Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal på interrail i sommer, og har forstått at man i tillegg til interrail-bilettene må regne med en del ekstrautgifter for plassbestilling og på enkelte togavganger etc..Hvor mye må jeg regne med i ekstrautgifter på en 22-dagers tur i to soner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å si. Da jeg var på interrail så var det utenfor sesongen så vi slapp å beatle noe som helst ekstra for plass, men det er selvfølgelig litt annerledes når togene er stappfulle.

Det er også avhengig av hvilke tog dere tar, i hvilke land, når på dagen etc.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

På raske tog som Intercity og TGV må man ofte betale supplement. Det er lenge siden jeg har vært på Interrail, så noen sum kan jeg ikke si noe om. Det varierer en del fra land til land, jeg tror jeg har betalt mest ekstra i Spania og Tyskland.

Sjekk her: http://www.seat61.com/Railpass.htm#supplements%20cost

Endret av Elfrida
Gjest gjest1
Skrevet

Husker ikke eksakte summer, men vi betalte endel særlig i Tyskland. Vi tok en del tog om natten også, og da betalte vi ekstra for å få køyeplass.

(skal du ta tok i øst-Europa så husk forresten å ha passet ditt lett tilgjengelig. Vi hadde det under puten om natten. Der var det svært hyppige passkontroller - da vi tok toget fra Krakow til Budapest var det ikke mindre enn 4 kontroller. Når du blir vekket midt på natten av at en mann i uniform og våpen i beltet lyser på deg med lommelykt er det greit å ha det klart ;) )

Skrevet
(skal du ta tok i øst-Europa så husk forresten å ha passet ditt lett tilgjengelig. Vi hadde det under puten om natten. Der var det svært hyppige passkontroller - da vi tok toget fra Krakow til Budapest var det ikke mindre enn 4 kontroller. Når du blir vekket midt på natten av at en mann i uniform og våpen i beltet lyser på deg med lommelykt er det greit å ha det klart ;) )

Uff, ja. Har litt marieritt om slike togturer. Flere ganger tok de med seg passene og kom aldri tilbake. Eller, det føltes vel slik, men vi fikk de tilbake før vi skulle av.

Om en ikke vil betale ekstra kan det være lurt å sjekke nøye etter om det er hurtigtog eller ikke. Vi betalte ekstra for slike tog i Tyskland og Frankrike iallfall, men på noen strekninger fins det saktegående tog i tillegg. Hadde en fantastisk reise gjennom Frankrike i et slikt. Makan til naturinntrykk :)

Vet også at i Sveits er det masse privateigde togselskap. Der kan det ofte koste noe ekstra sånn jeg har forstått det.

Jeg husker det sto en del informasjon i materiellet vi fikk med interrailbilletten. Blandt annet hvilke ruter som krevde betaling i tillegg til interrailbillett.

Skrevet

Hmm..jeg har ikke fått noen info i tillegg til billettene, bortsett fra en reklamebrosjyre med kart og generell info. Hva annet burde jeg mottatt?

Og hvordan bestiller man plasser etc? Har jo ingen oversikt over togrutene.

Skrevet (endret)

Tror kanskje det var på det kartet det sto litt opplysninger om togpriser i hvert land (hvilke ruter som kostet mer).

Første gang jeg var på interrail bestillte vi ruten ut av Norge på et reisebyrå, men det er mange år siden. Togene nedover i Europa tok vi litt på impuls. Resie dit vi ville når neste tog kom. Bestillte i luke om vi ville ha sovevogn, eller det var tog som krevde ekstra betaling. Ellers skrev vi bare opp tognummer ol. og hoppet på toget.

Nå har internett kommet litt lengre siden den gang jeg reiste. Tror det går an å finne diverse ruter her og her I tillegg utgir Thomas Cook bøker som inneholder alle togruter i Europa, som denne. Fins kanskje andre lignende bøker også.

Internett kan være greit til å sjekke og skrive ut ruter på forhånd, men en bok er gjerne mer tilgjengelig på reisen.

Endret av Majka
Skrevet

Tusen takk! :)

Vi flyr til Paris og starter derfra (jukser litt :sjarmor: ), så vi tar nok resten av turen på impuls. Men jeg har forstått det slik at det er lurt å bestille plasser på en del ruter..så hvordan gjør jeg det? Ringe rundt til togselskapene over hele Europa? :sjenert:

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å stresse så mye med plassbestilling på forhånd, det kan du i verste fall gjøre på toget. Hvis ikke du skal noen helt spesielle strekninger, som paris-london el.l. da,

Skrevet

Det er som sagt mange år siden jeg reiste på interrail, men vi hadde ingen problem med plass på div tog. Når vi visste at vi skulle reise på kvelden, reserverte vi gjerne plass tidligere på dagen i luken på stasjonen. Ellers satte vi oss for det meste rett på toget. Måtte av og til flytte oss om det var andre som hadde reserverte plasser, men gikk alltid bra.

Nå for tiden går det sikkert an å reservere plass pr internett, men det har jeg ikke prøvd selv.

Skrevet (endret)

Husker forresten en gang vi ikke kom med et TGV-tog i Frankrike fordi det var fullt. Så om du planlegger hurtigtog i Frankrike tror jeg du må kjøpe billett på forhånd. Gjerne litt tidligere en 1 time før avgang, slik vi prøvde :)

Vi tok forøvrig en slik saktegånde rute gjennom Frankrike istede for TGV. Tok lengre tid. Men betalte ikke ekstra, og var masse fint å se underveis.

Et hurtigtog vi havnet på i Tyskland gikk vi bare rett på fordi vi ikke forsto at det var et sådan. Det endte med av vi måtte betale litt ekstra til konduktøren, men vi ble ikke kastet ut.

Endret av Majka
Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk!  :)

Vi flyr til Paris og starter derfra (jukser litt :sjarmor: ), så vi tar nok resten av turen på impuls. Men jeg har forstått det slik at det er lurt å bestille plasser på en del ruter..så hvordan gjør jeg det? Ringe rundt til togselskapene over hele Europa? :sjenert:

Dersom dere skal innom Tyskland mens FIFA Worldcup pågår, og eksakte avgangerer er viktig, kan dere kanskje vurdere plassreservasjon. Hvis ikke tror jeg at det stort sett går greit uten.

Men det er alltid fint å undersøke hvor ofte det går tog fra en by til en annen. Slik at du ikke tror at du kan komme deg vekk fra byen når du vil, men så går det bare tog 2 ganger i døgnet.

Kos deg, interrail er veldig kjekt.

Skrevet

Vi fikk mange gode tips av den lokale konduktøren her i Norge. Bestilte også plassbilletter til enkelte togavganger her hjemmefra. Tror vi betalte "hele" 16 kroner for plassbillett på TGV fra Paris til Nice..... Begynner å bli noen år siden, men likevel billig.

Ellers så er det som nevnt i flere innlegg over en oversikt på baksiden av kartet, som sier noe om tillegg i pris for ulike tog, båtturer etc. Vi måtte betale ekstra for tog fra Roma til Brindisi, og for båtturen fra Brindisi til Patras. Fikk vite etterpå at vi egentlig ikke hadde trengt å betale ekstra for båten, da vi kunne ha sovet gratis på dekk. Fikk en liggestol for noen kr. ekstra, men den ble ikke brukt allikevel.

Kan være greit å sondere terrenget litt i forhold til overnatting i forkant. Står som regel mange fra hotellene og private på togstasjonene for å huke inn folk. Man kan få et godt tilbud gjennom disse, men man kan også risikere å bli ordentlig lurt. Ellers så er det utrolig hvor fort man venner seg til å sove i et togsete. Tilbrakte mang en natt slik, og syns det var greit = billig overnatting og man våknet opp på et nytt sted uten å ha kastet bort hele dagen.

Interrail er kjempegøy, blir garantert en opplevelse! God tur!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...