AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Datteren min har mange ganger griset med popcornsøl, skåler med matrester og søppel fra snacks i 2. etg. Både på rommet sitt og i tv-stua. Hun rydder ikke opp etter seg. Hun har søppelbøtte på rommet sitt, men gidder ikke engang kaste søppel der. Hittil har konsekvensene bestått av mas fra meg. Hun lover å ikke gjøre det igjen. Vår seneste prat om dette var tirsdag. Da ble jeg skikkelig irritert og sa til henne at «dette er siste gang jeg ser dette!» Nå TRE dager senere ser jeg at teppet er fullt av små rester fra chips. Den tomme chipsposen logger i sofaen. Jeg blir så irritert. Hun sover nå. Hva tenker dere er riktig konsekvens her? Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Snacks må heretter spises ved kjøkkenbordet. Og du kjøper ikke inn noe mer snacks. Anonymkode: dbb6d...35c 12 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snacks må heretter spises ved kjøkkenbordet. Og du kjøper ikke inn noe mer snacks. Anonymkode: dbb6d...35c Det har jeg mast om hele veien nå. Hun hører ikke. Popcornet ble bare tatt fra skapet. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg mast om hele veien nå. Hun hører ikke. Popcornet ble bare tatt fra skapet. Anonymkode: 74eae...cb7 Ikke ha popcorn i skapet. Anonymkode: dbb6d...35c 16 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Hun må støvsuge/rydde det opp før hun går ut med venninner eller før avtale. Anonymkode: aef40...025 12 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke ha popcorn i skapet. Anonymkode: dbb6d...35c Særiøst? Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må støvsuge/rydde det opp før hun går ut med venninner eller før avtale. Anonymkode: aef40...025 Ja, selvfølgelig. Men om et par dager er det på’n igjen. Hun gir f i hva jeg sier. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Vel det finnes jo mange måter å lage konsekvenser på. Husarrest, ingen mobil/pc, ta av døren på soverommet inntil hun lærer seg å rydde. Slutte å kjøpe snacks, ingen lommepenger... Anonymkode: 47d9d...593 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august Spiser hun potetgull og chips i hverdagen? Slutt å kjøp inn da så er vel problemet løst? Anonymkode: 9efe3...7e5 13 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel det finnes jo mange måter å lage konsekvenser på. Husarrest, ingen mobil/pc, ta av døren på soverommet inntil hun lærer seg å rydde. Slutte å kjøpe snacks, ingen lommepenger... Anonymkode: 47d9d...593 Det er ikke mye snacks i dette huset. For da spiser jeg det opp.. hender vi har popcorn. Har vi ikke det, så har gjerne noen av vennene hennes med seg noe ræl som de spiser. Lommepenger får hun ikke, for hun gidder ikke gjøre noe. Skyller knapt ned etter seg i toalettet. Har lyst til å ta telefonen hennes i et døgn. Det svir jo rimelig hardt for en 13 åring. Er jeg gærn om jeg gjør det? Hun kommer til å bli hysterisk. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spiser hun potetgull og chips i hverdagen? Slutt å kjøp inn da så er vel problemet løst? Anonymkode: 9efe3...7e5 Må kunne gå an å ha en 3 pk med micropop i skapet uten at barnet skal forsyne seg uten liv? Må jeg gjemme den liksom? Og er det ikke popcorn, så finner hun noe annet å grise med i 2. etg. Poenget er at hun ikke respekterer regelen om mat i 2. etg, søler og ikke rydder etter seg. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har jeg mast om hele veien nå. Hun hører ikke. Popcornet ble bare tatt fra skapet. Anonymkode: 74eae...cb7 Du er ikke konsekvent nok. Her fikk de tyggis av far, de klinte det ned i sofa og på møbler. De måtte pent ta det opp igjen. Det nektet de, da fikk de tyggis forbud. Pappaen ga de fortsatt tyggis. Da fikl far tyggis forbud, og beskjed om å ta opp igjen tyggis griseri fra ungene. Da ble det slutt på tyggis i huset. Så konsekvensen av at ditt barn griser og ikke pynter opp etter seg, er at hun først ikke får lov å spise å drikke i sofaen, og kun ved spisebordet. Og klarer hun ikke å pynte opp etter seg, så blir det ikke noe popcorn ol. Fordi hun ikke klarer å spise uten å grise, og heller ikke klarer å pynte opp. Da er svaret på kan jeg få... NEI du klarer ikke spise det uten å grise ned hele huset Anonymkode: 619d9...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke mye snacks i dette huset. For da spiser jeg det opp.. hender vi har popcorn. Har vi ikke det, så har gjerne noen av vennene hennes med seg noe ræl som de spiser. Lommepenger får hun ikke, for hun gidder ikke gjøre noe. Skyller knapt ned etter seg i toalettet. Har lyst til å ta telefonen hennes i et døgn. Det svir jo rimelig hardt for en 13 åring. Er jeg gærn om jeg gjør det? Hun kommer til å bli hysterisk. Anonymkode: 74eae...cb7 Ja ta telefonen. Men jeg ville informert om det på forhånd. «rydd etter deg vist ikke må jeg ta telefonen din neste gang» mobilen er en veldig effektiv måte å skjerpe ungdommene på. Har gjort det selv med min og det funker her😅 Anonymkode: 653c5...e53 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er ikke konsekvent nok. Her fikk de tyggis av far, de klinte det ned i sofa og på møbler. De måtte pent ta det opp igjen. Det nektet de, da fikk de tyggis forbud. Pappaen ga de fortsatt tyggis. Da fikl far tyggis forbud, og beskjed om å ta opp igjen tyggis griseri fra ungene. Da ble det slutt på tyggis i huset. Så konsekvensen av at ditt barn griser og ikke pynter opp etter seg, er at hun først ikke får lov å spise å drikke i sofaen, og kun ved spisebordet. Og klarer hun ikke å pynte opp etter seg, så blir det ikke noe popcorn ol. Fordi hun ikke klarer å spise uten å grise, og heller ikke klarer å pynte opp. Da er svaret på kan jeg få... NEI du klarer ikke spise det uten å grise ned hele huset Anonymkode: 619d9...2fa Hun får ikke lov til å spise oppe på rommet eller i sofaen oppe. Hun får heller ikke lov til å ta popcorn uten å spørre. Hun må rydde etter seg. Men gir beng. Jeg spør etter passende konsekvenser. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Datteren min har mange ganger griset med popcornsøl, skåler med matrester og søppel fra snacks i 2. etg. Både på rommet sitt og i tv-stua. Hun rydder ikke opp etter seg. Hun har søppelbøtte på rommet sitt, men gidder ikke engang kaste søppel der. Hittil har konsekvensene bestått av mas fra meg. Hun lover å ikke gjøre det igjen. Vår seneste prat om dette var tirsdag. Da ble jeg skikkelig irritert og sa til henne at «dette er siste gang jeg ser dette!» Nå TRE dager senere ser jeg at teppet er fullt av små rester fra chips. Den tomme chipsposen logger i sofaen. Jeg blir så irritert. Hun sover nå. Hva tenker dere er riktig konsekvens her? Anonymkode: 74eae...cb7 Ikke ha snacks tilgjengelig hjemme hele tiden Anonymkode: 0c778...765 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Særiøst? Anonymkode: 74eae...cb7 Nei seriøst Anonymkode: 0c778...765 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke ha snacks tilgjengelig hjemme hele tiden Anonymkode: 0c778...765 Det handler ikke om snacks, det handler om mat. Har vi ikke f.eks popcorn, så tar hun med mat opp. Samme problem: søl. Rot. Søppel. Rydder ikke opp. Lover å rydde neste gang, men det skjer ikke. Jeg er lei. Jeg spør etter passende konsekvenser for gjentatte regelbrudd. Anonymkode: 74eae...cb7
AnonymBruker Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august Det som før i tiden het husarrest heter i dag mobilarrest. Selvfølgelig skal du konfiskere telefonen! Er vel ikke noe å lure på engang. Foreldre er altfor myke i dag, blir helt oppgitt. Anonymkode: 3ad53...9b4 8
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Da jeg var ung tok mamma fra meg telefon og Xbox hvis jeg ikke oppførte meg, gjorde husarbeidsoppgaver og slike normale ting som å rydde opp etter meg (hvis jeg nekta/ga f). Jeg fikk også husarrest, slutt på lommepenger, ingen kontantkort (litt verre i dag selvsagt) osv. Man lærer jo ikke at handlinger får konsekvenser hvis de aldri får konsekvenser. Tenker du kan ta telefonen ja, men hvis det blir sånn du tar den, hun rydder og umiddelbart får den tilbake, så lærer hun ikke kjempemye av det. Hun må også få litt tid til å tenke over egen oppførsel, f.eks et døgn (dersom hun faktisk rydder da). Anonymkode: 47d9d...593
AnonymBruker Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det handler ikke om snacks, det handler om mat. Har vi ikke f.eks popcorn, så tar hun med mat opp. Samme problem: søl. Rot. Søppel. Rydder ikke opp. Lover å rydde neste gang, men det skjer ikke. Jeg er lei. Jeg spør etter passende konsekvenser for gjentatte regelbrudd. Anonymkode: 74eae...cb7 Men stopper du henne ikke når hun henter seg mat/snacks for å ta med opp? Her i huset ser jeg jo når tenåringene henter seg noe. Og jeg vet når de har besøk, og hører jo fort om besøket har med noe spiselig. Anonymkode: dbb6d...35c 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå