AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Er ikke dette veldig mye? Jeg ser en del på finn og hos ulike oppdrettere og er ofte hunder som har litt utfordringer også. Syns selv om hunden omplasseres uten utfordringer men pga sykdom eller annet at det er dyrt. Valpepris er kkke alltid så veldig mye dyrere og da får man jo en "ny" hund som man selv kan forme og trene. Anonymkode: d20be...4c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Spørs vel hvilken rase det er. 10k er jo allerede halv pris/under halv pris og hunden er ferdig trent og stueren. Ved 1-2 år er jo den værste tenåringsfasen over også. De lever jo forhåpentligvis til de er 15-20 år. Om du ønsker en valp er jo ikke dette noe for deg uansett. Om du bare ønsker en rimelig hund så ville jeg revurdert det da det koster MYE å ha hund. Forsikring, veterinær, kiropraktor, kurs, aktiviteter, mat, godteri, utstyr til både hund og deg osv. Anonymkode: 294a4...c69 4 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Aldri i verden for min del. Kunne tatt over bikkja hvis jeg kjente eieren, og visste at den fungerte (på jakt), men ikke betalt en ukjent eier for en hund som mest sannsynligvis ikke er tatt vare på på en skikkelig måte/dressert slik som jeg vil ha dem. Anonymkode: b071a...6f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august er en hund mindre verdt mener du om den er ett år eller to kontra valp? Anonymkode: 8ffa2...5fb 6
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Hadde selv ikke betalt den prisen for en hund om den allerede kommer med utfordringer og uvaner som jeg ikke føler er greit å leve med, som kan ta tid eller bli umulig å bli kvitt selv med å bruke formue på riktig trener og trening. Er det snakk om en hund som ikke har nevn verdi problemer der skjønnhetsfeil og utstillingsfeil er jo ikke alltid av alvorlig helse problem for hverdagsliv og ikke for mange hver dags utfordringer som utagering osv så kunne jeg muligens ha strukket meg til halv pris av valpe prisen for rasen. Anonymkode: 59e45...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): er en hund mindre verdt mener du om den er ett år eller to kontra valp? Anonymkode: 8ffa2...5fb En hund med utfordringer er verd mindre i kroner og ører, ja. Anonymkode: 1241d...042 5
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): er en hund mindre verdt mener du om den er ett år eller to kontra valp? Anonymkode: 8ffa2...5fb Den økonomiske verdien til en hund er selvsagt lavere dess eldre hunden er. Anonymkode: ba37c...a50 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den økonomiske verdien til en hund er selvsagt lavere dess eldre hunden er. Anonymkode: ba37c...a50 Dette stemmer jo ikke for brukshunder. Trente gjeterhunder, jakthunder, trekkhunder eller i annen sport som feks agility. Det er derfor jeg poengterte at det spørs litt på hvilken rase TS har sett på. Anonymkode: 294a4...c69 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): er en hund mindre verdt mener du om den er ett år eller to kontra valp? Anonymkode: 8ffa2...5fb Selvsagt. Anonymkode: b3d03...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Spørs vel hvilken rase det er. 10k er jo allerede halv pris/under halv pris og hunden er ferdig trent og stueren. Ved 1-2 år er jo den værste tenåringsfasen over også. De lever jo forhåpentligvis til de er 15-20 år. Om du ønsker en valp er jo ikke dette noe for deg uansett. Om du bare ønsker en rimelig hund så ville jeg revurdert det da det koster MYE å ha hund. Forsikring, veterinær, kiropraktor, kurs, aktiviteter, mat, godteri, utstyr til både hund og deg osv. Anonymkode: 294a4...c69 Hovedsak store hunder jeg har sett på så realistisk levealder er nok ca 12 år. Vi har hatt hund før så vet om kostnader, men ble så overrasket over prisen på hundene. Anonymkode: d20be...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): er en hund mindre verdt mener du om den er ett år eller to kontra valp? Anonymkode: 8ffa2...5fb Ja det mener jeg sammen med mange andre vil jeg tro. Ts Anonymkode: d20be...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hadde selv ikke betalt den prisen for en hund om den allerede kommer med utfordringer og uvaner som jeg ikke føler er greit å leve med, som kan ta tid eller bli umulig å bli kvitt selv med å bruke formue på riktig trener og trening. Er det snakk om en hund som ikke har nevn verdi problemer der skjønnhetsfeil og utstillingsfeil er jo ikke alltid av alvorlig helse problem for hverdagsliv og ikke for mange hver dags utfordringer som utagering osv så kunne jeg muligens ha strukket meg til halv pris av valpe prisen for rasen. Anonymkode: 59e45...e6e Ja vi ser etter aktiv familie hund så kommer ikke å stille ut eller noe så skjønnhetsfeil er ikke et problem for oss. Men er så mange med adferdsproblemer. Ts Anonymkode: d20be...4c6
AnonymBruker Skrevet 30. august #13 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja vi ser etter aktiv familie hund så kommer ikke å stille ut eller noe så skjønnhetsfeil er ikke et problem for oss. Men er så mange med adferdsproblemer. Ts Anonymkode: d20be...4c6 Om dere er en aktiv familie med barn/ungdom som enda bor hjemme ville jeg nok fraråde å overta en adferdsproblem hund uansett om dere ønsker aktiv hund eller noe mer selskap kategori. Men også generelt vurdere har dere tid og driv for å trene uansett hund uavhengi av alder? Der har nok mer å si for at alle skal trives med å ha hund. Da jeg var barn så tok nok mine foreldre litt for lett på det å ha hund og krevende situasjon med barn som skulle hit og dit, i tillegg til et sykt barn. Vi hadde både omplassering hund med adferdsproblem og senere annen krevende blandingshund fra valp. Ingen av de hundene ble værende der lenge skal jeg si. Var ikke før vi fikk en hund av kategori selskapshund at det faktisk passet den livsstilen foreldrene mine hadde sammen med tilværelsen med barn/ungdom som krevde sitt. Anonymkode: 59e45...e6e
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedsak store hunder jeg har sett på så realistisk levealder er nok ca 12 år. Vi har hatt hund før så vet om kostnader, men ble så overrasket over prisen på hundene. Anonymkode: d20be...4c6 Da vil jeg heller anbefale å finne en oppdretter som du liker og spør om du kan få stå på interesseliste for kommende kull. Da får du følge prosessen helt fra start. Bakgrunnssjekk av foreldre, hvilke kombinasjoner de har gjort før, resultat på hel og halvsøsken osv. er viktig. Mtp du snakker om adferdsproblemer (knyttet til rasen?) ville jeg hatt hovedfokus på å undersøke det mentale og gemytt hos foreldrene og evt søsken. Følg opp at de har gjort de anbefalte veterinærundersøkelsene og resultatene er innenfor god og etisk avl. Anonymkode: 294a4...c69 1
Guddla Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da vil jeg heller anbefale å finne en oppdretter som du liker og spør om du kan få stå på interesseliste for kommende kull. Da får du følge prosessen helt fra start. Bakgrunnssjekk av foreldre, hvilke kombinasjoner de har gjort før, resultat på hel og halvsøsken osv. er viktig. Mtp du snakker om adferdsproblemer (knyttet til rasen?) ville jeg hatt hovedfokus på å undersøke det mentale og gemytt hos foreldrene og evt søsken. Følg opp at de har gjort de anbefalte veterinærundersøkelsene og resultatene er innenfor god og etisk avl. Anonymkode: 294a4...c69 Endret 30. august av Guddla .
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2026 den 17.59): Spørs vel hvilken rase det er. 10k er jo allerede halv pris/under halv pris og hunden er ferdig trent og stueren. Ved 1-2 år er jo den værste tenåringsfasen over også. De lever jo forhåpentligvis til de er 15-20 år. Om du ønsker en valp er jo ikke dette noe for deg uansett. Om du bare ønsker en rimelig hund så ville jeg revurdert det da det koster MYE å ha hund. Forsikring, veterinær, kiropraktor, kurs, aktiviteter, mat, godteri, utstyr til både hund og deg osv. Anonymkode: 294a4...c69 Jeg ønsket meg en rimelig hund, og jeg er fullt klar over de løpende kostnadene man har som hundeeier. Selv om jeg gikk for en billig omplasseringshund er jeg likevel villig til å oppsøke veterinær med en gang jeg ser behovet. Når jeg skal kjøpe hundeutstyr ser jeg etter rimelige alternativer. Med godbiter og tyggebein kjøpe jeg i større mengder for lavere kilospris, og med fór ser jeg alltid etter salg. Likevell sparer jeg ikke når det gjelder helse. De får flåttmiddel og årlig vaksine. Min forrige gikk på Librela som er svindyrt, men det nølte jeg ikke med når det betydde høyere livskvalitet for hunden. Man kan være en ansvarsfull hundeeier som er villig til å bruke penger på dyret, men likevell være litt "gnien". Kiropraktor er et eksempel på noe man aldri MÅ bruke penger på for hunden sin. Det samme gjelder hundefrisør, og aktiviteter. Aktiviteter koster vell bare om man stiller ut, konkurrerer eller trener i klubb. De fleste gjør ikke det. Å gå tur i skogen eller trene på en grusbane er gratis. Man trenger heller ikke spesielt utstyr til seg selv som hundeeier egt. Tenker du på sånn trenevest eller hundførerbukse? Jeg har fått fb-reklame for sånt. Vesten er greit nok, men resten er bare tullete. Egen bukse eller jakke for hundeeiere. For noe vås 😂 Anonymkode: 74ec7...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ønsket meg en rimelig hund, og jeg er fullt klar over de løpende kostnadene man har som hundeeier. Selv om jeg gikk for en billig omplasseringshund er jeg likevel villig til å oppsøke veterinær med en gang jeg ser behovet. Når jeg skal kjøpe hundeutstyr ser jeg etter rimelige alternativer. Med godbiter og tyggebein kjøpe jeg i større mengder for lavere kilospris, og med fór ser jeg alltid etter salg. Likevell sparer jeg ikke når det gjelder helse. De får flåttmiddel og årlig vaksine. Min forrige gikk på Librela som er svindyrt, men det nølte jeg ikke med når det betydde høyere livskvalitet for hunden. Man kan være en ansvarsfull hundeeier som er villig til å bruke penger på dyret, men likevell være litt "gnien". Kiropraktor er et eksempel på noe man aldri MÅ bruke penger på for hunden sin. Det samme gjelder hundefrisør, og aktiviteter. Aktiviteter koster vell bare om man stiller ut, konkurrerer eller trener i klubb. De fleste gjør ikke det. Å gå tur i skogen eller trene på en grusbane er gratis. Man trenger heller ikke spesielt utstyr til seg selv som hundeeier egt. Tenker du på sånn trenevest eller hundførerbukse? Jeg har fått fb-reklame for sånt. Vesten er greit nok, men resten er bare tullete. Egen bukse eller jakke for hundeeiere. For noe vås 😂 Anonymkode: 74ec7...c0e Tenkte hovedsakelig på turklær. Har slitt ut så mange skopar etter at jeg fikk hund. Ville heller ikke avskrevet kiropraktor, spesielt når de blir eldre. DNB har forøvrig en fin oversikt her: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/sa-mye-koster-det-a-fa-hund Er enig i at en kan spare inn noe på å kjøpe kvalitet på salg eller brukt ja. Anonymkode: 294a4...c69 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2026 den 18.56): Den økonomiske verdien til en hund er selvsagt lavere dess eldre hunden er. Anonymkode: ba37c...a50 Om du vurderer et dyr ut i fra deres økonomiske verdi er det et signal på at du ikke burde ta til deg et dyr! Anonymkode: 89bef...54c 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du vurderer et dyr ut i fra deres økonomiske verdi er det et signal på at du ikke burde ta til deg et dyr! Anonymkode: 89bef...54c Så man burde ikke stusse over at f.eks en blandingshund på 3 år med adferdsproblemer koster det samme som en valp fra gode linjer blant en av de dyrere rasene? Anonymkode: 74ec7...c0e 3
Seff Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2026 den 17.59): Spørs vel hvilken rase det er. 10k er jo allerede halv pris/under halv pris og hunden er ferdig trent og stueren. Ved 1-2 år er jo den værste tenåringsfasen over også. De lever jo forhåpentligvis til de er 15-20 år. Om du ønsker en valp er jo ikke dette noe for deg uansett. Om du bare ønsker en rimelig hund så ville jeg revurdert det da det koster MYE å ha hund. Forsikring, veterinær, kiropraktor, kurs, aktiviteter, mat, godteri, utstyr til både hund og deg osv. Anonymkode: 294a4...c69 Man vet jo ikke om hunden er ferdig trent og/eller stueren. Mange som omplasserer hunder, skylder på manglende tid, og da kan man vel gå ut fra at de ikke har hatt tid til å trene hunden og gi den det den trenger. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå