AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Hei! Jeg hadde bursdagsfeiring i går. Jeg inviterte kun mine nærmeste venner, fordi jeg ønsket å ha det rolig og være sammen med folk jeg føler meg trygg på. Jeg er totalavholds på grunn av et problematisk forhold til alkohol. Jeg har flere ganger kunne dødd, og når jeg først begynner å drikke, klarer jeg ikke å slutte. Vennene mine vet dette ganske godt, siden de har sett meg i den situasjonen og jeg har vært åpen om det. Da de kom på feiringen i går, hadde de med seg alkohol. Heldigvis var det ikke sprit, men cider, så jeg lot dem drikke den i stedet for å be dem om å la være. Det ville jo uansett føltes ganske kjipt for meg å nekte dem det. Jeg har også vært i en sårbar periode den siste tiden, etter å ha flyttet til en ny by etter å ha vært etablert et annet sted, og samtidig startet i en ny jobb. Jeg har derfor følt meg ekstra sårbar og hatt en del trang til alkohol. Samtidig har jeg ikke hatt tilgang på alkohol, så jeg har heller ikke hatt fristelsen til å skaffe meg det. Da gjestene dro, var det noe alkohol igjen, og jeg endte opp med å drikke opp restene. Det var ikke nok til at jeg ble full, men jeg ble skremt over at jeg tydeligvis ikke har så mye kontroll som jeg trodde. Jeg legger ansvaret på meg selv. Jeg tenker at jeg kanskje burde ha sagt tydeligere at jeg ikke ønsket at det skulle være alkohol hjemme hos meg, selv om de vet at jeg er alkoholavhengig og har vært totalavholds i 2 ½ år Er dette tilbakefall? Må jeg starte fra dag 0? Anonymkode: 1f9a9...a20 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august At det var et tilbakefall er ikke synonymt med at du starter på satt 1. I tellingen, kanskje, men du har åpenbart ikke rykket tilbake til start i kampen mot avhengighet heller. Du drakk alene da du en sjelden gang hadde en tilgang på alkohol du ellers sørger for å unngå. Det skjedde også da den sosiale anledningen var over og ingen lenger så deg. Dette skjer også i en periode der du har kjent at du er nærmere å gå på en smell enn ellers, i hvert fall en periode der trangen har vært større. Det er en sprekk. Å behandle eller omtale det som noe annet er nok fristende for både deg og andre, at det ikke er «såå farlig» og at dette var en bagatell. Men nettopp den flyttingen av grenser er farlig. Å skyve på disse grensene og definisjonene utgjør en risiko for at man lar det skli ut. For deg er det totalavhold som gjelder, og nå var du ikke totalt avholden. Det er ingen krise, men det er et tilbakefall. Og da må du ta deg i det. Noe du virker å gjøre. Du begynner overhodet ikke hele prosjektet på nytt. Det er jo ikke antall dager som er prosjektet, det er å få bukt med avhengigheten, og det er du fortsatt mye bedre rustet for enn den dagen man korker flaska etter lang tids misbruk. Samtidig var det en sprekk. De to kan være sanne samtidig. Anonymkode: a6fea...4ae 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At det var et tilbakefall er ikke synonymt med at du starter på satt 1. Anonymkode: a6fea...4ae «På dag 1», skulle det selvfølgelig stå. Anonymkode: a6fea...4ae 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august Hadde ikke falt meg inn å ta med alkohol om jeg skal til en tørrlagt alkoholiker, og så i tillegg sette igjen alkohol. Dette er virkelig hensynsløs atferd Anonymkode: 60a91...864 14
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Jeg hadde ikke tatt med sjokolade til en rolig feiring hos en tørrlagt venn i det hele tatt, jeg hadde bare antatt det var et alkoholfritt hus. Hadde hvertfall aldri satt igjen noe! De høres veldig tankeløse ut. Du har jo hatt et lite tilbakefall ja, men det er ikke som du starter på scratch igjen. Bare hatt et lite snublesteg bakover. Det som er viktig nå er jo at du sørger for at dette blir med det, og at di fortsetter fremover ❤️ Anonymkode: db016...e48 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke tatt med sjokolade til en rolig feiring hos en tørrlagt venn i det hele tatt, jeg hadde bare antatt det var et alkoholfritt hus. Hadde hvertfall aldri satt igjen noe! De høres veldig tankeløse ut. Du har jo hatt et lite tilbakefall ja, men det er ikke som du starter på scratch igjen. Bare hatt et lite snublesteg bakover. Det som er viktig nå er jo at du sørger for at dette blir med det, og at di fortsetter fremover ❤️ Anonymkode: db016...e48 Sjokolade? 🙈 Himmel, der avslørte stavekontrollen min hva jeg er mest opptatt av hverfall. Beklager, mente selvfølgelig alkohol. Anonymkode: db016...e48 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Neste gang er du tydelig på at det er alkoholfritt arrangement har du ikke vært i nærheten av alkohol i 2,5 år? Anonymkode: d4cc7...d58
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Det er læring. Du er ikke tilbake på dag 1, du har 2,5 år med erfaring når du nå skal takle en sprekk. Sprekk er det du lærer mest av. Minn deg selv på i dag hva som fikk deg til å slutte i første omgang. Opp på hesten igjen, dette klarer du. Tilbakefall blir det kun hvis du gir etter i dag også. Neste anledning har du klar en mestringsstrategi slik at du ikke havner i den situasjonen igjen. Anonymkode: 63dda...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): ønsket å ha det rolig og være sammen med folk jeg føler meg trygg på. Vennene mine vet dette ganske godt, siden de har sett meg i den situasjonen og jeg har vært åpen om det. Da de kom på feiringen i går, hadde de med seg alkohol. Du bør sette deg ned og revurdere hvem som er dine ekte venner her i livet. Hvis dette er folk du føler deg trygg på så lurer jeg på hvem du IKKE føler deg trygg på. Sånt gjør man bare ikke hvis man ønsker å støtte en tørrlagt alkoholiker. Anonymkode: 991ea...406 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Som flere her skriver, så tar man ikke med seg alkohol til en tørrlagt alkoholiker!! Det er rett og slett dårlig gjort av vennene din! Anonymkode: b8823...bc7
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Du må skaffe deg nye venner. Gode venner tar ikke med alkohol til en bursdagafeiring til en alkoholiker. Og å SETTE IGJEN ALKOHOL i tillegg er så graverende at jeg ikke vet hva jeg skal si…. Det er ditt ansvar å ikke drikke. Ta ansvaret ditt. Skaff deg nye venner. Disse suger og gjør ikke livet ditt enklere for deg, tvert i mot. Anonymkode: aca58...c31 1
AprilLudgate Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august Det var et tilbakefall, men du starter ikke på 0. Jeg synes du skal fortelle vennene dine om hva som skjedde, og at du derfor fremover inviterer til alkoholfrie samlinger. Jeg klarer ikke helt forstå at de lot det være igjen alkohol 😬 Har du en sponsor i AA eller psykolog? 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #13 Skrevet 30. august Jeg har en venninne som er tørrlagt alkoholiker, og selv om hun sier det er helt greit om andre drikker alkohol rundt henne så drikker jeg brus. Hun drikker selv alkoholfri øl. Hun er såpass fokusert på at «70% sprekker» at det kjennes litt som hun prøver å ufarliggjøre det, jeg vil ikke på noen måte friste henne. Jeg kan selv ha et problem med å begrense mengde (på fest, ikke på en restaurant f.eks.), men har heldigvis ingen problemer med å la være å drikke. Synes også det er hensynsløst å sette igjen alkohol, ville tenkte at de ønsket å se meg sprekke. Anonymkode: 02d86...b9e
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du må skaffe deg nye venner. Gode venner tar ikke med alkohol til en bursdagafeiring til en alkoholiker. Og å SETTE IGJEN ALKOHOL i tillegg er så graverende at jeg ikke vet hva jeg skal si…. Det er ditt ansvar å ikke drikke. Ta ansvaret ditt. Skaff deg nye venner. Disse suger og gjør ikke livet ditt enklere for deg, tvert i mot. Anonymkode: aca58...c31 Ansvaret har jeg tatt! Det er kun min feil at jeg drakk, har ikke sagt noe annet. Jeg bare føler jeg kanskje har startet fra starten, men innerst inne vet jeg at jeg ikke har det. Jeg kan heller bruke erfaringen videre, ved å være tydelig når jeg inviterer, og erkjenne at jeg er kanskje mer sårbar enn jeg tror ved overganger. TS Anonymkode: 1f9a9...a20
AnonymBruker Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august Det er bra at du har selvomsorg til å reflektere over dette slik du gjør. Har du noen du kan snakke med? Det håper jeg du har. Det er naturligvis en sprekk. Men du har mye erfaring som setter deg bedre rustet nå enn den gangen. Hold fast i det. Jeg synes ikke en god venn setter deg i en slik situasjon, og tar med alkohol i ditt hjem overhodet, men mulig man kan sette det på at de er tankeløse. Det er definitivt en god idé å gi klare beskjeder en annen gang. Kan det være en mulighet også å ha en sosial krets av mennesker som ikke bruker alkohol så du har flere sosiale arenaer? Tenker på at IOGT har mange ting man kan engasjere seg i. Der er totalavhold et krav for medlemskap, men det er ikke en AA-organisasjon, de driver samfunnsbyggende aktiviteter. Kjenner en del som er med der, mye fine folk. Har vært med en del på noen aktiviteter de har (er ikke medlem selv) og støtter bistandsorganisasjonen deres FORUT. Anonymkode: 9a012...64a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august Har du muligheten til å ta kontakt med dem som har hjulpet deg å bli rusfri? Min samboer har direktenr til Blåkors om det blir krise. Anonymkode: 678bf...cb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå