del faller fra i prosessen. For øvrig vet arbeidsgiver nesten alltid hvem de kommer til å ansette hvis det er en fast stilling. De ansetter noen som per i dag går i en midlertidig. Anonymkode: 027c0...383 9
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ps - jobben er rådgiver i staten og jeg er godt kvalifisert. Ts Anonymkode: 675b1...bf8 Kvalifikasjoner handler dessverre ofte ikke om utdannelse, men om å jobbe i bedriften fra før. Er selv ansatt i det offentlige. Søker jeg ny stilling der jeg er, får jeg den. Søker jeg ny stilling et annet sted i det offentlige, får jeg den ikke. De er nødt til å lyse ut, men de vet nesten alltid hvem de vil ha. Anonymkode: 027c0...383
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august Ikke ring, men det skader ikke å sende en e-post for å høre hvordan prosessen ligger an. Anonymkode: b49c3...a93 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Nei, det gjorde det ikke, ikke hvis det er rådgiverstilling i staten. Disse stillingene tar gjerne måneder å fylle, enda arbeidsgiver vet hvem de vil ha, fordi det er mange lover og regler. En god del faller fra i prosessen. For øvrig vet arbeidsgiver nesten alltid hvem de kommer til å ansette hvis det er en fast stilling. De ansetter noen som per i dag går i en midlertidig. Anonymkode: 027c0...383 Så du vet bedre hva som skjedde? 🤣 Ok. Anonymkode: 5163d...960 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ps - jobben er rådgiver i staten og jeg er godt kvalifisert. Ts Anonymkode: 675b1...bf8 Så fort går det ikke i staten, smør deg med tålmodighet Anonymkode: 449fe...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så du vet bedre hva som skjedde? 🤣 Ok. Anonymkode: 5163d...960 Korrekt. Anonymkode: 027c0...383
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august Ikke ring, det er mas. I staten tar ting tid, først skal de se gjennom søkerne, gjerne flere som skal uttale seg, og det kan ta et par uker. Så skal de kalle inn de mest aktuelle til intervju, og få intervjuene på pass, det kan ta ytterligere noen uker. Så er det evt referanseinnhenting og ansettelsesråd. Hvis ingen av kandidatene er aktuelle blir kanskje flere innkalt, eller de kan bestemme seg for å lyse ut stillingen på nytt. En uke er ingenting, du bør la det gå minst en måned før du etterspør noe. Til sammenligning søkte jeg jobb i staten med first medio oktober, intervjuet var rett før jul, ansettelsesråd i januar, og vi var ikke ferdig med kontraktsforhandlinger før februar. Ting tar tid. Ikke mas. Anonymkode: 5244a...317 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august En uke er ingenting - ikke i det private, og i hvert fall ikke i staten. Sist vi utlyste fikk vi 800 søkere. Jeg tenker med gru på hvordan min arbeidsdag ville vært om de fikk det for deg at de skulle ringe meg ... Anonymkode: 90910...ec1 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #13 Skrevet 30. august Jeg har jobbet i direktorat og departement og har vært involvert i to ansettelsesprosesser i min seksjon i departementet de siste par årene. Tid tar tid, i hvert fall ved faste ansettelser. Jobbene hos oss er forholdsvis attraktive, og det kommer vanligvis søkere fra både underliggende etater og privat næringsliv. Å velge rett person er mye viktigere enn å velge raskt, ikke minst fordi stillingsvernet er så sterkt som det er. Tidsbruken på prosessen er helt underordnet. Vi vurderer vanligvis fortløpende og velger bort de åpenbart ukvalifiserte underveis, men det er ikke til å komme unna at det blir en ny runde med siling før vi kaller inn til førstegangsintervjuer. I vikariater/engasjementer kan ting gå raskere dersom behovet har oppstått plutselig, men de fleste av disse er også godt planlagt. En telefon etter en uke ville fremstått masete. Ikke nok til å sende deg hodestups ut av prosessen, men det ville vært negativt. Ikke ring før det har gått minst et par uker til. Så ser jeg ærlig talt ikke vitsen da heller, vi har ikke glemt å svare. Vi regner også med at de som søker jobb her er interessert, så at de ringer og minner oss om det har ingen merverdi. Tvert imot. Anonymkode: e230a...19b 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august Ok, takk for råd👍🏻 Har et par venninner som pusher på at jeg må ringe, mens min magefølelse er at det blir masete. Er selv fast ansatt i kommunen. Vil det si at jeg er mindre aktuell? At de foretrekker folk som allerede jobber i staten? Ts Anonymkode: 675b1...bf8
alfathealfa Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august Det du kan gjøre nå er å be om å få kopi av søkerlista. Det er en rett du har som søker og en nokså vanlig ting å gjøre. Enhver kan få liste over selve navnene, som søker har du krav på at også kolonnen med utdanning/ erfaring er med. Da kan du se hvem andre som har søkt. Kanskje gjøre deg opp en mening om hvor landet ligger. Det kan også være interessant å se hva slags folk som søker tilsvarende stillinger, kanskje er det noe du vil justere i cv eller søknad neste gang. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august Det er helt normalt at søkere som ikke fikk jobben ikke får tilbakemelding noen gang. Enkelte arbeidsgivere er så "vennlig" at folk mottar avslag mange måneder etter at de har søkt jobb. Anonymkode: 721d4...dc6 1
Hololo Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august Kommer an på hvem du møter i andre enden, noen vil ta det som at du er engasjert, andre vil ta det som mas.
AnonymBruker Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, takk for råd👍🏻 Har et par venninner som pusher på at jeg må ringe, mens min magefølelse er at det blir masete. Er selv fast ansatt i kommunen. Vil det si at jeg er mindre aktuell? At de foretrekker folk som allerede jobber i staten? Ts Anonymkode: 675b1...bf8 Ikke alltid, men svært ofte. De venninnene må du bare si at skal slutte å mase. Anonymkode: 027c0...383
AnonymBruker Skrevet 30. august #19 Skrevet 30. august Staten ansetter sjelden utenfra uansett kompetanse, gjerne intern omplassering. Anonymkode: 01e39...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #20 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kvalifikasjoner handler dessverre ofte ikke om utdannelse, men om å jobbe i bedriften fra før. Er selv ansatt i det offentlige. Søker jeg ny stilling der jeg er, får jeg den. Søker jeg ny stilling et annet sted i det offentlige, får jeg den ikke. De er nødt til å lyse ut, men de vet nesten alltid hvem de vil ha. Anonymkode: 027c0...383 Jeg jobber og i det offentlige (fylkeskommunen) hos oss er det ikke sånn. De siste 2 årene har vi kun ansatt søkere som ikke jobbet hos oss fra før. Anonymkode: 0113a...ab2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå