AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Er gullsmykker god investering eller ikke? Vurderer å kjøpe et smykke som jeg tenker å bruke samtidig som jeg investerer. Tenkte på ankelsmykke av ekte gull. Koster fort 8000kr. Men er dette investering? Med tanke på da det skal selges blir det solgt som privatperson til butikk og dermed gir de jo kun gull pris per gram? Folk på Finn prøver også å kun betale gullpris per gram da jeg prøver å selge privat de jeg allerede eier. Mens kjøper jeg den nå betaler jeg for arbeid , service osv osv. Hva er deres meninger? Anonymkode: 16062...853
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Lol, det er selvfølgelig en elendig "investering" 😄 For all del kjøp smykker om du vil, men salgsverdien er laaangt lavere enn hva du kjøper dem for Anonymkode: 1fa34...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Kjøper du gull brukt så er det ok pris. Å betrakte 8000 som en investering er vel litt mer njæ... Anonymkode: 5df59...928
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Hadde vi snakka 20 år siden så kanskje ja. Men no. Når gull er så dyrt? Nei. Kjøp heller en gullmynt eller noe. Anonymkode: 96dd6...227
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Nei, gullsmykker vil absolutt ikke være noen investering i annet enn glede. Økonomisk er det helt bak mål. Anonymkode: 48f74...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Nei, er du gal! Det er vel ingenting som faller mer i verdi enn å kjøpe nye gullsmykker. Det er som med bil, kjøper du en ny bil så har du tapt halve verdien så fort du kjører den ut av butikken. Kjøper du brukt gullsmykke kan du vel kanskje klare å kjøpe og selge for samme pris, dersom noen vil ha akkurat det smykket. Men gullsmykker er det tvert motsatte av en investering. Skal du investere i gull, så kjøp rent gull (gullbarrer eller mynter). Anonymkode: bdfbc...13d 2
isw Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Hvis du vil investere i gull for økonomiens skyld, anbefaler jeg å kjøpe et fond som investerer i gullgruveaksjer. Disse følger gullprisen ganske tett, og har lave transaksjonskostnader og det er lett å kjøpe og selge. Skal du kjøpe et smykke, må det være fordi du har lyst til å bruke det til å pynte deg. For gullets verdi er det rent tap - selskapene som kjøper gull betaler egentlig bare en brøkdel av verdien og du får heller ingenting igjen for arbeidet som ble gjort med å lage smykket.
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Nei, en gullring er vel verdt ca 1/4 av det du har betalt for den. Samme gjelder gamle gullklokker. Ikke noe marked der. Anonymkode: d98cd...a70
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Har du gull ta vare på det. Men ikke kjøp nå. Anonymkode: dbe3f...02c
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, er du gal! Det er vel ingenting som faller mer i verdi enn å kjøpe nye gullsmykker. Det er som med bil, kjøper du en ny bil så har du tapt halve verdien så fort du kjører den ut av butikken. Kjøper du brukt gullsmykke kan du vel kanskje klare å kjøpe og selge for samme pris, dersom noen vil ha akkurat det smykket. Men gullsmykker er det tvert motsatte av en investering. Skal du investere i gull, så kjøp rent gull (gullbarrer eller mynter). Anonymkode: bdfbc...13d Gullbarrer er det moms på. Så kjøp heller 1ozt. gull eller sølvmynter i 999,9 renhet og påstemplet valør. Pass på å alltid å ha de oppbevart i lufttette kapsler. De er å regne som gangbar valuta, og blir ikke skattlagt slik som aksjer eller bankrenter. Spotprisen kan variere mye gjennom et år, men på sikt vil de alltid stå seg bedre en "penger i banken" Anonymkode: fac67...f5b
newman01 Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er gullsmykker god investering eller ikke? Vurderer å kjøpe et smykke som jeg tenker å bruke samtidig som jeg investerer. Tenkte på ankelsmykke av ekte gull. Koster fort 8000kr. Men er dette investering? Med tanke på da det skal selges blir det solgt som privatperson til butikk og dermed gir de jo kun gull pris per gram? Folk på Finn prøver også å kun betale gullpris per gram da jeg prøver å selge privat de jeg allerede eier. Mens kjøper jeg den nå betaler jeg for arbeid , service osv osv. Hva er deres meninger? Anonymkode: 16062...853 Du må betale 25% mva på kjøpet, så allerede her har du tapt ganske mye. Gullet er ikke rent, så du får ikke spesielt mye for det ved salg. Det går mye bort i arbeid for å lage smykket, så allerede her er 60% av verdien borte. Investeringen er litt bedre enn å kjøpe en kasse brus for å beholde panten, men ikke spesielt mye bedre. Om du skal ha gull så må du kjøpe gullmynter. Og de må du ha i en safe pga tyveririsiko og krav fra forsikringsselskapet. Kanskje du også må ha tilleggsforsikring fordi enkeltobjekter er dyrere enn makstaket til innboforsikringen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå