Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags råd vil du gi Kong Haakon?

Jeg likte godt denne artikkelen fra Tv2:

Et stort ansvar hviler på hans skuldre

Der står det blant annet: 

"Vi har ikke sett så mye av de menneskelige sidene av Haakon. Kanskje enda mindre de siste årene.

Han har valgt alle ord med omhu, og masken har vært på.

Det har nok vært krevende tider for kong Haakon, men han har gjort alt han kan for å ikke vise det."

Så mitt råd er: vær så snill å legg av deg denne masken. Det er mye bedre med en genuin konge, som viser sine menneskelige sider. Og nå tenker jeg ikke på å kaste masken her og nå, men om ett år. Når ting har roet seg, han har fått hvilt litt ut og det uvanlige nye har blitt den nye normalen. Da vil jeg mye heller se en konge uten maske og uten å være så "glatt" i alle intervjuer som han alltid har vært. Jeg skjønner han trenger masken nå, for å klare å stå oppreist, for han har brukt denne strategien i møte med media i hele livet sitt egentlig. Vi som kun har sett han på TV, har aldri sett den autentiske Haakon, tror jeg.

Og dette bildet er virkelig vakkert. Gjenkjenner sorgen i blikket når man har gått/ går gjennom tøffe tider.

FØRSTE: Det første portrettet av kong Haakon VIII. Foto: Kongehuset

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil råde ham til å være akkurat som han er. Har alltid hatt et særdeles godt inntrykk av Haakon. Veldig reflektert, lojal, tenker før han snakker, god og lun humor som sin far og bestefar. 

Anonymkode: 8fa79...c76

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Interessant, for det jeg tenkte jeg skulle svare bare ut fra tittelen på tråden var: Ha empati

Det som er interessant er at det passer litt med det denne personen har observert, de etterlyser menneskelighet.

Anonymkode: 16550...06b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg si at han bør komme seg rundt i Norge og møte folk. Han må i møter med nordmenn vise at han er varm, trygg, empatisk, interessert, dedikert til oppgaven og at han forhåpentligvis har humor. Og han bør få seg en god taleskriver. Det er ofte talene vi legger merke til.

Og han må vise at valgspråket Alt for Norge ikke bare er tomme ord.

Anonymkode: d5b3a...7c5

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørte på Dagsrevyen i går at de sa han var opptatt av globale spørsmål.

Det bør ikke gå på bekostning av forholdet til det som skjer i Norge. 

Jeg tenker også at han må legge av seg de tomme flosklene. Han må vise hvem han er. Enig i at han bærer en maske som gjør meg mistenksom for hvem han egentlig er og hva han skjuler.

Anonymkode: fb816...e6e

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da vil jeg si at han bør komme seg rundt i Norge og møte folk.

Han har jo ikke noe valg, signingsferd kalles det og blir gjort ved hvert tronskifte. Men er enig med flere her, ikke så lett å se personligheten hans. Så håper han kommer litt ut av skallet der. Om dronningen gidder å være med på det eller har helse til det - gjenstår å se. Må si etter jeg leste den private meldingen hun sendte avgårde om at hun "kjedet seg" i et bryllup så tenker jeg ikke noe annet enn akkurat det hver gang jeg ser henne. Hun kjeder seg og vil ikke være der. 

Anonymkode: 3f038...87c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Rollen som kronprins/-prinsesse krever at man viser en maske utad, tror jeg

En kronprins eller -prinsesse skal alltid "gå to skritt bak" den regjerende monark, skal ikke ta fokuset bort fra monarken (annet enn når dette er hensiktsmessig), skal ikke skinne mer enn monarken. Og likevel er det forventet at kronprins-/prinsesse er tilstede og tydelig. Jeg tror det gjør at de som har en slik rolle ikke kan vise hvem de er fullt ut, fordi det da vil kunne sette dem mer i fokus enn monarken.

Vi har sett det flere ganger i løpet av siste få årene, at H har vært veldig formell og korrekt når han har snakket på oppdrag fra Kong Harald, hvor han er "arbeideren", "budbringeren", "forhandleren", "diplomaten", "leder uten å være leder", hvor han har inntatt rollen som rent profesjonell, hvor hans person ikke har skullet vært i fokus. Når en bedriftsleder eller -eier, eller en offentlig ansatt opptrer slik, da forventer vi at det skal være på den måten. Av kongelige har vi andre forveninger, ønsker å bli bedre kjent med hvem personen bak er, samtidig er det nettopp rollen/tittelen som gjør at han ikke har kunnet tre frem fullt og helt som seg selv.

Jeg tror han har fått med seg viktige grunnverdier, og at hans far har lært ham mye, så jeg tror Kong Haakon nå bør stole på seg selv og bruke gode verdier og den lærdommen han har med seg i sitt videre virke. Og er det noe Kong Harald har vist, så er det at man bør være seg selv, by på seg selv, og at det er mulig uten at de mest private sidene av livet brettes ut.

Personlig ønsker jeg at han en gang for alle vil rydde opp i alt rotet rundt prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett, for slik disse to holder på, det kan gjøre at Kongehuset vil miste sin støtte hos folket.

Anonymkode: 7715e...6e8

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt råd er å gjøre det på sin måte og stå stødig i den han er og den han vil være for landet og kongehuset.

Og så kan jeg legge til at jeg håper han IKKE lytter til de "kritiske stemmer" men står stødig i det som kommer for jeg tror han vil bli en god konge som sin far og de før  ham. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bli mer menneskelig, han virker veldig akademisk og stiv som person. Kanskje dette endres med årene nå.

Norge først, opprette fysisk grense mot alle våre naboland. Eneste adkomst inn til Norge er arbeidsvisum eller turistvisum. Dette vil skape mye mindre kriminalitet i vårt land. Avvikle asylordningen inntil videre, så man får tid til å rydde opp i de som er her.

Bunnen i samfunnet MÅ løftes, den sosiale dumpingen i arbeidslivet er stor.

Norge må tømmes for løsgjengere som kommer hit for å tigge penger, kriminelle handlinger, pante flasker, selge blader...etc..

DETTE! Skal vår Konge fronte, som "Alt for Norge!"

Anonymkode: e867d...352

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å samarbeide med World Economic Forum, og sett folket først. 

Anonymkode: 97547...8d4

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fy søren jeg synes synd på han. Jeg synes han ser vettskremt ut i blikket på det bildet. 

Store sko for han å fylle. Han kan uansett ikke bli en ny Harald, han må finne sin egen rute.

Anonymkode: 9f404...d32

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy søren jeg synes synd på han. Jeg synes han ser vettskremt ut i blikket på det bildet. 

Store sko for han å fylle. Han kan uansett ikke bli en ny Harald, han må finne sin egen rute.

Anonymkode: 9f404...d32

Charles var vel ikke så glad han heller når modern ble borte..

• Liker 3
Skrevet

Å bruke den tiden som trengs for å gå seg til alt han vet om og alle nye ting som kommer etter hvert. Trekk ut basisen fra sin fars personlige stil som type og så forme sin gjerning etter hvem han er selv etter hvert. Han har sin egen størrelse i sko og trenger ikke å tenke på å skulle fylle ut sin fars sko. Han trenger heller ikke forsøke å overgå sin fars humor, han har sikkert sin egen måte å se ting på og litt småsmil som kommer til syne etter hvert når det er rett tid og sted. Hold tunga rett i munnen, tillate seg å være et menneske som ikke er feilfri...puste med magen og ta et steg av gangen. 

Ville ikke ha rådet han til noe mere enn det. ;) Ta det pent. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Norge først, opprette fysisk grense mot alle våre naboland. Eneste adkomst inn til Norge er arbeidsvisum eller turistvisum. Dette vil skape mye mindre kriminalitet i vårt land. Avvikle asylordningen inntil videre, så man får tid til å rydde opp i de som er her.

Det er kongen du snakker om.

Anonymkode: 8fa79...c76

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker han bør ta vare på seg selv og finne tilbake til den reflekterte unge mannen som studerte i USA. 

Han er meget god. 

Og jeg ønsker han lykke til i gjerningen.

Endret av Flintis
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til Håkon! Dette kommer du til å klare kjempefint, du har fått bra «opplæring og gode verdier fra din far» 

hele landet har ryggen din ❤️

Anonymkode: f0459...d82

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Miss Meilir skrev (1 time siden):

Hva slags råd vil du gi Kong Haakon?

Jeg likte godt denne artikkelen fra Tv2:

Et stort ansvar hviler på hans skuldre

Der står det blant annet: 

"Vi har ikke sett så mye av de menneskelige sidene av Haakon. Kanskje enda mindre de siste årene.

Han har valgt alle ord med omhu, og masken har vært på.

Det har nok vært krevende tider for kong Haakon, men han har gjort alt han kan for å ikke vise det."

Så mitt råd er: vær så snill å legg av deg denne masken. Det er mye bedre med en genuin konge, som viser sine menneskelige sider. Og nå tenker jeg ikke på å kaste masken her og nå, men om ett år. Når ting har roet seg, han har fått hvilt litt ut og det uvanlige nye har blitt den nye normalen. Da vil jeg mye heller se en konge uten maske og uten å være så "glatt" i alle intervjuer som han alltid har vært. Jeg skjønner han trenger masken nå, for å klare å stå oppreist, for han har brukt denne strategien i møte med media i hele livet sitt egentlig. Vi som kun har sett han på TV, har aldri sett den autentiske Haakon, tror jeg.

Og dette bildet er virkelig vakkert. Gjenkjenner sorgen i blikket når man har gått/ går gjennom tøffe tider.

FØRSTE: Det første portrettet av kong Haakon VIII. Foto: Kongehuset

Tenk at det bildet ble tatt ca 4 timer etter Kong Harald sin død. Tenk deg den sorgen han kjenner på og som jeg synes er svært tydelig i øynene hans. 

Mitt råd til Kong Håkon er å ikke være så stiv, slipp deg løs og vær deg selv. Bruk humoren din, alt må ikke være grav alvorlig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Abdisér.

Anonymkode: e0e60...a83

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet

Abdiser.

• Liker 7
  • Nyttig 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...