Gå til innhold

Byttedag mandag eller fredag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50 med byttedag på mandager. Har hatt det siden bruddet. Eksen vil ha byttedag på fredager i stedet for, uten å gi noen argumenter til hvorfor. Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper?

Fordel med byttedag på mandager:

Enkelt å sjekke i kalenderen når man har barn 1 hel uke

Fint å avslutte uken med helg og tid sammen

Enklere å ha langhelg, fordi man ikke må styre med å planlegge med en vanskelig eks

Bakdel med byttedag på fredager:

Ikke noe samarbeid, så vil ikke vite om det feks er bursdag eller noe som skjer i helgen når jeg henter på fredag

Fordel med byttedag på fredag:

Starter uken sammen med helg og tid sammen

Anonymkode: abadf...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bursdager og ting som skjer i helgene må dere vel samkjøre/informere om uavhengig av byttedag?

Vi har alltid hatt midt i uken.

Anonymkode: 909cd...301

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bursdager og ting som skjer i helgene må dere vel samkjøre/informere om uavhengig av byttedag?

Vi har alltid hatt midt i uken.

Ts her

Får som regel invitasjon i sekken i løpet av uken, og kommer den "for tidlig" så tar han den ut av sekken og gir ikke beskjed, så har dessverre gått glipp av noen bursdager, derfor jeg er litt skeptisk til den delen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Langhelg er jo ett fett om dere bytter fredag eller mandag. Bytter dere fredag kan du reise fredag morgen og bli så lenge du vil. Bytter dere mandag kan du reise når du vil og komme hjem mandag morgen.

Hvis barna er veldig slitne etter skoleuka er det dumt å bytte på fredager. Da får de den mentale / emosjonelle belastningen i tillegg. For noen er det bedre å ha hatt helga til å bli uthvilt før de bytter.

For andre er det mer slitsomt å bytte hjem og starte skoleuka på samme dag. For noen kan det være fint å starte samværet med å ha mye tid sammen.

Hvis en av dere er singel og ønsker å date er det en ulempe med fredag - fredag, da det er stor sannsynlighet for at andre foreldre (som dere dater) har man-man. Da får man bare møttes annenhver helg.

Anonymkode: ec883...a49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer dere ikke å ha noe samarbeid rundt barna, om byttedagen ikke er på en mandag? 

Skjønner heller ikke hvorfor det er enklere å sjekke kalenderen om barna kommer på en mandag?

For barna sin del kan det være en fordel med å bytte på fredag. Om dere bytter annenhver uke, er det ofte veldig slitsomt for barna. De føler gjerne at de bor i en bag, og får liksom aldri helt landet en plass. Ved å bytte på fredag, får de i det minste startet med å komme i orden og prøve å lande litt før ny barnehage/skoleuke starter.

Anonymkode: d758e...f3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Langhelg er jo ett fett om dere bytter fredag eller mandag. Bytter dere fredag kan du reise fredag morgen og bli så lenge du vil. Bytter dere mandag kan du reise når du vil og komme hjem mandag morgen.

Hvis barna er veldig slitne etter skoleuka er det dumt å bytte på fredager. Da får de den mentale / emosjonelle belastningen i tillegg. For noen er det bedre å ha hatt helga til å bli uthvilt før de bytter.

For andre er det mer slitsomt å bytte hjem og starte skoleuka på samme dag. For noen kan det være fint å starte samværet med å ha mye tid sammen.

Hvis en av dere er singel og ønsker å date er det en ulempe med fredag - fredag, da det er stor sannsynlighet for at andre foreldre (som dere dater) har man-man. Da får man bare møttes annenhver helg.

Anonymkode: ec883...a49

Ts her

Ang langhelg så tenker jeg på å ta med barn. Typisk inneklemt dag og fri eller planleggingsdag. Eksen svarer lite på meldinger, så vanskelig å planlegge noe utenom det satte samværet

Jeg er singel, men dater ikke, men ser hva du mener. Virker som mandag til mandag er mest vanlig

Bakdelen med mandag nå, er utrolig slitne barn som kommer hjem etter helg med mye rangling. Så fredag starter bedre, og da vil han måtte ta de slitsomme mandagene selv

Vanskelig å se alle fordeler/bakdeler syns jeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klarer dere ikke å ha noe samarbeid rundt barna, om byttedagen ikke er på en mandag? 

Skjønner heller ikke hvorfor det er enklere å sjekke kalenderen om barna kommer på en mandag?

For barna sin del kan det være en fordel med å bytte på fredag. Om dere bytter annenhver uke, er det ofte veldig slitsomt for barna. De føler gjerne at de bor i en bag, og får liksom aldri helt landet en plass. Ved å bytte på fredag, får de i det minste startet med å komme i orden og prøve å lande litt før ny barnehage/skoleuke starter.

Anonymkode: d758e...f3d

Ts her

Har tenkt på det samme! Starter med en kjekk helg, er jo positivt.

Det er lettere å kikke på kalenderen og si uke 1 ikke min, uke 2 min, og ikke uke 2 min, men ikke helgen i uke 2, men det er vel kanskje vane også?

Det er dessverre nesten ikke samarbeid.. Får ikke svar, enten jeg gir beskjeder eller spør om noe. Har gitt opp å "låne" for å gå i selskap feks, til besteforeldre eller søskenbarn, og han spør heller ikke meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre nesten ikke samarbeid...

Da hadde jeg ikke endra på noe som fungerer 

Anonymkode: 24d24...3e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da hadde jeg ikke endra på noe som fungerer 

Anonymkode: 24d24...3e4

Ts her

Fungerer vel egentlig ikke, men har vendt meg til situasjonen som den er og godtatt at det er slik. Kan godt være jeg tar helt feil, og hvis han hadde gitt argumenter for hvorfor han vil bytte, hadde jeg sikkert forstått (fikk vite gjennom en tredjepart at han vil bytte byttedag)

AnonymBruker
Skrevet

Ts, igjen,

Spør her fordi det sikkert er mye jeg ikke har tenkt på, men må jo være grunner til at folk velger forskjellige dager. Midt i uken, feks, hadde jeg ikke tenkt på. Går bare etter gammel vane

Skrevet

Enklere å sjekke kalenderen?

AnonymBruker
Skrevet

Fy f… stakkars barn…

Anonymkode: c715a...1d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy f… stakkars barn…

Anonymkode: c715a...1d5

Enig.

Hilsen ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er disse barna?

Anonymkode: af5dc...e88

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å ha en kalender. Det vender man seg fort til. Det er vel kanskje noe uregelmessige uker uansett, i forbindelse med helligdager og ferier.

Da min mann hadde annenhver uke hadde de byttedager først tirsdag, så torsdag. Da gikk de til den andre etter skolen. Da ble det ikke så mye «oppbrudd» for dem.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du problematiserer det meste. Kjenner noen som gikk over til bytte fredag, 13 åringen som ville det. Hvorfor vet jeg ikke. Hva gjør du om bursdagen er en tirsdag i din uke? Da kommer vel inbydelsen i slutten av far sin uke. 

Anonymkode: 1dacb...923

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 50/50 med byttedag på mandager. Har hatt det siden bruddet. Eksen vil ha byttedag på fredager i stedet for, uten å gi noen argumenter til hvorfor. Kan dere hjelpe meg med fordeler og ulemper?

Fordel med byttedag på mandager:

Enkelt å sjekke i kalenderen når man har barn 1 hel uke

Fint å avslutte uken med helg og tid sammen

Enklere å ha langhelg, fordi man ikke må styre med å planlegge med en vanskelig eks

Bakdel med byttedag på fredager:

Ikke noe samarbeid, så vil ikke vite om det feks er bursdag eller noe som skjer i helgen når jeg henter på fredag

Fordel med byttedag på fredag:

Starter uken sammen med helg og tid sammen

Jeg og eks har god kommunikasjon så vi slipper den greia dere har.

Men lærte meg det at bytting på mandager ble en for brå overgang for barnet. Ny uke, nytt hjem, ble for mye å starte med på mandager. Bytter på onsdager i stedet. Ved byttedagen får den andre alt av informasjon om uken som har vært og hva som står på planen videre. 

Anonymkode: f0bb7...831

AnonymBruker
Skrevet

At noen ikke har god kommunikasjon er en ting. Men å ikke en gang gidde informere deg om bursdager barna er invitert til er bare så lavmål at jeg har ikke ord. Behøver jo egentlig ikke mer enn å legge innbydelsen tilbake i sekken så du ser det. Det er rett og slett slemt overfor barna, det er jo de dette går ut over. For et stusseslig menneske . 

Anonymkode: a363d...69b

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å faktisk snakle med barna, hva vil DE? Slitsomsomt å flytte fram og tilbake hver uke. Vi voksne kunne vel prøvd det selv! I tilegg kan ikke foreldre sammarbeide så de må bære hele verden med seg de dagene på skolen. For altfor mange klarer ikke å kjøpe dobbelt opp så barna må ta den børen og!

Anonymkode: 1cae0...17d

AnonymBruker
Skrevet

Foredelen er jo at man får  barna i helgen når man faktisk har mest og gi. Regber med man er mer sliten etter 1 uke med varn, og helgen da blir litt mer stress.

Barna får mindre stressede foreldre npr de har helg.

Anonymkode: 5f9a3...f9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...