AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Min sønn har 2 barn og nye samboeren har 2 barn. Jeg rakk knapt å møte henne og barna før de flyttet sammen. Jeg har 4 andre barnebarn. Allerede første gang vi møttes ville barnet på 5 år kalle med bestemor. Det er jo egentlig koselig, men føltes litt rart etter bare 15 minutter. Jeg har ikke så god økonomi, så jeg sparer opp penger hver mnd til min barnebarn som brukes på julegaver. Bursdagsgaver er såpass spredt at de kan betales av lønn den mnd. Jeg har allerede kjøpt noen julegaver til mine barnebarn, nyttige ting på salg. Det jeg sliter med er at jeg egentlig ikke vil gjøre noen forskjell på mine barnebarn og barna til svigerdatter (visste ikke helt hva jeg skulle betegne henne som). Allikevel så har jeg heller ikke lyst at mine barnebarn skal få mindre gaver nå fordi jeg må fordele pengene mine på 2 ekstra barn. Jeg skal selvfølgelig kjøpe noe nyttig til de 2 andre barna også, men ikke i samme penge størrelse. Jeg ønsker gjerne å høre hva dere andre tenker i denne situasjonen. De har vært sammen siden begynnelsen av Junior jeg har møtt henne og barna 4 ganger. Blir sikkert noen flere ganger inne jul, om forholdet varer. Anonymkode: 0bab0...944 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Jeg tenker vanlige gaver til barnebarn og en liten gave til bonusbarnebarna. Anonymkode: 68817...0ea 19 8
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Du gir selvsagt for samme sum Anonymkode: 7ba9e...7cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Vanlige gaver til barnebarn, og en mindre gave til bonusbarnebarn. Både til jul og bursdag. Sånn gjorde vi det her i alle år. Bonusbarnebarna fikk jo fra egne besteforeldre. Blir kanskje litt anderledes om de ikke har besteforeldre da. Hvis de er veldig små, forstår de ikke verdien i penger. Er de større, går det helt an å prate med dem om det, og forklare. Anonymkode: 13319...e91 17
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du gir selvsagt for samme sum Anonymkode: 7ba9e...7cc Nei, alvorlig talt! Det er jo selvfølgelig helt unødvendig. En liten oppmerksomhet er på sin plass, et par ullsokker og en marsipangris, men det holder i massevis. Anonymkode: 77613...e7a 22 5
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du gir selvsagt for samme sum Anonymkode: 7ba9e...7cc Retter for deg jeg. Du gir selvfølgelig IKKE samme sum. To av de er barnebarn og de to andre er barn med en egen familie til å ta vare på de. Anonymkode: aa796...0f6 13 4
CaptainClueless Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august Det er lite ålreit å føle seg som B-laget, så jeg anbefaler å likebehandle selv om det betyr gaver i mindre størrelsesorden til alle sammen. Da blir det i allefall ingen forskjell, og ingen trenger å føle seg annerledes enn resten. 4 4
AnonymBruker Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august Jeg er bonusbarn og fikk aldri gaver av besteforeldrne til halvsøsknene mine. Jeg har mitt eget sett med besteforeldre og fikk gaver av dem. Du gjør det som passer deg. Men å gi en mindre gave enn det de andre får er helt innafor. Hva med å legge gaven til gavekort på kino eller badeland etc? Ikke kjempedyrt, men egentlig ganske stas å få. Anonymkode: 973fc...da0 9 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Skrevet 30. august Du gir en liten oppmerksomhet. Synes det er veldig spesielt å bli kalt bestemor etter «15 minutter». Virker som de barna kanskje er vant til nye familier ofte. Anonymkode: a6e22...687 3 6
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august CaptainClueless skrev (5 minutter siden): Det er lite ålreit å føle seg som B-laget, så jeg anbefaler å likebehandle selv om det betyr gaver i mindre størrelsesorden til alle sammen. Da blir det i allefall ingen forskjell, og ingen trenger å føle seg annerledes enn resten. Men bonusbarnebarna får jo fra sine besteforeldre. Du mener virkelig at hun skal måtte gi for lik sum til alle? Nei, TS, gi en liten gave til bonusbarnebarna og det beløpet du sier at du setter av til gaver, gir du til de du er farmor/mormor til. Anonymkode: bd0d7...de0 6 1
CaptainClueless Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men bonusbarnebarna får jo fra sine besteforeldre. Du mener virkelig at hun skal måtte gi for lik sum til alle? Nei, TS, gi en liten gave til bonusbarnebarna og det beløpet du sier at du setter av til gaver, gir du til de du er farmor/mormor til. Anonymkode: bd0d7...de0 Ja, det mener jeg. Jeg er stor motstander av forskjellsbehandling. Hva med å prate med sønn og svigerdatter om det du føler på, TS? Endret 30. august av CaptainClueless 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, alvorlig talt! Det er jo selvfølgelig helt unødvendig. En liten oppmerksomhet er på sin plass, et par ullsokker og en marsipangris, men det holder i massevis. Anonymkode: 77613...e7a Trenger ikke gi en kjip gave selv om den er billig. Hvilke 5åringer ønsker seg ullsokker og marsipangris? Koster 50-100 kr for feks plusplus eller plastelina på clas ohlsson. Det er noe barn liker. Kjøp heller noe aom passer til alderen i en lav prisklasse, enn noe som viser at "du er ikke mitt barnebarn". Anonymkode: 15971...1c9 9 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #13 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gir selvsagt for samme sum Anonymkode: 7ba9e...7cc Nei, det gjør hun ikke. De andre har sine biologiske besteforeldre. En liten symbolsk gave er nok. Anonymkode: f3916...fbb 5 4
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Trenger ikke gi en kjip gave selv om den er billig. Hvilke 5åringer ønsker seg ullsokker og marsipangris? Koster 50-100 kr for feks plusplus eller plastelina på clas ohlsson. Det er noe barn liker. Kjøp heller noe aom passer til alderen i en lav prisklasse, enn noe som viser at "du er ikke mitt barnebarn". Anonymkode: 15971...1c9 Barn har godt av å lære seg at ikke alle gaver er leker og ræl som fyller opp huset. Anonymkode: 77613...e7a 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august Syns slikt er vanskelig spesielt siden en ikke vet om dette vil vare. Og hvor mye kontakt en vil ha med disse. Da min svigrinnw ble sammen med en mann med 3 barn satt vi helw fsmilien ned å spurte hvordan de ønsket. Avtalen ble da ble bursdag feiret hos min svigrinne fordi barna var der ja da kjøpte vi en ting til . Feiret ungene jul med oss fikk de en ting men max 300kr. Men vi så de 2 julaften de feiret med oss så fikk disse barna 4 ganger så mye gaver som våres barn og barna til min svigrinne .de fikk å mye dyrere gaver. Så det om de hadde fått noe av oss hadde de nok ikke merket med tanke på hvor mye de fikk fra far sin familie, mor sin familie osv. Og etter 3 år så var ungene så store at de ikke dro noe mer til far sin og vi har ikke sett de noe mer. Far er hos de på besøk osv, møttes til kino osv. Så mye har med og etter mitt hode hvor mye kontakt vil en ha med disse barna og. Jeg hadde ikke kjøpt til samme sum Anonymkode: 6f4a6...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august Moren min har alltid behandlet likt, både sine egne to barnebarn og sine bonus. Far til mine barn har ei fra før, så hun har alltid kjøpt til tre, og de har fått noenlunde likt hvert år. Min bror fikk seg kjæreste med tre barn, og da fikk også disse ca det samme beløpet som resten - men hun måtte da gå ned på summen per barn. Det ga hun meg beskjed om, og det var selvfølgelig greit. For henne var noe annet utenkelig. Nå er forholdet til barnefar slutt, men hun kjøper fortsatt en liten gave til henne. Summen er dog noe mindre nå, men hun får likefullt en gave. Tenker du må følge magefølelsen. Gi etter lommebok - og hjertet. Anonymkode: cf105...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august Jeg tenker at du kan snakke med sønnen din om det. Har barna «egne» besteforeldre de får gaver av, så kan du bare gi en liten gave. Men om du er den eneste de har hadde jeg gitt som til barnebarna mine. Anonymkode: 6cf1e...031 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august Hadde nok ikke klart å gjøre forskjell på barn. Men skal de ikke feire jul sammen, så ser jo ikke barna hva andre får. Anonymkode: 71ef2...776 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #19 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at du kan snakke med sønnen din om det. Har barna «egne» besteforeldre de får gaver av, så kan du bare gi en liten gave. Men om du er den eneste de har hadde jeg gitt som til barnebarna mine. Anonymkode: 6cf1e...031 Dette. Og jeg er overrasket over at det tok så mange poster før den kom. Sønnen til TS har all interesse av at dette blir gjort på best mulig måte. Det er flere forhold her som er relevante. 1. Har disse nye barnebarna et eget sett med besteforeldre? Hvis disse besteforeldrene ikke likebehandler sønnens barn med egne, vil hans barn komme dårligere ut hvis TS likebehandler. Det tror jeg ikke han er interessert i. 2. Hvor viktig er dette for den nye svigerdatteren? Hvis hun er av den hårsåre typen, så hadde jeg aldri i livet orket et helvetes bråk (og i verste fall mindre kontakt med sønnen og de opprinnelige barnebarna) på grunn av julegaver. Anonymkode: c648f...8b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #20 Skrevet 30. august Så lenge bonusbarn har 2 biologiske slekter, er det helt greit at de får en litt rimeligere gave fra bonus. De får jo flere gaver uansett, fra alle sine slektninger. Dersom de ikke har noe kontakt med sin biologiske farsside, hadde jeg tenkt det var anderledes. Mine egne barn er også bonusbarn. De har alltid blitt inkludert og fått gaver fra bonussiden, men feks til konfirmasjon fikk de større summer fra begge «ekte»» besteforeldre, og en mer alminnelig sum fra bonus. Helt normalt. Anonymkode: 65ef5...25d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå